I-Pace som hyttebil?

Startet av mbergan, tor 10. des 2020, kl. 20:16

« forrige - neste »

Øystein Hermansen

Sitat fra: Tellus på tir 15. des 2020, kl. 11:03

De tallene der virker veldig ekstreme. Er det slik at du alltid starter med kald bil ? Dvs du har ikke varmet opp verken kupee eller batteri ?

Takk for svaret.  Og ja, jeg startet alltid med kald bil uten forvarming.  Er det noen vits med forvarming så lenge bilen ikke står tilkoblet strøm?  Da bruker den jo strøm fra batteripakken uansett.

Et merforbruk på 10-15% på vinterdekk er ikke mye.  Hvilke dekk har du?  Tenker på merke og navn.

Øystein Hermansen

Sitat fra: Maxwell_400 på tir 15. des 2020, kl. 13:46

Jeg har;
sommer 235/65-18 Michelin Latitude
vinter 235/65-18 Hakka R3 SUV

Fra hytta så har jeg på sommeren 18kWh/100km i 15 grader og om vinteren 20kWh/100km i 0 grader på tørre veier. Er det dårlig vintervei så kan forbruket komme opp i 24kWh/100km.

Så, oppsummert;
Sommer; 18-20kWh/100km
Vinter; 20-24kWh/100km
Strekningen er over 100km, ingen forvarming.

Høres ut som du ligger noe under meg i forbruk.   Vi har begge samme type sommerdekk med rullemotstand kategori A, men du har et vinterdekk med bedre rullemotstand enn mitt (Nokia Hakka R3 har B mens Michelin Latt. Alpin har C). 

Kan kanskje se ut som forskjell mellom kategori B og C på rullemotstand kan utgjøre 10% ekstra forbruk.  I alle fall noe å ha i bakhodet når dekkene en gang skal byttes.

Tellus

Sitat fra: Øystein Hermansen på ons 16. des 2020, kl. 10:46
Sitat fra: Tellus på tir 15. des 2020, kl. 11:03

De tallene der virker veldig ekstreme. Er det slik at du alltid starter med kald bil ? Dvs du har ikke varmet opp verken kupee eller batteri ?

Takk for svaret.  Og ja, jeg startet alltid med kald bil uten forvarming.  Er det noen vits med forvarming så lenge bilen ikke står tilkoblet strøm?  Da bruker den jo strøm fra batteripakken uansett.

Et merforbruk på 10-15% på vinterdekk er ikke mye.  Hvilke dekk har du?  Tenker på merke og navn.

Hvis du ikke er tilkoblet lader så er det ulønnsomt å forvarme kupee med tanke på rekkevidde. Forbruket som sådan vil jo falle litt på selve turen, men det du tjener der har du gitt bort med rente under forvarming.

Jeg har Continental dekk. Vet ikke nøyaktig merke, men de var standard hvis du kjøpte 20-tommer vinterdekk av forhandler i 2018.

Maxwell_400

Jeg forvarmer ikke batteriet da det krever at batteriet er ladet 100%, jeg lader sjelden over 90% pga. batterihelse (tvangstanke(?)) og regenerering. Bruker gjerne å forvarme kupeen for å slippe å skrape is.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Batteriet blir vel varmet ifm lading, eller skjer dette først når den er 100% oppladet og i fall hvor lang tid må man regne ? Det siste vil vel sef være avhengig av temperatur der bilen står, men allikevel ?

Lader heller ikke mer enn 90%...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på tor 17. des 2020, kl. 07:00
Batteriet blir vel varmet ifm lading, eller skjer dette først når den er 100% oppladet og i fall hvor lang tid må man regne ? Det siste vil vel sef være avhengig av temperatur der bilen står, men allikevel ?

Lader heller ikke mer enn 90%...
Ja den varmer batteriet ved lading men ikke til så høy temperatur, når jeg sist jeg ladet fra 40%til 90% med 0 grader omgivelses temperatur og 25A ladestrøm viste batteriet 7 grader når jeg avsluttet lading. Ved lave temperaturer ( rundt -10 eller lavere (?)) så varmer den batteriet først før lading av selve batteriet.

Men de forbrukstallene jeg viste til var med kaldt batteri siden det var lenge siden jeg hadde ladet.
På de veiene jeg kjører (maks 80, snitt 70) så er det ikke noe poeng for meg å forvarme batteri, jeg har mer enn nok rekkevidde og siden batteriet ikke blir varmere under kjøring så tyder det på at tapet (indre motstand) i batteriet er lavt. Kjører også med lav regen, tror det er best for de mekaniske bremsene.

Eneste ankepunktet jeg har er at jeg ikke kan varme batteriet ved behov men jeg har kun "cold gated" to ganger i løpet av et år så .... blir litt bortskjemt.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA