Nå kommer model S

Startet av toppi, ons 23. mai 2012, kl. 11:50

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: jkirkebo på tir 10. jul 2012, kl. 21:51
Sitat fra: gbzdoc på tir 10. jul 2012, kl. 21:02
Ja, det er lov å la seg friste... ;)
Hvilket batteri går du for da?

Ang. standard-lading så får vi se om det blir opsjoner på noe ekstra i europa eller om 22kW 3-fas blir standard og eneste mulighet. Jeg betaler gjerne ekstra for 43kW 3-fas lader.

Men for at jeg skal trykke på "bestill" knappen til slutt er det nødvendig at de tilbyr enten CHAdeMO-adapter, CHAdeMO port (best), 43kW trefase-lading eller et ok utbygd nettverk av "superchargers" i Norge. Selv med 85kWh-utgaven kommer jeg ikke tur/retur hytta og jeg har liten lyst til å basere meg på lading fra aggregat så jeg trenger en halvtime hurtiglading på vei opp eller ned.

? var det ikke bare å koble om komfyr og gulvvarme parallel med ekstra store ledninger og noen adaptere?  ;)  ;D
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: jkirkebo på tir 10. jul 2012, kl. 23:47
Sitat fra: Aspiranten på tir 10. jul 2012, kl. 23:17
Sitat fra: jkirkebo på tir 10. jul 2012, kl. 20:20
Ja, da har jeg også reservert en Model S. Venter i spenning på reservasjonsnummeret.... ;D 8)

Ja, jeg vet det er en bibelsk synd, men nå er jeg pokker til misunnelig!!!  ;D

Gratulerer  :D

Det er bare en reservasjon da (til NOK 31.000,-...), ingen endelig bestilling. Alt er fullt refunderbart osv.

Men jeg satser på levering til neste høst  ;)

Blir litt trangt i sikringskapet her nå men, siden jeg må ha opp ennå en dedikert ladekurs. Får bytte ut jordfeilbryter for tre kurser med kombivern isteden så blir det kanskje plass...

er vel minus 10% av reservasjonsbeløpet ved avbestilling?! uansett blir det lett å fortake en lett brukt eller tom "ny" fra eu landene tipper jeg
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Aspiranten på søn 08. jul 2012, kl. 17:12

Ellers tenkte jeg umiddelbart på denne karen når jkirkebo begynte å skulle forklare hvordan man skal lade Model S på tur:

http://www.youtube.com/watch?v=9LVnli4ehYw

;D

ja hehe
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på ons 11. jul 2012, kl. 00:30
? var det ikke bare å koble om komfyr og gulvvarme parallel med ekstra store ledninger og noen adaptere?  ;)  ;D

På Norgesferie ja ;)

På hytta mi er det dog ikke innlagt strøm. Jeg har et Honda EU65is aggregat der, men vil helst slippe å lade bilen med det...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: foxy på ons 11. jul 2012, kl. 00:32
er vel minus 10% av reservasjonsbeløpet ved avbestilling?! uansett blir det lett å fortake en lett brukt eller tom "ny" fra eu landene tipper jeg

Niks, alt er refunderbart.

Jeg vil nok helst bestille den slik jeg vil ha den selv...;)

foxy

Sitat fra: jkirkebo på ons 11. jul 2012, kl. 00:43
Sitat fra: foxy på ons 11. jul 2012, kl. 00:32

Niks, alt er refunderbart.

Jeg vil nok helst bestille den slik jeg vil ha den selv...;)

mmm leste her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4595.0.html at noen betalte 10% ved avbestilling...

ps: tesla s er dr.. dyr bil relativ sett i alle andre land enn norge og da bestiller de fleste full pakke...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Legger ved reservation agreement så kan du sjekke selv. Mulig de 10% gjaldt signature edition ? Den er jeg ikke interessert i.

Joakim Sveli

Jeg kan bekrefte at HELE depositumet er refunderbart. Jeg hadde reservert Model S siden des 2008 og avbestilte i våres. Bilbehovet har endret seg litt i løpet av denne tiden, og jeg har ikke lenger behov for en slik bil neste vår. Det er nok fortsatt stor sannsynlighet for en Tesla, men da om 3 år snarere enn 10 mnd.

Jeg fikk tilbakebetalt fullt beløp til god kurs (dog ikke så høy som i 2008). Betalte i Euro den gang. Inget gebyr eller avgift. Det tok ca 4 dager fra innsendt avbestilling til pengene var på konto.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på ons 11. jul 2012, kl. 11:08
Jeg kan bekrefte at HELE depositumet er refunderbart. Jeg hadde reservert Model S siden des 2008 og avbestilte i våres. Bilbehovet har endret seg litt i løpet av denne tiden, og jeg har ikke lenger behov for en slik bil neste vår. Det er nok fortsatt stor sannsynlighet for en Tesla, men da om 3 år snarere enn 10 mnd.

Jeg fikk tilbakebetalt fullt beløp til god kurs (dog ikke så høy som i 2008). Betalte i Euro den gang. Inget gebyr eller avgift. Det tok ca 4 dager fra innsendt avbestilling til pengene var på konto.

Det var jo bra. Nå betales det i NOK, og det er en fordel etter min mening siden man unngår valutarisikoen. Det må dog fortsatt betales til konto i USA, men nå finnes ihvertfall papirene på norsk.

Satser på levering neste sommer/høst for min del. Touranen har nådd det tilspunktet der det begynner å bli endel reparasjoner (8 år gammel, 130kkm), men der jeg også¨fortsatt får godt betalt for den. Dermed passer det fint å bytte snart.

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på ons 11. jul 2012, kl. 11:18
Touranen har nådd det tilspunktet der det begynner å bli endel reparasjoner (8 år gammel, 130kkm), men der jeg også fortsatt får godt betalt for den. Dermed passer det fint å bytte snart.

Kvitt deg med den før turboen ryker, det skjedde på vår og koster over 15.000,- (mye arbeid).
Det er visstnok en vanlig feil og skjer oftest mellom 130.000 og 150.000km (vår hadde "bare" gått 105.000km).

Og siden vår røk i sommerferien ble det leiebil i to uker, mens verkstedet ventet på deler...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på ons 11. jul 2012, kl. 11:48
Sitat fra: jkirkebo på ons 11. jul 2012, kl. 11:18
Touranen har nådd det tilspunktet der det begynner å bli endel reparasjoner (8 år gammel, 130kkm), men der jeg også fortsatt får godt betalt for den. Dermed passer det fint å bytte snart.

Kvitt deg med den før turboen ryker, det skjedde på vår og koster over 15.000,- (mye arbeid).
Det er visstnok en vanlig feil og skjer oftest mellom 130.000 og 150.000km (vår hadde "bare" gått 105.000km).

Jepp, svinghjulet er visst også et svakt punkt. Jeg har erfaring fra tidligere at såpass gamle biler fort koster ca. 12-15k pr. år i service og reparasjoner. Dermed sparer jeg fort inn 1500,- pr. måned i reparasjoner,årsavgift,bompenger og diesel på å bytte, så "ekstrakostnaden" med lån over 8 år blir ca. 3300,- pr. måned. Det er en grei pris for å kjøre ny Model S istedenfor gammel Touran synes jeg, det utgjør 1 natt overtid pr. måned ;)

Aspiranten

Ja var det jeg regnet meg frem til på vår 7 år gamle Audi også. Få det vekk! Ikke lønnsomt å eie i det hele tatt. Reperasjoner meg her og slitedeler meg der. Kostet like mye som å eie helt ny Audi med 5 års garanti. Jeg betaler heller på renter og verditap mens vi sover godt om natta enn å cashe ut for reperasjoner og ha uvisshet (tap av nattesøvn) over hvilken regning vi får dénne måneden...
Nissan Leaf

foxy

Sitat fra: Aspiranten på ons 11. jul 2012, kl. 16:26
Ja var det jeg regnet meg frem til på vår 7 år gamle Audi også. Få det vekk! Ikke lønnsomt å eie i det hele tatt. Reperasjoner meg her og slitedeler meg der. Kostet like mye som å eie helt ny Audi med 5 års garanti. Jeg betaler heller på renter og verditap mens vi sover godt om natta enn å cashe ut for reperasjoner og ha uvisshet (tap av nattesøvn) over hvilken regning vi får dénne måneden...

? reparasjoner på 50-150k hvert år utenom slitasje? - kansje bare jeg som har vært heldig med bilene mine...  ;D
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Med 41,400,- i verditap + renter i året på nybil, ligger det svært nært vår brukte Audi som raset ned 37.300,- i året (Begge tall inkl. renter). Da har du 4100,- å reparere/slitedeler/service for. At registerreim og vannpumpe skal byttes etter nøyaktig 5 års eierskap til kroner 10.000,- ++ er nok til å forskyve denne "besparelsen" i mange år allerede da...

Jeg har selvsagt tatt med omregistreringsavgift og forhandlerkostnad med i prisene. Bilen ble kjøpt hos forhandler og reparert for 30.000,- på forhandlers noget motvillige del  ;D Den ble så solgt privat til en god del over markedsprisen som disse bilene ble lagt ut for på østlandet.

Du må ikke tenke at du skal betale 400.000,- for bilen. Det gjør du ikke. Du låner 200.000,- av banken også betaler du 200.000,- + renter i 5 år eller mer mens du eier bilen. Etterpå går du i null. Hvis du vil spare deg opp en egenkapital kan du gjøre det, men dette blir penger som du får igjen etter at bilen er nedbetalt og solgt - altså sparing, lik man gjør på huslånet utover ordinære avdrag.

http://www.hegnar.no/motor/article272627.ece
http://www.dinepenger.no/bruke/selg-bilen-foer-100-000-km/10097430

Skrevet i 2008:

SitatMens nybilprisen har holdt seg stabile med kun fem prosent oppgang siden 2003, har prisen på reparasjoner og vedlikehold steget nære 30 prosent. Som følge av dette har kostnadene forbundet med å kjøpe gammel bil nesten det samme som verdifallet på nybil, melder Dine Penger.

Skrevet i 2012:
Sitat
Nybil er blitt mye billigere

I realiteten har nybilprisene falt vedvarende med 3 % årlig. Grunnet knallhard konkurranse er stadig mer utstyr inkludert i prisen, dette var tidligere dyrt ekstrautstyr.

Samme bil, lavere pris: Vi har sammenlignet prisen på VW Passat i 2007 (til høyre) med 2012 (Comfortline Business Edition 105 HK, TDI) - til venstre. Dersom du i 2007 lastet opp bilen med like mye utstyr som dagens 2012-utagve, så kostet faktisk 2007-modellen mer.

http://www.dinepenger.no/bruke/nybil-er-blitt-mye-billigere/20229284

Sitat

De aller fleste som normalt ikke kjøper ny bil, kjøper gjerne en så ny bruktbil som mulig. Helst en ett eller to år gammel bil. Så nye bruktbiler er det vanskelig å få tak i. En god del av nybilsalget i Norge, går til firmabilmarkedet. Disse er gjerne leaset, og leasingkontrakten løper i tre år. Det betyr at den nyeste bruktbilen du kan få tak i, oftest er tre år gammel. Og da er det en myte at den nye bilen er så mye dyrere enn den brukte.

Det første du lærer når du skal kjøpe bil, er at ny bil er mye dyrere enn å kjøpe brukt. «Bare du kjører ut døren hos forhandleren, faller bilen med 50.000-100.000 i verdi», sier folk. Dette er ikke riktig. Selvfølgelig faller ikke en bil så mye den aller første tiden. Det er transaksjonskostnadene som utgjør forskjellen. En bil som med null kilometer koster 300.000 kroner, er verdt nesten like mye etter at den har kjørt 1.000 km. Men leverer du den til forhandler, forsvinner det en del i form av hans avanse og omregistreringsavgift. Det er likevel riktig at bilens verdifall er størst de to første årene.

http://www.abcnyheter.no/bil/faktainnhold/090104/skal-du-kjope-ny-eller-brukt-bil
Sitat
Som bruktbilkjøper kan det en virke som en god idé å gå etter biler som har falt mye i verdi og dermed er blitt billige. I alle fall dersom man har tenkt å ha bilen lenge. For fem år siden, i 2006, var det større variasjon på topp 20-listen både av bilmerker og verdifall. De som satset på de tilsynelatende fornuftige Opel Astra stasjonsvogn eller Ford Focus stasjonsvogn må innse at 54 – 56 % av bilens verdi er blitt borte fem år senere. De som i stedet gikk for en Toyota Rav4 har kun tapt 43 – 45 % av verdien. Det er en svært stor forskjell, hele 11 prosentpoeng.

I kroner har verditapet vært omtrent det samme til tross for at Rav4 er en vesentlig dyrere bil enn Astra og Focus.

http://www.cisionwire.no/leaseplan/r/modell--ikke-merke-avgjor-verditap,c9198854
Sitat
- Det er særdeles viktig at bilkjøpere er bevisst på at verditapet er mye viktigere for hva det koster å holde seg med bil enn hva som er bilen kjøpspris, poengterer Paus.
Nissan Leaf

i_expect

Er det noen som har hørt noe mer om mulighet for å dra tilhenger med model s? Eller må vi vente på model x?

(Ja, jeg vet at det muligens kan ødelegge opplevelsen av bilen ved å se en tutt bak på en ellers nydelig bil, men greit å vite uansett  :D )
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA