Hvorfor har Tesla fjernet muligheten til å justere regenerering?

Startet av Molteni, onsdag 09. desember 2020, klokken 14:52

« forrige - neste »

Molteni

Fikk levert ny LR i går og følte regenereringen var litt hard i forhold til glatt føre. Hadde S før der det var mulig å justere denne i to nivåer. Denne mulighet fant jeg ikke i oppsettet. Etter å ha sjekket håndboken, leser jeg at muligheten er fjernet. Muligheten til å justere regenerering har jeg sett på tidligere model 3. Om dette har vært diskutert tidligere, må dere ha meg unnskyldt, men jeg fant ikke noe angående tema når jeg søkte.
'21 TM3 LR
'18 S75D FSD Solgt
'15 eGolf Solgt

royturbodiesel

Det var noe snakk om dette for et par dager siden på "levering av TM3" -siden.
Muligheten er visstnok fjernet, men at funksjonen er mindre brems når batteriene er kalde /oppstart. DET var vel hva jeg fikk ut av å lese den diskusjonen.
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

jokke

Det værste med dette, er at man trenger å bruke bremsene endel for å unngå rust piping osv.
Særlig performance bremsene er beregnet å kjøres hardt innimellom.
I tillegg blir saltbruken i norge et problem, med så lite bruk av bremser som vi snakker om her.

Steffinho

Sitat fra: jokke på onsdag 09. desember 2020, klokken 15:33
Det værste med dette, er at man trenger å bruke bremsene endel for å unngå rust piping osv.
I tillegg blir saltbruken i norge et problem, med så lite bruk av bremser som vi snakker om her.
På Performance kan man skru av regenerering ved hjelp av track mode? Mener å ha hørt det, så det er ikke dette så stort problem der så lenge man husker å leke seg litt :) Men helt enig at det er tull å fjerne low valget der. Vi som bor i vinterland burde klage ned Elon på Twitter.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

knegg

Det skal ikke være nødvendig å manuelt sette bilen i neutral for å så bremse. Det ble oppdatert en funksjon som renser skivene under kjøring
2020 Model 3

Syklist

I instruksjonsboken til 2020 Model 3 var det nevnt at det anbefales å sette Regen til "low" på glatt føre. Denne menysettingen var der fram til i høst. 

Også Fred Lambert i Canada har irritert seg over dette:

https://electrek.co/2020/10/27/tesla-removes-regenerative-braking-strenght-option-new-cars/
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

thebadger

Sitat fra: jokke på onsdag 09. desember 2020, klokken 15:33
Selv om den står på low så bruker du fortsatt regenerering hvis du bremser normalt, du må bremse ganske hardt for at bremsene skal ta over.
Selv track mode bruker regenerering, det er en kjempefordel på bane.
Det sagt, model 3 skal ha en funksjon som automatisk bruker bremsene innimellom sånn at de ikke skal bli helt ødelagt.

Øyvind.h

Og ikke minst - stor andel av småkjøringen på vinter gjøres med friksjonsbrems uansett, fordi batteriet er kaldt :)
Regenerering er automatisk lav i kulde, bortsett fra langturer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Haggish

Faren er også stor når det er såpeglatt og du slipper gassen og bilen da bremser, en må jo venne seg til et ny kjørestil og det kan da ikke være helt trafikksikkert. Jeg har en bratt bakke med skarp sving før jeg kommer ut på hovedveien. De gangene det er såpeglatt, f.eks. etter underkjølt regn (som sker stadig oftere)  er det veldig kilent og komme seg ned der >:(
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

apehest

Sitat fra: Haggish på torsdag 10. desember 2020, klokken 10:53
Faren er også stor når det er såpeglatt og du slipper gassen og bilen da bremser, en må jo venne seg til et ny kjørestil og det kan da ikke være helt trafikksikkert. Jeg har en bratt bakke med skarp sving før jeg kommer ut på hovedveien. De gangene det er såpeglatt, f.eks. etter underkjølt regn (som sker stadig oftere)  er det veldig kilent og komme seg ned der >:(

Samme her. Rett og slett den bratteste bakken i byen.
Litt skeptisk til dette, men får vente og se før jeg mener for mye.

thebadger

Har du erfaring med regenerering på glatta (jeg spør oppriktig her)?
Har ikke merket noe selv, siden regenerering ikke stopper hjulene (med mindre du har slått på HOLD) så trodde jeg at regenerering var bedre enn bremsing.

Haggish

Sitat fra: thebadger på torsdag 10. desember 2020, klokken 11:55
Har ikke merket noe selv, siden regenerering ikke stopper hjulene (med mindre du har slått på HOLD) så trodde jeg at regenerering var bedre enn bremsing.
Ja, jeg har elbil idag, og skvatt første gang jeg slapp gassen på glatta ;)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Haggish på torsdag 10. desember 2020, klokken 12:33
Sitat fra: thebadger på torsdag 10. desember 2020, klokken 11:55
Ja, jeg har elbil idag, og skvatt første gang jeg slapp gassen på glatta ;)
Jeg har ikke merket særlig ekle ting med regenerering på glatten. Vil i hvert fall tro at det er et mye mindre problem nå (på 4-hjulstrekk) enn det var på bakhjulstrukne biler (type Model S RWD fra 2014). Ettersom elmotoren gikk på bakakselen så regenererte den / bremset den med kun bakhjulene også. Har hørt at noen som skulle ned bratte bakker i Bergen på glatt føre ikke satte pris på at bakhjulene "låste seg" på vei nedover, mens fremhjulene var uberørt. Dette unngår en jo med 4-hjulstrekk.
Tesla Model Y                         2021-

Kim-

Alltid kjørt På standard med min gamle X og aldri opplevd dette som problematisk. Du styrer regen med høyre fot
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på torsdag 10. desember 2020, klokken 12:49
Alltid kjørt På standard med min gamle X og aldri opplevd dette som problematisk. Du styrer regen med høyre fot
Akkurat det går på teknikk. Med tanke på hvor mange tusen sjåfører det er som skal kjøre Tesla for første gang på speilis så hadde jeg foretrukket at ikke alle sammen måtte prøve-og-feile.
Jeg har ekstremt liten tiltro til mennesker, inklusive meg selv.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA