Hvorfor har Tesla fjernet muligheten til å justere regenerering?

Startet av Molteni, onsdag 09. desember 2020, klokken 14:52

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: thebadger på torsdag 10. desember 2020, klokken 13:33
Sitat fra: Kim- på torsdag 10. desember 2020, klokken 12:49
Alltid kjørt På standard med min gamle X og aldri opplevd dette som problematisk. Du styrer regen med høyre fot
Akkurat det går på teknikk. Med tanke på hvor mange tusen sjåfører det er som skal kjøre Tesla for første gang på speilis så hadde jeg foretrukket at ikke alle sammen måtte prøve-og-feile.
Jeg har ekstremt liten tiltro til mennesker, inklusive meg selv.

Hvis folk klarer å kjøre med 3 pedaler bør det være overkommelig med 1 pedal....nå begynner folk å kjøre elbiler som kjøreskolebil, så for de blir det nok verre når de skal stoppe med en bil uten regenerering.

Mens hen skriver skademeldingen: "ja, men jeg slapp jo opp gasspedalen, og bilen bremset ikke! Må være noe galt med bilen"
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: Haggish på torsdag 10. desember 2020, klokken 12:33
Sitat fra: thebadger på torsdag 10. desember 2020, klokken 11:55
Sitat fra: Haggish på torsdag 10. desember 2020, klokken 10:53
Faren er også stor når det er såpeglatt og du slipper gassen og bilen da bremser, en må jo venne seg til et ny kjørestil og det kan da ikke være helt trafikksikkert. Jeg har en bratt bakke med skarp sving før jeg kommer ut på hovedveien. De gangene det er såpeglatt, f.eks. etter underkjølt regn (som sker stadig oftere)  er det veldig kilent og komme seg ned der >:(
Har du erfaring med regenerering på glatta (jeg spør oppriktig her)?
Har ikke merket noe selv, siden regenerering ikke stopper hjulene (med mindre du har slått på HOLD) så trodde jeg at regenerering var bedre enn bremsing.
Ja, jeg har elbil idag, og skvatt første gang jeg slapp gassen på glatta ;)
Må aldri "slippe gassen" med regenerering. Man kontrollerer farten med gasspedalen hele tiden. Men det er en vanesak, bør ta mindre enn en uke.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

thebadger

Sitat fra: daktari på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:33
Faren er også stor når det er såpeglatt og du slipper gassen og bilen da bremser, en må jo venne seg til et ny kjørestil og det kan da ikke være helt trafikksikkert. Jeg har en bratt bakke med skarp sving før jeg kommer ut på hovedveien. De gangene det er såpeglatt, f.eks. etter underkjølt regn (som sker stadig oftere)  er det veldig kilent og komme seg ned der >:(
Har ikke merket noe selv, siden regenerering ikke stopper hjulene (med mindre du har slått på HOLD) så trodde jeg at regenerering var bedre enn bremsing.
Må aldri "slippe gassen" med regenerering. Man kontrollerer farten med gasspedalen hele tiden. Men det er en vanesak, bør ta mindre enn en uke.
Trenger bare 1 gang for å krasje

daktari

Sitat fra: thebadger på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:36
Men da har man kjørt for fort med ukjent bil dessverre. Hold farten lav til man er vant med bilen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

thebadger

Sitat fra: daktari på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:38
Sitat fra: thebadger på torsdag 10. desember 2020, klokken 15:36
Men da har man kjørt for fort med ukjent bil dessverre. Hold farten lav til man er vant med bilen.
Det er jo på sett og vis korrekt, men jeg refererer igjen til at jeg ikke har noen tiltro til mennesker i trafikken.
Du og jeg gjør som tydeligvis er investert nok i bilen til å henge på forum er ikke den gruppen jeg er bekymret for, jeg er mer bekymret for Kjell-Bjarte som skal ha rød bil og gleder seg til å kjøre i kollektivfeltet.

TøddiVedder

magnetic

Da trackmode ble lansert så så jeg en videotest med den aktivert, og de mente at regenerering var sterkere med den på. Men jeg merker ingen forskjell på styrken på min P nylig, så kanskje endra i SW
Selv på varme sommerdager så har jeg prikker på utilgjengelig regenerering (for kaldt batteri)
Synes regenerering er alt for slapp i standard og meget svak nå ved 80% ladet batteri ved 5+ grader. så merker knapt at den er der nå. 
Selv liker jeg å ha en god snittfart og dundre inn i/til svingen  i 100 (på smale vestlandsveier HAHA ) for så å kjøre rolig gjennom svingen, for sikkerheten og spare på dekkgummien gjennom svingen.
Om sommeren er det lettere å praktisere dette med regenerering men nå må man slippe gassen tidlig på strekka for å få gratis energi tilbake i batteriet. På regenerering Low så merker jeg så og si ingen regenerering.
Ved 0 grader og kaldere er regenerering så svak på standard setting at jeg ikke føler at bilen er skummel på glatta. Så føler LOW setting er bortkasta.
Så hadde ønska meg en high setting, som og kunne redusert tidlig koking av orginal brenseveske, som P er kjent for ved aktiv kjøring.

elektro

Fortsatt ingen mulighet for å stille regen til Low på nye Model 3? Gjelder det både Long Range og Standard Range. Det må jo være en deal breaker for mange.. :o #spør_for_en_venn
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kim-

Nei, ikke mulig å justere, men en dealbreker er det nok ikke. Man blir fort vant til hvordan man skal justere foten
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

MooCow

Sitat fra: elektro på søndag 14. februar 2021, klokken 21:44
Fortsatt ingen mulighet for å stille regen til Low på nye Model 3? Gjelder det både Long Range og Standard Range. Det må jo være en deal breaker for mange.. :o #spør_for_en_venn

Må innrømma at eg blir veldig skeptisk ihvertfall...

elektro

Sitat fra: Kim- på søndag 14. februar 2021, klokken 21:51
Nei, ikke mulig å justere, men en dealbreker er det nok ikke. Man blir fort vant til hvordan man skal justere foten

Det hjelper lite på vinterføre, uansett hvor erfaren man er. Det er klart, man må bare kjøre saktere da.. men det strider jo litt mot hovedbudskapet i markedsføringen til Tesla. En annen ting er hensynet til passasjerenes, komfort uansett kjøreforhold.

Kan de ikke bare ha et menyvalg som før? Normal/Low. Hva er forklaringen? Normalt ønsker man jo egentlig også å kunne coaste for å få lavest mulig forbruk og den deilige følelsen. Jeg kan imidlertid skjønne at det er en utfordring, siden det ikke er noe regen på bremsepedalen og ingen justering på rattet. Hva med prediktiv regen? Bilene er jo allerede så godt som selvkjørende..

Vel, jeg har fått svar, hvis dette også gjelder Standard Range. Så da får kjøper bare ta det i betraktningen og ev. håpe på en endring OTA. Det er jo det positive her.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

DagfinnN

Sitat fra: elektro på søndag 14. februar 2021, klokken 21:44
Hvis det er deal breaker, så må de la være å kjøpe bilen. Så enkelt er det.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

dejavu

Om en velger "chill" mode, så føler jeg den regèn som får bakenden til å skli litt ut, blir noe mindre. Må si det har vært noen ubehagelige tideler på såpeglatt vei , siden jul. Tror for egen del, at jeg bytter til piggdekk neste sesong.
Mod.3,2021,AWD,HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA