Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Strømprisen på Østlandet til himmels

Startet av ID4, onsdag 09. desember 2020, klokken 13:55

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: Nei til klimasvindel på tirsdag 15. desember 2020, klokken 14:27
Hadde det ikke vært for privatiseringen av kraftproduksjonen (en av de store tyveriene), kunne man f.eks. gitt folket en fornuftig energimengde omtrent gratis (f.eks. 20-30k kwh pr år pr bolig), sånn som kostprisen egentlig er uten profittpåslaget. Men da må det nok ordentlig demokrati til. Folkestyre. Det er lov å drømme, er det ikke?

Slik det er nå tjener jo staten godt på energihandel med strøm, og skulle staten tatt over produksjon og i tillegg gitt strømmen til kostpris eller gratis, så vil statens utgifter øke betraktelig og det samme med skatter og avgifter på andre varer og tjenester. Eneste grunnen til at ting privatiseres i utgangspunktet er fordi det er for kostbart for staten å holde på med. Slike ting er ekstremt komplekst, men jeg stoler på det norske embetsverk og folkevalgte og vi ser samme trend i hele Norden og verden forøvrig.

ToWalkOrDrive

Det med Community Solar var interessant, men da kunne en nesten like godt hatt et energiselskap som var et aksjeselskap, og etter hvor mange prosent eller promille du eide av selskapet fikk du trukket tilsvarende prosent/promille kWh av selskapets energiproduksjon fra på strømregningen. Så hvis du eide 10% av et selskap som produserte 200.000kWh så fikk du 20.000kWh av ditt forbruk tilgode før din regning... men da begynner ting å bli kompliserte....særlig med tanke på hvor billig strømmen er i Norge....og at nettselskapene da fortsatt vil måtte ha sin halvdel...
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. desember 2020, klokken 09:06
Det med Community Solar var interessant, men da kunne en nesten like godt hatt et energiselskap som var et aksjeselskap, og etter hvor mange prosent eller promille du eide av selskapet fikk du trukket tilsvarende prosent/promille kWh av selskapets energiproduksjon fra på strømregningen. Så hvis du eide 10% av et selskap som produserte 200.000kWh så fikk du 20.000kWh av ditt forbruk tilgode før din regning... men da begynner ting å bli kompliserte....særlig med tanke på hvor billig strømmen er i Norge....og at nettselskapene da fortsatt vil måtte ha sin halvdel...

Mye av vitsen er at det skal være en lokal tilknytning til produksjonen, da får hver deleier en reell innflytelse/medbestemmelse og føler et eierskap.

De store kraftselskapene vil gjerne prioritere de store prosjektene, men med community solar (eller community wind for den saks skyld), vil det være stor lokal påvirkningsmulighet og større muligheter for mindre/lokale installasjoner. Det vil også være en noe større aksept for ulemper ("stygge" solceller, vindmølle som "ødelegger" utsikten) når man er deleier i anlegget.

Her er en tenkt samtale mellom 2 naboer:
Se på de solcellene på taket  på det industribygget der borte, jeg eier 10 av de panelene og med strømmen fra de panelene kjører jeg XXX km med min Tesla Cybertruck hvert år :) :)
Hvis du også vil produsere egen strøm til din elbil, så kan du kjøpe 5 paneler ved å bruke denne linken så sparer du 500 kroner pr panel du kjøper...


Jeg tror den største bøygen i Norge er at det må tilrettelegges politisk for dette.
Jeg forstår at det pr idag ikke engang er mulig for et borettslag eller et boligyggelag å ha felles elproduksjon for sine medlemmer, mens dette er mulig i andre land i Europa? Stemmer dette?

mvh
Hugo

PS! Som dere ser så er det en enveis samtale jeg beskriver ovenfor :)
Det får meg til å tenke på vitsen om den ene elbil eieren og de ti dieselbil eierne som møttes på en bar, og hvordan bartenderen allerede før den første drinken er tømt vet hvem det er som eier elbil...
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på mandag 28. desember 2020, klokken 10:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 28. desember 2020, klokken 09:06
Det med Community Solar var interessant, men da kunne en nesten like godt hatt et energiselskap som var et aksjeselskap, og etter hvor mange prosent eller promille du eide av selskapet fikk du trukket tilsvarende prosent/promille kWh av selskapets energiproduksjon fra på strømregningen. Så hvis du eide 10% av et selskap som produserte 200.000kWh så fikk du 20.000kWh av ditt forbruk tilgode før din regning... men da begynner ting å bli kompliserte....særlig med tanke på hvor billig strømmen er i Norge....og at nettselskapene da fortsatt vil måtte ha sin halvdel...

Mye av vitsen er at det skal være en lokal tilknytning til produksjonen, da får hver deleier en reell innflytelse/medbestemmelse og føler et eierskap.

De store kraftselskapene vil gjerne prioritere de store prosjektene, men med community solar (eller community wind for den saks skyld), vil det være stor lokal påvirkningsmulighet og større muligheter for mindre/lokale installasjoner. Det vil også være en noe større aksept for ulemper ("stygge" solceller, vindmølle som "ødelegger" utsikten) når man er deleier i anlegget.

Her er en tenkt samtale mellom 2 naboer:
Se på de solcellene på taket  på det industribygget der borte, jeg eier 10 av de panelene og med strømmen fra de panelene kjører jeg XXX km med min Tesla Cybertruck hvert år :) :)
Hvis du også vil produsere egen strøm til din elbil, så kan du kjøpe 5 paneler ved å bruke denne linken så sparer du 500 kroner pr panel du kjøper...


Jeg tror den største bøygen i Norge er at det må tilrettelegges politisk for dette.
Jeg forstår at det pr idag ikke engang er mulig for et borettslag eller et boligyggelag å ha felles elproduksjon for sine medlemmer, mens dette er mulig i andre land i Europa? Stemmer dette?

mvh
Hugo

PS! Som dere ser så er det en enveis samtale jeg beskriver ovenfor :)
Det får meg til å tenke på vitsen om den ene elbil eieren og de ti dieselbil eierne som møttes på en bar, og hvordan bartenderen allerede før den første drinken er tømt vet hvem det er som eier elbil...

Ser dessverre store problemer med den forretningmodellen, fordi vi helst skal eie selv, og offentlige bygg brukes ikke på den samme måten i Norge.

Om det kommer solcellepaneler på veggen eller taket på offentlige bygg, så blir det eget bruk, og så inn til det lokale kraftselskapet, som eies av kommunen helt eller mest sannsynlig delvis (flere kommuner, fylket og Staten er og deleiere), så det de kan tjene på å selge strømmen til DEG til fullpris, skal gå samfunnet til gode.

Dessuten, skal man levere egenprodusert strøm noen sted, så blir det via offentlig nett (sikkert lovpålagt), det blir ihvertfall ikke bygget et eget bygg med batterikapasitet for fordeling lokalt ved behov.

Btw, den vitsen har jeg ikke hørt. Har du link eller kan gjengi den her?


PFT!

:)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på mandag 28. desember 2020, klokken 18:35
Btw, den vitsen har jeg ikke hørt. Har du link eller kan gjengi den her?

PFT!

Egentlig ikke en vits, bare facts: Elbil eieren greier selvfølgelig ikke å holde kjeft.
Han bare må skryte av elbilen, og det har ingen betydning om det er en Tesla eller en Buddy :)

PFT?? Politiets fellestjeneste?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

PFT = På forhånd takk!


Ja, det var vel ikke så mye en vits, det nei. Synes nå de fleste som skaffer seg en, for dem, ny og flott bil, er veldig på å skal fortelle om den.

Og så er det mange som lettere lar seg irritere om vedkommende forteller hvor "billig" den TMS/TMX/Taycanen var, fremfor om man kjøper seg en Corsa-E, Leaf eller E-Niroen.

Klart, kjøper man bare et fremkomstmiddel, så er vel hverken bilen i seg selv, eller så mye annet rundt den noe som opptar eier veldig, og da kan det godt hende bilen ser deretter ut og. Men den må jo uansett være praktisk til formålet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jalla

Straumrekord: – Ikkje lad elbilen om morgonen

Nå må dere høre da - slutt med lading og forvarming mellom kl 0800 og 0900 om morgenen!

https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldri-brukt-meir-straum-i-noreg-enn-torsdag-1.15359603

Og fortsatt er under 9% av bilparken el-biler. Hvordan skal dette se ut når andelen er >50%?  8)

Electric cars in Norway

Jalla he he he...

"Jalla skrev:
Nå må dere høre da - slutt med lading og forvarming mellom kl 0800 og 0900 om morgenen!

goggo

Sitat fra: Jalla på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:26
Straumrekord: – Ikkje lad elbilen om morgonen

Nå må dere høre da - slutt med lading og forvarming mellom kl 0800 og 0900 om morgenen!

https://www.nrk.no/vestland/vi-har-aldri-brukt-meir-straum-i-noreg-enn-torsdag-1.15359603

Og fortsatt er under 9% av bilparken el-biler. Hvordan skal dette se ut når andelen er >50%?  8)

I stedet for å kjefte på oss forbrukere så kan Statnett eller NVE eller hvem det nå er selv fikse dette problemet med høyt morraforbruk ved å sette ned nettleia på natta når forbruket er lavere.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

stefse

#54
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:28
Jalla he he he...

"Jalla skrev:
Nå må dere høre da - slutt med lading og forvarming mellom kl 0800 og 0900 om morgenen!
De fleste biler suger også fra strømnettet når forvarmingen går på, selv om bilen var fulladet om natta. Folk går ikke ut for å ta ut kontakten av bilen om morgenen, før de starter forvarming med app etc.
Antagelig er det her problemet ligger.
Tesla kan vel enkelt fikse det med SW utrulling, resten ikke, bortsett fra ladebokser som er online.

Ser videre at det snakkes om dugnad bla bla. Jeg har foreløpig ikke tenkt å delta i dugnaden for å gå å plugge ut bilen om morgenen.
For å bygge ut kraftnettet kan vi jo ikke, selv om vi elektrifiserer og blir flere innbyggere. Her er det effekttak på 2010 nivået som gjelder, i rene Parisavtalen-stil, selv om effekten er omvendt med klimamålene. >:(

Her tales det med 2 tunger, vi skal kjøre på elektrisk kraft og varme opp med strøm, men når det kommer til å bruke pengene som betales inn avgifter til å øke effekttilgangen, neida. Det er kun den delen av det som sørger for å sende kraft ut av landet som skal rustes opp!  :police:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

elektrolux

#55
En rimelig og effektiv måte å løse forbrukstoppen om morgenen når alle har dusjet, og lager frokost etc. er å montere tidsur på VVB.

Brukte 120 kr på et slikt og monterte det mellom Schuko stikket og støpselet til 200l 2kW VVB til jentungen. Nå varmes vannet kun mellom kl 01:00 og 05:00 og hu merker ingen forskjell på varmtvannet, kun på strømregningen.

https://www.thansen.no/verktoy/hus/elartikler/tidsur-24-timers/n1113536/pn1115301/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Sitat fra: stefse på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:28
Jalla he he he...

"Jalla skrev:
Nå må dere høre da - slutt med lading og forvarming mellom kl 0800 og 0900 om morgenen!
De fleste biler suger også fra strømnettet når forvarmingen går på, selv om bilen var fulladet om natta. Folk går ikke ut for å ta ut kontakten av bilen om morgenen, før de starter forvarming med app etc.
Antagelig er det her problemet ligger.
Tesla kan vel enkelt fikse det med SW utrulling, resten ikke, bortsett fra ladebokser som er online.

Ser videre at det snakkes om dugnad bla bla. Jeg har foreløpig ikke tenkt å delta i dugnaden for å gå å plugge ut bilen om morgenen.
For å bygge ut kraftnettet kan vi jo ikke, selv om vi elektrifiserer og blir flere innbyggere. Her er det effekttak på 2010 nivået som gjelder, i rene Parisavtalen-stil, selv om effekten er omvendt med klimamålene. >:(

Her tales det med 2 tunger, vi skal kjøre på elektrisk kraft og varme opp med strøm, men når det kommer til å bruke pengene som betales inn avgifter til å øke effekttilgangen, neida. Det er kun den delen av det som sørger for å sende kraft ut av landet som skal rustes opp!  :police:
Det er bare tull at forvarming av elbiler bidrar til noe her. Høres ut som klassisk elbilskepsis.

Jalla

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 04. februar 2021, klokken 20:30
Sitat fra: stefse på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. februar 2021, klokken 19:28
Jalla he he he...

"Jalla skrev:
Nå må dere høre da - slutt med lading og forvarming mellom kl 0800 og 0900 om morgenen!
De fleste biler suger også fra strømnettet når forvarmingen går på, selv om bilen var fulladet om natta. Folk går ikke ut for å ta ut kontakten av bilen om morgenen, før de starter forvarming med app etc.
Antagelig er det her problemet ligger.
Tesla kan vel enkelt fikse det med SW utrulling, resten ikke, bortsett fra ladebokser som er online.

Ser videre at det snakkes om dugnad bla bla. Jeg har foreløpig ikke tenkt å delta i dugnaden for å gå å plugge ut bilen om morgenen.
For å bygge ut kraftnettet kan vi jo ikke, selv om vi elektrifiserer og blir flere innbyggere. Her er det effekttak på 2010 nivået som gjelder, i rene Parisavtalen-stil, selv om effekten er omvendt med klimamålene. >:(

Her tales det med 2 tunger, vi skal kjøre på elektrisk kraft og varme opp med strøm, men når det kommer til å bruke pengene som betales inn avgifter til å øke effekttilgangen, neida. Det er kun den delen av det som sørger for å sende kraft ut av landet som skal rustes opp!  :police:
Det er bare tull at forvarming av elbiler bidrar til noe her. Høres ut som klassisk elbilskepsis.
På samme måte som at det er bare tull at mange små bekker blir en elv etterhvert selvsagt.

trykkertor

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. februar 2021, klokken 20:19
En rimelig og effektiv måte å løse forbrukstoppen om morgenen når alle har dusjet, og lager frokost etc. er å montere tidsur på VVB.

Brukte 120 kr på et slikt og monterte det mellom Schuko stikket og støpselet til 200l 2kW VVB til jentungen. Nå varmes vannet kun mellom kl 01:00 og 05:00 og hu merker ingen forskjell på varmtvannet, kun på strømregningen.

https://www.thansen.no/verktoy/hus/elartikler/tidsur-24-timers/n1113536/pn1115301/
VVB er et av de kritiske el-punktene i norske husholdninger. Å installere billig elektronikk i det støpselet kan medføre en forhøydet brannfare. Ikke anbefalt.

AlfaPolo

Sitat fra: trykkertor på torsdag 04. februar 2021, klokken 21:26
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. februar 2021, klokken 20:19
En rimelig og effektiv måte å løse forbrukstoppen om morgenen når alle har dusjet, og lager frokost etc. er å montere tidsur på VVB.

Brukte 120 kr på et slikt og monterte det mellom Schuko stikket og støpselet til 200l 2kW VVB til jentungen. Nå varmes vannet kun mellom kl 01:00 og 05:00 og hu merker ingen forskjell på varmtvannet, kun på strømregningen.

https://www.thansen.no/verktoy/hus/elartikler/tidsur-24-timers/n1113536/pn1115301/
VVB er et av de kritiske el-punktene i norske husholdninger. Å installere billig elektronikk i det støpselet kan medføre en forhøydet brannfare. Ikke anbefalt.
For installasjoner etter 2010 er det faktisk ikke lov med støpsel til VVB på mer enn 2000W (ble justert ned til max 1500W i 2014). Nå er det fast montering som gjelder. For de av dere som fortsatt har støpsel til VVB ser jeg det anbefales å kontrollere for varmgang jevnlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA