Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av i3 fra vanlig stikkontakt?

Startet av Evolution, tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

Evolution

Hei.
Jeg har kjøpt i år en brukt i3 og i flere måneder ladet hjemme fra vanlig 13 ampere stikkontakt.
Jeg driver å bygge hus og der kan jeg velge hvordan jeg vil lade min i3. I carporten vurderes det som standard kostnadsfri pakke fra elektrikeren, å installere 15 ampere stikkontakt.
Spørsmålet er:
Hvordan burde jeg lade min i3 i nye huset? For en Easee Home ladeboks med installasjon skal elektrikeren ha 15000kr inkl mva. 15 ampere stikkontakt er gratis.

Takk for svar

bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

1317142119

Gratulerer med fin bil!

Du bør lade med ladeboks. Det er en høy engangskostnad, men sparer deg for utrolig mye plunder. I utgangspunktet er det heller ikke lov å lade fast med støpsel, men jeg vet det er noen som påstår det er unntak fra regelen hvisomatt dersomatt. Men jeg ville latt stikkontakten være der til annet bruk (på en annen kurs enn elbilladeren).

Klykken

https://elbil.no/lading/lade-med-vanlig-stikkontakt/

Det er lovlig. Må ha jordfeilvern kl.B og kan ikke lade raskere enn 10A. Ladekladd bør heller ikke henge fra stikket. Har dette opplegget hjemme for vår i3, men egen ladeboks med 32A 3-fas for Teslaen som også i3en kan benytte hvis det kniper.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

I prinsippet er det vel ingen forskjell på portabel lader og fast stasjon. Den portable har bare en stikkontakt ekstra.
Jeg bruker en e-station 32A enfase "ladekladd" med en EU 32A stikkontakt til egen kurs med godkjent jordvern, og anser det som like sikkert som hvilken som helst fast installasjon...

Erik Ola Ulvestad

Kva er vel ei pølse i slaktetida?
Om du vil følge foreskrifter så krev bruk av ladekladden at du har jordfeilvern typeB på kursen for ladepunktet. Innebygd vern i portabel ladekladd er ikkje tilstrekkelig. Det billegaste (les: simplaste (som kanskje ikkje installatørenvil selge deg...)) vernet er ein tusing til deg, kanskje litt meir om du kjøper det med installatøren som du må ha likevel. Om du ikkje går for industristikk er det maks tillatt med 10A. Går du for industristikk må du kanskje kjøpe ny ladekladd?
Differansen til ein enkel ladeboks til kr 4.000,- blir ikkje lenger så stor. Shop rundt etter ein rimelegare installatør om du kan (men det er kanskje låst til etter overtagelse?)


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Evolution

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 08. desember 2020, klokken 18:01
Kva er vel ei pølse i slaktetida?
Om du vil følge foreskrifter så krev bruk av ladekladden at du har jordfeilvern typeB på kursen for ladepunktet. Innebygd vern i portabel ladekladd er ikkje tilstrekkelig. Det billegaste (les: simplaste (som kanskje ikkje installatørenvil selge deg...)) vernet er ein tusing til deg, kanskje litt meir om du kjøper det med installatøren som du må ha likevel. Om du ikkje går for industristikk er det maks tillatt med 10A. Går du for industristikk må du kanskje kjøpe ny ladekladd?
Differansen til ein enkel ladeboks til kr 4.000,- blir ikkje lenger så stor. Shop rundt etter ein rimelegare installatør om du kan (men det er kanskje låst til etter overtagelse?)

Takk for ditt svar. Så en enkel ladeboks til ca 4000 kr er den mest fornuftige veien å gå?
Sånn som denne:
1. https://www.elbilgrossisten.no/collections/mennekes-ladestasjoner/products/mennekes-compact-e-11kw-16a-3-fas-type-2
og denne:
2. https://www.thansen.no/bil/ladekabler/audi/e-tron/vegglader-ev-type-2-16a-1-fase-6m/n1195136/pn1195150/
Vi er ikke låst til noen installatører. Vi kan velge fritt.
Passer disse to ladeboksene?
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

Evolution

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 08. desember 2020, klokken 12:40
Gratulerer med fin bil!

Du bør lade med ladeboks. Det er en høy engangskostnad, men sparer deg for utrolig mye plunder. I utgangspunktet er det heller ikke lov å lade fast med støpsel, men jeg vet det er noen som påstår det er unntak fra regelen hvisomatt dersomatt. Men jeg ville latt stikkontakten være der til annet bruk (på en annen kurs enn elbilladeren).

Takk! Er veldig fornøyd med den. Den er så unik i utseende og kjørefølelse i forhold til den gråe massen av alle andre biler i den prisklassen.
Jeg vil kjøpe en billigst mulig ladeboks. Har du noen å anbefale? Hastighet på lading er ikke viktig.
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

Ferry

Gratis stikkontakt høres ikke ille ut. Da får du sikring, kabling og stikkontakten. Deretter kjøper du en ladeboks etter eget ønske og får den installert på timer, eller som ferdig pris inkl. montasje. F.eks Elbilhjelpen har noen rimelige ladere.
Å ta 15.000,- mer for ferdig ladeboks kontra ferdig stikkontakt er et ran! Jeg betalte 3800,- for trefaskurs da huset ble bygd. Det er ikke mye merjobb å ta med et ekstra trekkerør og kabling når jobben allikevel skal gjøres.

Erik Ola Ulvestad

Alt.1 - Mennekes. Den har ikkje jordfeilvern av type B eller DC-RCM, desverre.
Alt.2 - Thansen Inferno. Heller ikkje denne. Kun RCD som er 'vanlig' jordfeilvern. Men denne har dc typen : https://www.thansen.no/bil/ladekabler/mercedes/eqc-400-4matic/vegglader-ev-type-2-32a-3-faser-6m/n1195641/pn1195672/
Ser ut som om du likar å ha fast kabel. Det kan vere rimelegare enn å kjøpe ein ekstra,  som det ofte blir til.

(Beklagar om eg lot meg rive med av utdaterte BlackWeek tilbud)

Elbilhjelpen.no har også rimelige, ja.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Ferry

Easee fra Tibber kan være et alternativ: https://tibber.com/no/store/produkt/easee
6995,- for ladeboksen, 6995,- for installasjon. Men i dette tilfellet er jo mye av installasjonen allerede gjort gratis når schukoen monteres. Så det burde koste langt mindre enn 7k å bytte schukoen med en Easee.
Det henger ikke på greip at ei stikkontakt er gratis, og en ladeboks koster 15k. Enten er den ene for billig, eller den andre for dyr.

turfsurf

Antar stikkontakten er uten b-vern. Jeg ville latt elektriker koble opp den, og så kjøpte en easee og fått en annen elektriker til å koble easee på kursen hvor stikkontakten er. Er du medlem av elbilforeningen får du vel easee for 6500,-.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 06:53
Antar stikkontakten er uten b-vern.

Litt uklart om stikkontakten som tilbys gratis er for generell bruk eller spesifikt for elbil(?) Om den er for elbil så må den jo ha B-vern. Men da hadde den ikke vært 15 A, men 10 A. Så trolig bare for generell bruk. Uansett greit å få kabling og sikring gratis. For deretter å bytte til ladeboks. Såfremt det er separat kurs da. Det er det antageligvis ikke om den er for generell bruk. Men dette er jo nybygg, så det er ikke mye ekstra jobb å dra med i det minste et trekkerør.

Evolution

Sitat fra: Ferry på onsdag 09. desember 2020, klokken 12:38
Sitat fra: turfsurf på onsdag 09. desember 2020, klokken 06:53
Antar stikkontakten er uten b-vern.

Litt uklart om stikkontakten som tilbys gratis er for generell bruk eller spesifikt for elbil(?) Om den er for elbil så må den jo ha B-vern. Men da hadde den ikke vært 15 A, men 10 A. Så trolig bare for generell bruk. Uansett greit å få kabling og sikring gratis. For deretter å bytte til ladeboks. Såfremt det er separat kurs da. Det er det antageligvis ikke om den er for generell bruk. Men dette er jo nybygg, så det er ikke mye ekstra jobb å dra med i det minste et trekkerør.

Hei.
Stikkontakten som tilbys er for generell bruk. Jeg har også bestilt et trekkerør til framtidig ladeboks. Carporten blir bygd om to måneder, så verken stikkontakten eller trekkrøret er satt opp. Mitt spørsmål hva skal jeg be elektrikeren til å installere:

En stikkontakt med disse spesifikasjoner: en jordfeilvern kl.B og med 10A?
Eller skal jeg ble om installasjon av trefaskurs?
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

turfsurf

Jeg ville ikke brukt penger på stikkontakt med b-vern. Trefas eller enfas er jo veldig avhengig av behov, men trefas gir mere fleksibilitet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Bare kjøp deg en lader - jeg har en slik :

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/74-kw-homebox-type-2-stikk?tm=ladestasjoner

liggende som jeg tenker å slenge ut til halv pris på finn.no snart (har nå 2 stk Easse ladere pga. 2 ladene biler)

Må da være mer fornuftig å gå får en ekte lader med vern integrert - vil ikke tro elektriker skal ha så mange ekstra kroner for å plugge inn en slik heller - er ikke mer arbeid enn å montere stikk uansett.....


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA