Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny programvareoppdatering som forbedrer ladeprosessen under kalde forhold

Startet av 1000kwh, mandag 07. desember 2020, klokken 14:04

« forrige - neste »

1000kwh

Epost i dag:
"Denne oppdateringen er gratis for deg som kunde i Norge, mens den er en betalingstjeneste i andre Europeiske land.

Programvare oppdateringen inneholder følgende endringer:

- Batterioppvarming. Enkel betjening på skjerm hvor man setter batteri oppvarming «alltid på» som øker ladehastigheten i kaldt vær.

- Smartlading. Tilpasset programvare for lading med Smartlader hvor ladeprosessen stopper og starter etter strømforbruket i boligen/ladestedet.

- Ladelogikk. Optimalisert med tanke på ladehastighet i forskjellig temperatur og ladenivå.

- Bilen behøver ikke låses under AC lading. Bilen starter å lade når bilen oppnår kommunikasjon med laderen. (Låses bilen opp, pauser ladingen men gjenopptas etter en tid hvis ladekabelen ikke tas ut).

-Anslått kjørelengde justeres etter faktisk energiforbruk.

Denne programvare oppdateringen fra MG er gratis og helt frivillig for deg som kunde, med andre ord det er ingen service- eller tilbakekallingskampanje.

Oppdateringen kan gjøres samtidig ved for eksempel en service. Samtidig vil også følgende bli oppdatert, definert som en servicekampanje."


Denne måtte jeg krangle for å unngå å betale for en liten tid tilbake. Dere som har betalt må få pengene tilbake.

Det jeg stusser på er at man kan sette på batterivarmen, men har ikke sett det valget. Kanskje denne oppdateringen legger til ting som ikke var innkludert for å få bilen til å lade på smartlader?

knute

Jeg fikk installert siste oppdatering onsdag i forrige uke (og servicekampanje SC11 som også nevnes i nyhetsbrevet), og har nå valget for batterivarmer i menyen.

Jeg betalte for "smartladeroppdateringen" tidligere i år, men dette var da uten funksjonalitet for batterivarmer, så svaret på spørsmålet ditt er klart ja slik jeg ser det.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

knute

Sånn ser det forresten ut i menyen.
Det ligger under Bil - Batteri / Car - Battery
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

TB

Sitat fra: 1000kwh på mandag 07. desember 2020, klokken 14:04
Oppdateringen kan gjøres samtidig ved for eksempel en service. Samtidig vil også følgende bli oppdatert, definert som en servicekampanje."[/i]

Denne måtte jeg krangle for å unngå å betale for en liten tid tilbake. Dere som har betalt må få pengene tilbake.
Vil tro det blir enklere om en får rabatt på neste service, tilsvarende det som ble betalt for oppgraderingen?
(en klar ulempe vil være: når en føler seg lurt vil en kanskje ta service et annet sted..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

1000kwh

Det batterivalget har ikke jeg nei.

Vi kjører nesten alltid slik at vi bruker 70-90% av batteriet på langtur og ingen hurtiglading. Spent om det er noe poeng med dette valget da.

Forøvrig er jo skjermen skikkelig rask i apple carplay, men nesten ubrukelig ellers. DET kunne vært sett mer på.

Tjafsaren

Har ikke skjermproblemer noe med forskjellen på innebygd prosessor og mobilprosessorer som vanligvis er veeeeeldig mye raskere? På Apple/Android er jo bare skjermen en extension av mobilen?

1000kwh

Sitat fra: Tjafsaren på tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:28
Har ikke skjermproblemer noe med forskjellen på innebygd prosessor og mobilprosessorer som vanligvis er veeeeeldig mye raskere? På Apple/Android er jo bare skjermen en extension av mobilen?
Helt sikkert, men det må jo gå an å optimalisere. Det er jo noe av det værste jeg har opplevd.

Skjermen er faktisk responsiv og kjapp bare man ikke bruker det innebygde infotainmentsystemet.

JohnPGriff

Som Info etter en "restart" batteri oppvarming opsjonen er satt til AV. Du må aktivere den, hvis du har planlagt en hurtilading under veis.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA