Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tibber <-> Mercedes

Startet av Toalmar, lørdag 05. desember 2020, klokken 10:18

« forrige - neste »

Toalmar

Har hatt Tibber ett par år og har min BMW integrert som Power-ups i Tibber appen.
Det kommer snart en Mercedes EQC i heimen og jeg ser at det ikke er noe Power-ups for Mercedes i Tibber appen.
Da er det vel ikke noe mulighet til at Tibber appen styrer lading i forhold til pris eller?
Hva gjør dere som har Mercedes og Tibber det?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mastiff

Regner med at du har funnet ut av dette, siden det ikke kom noe svar. Funker det å lade på billigste tidspunkt og følge med på ladingen? Jeg skal også ha en EQC, og jeg har Tibber i sjappa.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Toalmar

Sitat fra: Mastiff på søndag 12. september 2021, klokken 09:12
Regner med at du har funnet ut av dette, siden det ikke kom noe svar. Funker det å lade på billigste tidspunkt og følge med på ladingen? Jeg skal også ha en EQC, og jeg har Tibber i sjappa.
Har funnet ut av det ja, og det funker sånn der for min del. skal forklare så godt som mulig.
Tibber har fortsatt ikke tilgang til bilen API og de vet derfor ikke f.eks bilens SOC. Du må derfor gå inn under din egen profil i appen og legge til bilen manuelt, når dette er gjort så ser Tibber at det er en Mercedes EQC som skal lades. Ettersom de ikke ser bilens SOC så har de satt den til 50%. De beregner derfor alltid at bilen må lades fra 50% selvom du kanskje har parkert med 70% på batteriet. Hvis det da er billig strøm noen timer på natten vil ladingen uansett begynne for tidlig og den vil ikke få full utnyttelse av de timene. Akkurat nå spiller ikke det noen rolle ettersom strømprisen nå ikke svinger stort ila natten.

Jeg styrer ladingen min selv, jeg sjekker strømprisen i Tibber appen for neste dag og setter ladingen opp via Easse appen selv. Jeg bruker "Utsatt start" under "Planlegg", dette har fungert greit når strømprisen har hadde større variasjon, nå er det nesten ingen vits.

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mastiff

Skjønner, takk! Men hadde det ikke vært mulig å hente det ut med en trådløs ODB-dongel og så overføre det til ladeboksen ved hjelp av HomeAssistant? Jeg mener det er en plug-in for Tibber der. Eventuelt å få tilgangen via Mercedes-appen, den må vel ha et slags API? Siste mulighet mått vært å be Tibber åpne API-en for ladeboksen for å legge inn SOC manuelt når man kobler til, selv om det er nederlag for meg...jeg driver ganske stort med hjemmeautomasjon.  ;D

Er du ellers fornøyd med kjerra?
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Toalmar

Sitat fra: Mastiff på søndag 12. september 2021, klokken 18:06
Skjønner, takk! Men hadde det ikke vært mulig å hente det ut med en trådløs ODB-dongel og så overføre det til ladeboksen ved hjelp av HomeAssistant? Jeg mener det er en plug-in for Tibber der. Eventuelt å få tilgangen via Mercedes-appen, den må vel ha et slags API? Siste mulighet mått vært å be Tibber åpne API-en for ladeboksen for å legge inn SOC manuelt når man kobler til, selv om det er nederlag for meg...jeg driver ganske stort med hjemmeautomasjon.  ;D

Er du ellers fornøyd med kjerra?
Først til det siste, er kjempefornøyd med kjerra ja  :+1: :)

Selve ladegrepa er ikke noe problem for meg. Tibber har sagt de kan f.eks sette at bilen har 70% SOC i istedenfor 50% om jeg vil det.

hva som er mulig og ikke vet jeg ikke da som sagt dette ikke er noe prob. Du som driver stort med hjemmeautomasjon kan sikker sete opp dette for deg og oss så fort du får bilen
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mastiff

Bra, jeg tror jeg har valgt ut en bil som passer for oss. Lite rust, lite problemer, stillegående og rask. Litt dyrere enn jeg opprinnelig tenkte, men jeg får se hva jeg finner, må bare ha en med norsk garanti, så gråimport er uinteressant.

Hvis jeg får montert ladeboksen, så skal jeg ta noen mailer fram og tilbake til både Tibber og de som lager plug-inen for HomeAssistant, det blir ikke første gang...  ;)
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Filip86

Ikke noe problem å få ut SOC med MB integrasjon i HA, får det opp selv i HA, problemet ligger vel i at Tibber som firma må betale MB en viss sum for å få lov til å bruke APIet. Mens som eier er det gratis.

Mastiff

Da burde det vel være så enkelt som at Tibber åpner for å sette SOC via API, så det kan gjøres fra Hass.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA