Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forsinket levering

Startet av golo, torsdag 03. desember 2020, klokken 18:42

« forrige - neste »

olkhi


Øyvind.h

Fikk info fra forhandler i dag. Visningsbil fra uke 9 og demobiler på plass fra uke 13. Gjelder Møller i Oslo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 17. februar 2021, klokken 16:41
Fikk info fra forhandler i dag. Visningsbil fra uke 9 og demobiler på plass fra uke 13. Gjelder Møller i Oslo.
Utrolig ! Har de ikke lovet kundeleveringer i mars 😯

unik42

Det er vel sagt tidligere at de første kundebilene kommer samtidig med demobilene.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

plataris

Jeg har seneste leveringsuke 10. Er det noen som vet hvor mye forsinket levering må bli for å kunne gå ut av kontrakt kostnadsfritt?
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

ihaal

Hvis du har kontakt med Møller må du informere om at leveringstid er viktig for deg og gi en "rimelig" tillegsfrist for når de kan levere bilen
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

perimec

#111
Talked with the dealer yesterday. Waiting next week to get some more info.

Depending on the new ETA that I will get, I will decide what to do... if the new delivery is not reasonable, the contract should not be valid anymore according to what reported on it.

in my case the delivery date was between week 04 to 06/21.


Sitat fra: ihaal på torsdag 18. februar 2021, klokken 08:05
Hvis du har kontakt med Møller må du informere om at leveringstid er viktig for deg og gi en "rimelig" tillegsfrist for når de kan levere bilen

Exactly. I have asked that.... but for now they cannot provide any specific date. they should get some more info next week. will see then

ihaal

Når det er sagt, er det en gunstig priset bil. Jeg vurderte å kansellere kontrakten før jul og hoppe på fleksibel leasing av ID3 til ID4 med firehjulsdrift ble tilgjengelig. Regna litt på det og fant ut at det sannsynligvis var gunstigere å bare ta imot 1st og heller selge den i høst når 4x4 kommer. I etterkant ble 1st enda mer gunstig priset mens forventet pris på 4x4 gikk i været, så ganske glad jeg ikke gikk for den løsningen. Har du kjøpt 1st med rabatt er jeg overbevist om at kan flippep å Finn.no rimelig raskt uten store tap.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Magnito

Er selv litt sur for at levering er forsinket, men til alle som vurderer å gå ut av kontrakten lurer jeg på hva dere ser som aktuelle alternativer? Det er vel ikke noen biler i dette segmentet man kan bestille nå og få levert tidligere? Og prisen har heller ikke blitt noe dårligere siden bestilling, tvert i mot. Man kan selvsagt gå for fossilt, men i utgangspunktet er vel de fleste som har bestilt denne bilen ikke interessert i det?

Eksempelvis Enyaq har vel tidligste levering i uke 27 eller noe sånt, vil tro ID.4 er på plass før det. Etter hva jeg forstår skal vel prisen på Enyaq gå opp et par prosent også fra 1. mars.

Forsinkelse er kjipt, ja, men er det vits å kansellere bare på trass uten alternativer?

ID4

Sitat fra: ihaal på torsdag 18. februar 2021, klokken 08:05
Hvis du har kontakt med Møller må du informere om at leveringstid er viktig for deg og gi en "rimelig" tillegsfrist for når de kan levere bilen

Står det i kontrakten? Dette er jo ikke åpenbart for forbruker. De er den sterke avtalepart, og bør da informere om at vi må infomere om dette. Når siste mulig leveringsdato er utfyllt så er det lett for oss for å tro at dette faktisk betyr noe.

perimec

#115
Sitat fra: Magnito på torsdag 18. februar 2021, klokken 09:09
Er selv litt sur for at levering er forsinket, men til alle som vurderer å gå ut av kontrakten lurer jeg på hva dere ser som aktuelle alternativer? Det er vel ikke noen biler i dette segmentet man kan bestille nå og få levert tidligere? Og prisen har heller ikke blitt noe dårligere siden bestilling, tvert i mot. Man kan selvsagt gå for fossilt, men i utgangspunktet er vel de fleste som har bestilt denne bilen ikke interessert i det?

Eksempelvis Enyaq har vel tidligste levering i uke 27 eller noe sånt, vil tro ID.4 er på plass før det. Etter hva jeg forstår skal vel prisen på Enyaq gå opp et par prosent også fra 1. mars.

Forsinkelse er kjipt, ja, men er det vits å kansellere bare på trass uten alternativer?


Hi,
I agree that cancelling the contract without an alternative car to be deliver in a reasonable time  is a bit of a problem for some.

But for me it is more a matter of principle. One of the major reason why I choose the ID4 (vs Tesla Model Y or other) was the delivery date in January. The delivery date is reported on the contract. With other brand, they give you an estimated period but in that case, the contract is not binding (see tesla where you place just a pre-order that can be cancelled at any time).

Instead with VW, the contract is binding on my side, but it should be also on their side. If they cannot respect the delivery date, it is their problem, so either they must let me cancel the contract with related compensation (Yes they need to compensate the fact that I had a contract for 6 months with VW and therefore I did not have the possibility of pre-ordering any other car with the related delay), or they provide a compensation/discount on the ID4 and let me decide if to accept or not.

Magnito

Jeg er i utgangspunktet enig, leveringstid var også en av grunnene til at jeg valgte ID.4, men mest av alt var det prisen. Har i dag en fossilbil som snart faller fra hverandre, og hadde siste levering uke 5 i kontrakt. Men jeg ser ikke at jeg har så mye på å tjene på å gå ut av kontrakten ettersom jeg ønsker bilen og det sannsynligvis vil bli dobbelt så lang leveringstid (eller mer) for en annen bil.

Du får helt sikkert kansellere kontrakten, men jeg blir overrasket om du får kompensasjon (men jeg kjenner ikke bilbransjen særlig godt skal jeg innrømme). Du er jo ikke forhindret fra å gjøre forhåndsbestilling av andre biler, eksempelvis TMY, selv om du har kontrakt på VW. En forhåndsbestilling er sjelden bindende. Men selvsagt kan du ikke bestille andre biler, eksempelvis Enyaq, det går jo ikke uten å ta en viss finansiell risiko.

ihaal

Sitat fra: HelEl på torsdag 18. februar 2021, klokken 09:21
Sitat fra: ihaal på torsdag 18. februar 2021, klokken 08:05
Hvis du har kontakt med Møller må du informere om at leveringstid er viktig for deg og gi en "rimelig" tillegsfrist for når de kan levere bilen

Står det i kontrakten? Dette er jo ikke åpenbart for forbruker. De er den sterke avtalepart, og bør da informere om at vi må infomere om dette. Når siste mulig leveringsdato er utfyllt så er det lett for oss for å tro at dette faktisk betyr noe.

Ja, det står i kontrakt. Hvis man på forhånd har gitt beskjed om at leveringstidpunkt er avgjørende, man kan kreve umiddelbar heving av kontrakt hvis den ikke er levert innen siste uke angitt i kontrakt.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Barskog

Når siste leveringsuke står spesifikt i kontrakt må det jo nødvendigvis bety noe, og derved ha en betydning/konsekvens. Jeg som en vanlig 'dum' kunde forholder meg jo til den skrevne kontrakt. Har ikke Møller levert i henhold til kontrakt, så har de fra sin side brutt kontrakten.
Mulig en helt spesiell hendelse, slik som en pandemi, kan forsvare dem, men denne forsinkelsen skyldes éne og alene feil på deres produkt som må utbedres, programvaren.

Skal jeg som kunde bryte kontrakten, må jeg betale 10 prosent(?) av kjøpesummen. Litt underlig da hvis ikke Møller må kompensere noe for å bryte sin del av avtalen. Ikke nødvendigvis juridisk, hvis det ikke står i kontrakten, men å bryte en inngått kontrakt er ikke god kotyme, og ødelegger et kundeforhold.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

unik42

Er jo bare å be om gratis leiebil fra kontraktsleveransedato til bilen faktisk kommer.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA