Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mer

Startet av hanche, torsdag 03. desember 2020, klokken 16:23

« forrige - neste »

goggo

Jeg synes at hele GK/MER greia er veldig tafatt.
Jeg hadde ventet mye mer action her etter at Statkraft kjøpte ut de andre eierne i fjor eller når det var.

Statkraft har jo - på tross av sitt statlige eierskap - gjort noen spenstige oppkjøp på solkraft og vind, så de burde jo kunne få det til på elbil lading også :)

Skal Statkraft få til noe her utenfor Norge så må de jo handle lynraskt.
For å få til noe ordentlig mht elbil lading så må de opp på samme investeringsnivå som Ionity.
Eller som Tesla for den saks skyld, før alle de gode lade-lokasjonene er opptatt.

De kunne for eksempel begynne med å kjøpe Fastned eller en annen betydelig og framoverlent aktør.
Fastned og Mer ville jo utfylle hverandre perfekt med hensyn til områdedekning. Alt de trengte å gjøre i første omgang var å ta et skippertak i Danmark, Sverige og Finland og så ville de plutselig være en av de beste aktørene i Nord Europa :)


mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: goggo på mandag 07. desember 2020, klokken 10:14
Jeg synes at hele GK/MER greia er veldig tafatt.
Jeg hadde ventet mye mer action her etter at Statkraft kjøpte ut de andre eierne i fjor eller når det var.

Statkraft har jo - på tross av sitt statlige eierskap - gjort noen spenstige oppkjøp på solkraft og vind, så de burde jo kunne få det til på elbil lading også :)

Skal Statkraft få til noe her utenfor Norge så må de jo handle lynraskt.
For å få til noe ordentlig mht elbil lading så må de opp på samme investeringsnivå som Ionity.
Eller som Tesla for den saks skyld, før alle de gode lade-lokasjonene er opptatt.

De kunne for eksempel begynne med å kjøpe Fastned eller en annen betydelig og framoverlent aktør.
Fastned og Mer ville jo utfylle hverandre perfekt med hensyn til områdedekning. Alt de trengte å gjøre i første omgang var å ta et skippertak i Danmark, Sverige og Finland og så ville de plutselig være en av de beste aktørene i Nord Europa :)


mvh
HUgo

Synes forøvrig Ionity er ekstremt tafatt i Norge... med ca 20 ladestasjoner, og ingen nord for Trondheim.....mens Grønn kontakt har 9 ganger så mange ladepunkter i Norge. Men enig i at de bør få til noe utenfor landets grenser.

Mer (Grønn kontakt)    1852 ladepunkter i Norge
Ionity (expensivity) ca   200 ladepunkter i Norge   
Tesla Model Y                         2021-

GOLF-raider

#17
Statkraft har kjøpt det tyske elbilladeselskapet E-WALD GmbH.
Oppkjøpet styrker Statkrafts posisjon i det tyske og   :D
europeiske elbillademarkedet etter fjorårets investering i
München-baserte eeMobility Gmbh  (23 august 2019)  ::)
https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/arkiv/2019/e-wald-norsk/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

vartli

Det er vel to strategier her. Den ene er å bygge seg stor, den andre er å gjøre seg fin for salg. I sistnevnte situasjon gjelder det å ha attraktive plasser i et område som andre ikke dekker så godt. Kan være at det er målet for Mer. Kjøp Mer, få Mer ;D
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

goggo

Sitat fra: GOLF-raider på tirsdag 08. desember 2020, klokken 06:14
Statkraft har kjøpt det tyske elbilladeselskapet E-WALD GmbH.
Oppkjøpet styrker Statkrafts posisjon i det tyske og   :D
europeiske elbillademarkedet etter fjorårets investering i
München-baserte eeMobility Gmbh  (23 august 2019)  ::)
https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/arkiv/2019/e-wald-norsk/
Jeg gjentar: Tafatt! Når jeg sjekker dette e-wald ladekartet så finner jeg bare Schuko og Type2 punkter selv om jeg forsøker å filtrere på bare DC ladere.
Mulig det er mine manglende tysk kunnskaper som spiller meg et puss her, men jeg fant ikke en eneste DC lader når jeg klikket meg litt rundt i dette kartet.
Og er E-Wald egentlig et leasingselskap med noen ladere for leasingkundenes biler, eller er det en ladeoperatør??
https://charge.e-wald.eu/stationfinder/


Sitat fra: vartli på tirsdag 08. desember 2020, klokken 09:39
Det er vel to strategier her. Den ene er å bygge seg stor, den andre er å gjøre seg fin for salg. I sistnevnte situasjon gjelder det å ha attraktive plasser i et område som andre ikke dekker så godt. Kan være at det er målet for Mer. Kjøp Mer, få Mer ;D
Ja, du er kanskje inne på noe her, da stemmer jeg på at de selger Mer til Fastned :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

#20
Det initielle kartet var elendig, og tok ikke inn filtervalgene. Men følg lenken under, så får du velge engelsk som språk, og filter fungerer faktisk. Fant ihvertfall noen lynladere...


https://chargeportal.e-wald.eu/findCharger?49.0256323,13.0029721,20z,E-WALD%20Teisnach%20-%20HQ%20Parkplatz,2si


EDIT: €0,86/kWh er ihvertfall Ionity-priser, men mulig det er billigere for registrerte kunder...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: RJK på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:59
Det initielle kartet var elendig, og tok ikke inn filtervalgene. Men følg lenken under, så får du velge engelsk som språk, og filter fungerer faktisk. Fant ihvertfall noen lynladere...


https://chargeportal.e-wald.eu/findCharger?49.0256323,13.0029721,20z,E-WALD%20Teisnach%20-%20HQ%20Parkplatz,2si


EDIT: €0,86/kWh er ihvertfall Ionity-priser, men mulig det er billigere for registrerte kunder...

OK, takk for det, RJK. Da ser dette jo mye lysere ut enn det jeg fryktet...

Og i følge denne posten skal E-WALD/MER overta og videre bygge ut hele 27 Tank & Rast ladestasjoner, og da monner det jo bra i deler av Tyskland i alle fall.
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?p=1349884&sid=e676b7b9d0c608f8d6779297d312da94#p1349884

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

GOLF-raider

#22
Motor-bladet hadde en artikkel om saken den 30 november   :D
https://motor.no/front-lading-notis/ladeselskapet-gronn-kontakt-blir-mer/186876

Det kommer en ny, visuell profil som de neste ukene og månedene
vil bli synlig på over 260 ladestasjoner over hele landet.
MER lanserer også en ny app som skal gjøre ladingen enklere  ::)

Electrive.com skrev en artikkel om saken i fjor   ???
https://www.electrive.com/2019/08/25/statkraft-buys-german-ev-charging-provider-e-wald/

Statkraft går også inn i det tyske markedet for elbillading og
kjøper 61 prosent av München-baserte «eeMobility GmbH»   8)
https://www.statkraft.no/nyheter/nyheter-og-pressemeldinger/arkiv/2018/eierandel-i-eemobility/
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Måkemannen

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. desember 2020, klokken 06:27
Så plutselig at jeg hadde appen Mer på telefonen. Skjønte ikke hvor den kom i fra, før jeg leste om navnebyttet. Merkelig valg av navn ja....

Heldig du. Hos meg ser det ut til at GK appen bare forsvant. Ingen MER dukket opp i steden.

RJK

Min telefon sletter snarveien fra mappa den er lagt ut på ved oppdatering av den appen, og over til et nytt sidepanel fordi forrige er fullt allerede.


Så jeg må som regel flytte snarveien tilbake i mappa og deretter til den plassen den er ment å ligge på. Det er kjedelig, og burde være unødvendig, men oppdateringsprosessen er ikke smartere enn som så.


Det kan hende samme er med deg, bare at den ikke får åpnet nytt sidepanel, om du bruker en Android-telefon, og derfor må legge til ikonet igjen fra den "store snarvei-banken" der alle apper som ikke har plass på desktopen i et eksisterende sidepanel.


Søker du etter "mer app" i Googles Playstore, så ser du fort om appen allerede er installert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Måkemannen på torsdag 10. desember 2020, klokken 08:07
Heldig du. Hos meg ser det ut til at GK appen bare forsvant. Ingen MER dukket opp i steden.
Merkelig. Dette var på iPhone dog, vet ikke om det er annerledes på Android.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Du har vel automatisk oppdatering av apper skrudd på. Mer-appen kom bare som en oppdatering av GK-appen (på iPhone altså). Jeg oppdaterer manuelt, og stusset veldig da den vil oppdatere en app som het Mer og som jeg aldri hadde hørt om og slett ikke hadde installert.  ;) Men beskrivelsen av oppdateringen løste mysteriet kjapt og enkelt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

goggo

Det virker som Taxi sjåførene i Kristiansand er glade for de nye MER lynladerne som ble satt opp på Sørlandssenteret for et par uker siden.
De 2 MER laderne som står ved siden av Buss/Taxi stasjonen i sentrum er det jo alltid kø på. Forstår ikke hva de tenkte når de satte opp bare 2 ladere der, da disse jo skal deles mellom taxier og "vanlig" folk :)

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: goggo på torsdag 10. desember 2020, klokken 14:54
Det virker som Taxi sjåførene i Kristiansand er glade for de nye MER lynladerne som ble satt opp på Sørlandssenteret for et par uker siden.
De 2 MER laderne som står ved siden av Buss/Taxi stasjonen i sentrum er det jo alltid kø på. Forstår ikke hva de tenkte når de satte opp bare 2 ladere der, da disse jo skal deles mellom taxier og "vanlig" folk :)

mvh
Hugo

Men, er det ikke 6 stk 150kW ladere der? Er i hvert fall det som står i appen...? Men de er gjerne et annet sted?
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

#29
Det er tre stolper, hver med to sider som kan benyttes samtidig med 75 kW til hver bil. En får bare 150 kW når en er alene på stolpen.

Sitat fra: https://no.mer.eco/ofte-stilte-sporsmalKan man lade flere på en lynlader?
Ja, det kan man! Våre lynladere har ladeplass på begge sider av laderen – det vil si at den har to stk ladekabler for CCS og to stk ladekabler for CHAdeMO. Dersom to biler lader samtidig, deles den tilgjengelige effekten mellom begge bilene – det vil si at hver bil får da opp til 75kW hver. Det er helt uavhengig om den ene bilen kan ta imot mer strøm enn den andre – effekten deles likt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA