Batteri vs årsmodell, kilometer og MCU

Startet av Lavrans, torsdag 03. desember 2020, klokken 15:30

« forrige - neste »

Lavrans

Jeg må føye meg inn i rekken av forvirrede sjeler som ikke klarer å bestemme meg for størrelsen på batteriet. I tillegg er jeg nå usikker på hvor mye MCU2 har å si. Den siste uken har jeg vært frem og tilbake flere ganger etter å ha lest ulike tråder her på forumet. Temaet har jo blitt diskutert her i det vide og det brede, og spesielt batteridiskusjonen bunner vel som oftest ut i behov og pris/nytte.

I hverdagen klarer jeg meg helt fint med 75, men med 17 mil til hytta (kun stikkontakt-lading) og div langturer i ny og ned, hadde et større batteri selvfølgelig kommet godt med. Særlig når mye av langkjøringen gjøres med sovende småbarn som våkner av ladestopp. Men ingen akutt behov altså.

I mitt tilfelle er det ikke en prisøkning på 160 000 kr fra 75 til 100 som er problemet, men hvor gammel bilen jeg kjøper er, hvor langt den har gått og MCU1 vs MCU2.

Budsjettet ligger på maks 660 000 kr. Basert på det lander jeg da enten på en sein 2018 eller helst en 2019 75d som har gått maks 30-40 000 km.
Eller en 100d fra 2017 som har gått rundt 60 000 km. Sistnevnte har vel ikke MCU 2 og potensielt flere feil med tanke på «jo nyere jo bedre».

Har MCU 2, noen ekstra tusen km, og rundt to år med forbedringer på Teslaproduksjonen så mye å si at det burde velges foran en modell med et større batteri?

Kort oppsummert: 2018/2019 75d eller 2017 100d?

Stor takk til alle som gidder å deler sin tanker og erfaringer😊

TeslaModelX

2018/2019 75D hadde jeg gått for. For meg veier MCU2 tyngre enn litt ekstra rekkevidde som jeg ikke trenger i det daglige. Du nevner 17 mil til hytta, men det klarer 75D glatt uansett værforhold her til lands. Stikkontakt på hytta lader uansett ikke fortere med 100D -batteri. På langtur er det mange superchargere å velge mellom de fleste steder. Så ja, for min del et enkelt valg  :)

turfsurf

MCU1 kan oppgraderes til MCU2 og således legges til prisen. Selv ville jeg ikke kjøpt Tesla uten MCU2 og HW3 eller uten muligheten til å oppgradere til det.

Vil si at km er viktigere enn årsmodell når det gjelder disse, var ikke mange store endringer mellom disse.

Batterikapasitet er totalt individuelt, selv kunne jeg aldri tenkt meg å ikke ha bil med kapasitet til å komme meg til hytta uten stans.

Når vi hadde X100 var og mange ganger jeg ønsket er større batteri. Motorvei spiser rekkevidde f.eks.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Du må vurdere kjøremønster opp mot krav til rekkevidde og antall/varighet på ladepauser som du kan godta. Jeg har selv en 2017 X100D med AP2.0 og MCU1. Skulle jeg kjøpt bil nå så hadde minstekravet blitt Model X long range+ med MCU2 og HW3, men da er det snakk om et annet budsjett.

Konklusjon for min del er at 2017 X100D er det soleklare valget.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: ModelS på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:42
2018/2019 75D hadde jeg gått for. For meg veier MCU2 tyngre enn litt ekstra rekkevidde som jeg ikke trenger i det daglige. Du nevner 17 mil til hytta, men det klarer 75D glatt uansett værforhold her til lands. Stikkontakt på hytta lader uansett ikke fortere med 100D -batteri. På langtur er det mange superchargere å velge mellom de fleste steder. Så ja, for min del et enkelt valg  :)

Siden 75D har litt lavere forbruk vil den faktisk lade raskere på stikkontakt enn 100D ;) (målt i km/t)

Vi har 283km til hytta, som ikke har innlagt strøm. Har ofte med tung henger dit. Vi klarer oss fint med 75D, har ikke noen ønske om å oppgradere til 100D/LR/LR+.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

kodax

Fra Oslo til hytta vår på Golsfjellet er det ca 24 mil, og jeg trenger ikke å lade på veien opp med fullpakket bil og X-Box på hengerfestet. På tur til London var det nok ladere i massevis.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Kim-

Solgte X75 pga for dårlig rekkevidde og fleksibilitet. Må lade til hytten på vinteren, vi har ikke vintervei til hytten så får ikke ladet der. Er 22 mil, fra Bergen til Haugastøl (opp ca 1200 høydemeter) så det går en del strøm. Om sommeren går det. Ved regn hele veien ankommer vi med 20-30km. Sommervis går det, men litt for lite fleksibilitet på vinteren for vår del.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

GeirHM

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. desember 2020, klokken 16:09
Sitat fra: ModelS på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:42

Siden 75D har litt lavere forbruk vil den faktisk lade raskere på stikkontakt enn 100D ;) (målt i km/t)

Vi har 283km til hytta, som ikke har innlagt strøm. Har ofte med tung henger dit. Vi klarer oss fint med 75D, har ikke noen ønske om å oppgradere til 100D/LR/LR+.

283 km og det går bra med 75 batteriet, og det tiltross for at hytta er uten strøm! Du verden! Men, jeg lurer på om ikke noe av forklaringen er at du har laget din egen lokale strømproduksjon, stemmer ikke det? Du har laget deg et sånt off grid opplegg, har du ikke?

Noe sånt drømmer jeg om! Det er et selskap, alternativ energi, som bygger om gamle bilbatterier som sammen med solceller blir et imponerende opplegg for oss ødeboere. Men selv om det er store greier med 15 kWt så leverer det ikke nok strøm til å fylle tanken på en elbil. Så hva gjør du?

Jeg har lurt på om et sånt Hundai diesel aggregat med max spenning på 6kW leverer nok til at det kan forsyne meg med 10 til 20 kWt i løpet av et hytteopphold? Eller er dette bare drømmerier? Hvor mye diesel ville noe slikt kreve?

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:18
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. desember 2020, klokken 16:09

283 km og det går bra med 75 batteriet, og det tiltross for at hytta er uten strøm! Du verden! Men, jeg lurer på om ikke noe av forklaringen er at du har laget din egen lokale strømproduksjon, stemmer ikke det? Du har laget deg et sånt off grid opplegg, har du ikke?

Noe sånt drømmer jeg om! Det er et selskap, alternativ energi, som bygger om gamle bilbatterier som sammen med solceller blir et imponerende opplegg for oss ødeboere. Men selv om det er store greier med 15 kWt så leverer det ikke nok strøm til å fylle tanken på en elbil. Så hva gjør du?

Jeg sa ikke at det går bra å kjøre rett opp, vi lader alltid underveis. Det er ikke noe problem for oss, vi stopper uansett alltid for å handle og også gjerne spise. Da lader vi i samme slengen.

Halve året kan vi lade der oppe fra sola. 5,8kW med solcellepaneler gir bra med strøm april-september sånn circa. Batteriet er på 35kWh netto, og panelene leverer 40kWh på en god dag (10kWh forbruk så 30kWh til overs). Vi lader opp over flere dager, er sjelden på hytta mindre enn 5 døgn.

GeirHM

Takk for info @jkirkebo! Hva gjør du om vinteren, da?

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på torsdag 03. desember 2020, klokken 20:54
Takk for info @jkirkebo! Hva gjør du om vinteren, da?

Lader i Dokka eller på Gjøvik, før vi kjører opp. Det er 40km fra Dokka eller 70km fra Gjøvik + 700 høydemeter. Da kommer vi opp med en behagelig mengde restkapasitet på batteriet.

Lavrans

Takk for nyttige innlegg :) Da heller jeg nok mest mot 75d. Et annet godt argument er vel at jeg med en nyere bil også får 1-2 år lenger før garantien går ut.

Et annet nybegynnerspørsmål: Blir det hastighetsmessig (forholdsvis) hipp som happ om man velger en CCS-hurtiglader(150W) fra annen leverandør istedenfor SC?

JorEl

Jeg har en modelS fra aug2018 og den har ikke CCS. Men jeg kan installere det for ca3-4k(?).
Ingen har så lav pris som Tesla med sine SCere.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Lavrans

Jeg tenkte først og fremst på hastighet. Om andre leverandører med 150w kan legges inn i "kartet" for hurtigladere man like gjerne kan bruke de gangene det trengs.

automat

Ja det går like fort. Helt til man må dele ladereffekt med en annen bil.  Det kan skje både med SuC og lynladere.

Siden andre norske ladestasjoner foreløpig ikke ligger i navigasjonen, kan man ikke forvarme batteriet før lading på annet en SuC. (Gir raskere kading).

SuC er i en helt annen verden når det gjelder brukervennlighet og pris, i forhold til de andre operatørene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA