Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

thebadger

Ja, varmepumpen er ganske dårlig programmert foreløpig, er visst en prioritert sak (og også sannsynligvis urelatert til varmepumpe som streiker).
Jeg forhåndsvarmer bilen i 20-30 minutter nå som det er -5 om morgenen, og da har jeg ingen streker til barnehagen (10 min) og fra barnehagen til jobb (10 min til)
Får SMT på tirsdag, skal teste hvordan det utarter seg i forskjellige hastigheter og SoC.
Synd at Nyland testet rekkevidde og effektivitet i bilen med LG batteri, hadde vært interessant å se SMT-tall for Panasonic.

Kim-

han har testet en performance med panasonic batteri, battery test, med masse teknisk informasjon
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

thebadger

Sitat fra: Kim- på fredag 08. januar 2021, klokken 14:29
han har testet en performance med panasonic batteri, battery test, med masse teknisk informasjon
Jeg tenkte på den videoen han la ut i dag, der han kjørte i -17 grader med og uten forvarming, med og uten varme i bilen, etc.
Batteritemperaturen var på 10 grader, og fikk ikke med meg at han nevnte noe om power limit.

Kim-

Jeg har LG batteriet og har aldri sett powerlimit i min. Har ikke fått SMT enda, så kan ikke si hvilken temp batteriet var på.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ladov

Sitat fra: Mondeo på fredag 08. januar 2021, klokken 13:41
Sitat fra: ladov på fredag 08. januar 2021, klokken 00:02
Sitat fra: Alexander Lüthi på torsdag 07. januar 2021, klokken 23:06
Sitat fra: ladov på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:04
Sitat fra: Alexander Lüthi på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:25
Sitat fra: Kim- på tirsdag 05. januar 2021, klokken 17:26
Det kommer nok oppdatering for å holde bedre temperatur på batteriet.

Får LR også powerlimit?

Ja, jeg fikk som sagt power limit på min 2021 LR idag ved 41% soc i -6 grader. Forvarmet bilen ca 30 min før jeg begynte å kjøre, fikk aldri full power på den 50 min länge reisen...
Power limit? Hva mener du, at du ikke får fullt pådrag når batteriet nærmer seg tomt?

Ja, får ikke hentet ut full effekt fra batteriet. På min SR+ opplevde jeg ikke dette før rundt 10% soc.
Det er da ganske normalt er det ikke? Effekten synker både når batteriet tømmes og når det blir kaldere. Det er bare kjemi.. Lavere SoC gir lavere spenning mens lav batteritemperatur øker den indre motstanden i batteriet.

Motsatt, skal du ha virkelig full fres bør batteriet være fulladet og varmt. ;)

Ikke-performance modellene har gjerne software begrensninger som begrenser maks-effekt.

Litt av greia her er vel at de gamle bilene med Panasonic batteri holdt batteritemperaturen på 20-30 grader, og da fikk man ikke powerlimit før det var nesten tomt.
De nye bilene med Panasonic batteri og varmepumpe suger varmen ut av batteriet så det bare holder 14 grader under bruk. Da får man powerlimit allerede ved 50% tydeligvis.

LG batteriet ser ut til å ha mere kobolt eller noe og klarer fint å levere Power selv ned til bare ett par plussgrader. Mye bedre batteri å ha kombinert med denne Octovalve pumpen.
Varmepumpa er litt klønete programmert så batteriet blir 'unødvendig' kaldt. Det har vært såpass med støy rundt det at jeg regner med at en oppdatering er under arbeid nå.

Om det er reell forskjell på LG og Panasonic-pakker bare de får rettet opp i den varmepumpe-programmeringen gjenstår å se.

Kjørte for øvrig en liten tur for et par dager siden, kaldt batteri, 15 blå og 25%-ish på batteriet. Dau bil ja!
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

emmern

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 14:31
Sitat fra: Kim- på fredag 08. januar 2021, klokken 14:29
han har testet en performance med panasonic batteri, battery test, med masse teknisk informasjon
Jeg tenkte på den videoen han la ut i dag, der han kjørte i -17 grader med og uten forvarming, med og uten varme i bilen, etc.
Batteritemperaturen var på 10 grader, og fikk ikke med meg at han nevnte noe om power limit.
Det var LR med LG-batteriet..
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

thebadger

Sitat fra: emmern på fredag 08. januar 2021, klokken 16:33
Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 14:31
Sitat fra: Kim- på fredag 08. januar 2021, klokken 14:29
han har testet en performance med panasonic batteri, battery test, med masse teknisk informasjon
Jeg tenkte på den videoen han la ut i dag, der han kjørte i -17 grader med og uten forvarming, med og uten varme i bilen, etc.
Batteritemperaturen var på 10 grader, og fikk ikke med meg at han nevnte noe om power limit.
Det var LR med LG-batteriet..

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 14:21
Synd at Nyland testet rekkevidde og effektivitet i bilen med LG batteri, hadde vært interessant å se SMT-tall for Panasonic.

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Almis

Var ute å kjørte i 1,5 time. Bilen hadde stått på forvarming i 30 min før jeg starta. Etter 1,5 time med kjøring ba jeg bilen navigere til en supercharger 20 min unna. Fikk bare 30kw ut av den (150kw sc). Tenkte noe var galt med laderen (sto alene), så jeg kjørte til bkk sin 350kw ca 30 min unna. Der fikk jeg 35kw...

What gives? 2021 m3p med hva jeg antar er Panasonic batteriet.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

hemi

tipper de må gjøre om litt på koden sin for batteri temp/varmepumpe mgmt, men dette er fullt løsbart der iaf, selv om det er sykt kipt nå

thebadger

Sitat fra: emmern på fredag 08. januar 2021, klokken 19:27
Han har det:

https://www.youtube.com/watch?v=FqGR6X5Wfhc
https://www.youtube.com/watch?v=Zx59coh_8I4
https://www.youtube.com/watch?v=sj3vUh5RqMc


Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 14:31
Sitat fra: Kim- på fredag 08. januar 2021, klokken 14:29
han har testet en performance med panasonic batteri, battery test, med masse teknisk informasjon
Jeg tenkte på den videoen han la ut i dag, der han kjørte i -17 grader med og uten forvarming, med og uten varme i bilen, etc.
Batteritemperaturen var på 10 grader, og fikk ikke med meg at han nevnte noe om power limit.

Dette er min nye hobby, istedenfor å fortelle det samme igjen og igjen så siterer jeg meg selv til alle de som er for triggerhappy på å svare til å lese tråden.

emmern

Sitat fra: hemi på fredag 08. januar 2021, klokken 20:26
tipper de må gjøre om litt på koden sin for batteri temp/varmepumpe mgmt, men dette er fullt løsbart der iaf, selv om det er sykt kipt nå

Det er jo NÅ det er viktig, så jeg håper de kommer med en fix veldig snart.
Hvis man kjører 300 km uten ladestopp, og uten lademuligheter der man kommer, så skal man ut på motorveien med iskaldt batteri på veien tilbake til lader, den er litt kjip. Da har man kanskje 25-30% igjen hvis man startet på 100%.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

apehest

Sitat fra: Almis på fredag 08. januar 2021, klokken 19:46
Var ute å kjørte i 1,5 time. Bilen hadde stått på forvarming i 30 min før jeg starta. Etter 1,5 time med kjøring ba jeg bilen navigere til en supercharger 20 min unna. Fikk bare 30kw ut av den (150kw sc). Tenkte noe var galt med laderen (sto alene), så jeg kjørte til bkk sin 350kw ca 30 min unna. Der fikk jeg 35kw...

What gives? 2021 m3p med hva jeg antar er Panasonic batteriet.

Min opplevelse per nå er at i 130km/t og -5, så klarer ikke varmeren å få nevneverdig temp i batteriet, selv om den forvarmet akkurat så mye den selv ville. Hadde fortsatt langt fra full regen tilgjengelig, og ladinga runda ikke 60kw.
Det syns jeg er helt forståelig.


Electric cars in Norway

Sitat fra: thebadger link=topic=54042.msg949856#msg949856
/quote]

Dette er min nye hobby, istedenfor å fortelle det samme igjen og igjen så siterer jeg meg selv til alle de som er for triggerhappy på å svare til å lese tråden.

:+1:Badger :+1: :+1: :+1: herlig. I like!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA