Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Haggish

Hvem sier at en trenger Scanmytesla for og sjekke dette???
Det er bare og ta en forholdsvis lang kjøretur fra fullt batteri og finne ut hvor mye du bruker, og har igjen. Står på skjermen det.
Slik Christopher har gjort ;)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

marcob

Sitat fra: Kim- på fredag 11. desember 2020, klokken 17:05
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 11. desember 2020, klokken 16:57
Bare litt kort opp Liertoppen på vei hjem. Fikk 180kw+ uten at jeg tok så særlig nøye sjekk, hadde litt dårlig tid og det koster ;)
SOC ca 15-17%

Du har vel ikke scanmytesta for å faktisk lese ut batterikapasiteten?

edit:


Litt oppsummering av tallene jeg har funnet på nettet til nå,
2020 modell:
Performance: 530 km rekkevidde
Long range: 560 km rekkevidde
2021 modell:
Performance: 567 km rekkevidde (+37km)
Long Range: 580 km rekkevidde (+20km)

Hva disse tallene sier meg kan det virke som at alle med
Performance får det nye batteriet E3D 82kWh,
Long range med E3D får det gamle batteriet på 79kWh.

Long range med E5D får LG batteriet på 77kWh og peaker på 230kW på 8%, deretter faller fort og ved 20%, 150kW, 30% 125kW, 50% 88kW.

Dette kan forklare hvorfor rekkevidden på Long Range 2020 mot 2021 bare er 20 km, mens på performance er 37km.

Jeg tipper at vi ser om ikke så veldig lenge økning i wltp tallene på long range til 600km med E3D 82kWh når dette begynner å bli levert ut.

Er det ikke en god del 3LR som leveres ut med E3D 82 kWh? Ref oversikten fra Deutschland.

pers1

#122
Da jeg hentet 2021 Model 3 LR AWD min hadde den 473Km på 88%. Temperaturen var 13 grader i displayet.

Står E3D i det  "skikkelige" vognkortet
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

jorgenask

#123
Må man vente på det "skikkelige" vognkortet for å få sjekket hvilken kode man har ? E3D/E5D
Man finner jo som kjent ikke dette på det midlertidige såvidt jeg kan se.

Hentet min røde M3 i går på Lillestrøm. Kun et dørpanel som ikke var festet helt. Det ble fikset i Oslo på servicesenter samtidig med at jeg fikk installert homelink. Ellers en grei opplevelse av henting der, men var litt heldig med været :P var opplett mens jeg saumfarte bilen. Begynte å snø rett etter.

Forøvrig virket det som den ladet litt raskere på høyere prosent enn det TB gjorde med den han lånte, men det kan være innbilning.
Fikk prøvd noen minutter på Liertoppen før jeg måtte levere den til foliering  :laugh:

marcob

Ja, tror man må vente på det skikkelige vognkortet. Vi får lage vår egen norske "Übersicht" over dette også. ;-)

jorgenask

Sitat fra: marcob på lørdag 12. desember 2020, klokken 15:10
Ja, tror man må vente på det skikkelige vognkortet. Vi får lage vår egen norske "Übersicht" over dette også. ;-)

Jawohl ! :P

Model 3 P

Sjekket med Tesla Stavanger i dag. Min M3P med estimert levering 07.01.21 har 3D kode. Så da satser jeg på 82 kWt :)
MYP - Venter i spenning
M3P - 2021

thebadger

Sitat fra: oysteine på torsdag 03. desember 2020, klokken 20:45
Takk for svar.

Ringer man bare og spør om VIN-nummeret forresten? De har ikke noe motforestilling mot å gi det? Må ikke lure det ut av dem?

Etter det jeg har sett av ladesessions i TB sine videoer får jeg inntrykk av at 100kW på 60% er rimelig bra, hvertfall på 150kW lader. For meg er det viktigere med høyest mulig ladehastighet enn å få de ekstra 5kWh. Men det er kanskje slik at de største batteriene også lader best? Ikke funnet noe om det.

Har prøvd å finne ut litt om lyktene nå i kveld. Ser ut som det er to typer "ny lykt" etter TB sin MC hammer. Jeg synes begge virker ganske like i ytelse. MC hammer har vesentlig dårligere lykter.
Hadde det stått om adaptive matrix omtrent slike som på polestar hadde jeg syntes det var surt om jeg ikke hadde fått de nyeste.

Er det noen som har fått estimert utleveringstidspunkt i drammen i romjula som har en ide om hvilken båt bilen kommer med? Tror det er tre båter på løp fra San Francisco til Zeebruge, Glovis Crystal, RCC Amsterdam og Glovis Sun. Men hadde vært interessant å vite hvilken båt som tar bilen til norge.

Dette ble visst litt off topic men...
Det er kun 1 ny lykt, HL32 er matrix-type lykter ser det ut til.
Den andre er HL31, det hadde jeg på min TM3P som ble levert for cirka et år siden. Kan hende at det var en endring g på lykter mellom Nyland sin bil og den, men det er kun 1 ny P.T.
Lading blir det sikkert ordning på, antageligvis gjennom software eller ved litt mer bruk av batteriet. Forbrukerrådet er nok ikke særlig kjekke å ha med å gjøre hvis noen får utlevert biler som ikke kan lade like kjapt som lovet, mens andre kan.
Du kan ringe og spørre om VIN, men det er litt lotteri hvem du treffer. Du kan  også få VIN i chat hvis du treffer noen som er runde i kantene.

bjønn

Sitat fra: Model 3 P på lørdag 12. desember 2020, klokken 17:47
Sjekket med Tesla Stavanger i dag. Min M3P med estimert levering 07.01.21 har 3D kode. Så da satser jeg på 82 kWt :)

Spurte du spesifikt om den hadde denne koden?
Tm3 LR hvit/hvit m/hf best. 06/11, vin 836

alb92

Sitat fra: Model 3 P på lørdag 12. desember 2020, klokken 17:47
Sjekket med Tesla Stavanger i dag. Min M3P med estimert levering 07.01.21 har 3D kode. Så da satser jeg på 82 kWt :)

7. januar? Har en M3P med vin 845xxx, som senest i går ettermiddag, både kundeservice og selger i Tromsø mener skal bli levert i Tromsø før nyttår!

Dieselgubben

Kan man velg? Det vil si, dra på salgssenteret og si at jeg ønsker å bestille, men at bilen må ha kode for 82 kwh batteri samt de nye lysene? Har de mulighet å sjekke dette?

poskare

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 12. desember 2020, klokken 20:42
Kan man velg? Det vil si, dra på salgssenteret og si at jeg ønsker å bestille, men at bilen må ha kode for 82 kwh batteri samt de nye lysene? Har de mulighet å sjekke dette?

Tviler jeg sterkt på. Du kan avbestille og bestille på nytt da.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Haggish

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 12. desember 2020, klokken 20:42
Kan man velg? Det vil si, dra på salgssenteret og si at jeg ønsker å bestille, men at bilen må ha kode for 82 kwh batteri samt de nye lysene? Har de mulighet å sjekke dette?

Velger du på inventory og chatter kan du si hva du ønsker og de kan se om noen biler der har det du ønsker😉
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Model 3 P

Sitat fra: bjønn på lørdag 12. desember 2020, klokken 20:20
Sitat fra: Model 3 P på lørdag 12. desember 2020, klokken 17:47
Sjekket med Tesla Stavanger i dag. Min M3P med estimert levering 07.01.21 har 3D kode. Så da satser jeg på 82 kWt :)

Spurte du spesifikt om den hadde denne koden?
Ja spurte spesifikt om dette, så det selv på skjermen når han slo opp VIN på bilen min.
MYP - Venter i spenning
M3P - 2021

Model 3 P

Sitat fra: alb92 på lørdag 12. desember 2020, klokken 20:30
Sitat fra: Model 3 P på lørdag 12. desember 2020, klokken 17:47
Sjekket med Tesla Stavanger i dag. Min M3P med estimert levering 07.01.21 har 3D kode. Så da satser jeg på 82 kWt :)

7. januar? Har en M3P med vin 845xxx, som senest i går ettermiddag, både kundeservice og selger i Tromsø mener skal bli levert i Tromsø før nyttår!
I Tesla systemet lå estimert leverings dato inne 07.01.21 på min. Men den kunne komme før nyttår. Jeg håper den kommer over ny året. Mindre stress på utlevering, og 2021 modell som er registrert i 2021.
MYP - Venter i spenning
M3P - 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA