Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Kim-

Sitat fra: Stiann på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:50
Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:41
Leveres fortsatt ut "77" pakker.  Er det nye pakker så kommer det opp "82".
Dessverre bare performance biler med "82" pakker enda.

Men endrer seg vel senere
hvor har du det fra?? Sånn jeg har forstått det så har alle 2021 enten lg77 eller panasonic82
Lg77, pana79, pana82.
LR leveres med lg77, pana79
Performance pana82
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stiann

Sitat fra: Kim- på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:52
Sitat fra: Stiann på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:50
Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:41
Leveres fortsatt ut "77" pakker.  Er det nye pakker så kommer det opp "82".
Dessverre bare performance biler med "82" pakker enda.

Men endrer seg vel senere
hvor har du det fra?? Sånn jeg har forstått det så har alle 2021 enten lg77 eller panasonic82
Lg77, pana79, pana82.
LR leveres med lg77, pana79
Performance pana82
hva med alle de tyske lr med 82kw i vognkort? Tviler på at alle de er feil

Haggish

Sitat fra: marcob på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:32
Hvilket VIN, Haggish? Og hvordan kan du anta 82 kWh?

Vin står i signaturen min😉, vognkortet sier E3D, foreløpig utregning sier netto 75kwh. Skal finregne med smt til uka. Jeg har en LR
Ps: jeg sier antar før det er 100% bekreftet, men andre her på lista er så skråsikre selv om de bare tror!!!!😉😉😉
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

marcob

Ah. Så på grunn av nettoberegningen antar du 82 kWh? Bare lurte fordi jeg vil estimere selv.

Uansett lovende, jeg har 832x, LR, E3D.

Chris Neumann Ruud

Kan noen med P eller E5D se om de klarer å få tatt bilde av batterietiketten og da også delenummeret som sitter foran på batteriet?

Oppskrift her:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5187530/
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

DirtyD

Sitat fra: Stiann på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:54
hva med alle de tyske lr med 82kw i vognkort? Tviler på at alle de er feil
De få tyske LR med 82kWh på papiret som har blitt ODB-lest, tilsier den "gamle" 79-pakka. Det har vært mye feil og krøll med de tyske papirene.
At LR også faktisk får 82kWh etterhvert når produksjonen går økes, skal vi ikke se bort i fra.

Stiann

Sitat fra: DirtyD på fredag 18. desember 2020, klokken 08:53
Sitat fra: Stiann på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:54
hva med alle de tyske lr med 82kw i vognkort? Tviler på at alle de er feil
De få tyske LR med 82kWh på papiret som har blitt ODB-lest, tilsier den "gamle" 79-pakka. Det har vært mye feil og krøll med de tyske papirene.
At LR også faktisk får 82kWh etterhvert når produksjonen går økes, skal vi ikke se bort i fra.
og de lr med bekreftet 2170l batterier er bare tull det og da??

moonbuggy

Sitat fra: NOway på fredag 18. desember 2020, klokken 09:26

Så er nok også kapasitet (tilgjengelig) noe redusert for å sikre en del drift som er nødvendig til å «bruke batteriet» også har de nok lagt inn en minimum volt i systemet så man ikke kommer under 3,6v pr celle.

Men det bør være mulig med en OBD leser og hente ut koden for batteriet.
Jeg forstår ikke helt hva du mener?
Et lithium i-on batteri har normalt en nominell spenning på 3.6V, men spenningen varierer fra ca. 4.2V og ned til 2.9V avhengig av ladenivå. Når batteriet er fulladet er hver celle ca. 4.2V minus bufferen man legger inn på topp. Utlading stoppes rundt 2.9V pluss bufferen fabrikanten legger inn i bunn. I min BMW i3 så er bufferen 10% i bunn og 7.4% på topp. Dvs 100% er i virkeligheten 92.6% og 0 er 10%....

Contango

Uansett nerdefleksing eller ikke er det på feil sted. Lag en egen nerdetråd.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kim-

Sitat fra: NOway på fredag 18. desember 2020, klokken 22:39
For de som gidder så står motor spenning på de forskjellige motorene i instruksjonsboka.

Ellers har Tesla DC/AC enhet. Så noe effekt blir borte i overgangen.

Altså motorene har ikke samme spennings område. Så spenningen må styres. Batteriet leverer DC spenning og motor er AC.
Spenningen og frekvensen styres uansett av en frekvensomformer som regulerer omdreiningen på magnetfeltet.. er ikke akkurat en av/på motor.. skjønner ikke helt hva som diskuteres her, begreper og teori henger ikke på greip
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: NOway på fredag 18. desember 2020, klokken 22:39
For de som gidder så står motor spenning på de forskjellige motorene i instruksjonsboka.

Ellers har Tesla DC/AC enhet. Så noe effekt blir borte i overgangen.

Altså motorene har ikke samme spennings område. Så spenningen må styres. Batteriet leverer DC spenning og motor er AC.
Har du noe i mot å fjerne bildene fra signaturen din NOway?
Lite interessant å fylle tråden med de samme bildene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Haggish

Etter dagens oppdatering viser bilen min 550 km EPA, dvs 615km VLTP ved 100% ladet batteri :o
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Speeder

Sitat fra: Haggish på lørdag 19. desember 2020, klokken 14:49
Etter dagens oppdatering viser bilen min 550 km EPA, dvs 615km VLTP ved 100% ladet batteri :o
Hva viste den før oppdateringen?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Haggish

#193
533 EPA/597VLTP
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

lars667

Hei. Jeg tok meg en ca 14 mils tur i dag (143 km), fra fulladet. Bilen viste 546km ved 100%. Snitt på 172 kWt da jeg var hjemme igjen. Det var 7-800 høydemeter involvert, 4 mil med motorvei 90-100ish. Variert veidekke, stort sett vått og våt snø.

Vel framme har jeg 344 km/63% igjen.

Bilen rapporterer at den har brukt 25 kWt på turen, altså at 37% av total (netto)kapasitet er i 25 kWt? I følge mine beregninger gir det en langt lavere nettokapasitet (66-67kWt)enn det som rapporteres her? Er vel ikke 5-6 kWt buffer i hver ende, eller?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA