Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

77 kWh batteri eller 82kWh batteri på nye Model 3 2021?

Startet av Havvo, torsdag 03. desember 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Haggish

Ja, men i mangel på pålitelige kilder så er det vel det vi har.
Det er vel ingen som har den fulle sannhet her. ;)
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Chris Neumann Ruud

Neida, men den kommer etterhvert når man finner ut hva slags batterier som faktisk er installert osv.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx


Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Chris Neumann Ruud

Mye er nok begrensinger i kodinga av bms heller enn reel kapasitet på batteriet, og den som venter får se .
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Rolf Gjerdsjø

Om det er Panasonic eller LG fremgår i vognkortet. Panasonic som leveres på 2021 er brutto 82 kWh, men netto er likt på LG og Panasonic etter alt å dømme. Min LR har Panasonic.

Når det er sagt tviler jeg på at det blir noen særlig praktisk forskjell på disse på litt sikt. LG må nok «kjøres inn» noe, så Tesla vil antakelig øke ladehastigheten på disse etterhvert. På «ny» og «gammel» Panasonic vil man neppe merke forskjell per i dag.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

thebadger

Sitat fra: oysteine på onsdag 16. desember 2020, klokken 10:26Men... er ikke ladehastigheten 10 ganger viktigere enn de 5kWh? Det er jo uansett svært få tilfeller at de ekstra 5kWh gjør forskjellen på om man må lade eller ikke. Derimot, når man skal kjøre mange mil og man fyller på 25-30kWh vil forskjellen på LG/Panasonic ha stort utslag på hvor lenge man står på ladestasjonen.
Det er jo spekulasjoner om at de vil frigi et bedre potensial på LG, men vet ikke om jeg tør å satse på det for merker at akkurat ladehastigheten er svært viktig for meg.
Det er nok subjektivt. Hvis man hadde hatt 5kWh ekstra nettokapasitet så hadde man økt rekkevidden ganske bra. Du kan kjøre ungen i barnehagen 2-3 ekstra dager, du kommer deg til fjellet med skiboks uten å stå i ladekø, du kjører alt på auto fordi du går ikke tom for rekkevidde, osv.
For de som kjører så mye at de må hurtiglade ofte så vil ladehastigheten absolutt være kjedelig, men hvor mange mennesker er avhengig av hurtiglading ofte?
Eller for å korte ned kommentaren min mye:
Jeg tror det er flere som setter pris på noen mil ekstra istedenfor 5 minutter mindre på liertoppen.

Rolf Gjerdsjø

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Contango

En presisering - han viser ladekurvene på bilen fra Marcusbil ift sin 2019 Performance.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Thomas Longva

Når jeg sjekker VIN hos SVV, får jeg egenvekt på 1 844 kg, som er noe lettere enn eldre TM3. Kan dette antyde hvilket type batteri jeg får ?

marcob

Jeg har 1 844, og ifølge vognkortet Panasonic. Så tviler.

Haggish

Jeg har også 1844kg men har Panasonic E3D og sannsynlig 82kwh😏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

marcob


Hodetelefoner

Leveres fortsatt ut "77" pakker.  Er det nye pakker så kommer det opp "82".
Dessverre bare performance biler med "82" pakker enda.

Men endrer seg vel senere

Stiann

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 17. desember 2020, klokken 20:41
Leveres fortsatt ut "77" pakker.  Er det nye pakker så kommer det opp "82".
Dessverre bare performance biler med "82" pakker enda.

Men endrer seg vel senere
hvor har du det fra?? Sånn jeg har forstått det så har alle 2021 enten lg77 eller panasonic82

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA