Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf 2011 hurtiglader treeiigt

Startet av Åsve, onsdag 02. desember 2020, klokken 16:29

« forrige - neste »

Åsve

Nettopp kjøpt en billig Leaf 2011, 24 kwh. Etter et par ganger med hurtiglading ser jeg følgende:

På Grønn kontakt: Ladet 40 min. Batteri fra 30& til 60%. Effekt 1,7 kw til 5,5 kw.
På Veefil: Ladet 10 min. Batteri fra 60% til 70% (men ikke flere km på displayet inni bilen). Effekt 0,7-0,9kw.
Skjønner at batteriet er gammelt, men skal ikke hurtiglading gå litt raskere enn dette? Begge ganger ladet jeg etter å ha kjørt noen kilometer, og ikke i minusgrader. Og bruk små ord er du snill.

Mateusz

Er du sikkert på at du har hurtigladet?
Det ser litt mer som saktelading.

Har du brukt AC lading via medbrakt type 2 kabel som gir maks 3,3 eller 6,6kw avhengig av lader du har i bilen (liten kontakt til høyre i bilen) eller DC lading via Chademo kabel som er på stasjonen (stor kontakt til venstre i bilen).

Selv om kald batteri via Chademo bør gi mer en 10kw effekt.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Åsve


Electrix

Det hørtes lavt ut ja, men hvis batteriet er kaldt tar det lite lading selv når bilen var ny. Hvor mange streker har du på batterikapasitet? De 12 korte strekene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Mateusz

Det er viktig at batteriet er varmt for å få god ladefart 30-40kw (5-6 barer for varmen på venstre siden).
Har du bare 4 barer så lader det tregt (vil si 20kw). Har du 3 eller mindre så lader den kjempe-tregt (coldgate).
En annen faktor er å begynne med lading når det er lite igjen på batteriet (under 30%). Har du my mer enn det så lader leafen tregere.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Åsve

@Mateusz Takk, det forklarte vel hele problematikken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA