Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effekt redusert- service kreves

Startet av BMW850, tirsdag 24. november 2020, klokken 23:41

« forrige - neste »

BMW850

Denne mld fikk jeg idag på en tur/retur Porsgrunn-Horten i kveld. Bilen hadde omtrent INGEN akselerasjon og jeg ble bekymret for om jeg skulle komme meg hjem. Mld: «Effekt redusert-service kreves» poppet opp. Valgte å ringe Tesla teknisk støtte og vi ble enige om at jeg skulle forsøke å komme meg hjem og kjøre nedom Tesla Porsgrunn i morgen. Når jeg spurte sa hun at det muligens var drive-unit. Da jeg fortsatte hjemturen var meldingen borte og bilen oppførte seg som normalt. Noen som har opplevd det samme og har noen formening om grunnen til dette? Kan det være batteri eller DU? P85 2014.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Batteri, driveunit eller kontaktorer i batteriet som holder på å ta kvelden. Finner vel neppe ut før Tesla får sett på det.

BMW850

Samme meldinga idag. Vasket bilen, tar bilder (klok av skade) og drar ned til Tesla nå👍🏻
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

Er på jobb offshore og går nattskift. Har ikke hørt fra Tesla Porsgrunn. Forsøkte å ringe dem men kommer visst til ett sentralbord. Det hun kunne se var at de ventet på deler - bl.a. converter/inverter. Ikke fått noen tilbakemelding men på Tesla-appen står det at forberedelse og kostnadsestimat er utført og at reparasjon ennå ikke er påbegynt. Samtidig er bilen flyttet fra Porsgrunn til Kristiansand der det i dag er utført 4-hjulskontroll for Tesla Porsgrunn. Utstyret til Porsgrunn for å utføre dette er visst defekt har jeg lest.

Kan vi utifra dette konkludere med at DU er byttet (converter/inverter)? Og i tilfelle - driveunitene man nå får - er det disse Musk kalte "one million miles" units for ett par år siden? Uansett - jeg har ikke fått noe kostnadsestimat heller. Da kan vi vel tro at dette dreier seg om en ren garantijobb?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

De gamle driveunitene er ikke million miles-saken Musk visjonerte om, men forbedret og oppgradert versjon av den opprinnelige som var full av svakheter. De tidlige rwd bilene har imidlertid en begrensning i subframe/plass som gjør at det rett og slett ikke er plass til løsninger som blir skikkelig holdbare. Designsvakhet med andre ord. Men de nyeste driveunitene kan holde veldig lenge med normal bruk, dvs om de ikke blir hardkjørt. På vår 2013 P85 har den nyeste holdt snart 100k uten antydning til ulyd eller noe, og den er ikke siste versjon engang. Men den har knapt sett flat pedal må sies.

Inverteren sitter i driveuniten men om de nå kan bytte ut bare den og ikke hele driveuniten vet jeg ikke. Montering/demonteringsjobben vil nok uansett være den samme, inkludert hjulstillingskontrollen.


BMW850

Samme med min driveunit. Har ikke belastet den med flat pedal omtrent siden den var ny. Ihvertfall ikke fra stillestående. Hele greia kom egentlig som lyn fra klar himmel. Ingen ulyd eller klonk eller noe. Hele bilen har fungert 100%. Skulle likt å visst hva som EGENTLIG var grunnen. Får spørre Tesla når jeg henter den.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

alda

Med tanke på att de har utfört 4-hjulskontroll så är det nog DU-byte... Jag hade liknande symptom min bil för ett tag sen, melding i dashboard och sjukt dåligt aks.

Kontaktorer och "pyrofuse" byttes ut då.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Chris Neumann Ruud

Hadde DU- bytte i vinter. Dette er smørbrød lista :
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Virker som det er litt forskjellige årsaker og løsninger som går inn under sekkeposten DU-bytte
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

BMW850

Ja, ser du har fått RMN driveunit. Det er vel stort sett det man får - altså en overhalt en. Uansett - siden jeg ikke har fått noe kostnadsestimat ennå kan vi vel tro at alt de har gjort går på 8 -årsgarantien  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

Da var det DriveUnit som ble byttet. Ser ut som det er en ny og ikke RMN (overhalt). Det var en positiv overraskelse  :+1:

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

"T" ? Hvor mange revisjoner av denne har de vært gjennom nå egentlig?

Hva var kraftig korrodert forresten?

BMW850

Har egentlig ikke peiling. Er på jobb offshore og ikke hjemme før om en uke. Jobber natt. Kommunikasjon med Tesla er ikke lett da det ikke er mulig å sende mail eller ringe direkte. Det går på SMS som ikke kan besvares og Tesla-app.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Ampéreson

Jeg skal inn med min på den 15. for DU bytte, i samme slengen skal de se om ledningene er korroderte og estimerte bytte av de til 4500 kr i deler. Slik jeg leser trådstarter (BMW850) her så har han fått dette også dekket på garantien. Jeg spurte om dette og de sa det var en slitedel som de ønsket å bytte om det var behov for det, siden de lett kunne gjøre det med DU ute.

Har en 2014 P85+.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Skal si de måler opp garantien med millimetermål for tiden  :D
På TOCN-gruppa er det fremdeles folk som tror at "drivverk" dekkes.

BMW850

Sitat fra: Ampéreson på fredag 11. desember 2020, klokken 08:28
Jeg skal inn med min på den 15. for DU bytte, i samme slengen skal de se om ledningene er korroderte og estimerte bytte av de til 4500 kr i deler. Slik jeg leser trådstarter (BMW850) her så har han fått dette også dekket på garantien. Jeg spurte om dette og de sa det var en slitedel som de ønsket å bytte om det var behov for det, siden de lett kunne gjøre det med DU ute.

Har en 2014 P85+.

Nå står det ingen steder at ledningene er korrodert og byttet da.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA