Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bremser Ampera e

Startet av ARB, tirsdag 24. november 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

ARB

Hadde service idag, og de smurte ikke bremsene da de mente de måtte byttes..  Noen som har byttet selv?  Regner med det er enkelt fremme.  Bak så må elektrisk håndbrekk kjøres av?  Noen oppskrift på det?  Eller må en ha en kodeleser med litt ekstra funksjoner?  Noen som har anbefalinger på skiver?  Leser noe om at det finnes rustfrie..??
Hele kalippere med feste må av for å bytte skive, eller klarer en det bare med å ta av kalipperdelen?  Noen som har skisse eller link til video?  Fant ikke på youtube..??

chargedup

Jeg har ikke skiftet bremser enda. Prøvde å finne video med Chevrolet Bolt, men overraskende nok er det relativt få som faktisk har skiftet de i USA. Er noen som har skiftet bremser i Norge ifølge facebook og prisene hos Opel er på Porsche nivå, mellom 20 og 30'. Sies at man ikke trenger noe spesialverktøy av det jeg har lest på facebook, men om de mener generisk kodeleser er "spesialverktøy" er jeg usikker på.

Delene finnes på feks eurodel eller hvis du vil ha litt mer fancy/bedre/sportslige osv https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=195924164

Tipset mitt (hvis det ikke kommer noe svar eller noen her inne har byttet bremser) er å enten spørre på facebook gruppene eller høre med finn selgeren (fra facebook tolket jeg at han hadde muligens kjøpt 2 sett og dermed byttet på sin egen bil allerede).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Nickelilltroll

Tviler på at disse er veldig annerledes fra andre systemer. Ikke noe nytt el uvanlig med elektrisk håndbrems heller. Bytta på en Volvo V60 selv i sommer. Brukte vel 6 timer på alle 4 sider. Ja, det finnes rustfrie bremser, de er dyre.

Kan ikke svare på Ampera-e og feilkoder, men har aldrig bytta på noen bil som gav meg feilkoder.

Ja, kaliper må av.

Elektrisk håndbrems krever litt spesielle umbracostørresler og gode verktøy.

Hvorfor det ikke finnes videor til akkurat Ampera-e? Sikkert for at det er likt som alle andre biler.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Tom E.

Sitat fra: chargedup på onsdag 25. november 2020, klokken 09:25
Jeg har ikke skiftet bremser enda. Prøvde å finne video med Chevrolet Bolt, men overraskende nok er det relativt få som faktisk har skiftet de i USA. Er noen som har skiftet bremser i Norge ifølge facebook og prisene hos Opel er på Porsche nivå, mellom 20 og 30'. Sies at man ikke trenger noe spesialverktøy av det jeg har lest på facebook, men om de mener generisk kodeleser er "spesialverktøy" er jeg usikker på.

Delene finnes på feks eurodel eller hvis du vil ha litt mer fancy/bedre/sportslige osv https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=195924164

Jeg måtte bytte bakbremsene på service for 2 dager siden. Det kostet kr. 11.000,- med arbeid for skiver og klosser hos merkeforhandler. De var rustet og ødelagte,

Kan det stemme at bremsene blir ødelagte etter 3 år?

Hadde det ikke vært for pandemien så kunne jeg flydd til USA, kjøpt nye skiver og klosser, tatt dem med meg hjem og spart penger. Se bare her:
Bremseskive bak pr. stk. = kr. 2.584,51,-
Bremseklosser bak = kr. 1.209,13,-
Sleng så på 25% til staten på toppen av dette.

Jeg er litt usikker på miljøgevinsten ved å eie en elbil hvis man skal måtte fly til USA med jevne mellomrom for å kjøpe forbruksdeler til bilen.

Tipset mitt (hvis det ikke kommer noe svar eller noen her inne har byttet bremser) er å enten spørre på facebook gruppene eller høre med finn selgeren (fra facebook tolket jeg at han hadde muligens kjøpt 2 sett og dermed byttet på sin egen bil allerede).

ARB

Takker for input.
Greit å vite hva som trengs før en setter igang.  Ja, originaldeler er uhørt dyre.  Nickellilltroll;Trodde måtte ha kodeleser for å kjøre tilbake elektriske parkbrems. (Jeg tenkte ikke for feilkoder på bremser) Du skriver at må ha spesielle umbracostørrelser for parkbrems. Trenger en ikke kjøre de tilbake elektrisk? Kan de skrus tilbake mekanisk?

Bremsesettet på finn som ble linket til i et inlegg oppgir at skiver er rustfri.  Det er de ikke etter det jeg kan se iflg hjemmeside til leverandør (zinkbelagt. Hardware rustfritt( =klips/ blikk))

chargedup

Hentet fra en som nylig skrev i Ampera gruppen på facebook:
Ved bytte av bremseklosser bak må håndbrekket settes i servicemode. Fant notis fra servicemanual for Bolt hvordan dette gjøres uten diagnose verktøy:
The service manual says to put the vehicle in service mode for brake bleeding (vehicle off, do not touch brake pedal, hold power button for 5 seconds), but for most other brake tasks it only says to put the electric parking brake in service mode with a scan tool or:
1. Power on
2. Accelerator pressed halfway
3. Hold parking brake switch in release (down) for 10 seconds, release
4. Within 5 seconds, push switch down once and release

To exit, apply the parking brakes
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA