Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

USA Leaf 2015. Hvordan kan man bruke original ladekabel i Norge?

Startet av borge, tirsdag 24. november 2020, klokken 14:19

« forrige - neste »

borge

Hei,
USA Leaf 2015 med ladekabel for amerika. Hva må gjøres med denne for at den skal kunne brukes i Norge?
Og da tenker jeg av enkle ting man evt kan gjøre selv, som å bytte kontakt til schuko i enden.
Jeg vet man kan sende den til evseupgrades, men jeg lurer mer på om jeg kan få den til å virke i Norge med enkle grep utført selv.

Trekkoppbil

Dersom den har vært hos Evseupgrade allerede, så er den merka med klistremerke som forteller hvilke spenninger og strømmer den støtter.

Dersom EVSE støtter kun nivå 1, så må den oppgraderes til nivå 2 for å støtte 240V. Jeg har aldri studert hvordan man gjør det, men man kan søke på nettet etter DIY-oppgraderinger: https://duckduckgo.com/?q=diy+leaf+evse+upgrade

Amerikanske Evser må dessuten bygges om for at dem ikke skal tolke TN-nett som jordfeil.

Og til slutt har du styring av ladestrøm. På nivå1-lading støttes ikke så høye strømmer, så du trenger nok å gjøre triks for å velge strømstyrke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA