Nybilsyndrom

Startet av Luna, fre 20. nov 2020, kl. 12:54

« forrige - neste »

Luna

Nå satser jo VW mye på elektriske biler. De har startet med ID.3 og til neste år kommer ID.4. Flere kommer etter det. Men som det noen ganger er så kan det dukke opp feil når nye modeller kommer, enten det er elektrisk eller det er en bil med bensin/diesel. At ID.3 har hatt software problem er jeg klar over, men det lar seg løse. Har man jobbet med data vet man at det ofte er feil med førsteutgaven. Men heldigvis lar det seg oppgradere. Til og med IPhone og Android har måtte oppgradere etter at det har vært funnet feil og de er eksperter på software).

Det jeg tenker på er større feil som vil dukke opp etter at bilen er tatt i bruk. Vi ser jo at noen biler må inn til verkstedet for det oppdages feil (tenk det rammer fossile biler som har vært produsert i over 100 år). Det skulle man nesten ikke tro når man leser hvor mye negativt det skrives fra de som hater elbiler. :laugh:

Bjoris

Vi lever mer og mer i ett sensasjonssamfunn. Det er bare dårlig nyheter som selger og folk sluker stort sett ting rått. Samtidig syns jeg VW fortjener pes for håndteringen av ID3, det er dem selv som sparer store summer på å få bilene ut i en fei og kunder får problemene. VW kan ikke drive lenge på slik, satser på at ID4 blir en annen verden selv om det selvsagt blir ting på den også!!

Problemet med slike nyheter er at folk nå tror at alt med ID3 er bare dritt...

1000kwh

Tror folk undervurderer hva som ligger bak bra programvare.

Jeg er tvilende til om VW får til dette på både kort og lang sikt.

Trond.m

Sitat fra: 1000kwh på lør 21. nov 2020, kl. 08:09
Tror folk undervurderer hva som ligger bak bra programvare.

Jeg er tvilende til om VW får til dette på både kort og lang sikt.
Det er vel umulig for oss å vurdere hvor enkelt eller vanskelig det er. Bare å krysse fingrene. Hvis man har en dårlig sw arkitektur kan det nesten være umulig å få rettet feil uten at man skaper nye. La oss håpe at det bare er kvalitetssikringen som har sviktet for id.3 på slutten på grunn av press om å levere.. det er vel det som kalles «Cut and run». Jeg har troen fortsatt 👍

Electric cars in Norway

Sitat fra: Bjoris på fre 20. nov 2020, kl. 20:38

Bjoris, ja jeg ser den. Men de som tror ID.3 er dritt - de må jo først prøve bilen før de gjør seg opp en mening. Har kjørt ID.3 og det er en flott bil.

Bjoris

Enig i at SW kan bli lei å få til, men de sier nå at den ferdige versjonen er klar og kommer først i ID4 så jeg tror nok at dette går seg til.

Det at VW skulle komme i en situasjon der de ikke får SW til å fungere ever på en bilmodell er ganske utenkelig syns jeg. Det er vel derfor de har brukt så lang tid på dette for å sikre at det grunnleggende er skikkelig...

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 21. nov 2020, kl. 08:57

Bjoris, ja jeg ser den. Men de som tror ID.3 er dritt - de må jo først prøve bilen før de gjør seg opp en mening. Har kjørt ID.3 og det er en flott bil.
Enig, har kjørt og den er flott. Fint steg opp fra egolf. Men sw-messig i dag er det jo uferdig og faktisk ganske dårlig. Hvis bilen for alltid ville vært slik er det for mange problemer. Nå skal dette fikses, og da blir det nok bra.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

igniztion

Min største bekymring med VW er software, men jeg har likevel bestilt en ID 4 1st Max etter å ha kjørt ca 5 timer i ID 3 1st Plus.

Ja, det er en del som er uferdig i SW på ID 3, men det er ingenting kritisk og hvis ikke VW har skjønt enda at oppdateringer av SW er viktig, skjønner de det nok ganske snart.

Jeg håper ikke VW anser software som "ferdig" slik enkelte rapporterer. Software er aldri ferdig, men må utvikles konstant.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Chivas

Ja, er det nå så sikkert at SW-problemer er kakestykke? Mtp at de aldri har fått orden på appen, er jeg ikke veldig optimistisk  :-\

Øyvind.h

Stabilitet på sw må i hvert fall heves betraktelig fra nåværende nivå tenker jeg. Det er jo ironisk at jeg etter 7 år med 3 forskjellige Tesla (som får mye tyn for kvalitet) ikke har hatt en eneste driftsstans av noe slag. Mens det virker relativt vanlig blant flere modeller fra andre merker.
Nå forbinder jeg rett nok ikke VAG med kvalitet, men VAG har historisk hatt en grei totalpakke med tiltalende design. Relativt solid, tysk ryddighet, noenlunde spennende og moderne løsninger.
Liker designet på ID4, og infotainment/interiør ser ut til å være noen gode hakk opp fra ID3. Men - driftsstans gidder jeg ikke. En og annen bugfix og tilbakekalling kan jeg derimot leve med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tafsern

Jeg har kjørt bilen, og etter min mening er det definitivt ikke en "flott" bil. Den er helt ok. Helt ordinær. Dønn kjedelig, infotainment fra fortiden, ubehagelige seter og er full av løsninger for å gjøre den så billig som overhodet mulig å produsere (men likevel er den priset som om den er bedre). Om ID.4 viser seg å være omtrentlig identisk som ID.3, bare større, så holder jeg meg langt unna :)

Olemann

Interessant.  Jeg har bestilt ID.4 men får den ikke før i slutten av januar, og først etter å ha hatt den en uke eller 2 bestemmer jeg meg for om det er den, eller min nåværende og komplett feilfrie, praktiske og pålitelige 2020 eNiro som havner på FINN.  Luksus-problem egentlig :-)

Sitat fra: Tafsern på tor 17. des 2020, kl. 09:47

Jeg har kjørt bilen, og etter min mening er det definitivt ikke en "flott" bil. Den er helt ok. Helt ordinær. Dønn kjedelig, infotainment fra fortiden, ubehagelige seter og er full av løsninger for å gjøre den så billig som overhodet mulig å produsere (men likevel er den priset som om den er bedre). Om ID.4 viser seg å være omtrentlig identisk som ID.3, bare større, så holder jeg meg langt unna :)

ID4

Sitat fra: Olemann på tor 17. des 2020, kl. 11:32
Interessant.  Jeg har bestilt ID.4 men får den ikke før i slutten av januar, og først etter å ha hatt den en uke eller 2 bestemmer jeg meg for om det er den, eller min nåværende og komplett feilfrie, praktiske og pålitelige 2020 eNiro som havner på FINN.  Luksus-problem egentlig :-)

Du må nok vente lenger enn til januar, dessverre.

Luna

Mye skriveri om utsettelse på leveringen av ID.4. Men det har ikke kommet noe offisiell utsettelse på leveringen av ID.4. Hvor kommer disse ryktene fra.

Barid Bel

Sitat fra: Tafsern på tor 17. des 2020, kl. 09:47

Jeg må si at jeg fikk det samme intrykket som deg da jeg prøvde bilen første gang. Tok en runde til og synes det er en jevnt god bil, med enkelte veldig positive ting (heads up og lys er veldig bra). Klassisk god å kjøre. Negativt for min del er "min første elbil" interiøret og jeg kunne ønske meg at den hadde litt krefter.

Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA