Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Geografisk bestemt registreringsnummer

Startet av RubberDucky, onsdag 18. november 2020, klokken 13:58

« forrige - neste »

arthur

Man kjøper retten til det personlige bilskiltet i inntil ti år, men betyr ikke det at man kan endre dette underveis og få et "vanlig" skilt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#16
Sitat fra: arthur på torsdag 19. november 2020, klokken 10:39
Man kjøper retten til det personlige bilskiltet i inntil ti år, men betyr ikke det at man kan endre dette underveis og få et "vanlig" skilt?

De personlige skiltene er bare et "alias". Du har fremdeles det originale med to bokstaver og fem tall. Når en reiser til utlandet blir en oppfordret til å kle på seg det "vanlige" skiltet for å unngå problemer. Så da kan du ha et personlig skilt som det står LVRPOOL hver gang de vinner, og kjøre det vanlige de få andre dagene...

Lurer forresten på hvor lenge de kommer til å fortsette med samme nummerserie for hele landet...ref EKXXXXX...de må jo finne på nytt hele tiden etter hvert som elbilandelen øker.....Kanskje de kan begynne med alle bokstavkombinasjoner om igjen, men med to bokstaver på slutten, for å øke kombinasjonene...., som i Rogaland blir
ERE12AA (ref 1970-tallet)
ERF12AA (ref 1980-tallet)
ERH12AA
ERJ12AA
...sånn at en beholder 7 tegn....
Tesla Model Y                         2021-

geirci2

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 11:10
Når en reiser til utlandet blir en oppfordret til å kle på seg det "vanlige" skiltet for å unngå problemer.

Kjørte rundt i Tyskland i sommer (3 uker) med personlig skilt hele tiden - mye oppmerksomhet, ikke bare pga. skiltet, men mest for bilen - rød Tesla Model 3  8)

(skiltet = mitt profilnavn her på forumet)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geirci2 på torsdag 19. november 2020, klokken 11:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. november 2020, klokken 11:10
Når en reiser til utlandet blir en oppfordret til å kle på seg det "vanlige" skiltet for å unngå problemer.

Kjørte rundt i Tyskland i sommer (3 uker) med personlig skilt hele tiden - mye oppmerksomhet, ikke bare pga. skiltet, men mest for bilen - rød Tesla Model 3  8)

(skiltet = mitt profilnavn her på forumet)

Ja, det skal i utgangspunktet gå greit. Problemet er vel først dersom f.eks. GEIRCY betyr noe i det landet du kommer til som det ikke er lov å kalle bilen for...på det språket...eller at de tolker navnet mer strengt i det landet enn det du kommer fra.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/08/06/195421522/bilist-mistet-sitt-personlige-bilskilt-i-romania
Tesla Model Y                         2021-

geirci2

Ikke geircy, men geirci2 :-)

(originalskiltene lå i bagasjerommet - i tilfelle)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

cra

#20
Sitat fra: RubberDucky på torsdag 19. november 2020, klokken 10:39
For meg dreide det seg kun om å få en litt mer unik bil, uten å måtte kjøpe de flåsete/kule (pick one) personlige skiltene.

Jeg tror du overestimerer hvor mye andre ser på nummerskiltene til en bil ganske kraftig.  ;)  Eneste gangene jeg gjør det er hvis jeg møter en bil med en front jeg ikke har sett før; da hender det jeg kaster et blikk på nummerskiltet for å se om det starter med noe som kan indikere at den er elektrisk. Utover det er "pr def" alle biler unike når det kommer til nummerskiltet. Det er liksom hele poenget.  :laugh: :laugh:

Edit: Ikke at egen "peace of mind" er å forakte, altså. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RubberDucky

Jeg bryr meg ikke så mye om å stikke meg ut på veiene. Det er mest "because I can".
Pluss at bilen blir litt enklere å kjenne igjen i parkeringshuset på kjøpesenteret.
2019 Mobilex Impala rullator

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA