Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

Lepet65

Sitat fra: biggern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:16
Sitat fra: Chimp på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:18

Dette var jo 3000 modeller til Europa. Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Nederland

Hvis det er korrekt som Hyundai sier at 14000 gærne Normenn har trykket F5 i hele dag, hvor mange er det i de andre landene ? 30-40-50k for 3000 biler..
Blir jo nesten latterlig dette.

Tror heller det er 140 gærne elbil floppere som har klikket 100 ganger hver ;)

biggern

#466
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:59
Gnist: Jeg kan ikke se at det står det du skriver noe sted.

Men men det ordner seg nok.

Mye bil for pengene. 499 900,- og i tillegg blir det montering av hengerfeste og vinterdekkfelgpakke.
Tror mange vil gå for denne i den prisklassen.

Time will show.
Som introduksjon på 500+20K+, nesten ingen valg muligheter av farger/seter er dette noe som noen føler er over normalt (dog syntes jeg sete/interiør valg er bedre enn på Enyaq).
Ikke soltak, ikke Nav (avhengig av Android), ikke OTA oppgradring tilgjengelig osv. osv.  er dette nok noen (som alle de som kastet seg over Eniyaq med mye uavklart over hva som er/vil bli tilgjengelig av løsninger, som kanskje vil angre på dette.
Tror det ikke blir lett å videre selge disse til høsten og tro at en skal "tjene" penger på disse, om en angrer etter å ha hentet bilen. Dette da det er for mange andre bra på vei, innen samme prisklasse.

biggern

#467
Sitat fra: Lepet65 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:14
Sitat fra: biggern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:16
Sitat fra: Chimp på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:18

Dette var jo 3000 modeller til Europa. Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Nederland

Hvis det er korrekt som Hyundai sier at 14000 gærne Normenn har trykket F5 i hele dag, hvor mange er det i de andre landene ? 30-40-50k for 3000 biler..
Blir jo nesten latterlig dette.

Tror heller det er 140 gærne elbil floppere som har klikket 100 ganger hver ;)

Sikkert mulig og kun noe som Hyundai bruker i deres markedsføring.
For meg så virket det som 100-200 innom her i det minste.
Uansett skuffet over info over presentasjonen av bilen, systemer, og valgmuligheter (eller mangel av sådan).
Hva er det med vår norske importør som tror at solceller....., ja det er det første Nordmenn vil be om ?
Drit i takluke bare jeg får ladet litt lommerusk på en solskinnsdag.
Ja, sete legger jeg ofte ned for å sove, når jeg er ute å kjører langturer til Sverige (20mil T/R).
Skal man ha behov for dette med lovte hurtiglade hastigheter ?
Litt mye Koreansk gimmick her. :-)

arthur

Sitat fra: biggern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:16
Sitat fra: Chimp på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:18

Dette var jo 3000 modeller til Europa. Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Nederland

Hvis det er korrekt som Hyundai sier at 14000 gærne Normenn har trykket F5 i hele dag, hvor mange er det i de andre landene ? 30-40-50k for 3000 biler..
Blir jo nesten latterlig dette.

Det de har sagt er vel at 14000 nordmenn har vist interesse for bilen hvilket neppe betyr at de samme 14000 har trykket på knappen for å betale inn 10.000 nå på morgenen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

batterimannen

Mye virker bra, men jeg er skeptisk til at den ikke har skiluke og jeg har ikke sett hvordan løsningen for taklast blir? Har ikke sett rails? Ikke så lett å se hvordan de sikrer last i bagasjerommet. Enyaq har både trekk over bagasjerommet, netting opp til tak, kroker til å henge ting på sidene og fester for stropper. Formen på frunken var også utrolig dårlig. Vanskelig å se at man kan få noe særlig nedi der. Noe jeg ikke klarte å se var hvordan det er med trådsløs lading av telefon.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

biggern

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:07
Mye virker bra, men jeg er skeptisk til at den ikke har skiluke og jeg har ikke sett hvordan løsningen for taklast blir? Har ikke sett rails? Ikke så lett å se hvordan de sikrer last i bagasjerommet. Enyaq har både trekk over bagasjerommet, netting opp til tak, kroker til å henge ting på sidene og fester for stropper. Formen på frunken var også utrolig dårlig. Vanskelig å se at man kan få noe særlig nedi der. Noe jeg ikke klarte å se var hvordan det er med trådsløs lading av telefon.

Eller genereelt : Elendig og total mangelfull markedsføring/info for å skaffe kunder....
Hvem biter på en Beta2 bil ?

DagfinnN

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 22. februar 2021, klokken 20:45
Da er det bare å vente :+1:  og snart kommer både 6 sedan og 7.
Ja - bare å vente. Det kommer alltid noe nytt og skal man vente på det vil man få kjøpt bil :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

batterimannen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 22. februar 2021, klokken 20:45
Da er det bare å vente :+1:  og snart kommer både 6 sedan og 7.
Ja - bare å vente. Det kommer alltid noe nytt og skal man vente på det vil man få kjøpt bil :)

7 kommer i 2024, så jeg vet ikke om det kvalifiserer som snart? 7 er egentlig en mer interessant bil for meg enn 5, sånn med tanke på hva de har antydet om form og størrelse.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:33
Sitat fra: tromsø på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:05
Litt info for den som er interessert i solcelletaket:
Fikk det til 42 solceller på taket fra de bildene. Hvis det er standardstørrelse (6"x6") på cellene så bør de gi ca 220-250W ved STC (standard testing conditions for solceller, 1000 W/m2, 25 grader Celsius og Air Mass 1.5)
Høres ut som du er i rett "ballpark" der, panelet på Hyundai Sonata hybrid er på 204 watt (https://tech.hyundaimotorgroup.com/article/everything-about-the-sonata-hybrids-solar-roof/).

Det er jo ikke fullstendig gimmick, står bilen ute vil jeg jo tro det er nok til å hindre vampire drain.. Så spørs det hvor oppsatt man er på å ha panoramatak da.


Min Kona har mer eller mindre ingen "Vampire Drain", og den kan fort stå 14 dager uten å brukes. Selv nå i kulden (riktignok parkert i Oslo), så er det knapt merkbart. Mulig det er mer merkbart på de som er online, noe min ikke er. Men tipper jeg i løpet av en slik 14-dager periode med bilen stående ute, får masse "gratis" strøm om jeg hadde slikt.

Det hadde jo vært enda bedre om de også la slikt på panseret også, for enda mere flate. Dog usikker på hvor lett det er med metall eller kompositt-panser der sola ikke slippes gjennom, for ikke å snakke om hvordan dette ville påvirket lakken over tid.

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:19
Sitat fra: tromsø på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:16På disse 3000 bilene kan du nok ikke velge bort solcelletaket.Og du trenger ikke være urolig for solcellene, dem er utrolig robuste og vil vare mye lenger enn bilen.For øvrig så går virkningsgraden opp når temperaturen går ned, positivt i Norge. Men så bør man parkere bilen i en skråning mot sør :)
Tenkte mer på at de ødelegger eventuelt soltak (ser jo ikke gjennom solceller)Men om bilen uansett ikke kan leveres med soltak - vel da er det jo ikke en sak......


Du ser vel ikke gjennom selve metalltrådene, men hele glasstaket er laget nettopp for å være gjennomsiktig. Tipper dette er mye mindre forstyrrende enn du ser for deg. Men hadde gjerne sett at de klarte å få til dette med fremste del av panoramataket som elektrisk soltak som kan åpnes.

Foreløpig veldig fornøyd soltaket i min -19 Kona, selv om jeg hadde trodd, ut fra bilder i forkant, at det skulle vært en mye større panoramaløsning, der hele platen var soltak som kunne åpnes.

Men om det kan sees gjenom og slippe lys gjennom, og dekkes til fra innsiden ved behov, så hadde det vært et kompromiss jg kunne levd med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tjafsaren

Sitat fra: Lepet65 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:14
Sitat fra: biggern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:16
Sitat fra: Chimp på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:18

Dette var jo 3000 modeller til Europa. Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Nederland

Hvis det er korrekt som Hyundai sier at 14000 gærne Normenn har trykket F5 i hele dag, hvor mange er det i de andre landene ? 30-40-50k for 3000 biler..
Blir jo nesten latterlig dette.

Tror heller det er 140 gærne elbil floppere som har klikket 100 ganger hver ;)

Skulle vært klausul for å måtte beholde bilen minst 6mnd etter kjøp :police:

arthur

Mener du det? Samme med båter, boliger og hva ellers?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

feistydolphin

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. februar 2021, klokken 19:19
Du ser vel ikke gjennom selve metalltrådene, men hele glasstaket er laget nettopp for å være gjennomsiktig. Tipper dette er mye mindre forstyrrende enn du ser for deg. Men hadde gjerne sett at de klarte å få til dette med fremste del av panoramataket som elektrisk soltak som kan åpnes.

Som tidligere nevnt, jeg finner ikke noe som tyder på at det kommer noe lys gjennom det taket når man har solceller der. På de 360-visningene jeg har sett av interiøret har det ikke vært noe glass i taket...

Electric cars in Norway

Behovsprøvd også kansje :D :-[
Tror ikke det, nei...

Uenig i dette under:

"Skulle vært klausul for å måtte beholde bilen minst 6mnd etter kjøp :police:"

elektro

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:07
Mye virker bra, men jeg er skeptisk til at den ikke har skiluke og jeg har ikke sett hvordan løsningen for taklast blir? Har ikke sett rails? Ikke så lett å se hvordan de sikrer last i bagasjerommet. Enyaq har både trekk over bagasjerommet, netting opp til tak, kroker til å henge ting på sidene og fester for stropper. Formen på frunken var også utrolig dårlig. Vanskelig å se at man kan få noe særlig nedi der. Noe jeg ikke klarte å se var hvordan det er med trådsløs lading av telefon.

Enig, litt skeptisk til det praktiske vs. ENYAQ/ID.4 og plassen vs. e-tron. Det som gjør meg interessert er primært ladehastighet 800V system- og prisen, for en særdeles velutstyrt bil. Og så lager koreanerne gode elbiler, det har de allerede bevist. I tillegg synes jeg den ser ganske bra ut.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 23. februar 2021, klokken 20:20
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. februar 2021, klokken 19:19
Du ser vel ikke gjennom selve metalltrådene, men hele glasstaket er laget nettopp for å være gjennomsiktig. Tipper dette er mye mindre forstyrrende enn du ser for deg. Men hadde gjerne sett at de klarte å få til dette med fremste del av panoramataket som elektrisk soltak som kan åpnes.

Som tidligere nevnt, jeg finner ikke noe som tyder på at det kommer noe lys gjennom det taket når man har solceller der. På de 360-visningene jeg har sett av interiøret har det ikke vært noe glass i taket...

Den har "the roof's glass solar panels." Men tror ikke man kan se det ift lyset. Jeg så det ikke på streamingshowet. Eller var det lys som gikk gjennom?.  men det heter altså "the roof's glass solar panels."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA