Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

telcontar

Sitat fra: Chimp på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:18
Sitat fra: Gnist på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:13
Sitat fra: Tjafsaren på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:36
I forbindelse med digitalt møte med Importør i dag, så er det servere mot Hyundai Europa som er nede.
Hyundai Importøren venter like mye som oss, på hva som vil skje fremover.
De fremmet ønske om at det kommer en ny lanseringsdato for alle de fem europeiske landene.
Så da får vi se hva Hyundai Europa gjør.  Men det er ingen av landene som har fått reservert bil!


Så da er kanskje alle de 3000 bilene reservert av lykkelige koreanere.

Nå er klokken 23 i Sør-Korea, så det er lite trolig at det skjer noe mer rundt dette i dag.

Vi får håpe på at hovedkontoret til Hyundai finner på noe smart i morgen formiddag.

Dette var jo 3000 modeller til Europa. Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Nederland

Storbritannia får jo kun 10% av disse. Resten blir fordelt på de 4 andre.

feistydolphin

Sitat fra: tromsø på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:05
Litt info for den som er interessert i solcelletaket:
Fikk det til 42 solceller på taket fra de bildene. Hvis det er standardstørrelse (6"x6") på cellene så bør de gi ca 220-250W ved STC (standard testing conditions for solceller, 1000 W/m2, 25 grader Celsius og Air Mass 1.5)
Høres ut som du er i rett "ballpark" der, panelet på Hyundai Sonata hybrid er på 204 watt (https://tech.hyundaimotorgroup.com/article/everything-about-the-sonata-hybrids-solar-roof/).

Det er jo ikke fullstendig gimmick, står bilen ute vil jeg jo tro det er nok til å hindre vampire drain.. Så spørs det hvor oppsatt man er på å ha panoramatak da.

Gnist

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:16
Hyundai vil ikke si om det åpner igjen i dag eller en annen dag... eller om hvor lang forvarsel man får om det skulle åpne

Selv kom jeg så langt at jeg fikk satt meg på venteliste for å få beskjed dersom det skulle komme avbestillinger.

Jeg opplevde det som om jeg gjorde alle trinnene og fikk bekreftelse på nettsiden om at jeg stod på venteliste. Har imidlertid ikke fått noen e-postbekreftelse av dette.

Blir interessant å se om dette betyr noe når de gjør nytt forsøk.

bno

Til forrige innlegg. Du har fått en ny mulighet til å komme med blant de 3000. Tror at venteliste gen. kommer senere.

Trond.m

« Men fortvil ikke, våre teknikere jobber på spreng for å rette feilen. Så fort de har utført sin magi, vil vi gi deg beskjed om når du igjen får muligheten til å reservere bilen.»

Disse magikerne er kanskje noen de har ansatt etter at de fikk sparken fra VW etter fiaskoen med id.3  8)

Gnist

Sitat fra: Gnist på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:34
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:16
Hyundai vil ikke si om det åpner igjen i dag eller en annen dag... eller om hvor lang forvarsel man får om det skulle åpne

Selv kom jeg så langt at jeg fikk satt meg på venteliste for å få beskjed dersom det skulle komme avbestillinger.

Jeg opplevde det som om jeg gjorde alle trinnene og fikk bekreftelse på nettsiden om at jeg stod på venteliste. Har imidlertid ikke fått noen e-postbekreftelse av dette.

Blir interessant å se om dette betyr noe når de gjør nytt forsøk.

Da fikk jeg masseutsendt e-post fra Hyundai med melding om at: "Det er veldig viktig for oss å understreke at ingen av de 3 000 lanseringsbilene ble reservert i morges. Alle bilene er fortsatt tilgjengelige etter førstemann til mølla-prinsippet når vi igjen åpner for reservasjoner."

Med andre ord så er det ingen fortrinn for oss som fikk satt seg på venteliste i dag.

batterimannen

Sitat fra: Gnist på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:58
Sitat fra: Gnist på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:34
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:16
Hyundai vil ikke si om det åpner igjen i dag eller en annen dag... eller om hvor lang forvarsel man får om det skulle åpne

Selv kom jeg så langt at jeg fikk satt meg på venteliste for å få beskjed dersom det skulle komme avbestillinger.

Jeg opplevde det som om jeg gjorde alle trinnene og fikk bekreftelse på nettsiden om at jeg stod på venteliste. Har imidlertid ikke fått noen e-postbekreftelse av dette.

Blir interessant å se om dette betyr noe når de gjør nytt forsøk.

Da fikk jeg masseutsendt e-post fra Hyundai med melding om at: "Det er veldig viktig for oss å understreke at ingen av de 3 000 lanseringsbilene ble reservert i morges. Alle bilene er fortsatt tilgjengelige etter førstemann til mølla-prinsippet når vi igjen åpner for reservasjoner."

Med andre ord så er det ingen fortrinn for oss som fikk satt seg på venteliste i dag.

Ikke godt å si om man får e-post i forkant at det åpnes for reservasjon igjen, eller om man får det samtidig som det åpnes. Må nok følge godt med på telefonen/pcen fremover...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

biggern

Sitat fra: Chimp på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:18

Dette var jo 3000 modeller til Europa. Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Nederland

Hvis det er korrekt som Hyundai sier at 14000 gærne Normenn har trykket F5 i hele dag, hvor mange er det i de andre landene ? 30-40-50k for 3000 biler..
Blir jo nesten latterlig dette.

hELgenen

Sitat fra: tromsø på tirsdag 23. februar 2021, klokken 15:16
På disse 3000 bilene kan du nok ikke velge bort solcelletaket.
Og du trenger ikke være urolig for solcellene, dem er utrolig robuste og vil vare mye lenger enn bilen.

For øvrig så går virkningsgraden opp når temperaturen går ned, positivt i Norge. Men så bør man parkere bilen i en skråning mot sør :)

Tenkte mer på at de ødelegger eventuelt soltak (ser jo ikke gjennom solceller)
Men om bilen uansett ikke kan leveres med soltak - vel da er det jo ikke en sak......

Zoe2017

« We will re-open the online reservation for the limited edition IONIQ 5 Project 45 starting from 09:00 CET on Wednesday 24th February 2021» står nå på websiden
Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:57
Sitat fra: elektro på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:15
Det går stort sett bra, men problemet med ladekø er definitivt reelt.
Sist jeg trengte lading var det kø på absolutt alle laderne. Og får med meg info om køer i diverse grupper, nyhetene osv. Å avfeie det blir tøvete.

Når/hvor var dette da? Hadde du ingen andre alternativer? Dårlig planlegging? At du får med deg klaging i div. grupper er antakelig fordi det er noen 1. Gen Leaf eiere som lager ufattelig mye støy.
1. Nei, jeg så ikke en eneste Leaf gen 1 på laderne. Det som stod foran meg i køen var E-tron, Ipace, EQC, Ioniq, ny Leaf +++. Ikke en eneste 1. gen leaf å se på turen. Har bilde fra ladestoppene om du fortsatt avfeier det....
2. Det var kø på Vingnes, Strandtorget, BK Lillehammer, Fortum Øyer, Ionity Øyer. Flere enn det fikk jeg ikke med meg, for det var de jeg kikket på og/eller var innom.
3. Dårlig planlegging - tja, jeg tenkte det var en del å velge imellom nære destinasjonen, men kø over alt. Jeg kunne sikkert sittet med ladeapp, sondert terrenget løpende og forsøkt å være taktisk. Men da er du ute på tynn is mtp å avfeie at køer oppstår.
Espa stopper jeg eksempelvis aldri på da det er en relativt kjent propp og uansett litt feil plassert ift kjøretid/pausebehov.

Du må gjerne forsøke å jakte på syndebukker og legge all skyld på Leaf, men det stemmer ikke med min erfaring. Køer rapporteres tidvis i mange forskjellige merkegrupper, og det er definitivt ikke slik at Leaf 1. gen jevnt over er synderen. Ei heller i nyhetssakene en kan lese om ladekøer.

Legger den ballen død for min del. Det går greit med ladekøene for entusiaster som meg. Jeg lader ytterst sjeldent på hurtiglader. Men å avfeie dem og lete etter noe/noen å skylde på er tull. Til det er det alt for godt dokumentert gjennom innlegg i diverse grupper, nyhetssaker samt egen erfaring.

At ladekøer forekommer, er nok reellt. Det skjer til og med på Tesla Superchargere, f.eks. Telemarksporten. Men det er ikke noe stort problem dersom man har en bil med 400 km+ rekkevidde som lader med 100 kW+ på CCS, planlegger litt og har bittelitt erfaring. Sånn som de fleste her inne har.

Da kan man trygt omfavne alle de flotte modellene som kommer på markedet i disse dager. Inkludert IONIQ 5.

Så var det ikke meningen å henge ut Leaf-eiere, kunne like godt sagt e-Golf eller BMW i3 (ref. bilde i denne artikkelen f.eks. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/fortvilte-elbil-sjaforer---gjor-ikke-jobben/73226026 ) men kjenner til et par konkrete personer som klager høylytt i alle fora fordi ladenettverket ikke et tilpasset deres degraderte, 1. generasjons elbil med Chademo plugg. La ikke disse få sette dagsorden i ladedebatten.

https://www.nettavisen.no/livsstil/advarer-de-som-skal-pa-ferie-med-elbil/s/12-95-3423982164
https://elbil.no/koen-oker-for-hurtiglading/

Selv kjører jeg ofte til Skjåk, ca. 40 mil fra Oslo og 800 høydemeter. Et triks er å toppe opp batteriet på Dal eller Minnesund. Ev. Olrud. Jeg må ha kaffe. Ungene må ha is. Jeg har også ofte brukt 50 kW laderne på Lygna som rekkeviddeforlenger, på RV4..

Har heller ikke opplevd ladekø langs E18 på Sørlandet selv på de mest trafikkerte tidene med kø på veien. Ionity Ringdalsskogen er et sikkert kort med 8 dedikerte 150 kW ladere og høy nok pris til å motvirke kø. Her blir det ikke lange ventetider. Men Circle K Bamble ev. Grelland, Tvedestrand og Ionity Kjerlingland er gode alternativer. Så skyr man naturligvis Brokelandsheia. Ser mange klaget på kø nettopp der..



2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Gnist

Sitat fra: Zoe2017 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:30
« We will re-open the online reservation for the limited edition IONIQ 5 Project 45 starting from 09:00 CET on Wednesday 24th February 2021» står nå på websiden

Hvor ser du dette? Nettadresse?

Electric cars in Norway

#462
Gnist: Jeg kan ikke se at det står det du skriver noe sted.

Men men det ordner seg nok.

Mye bil for pengene. 499 900,- og i tillegg blir det montering av hengerfeste og vinterdekkfelgpakke.
Tror mange vil gå for denne i den prisklassen.

Prisliste:

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ+5+Project+45pdf?fbclid=IwAR2msi4fPglneuJw1ZV_TBAge028_Z-jKGTw232J-3PjbzVq6xTTBbBCqR4

Zoe2017

Renault Zoe 2017
VW ID4 GTX bestilt

Samco

En virkelig intresang bil endelig noe spennende igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA