Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

Øyvind.h

#390
Sitat fra: elektro på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:15
Det går stort sett bra, men problemet med ladekø er definitivt reelt.
Sist jeg trengte lading var det kø på absolutt alle laderne. Og får med meg info om køer i diverse grupper, nyhetene osv. Å avfeie det blir tøvete.

Når/hvor var dette da? Hadde du ingen andre alternativer? Dårlig planlegging? At du får med deg klaging i div. grupper er antakelig fordi det er noen 1. Gen Leaf eiere som lager ufattelig mye støy.
1. Nei, jeg så ikke en eneste Leaf gen 1 på laderne. Det som stod foran meg i køen var E-tron, Ipace, EQC, Ioniq, ny Leaf +++. Ikke en eneste 1. gen leaf å se på turen. Har bilde fra ladestoppene om du fortsatt avfeier det....
2. Det var kø på Vingnes, Strandtorget, BK Lillehammer, Fortum Øyer, Ionity Øyer. Flere enn det fikk jeg ikke med meg, for det var de jeg kikket på og/eller var innom.
3. Dårlig planlegging - tja, jeg tenkte det var en del å velge imellom nære destinasjonen, men kø over alt. Jeg kunne sikkert sittet med ladeapp, sondert terrenget løpende og forsøkt å være taktisk. Men da er du ute på tynn is mtp å avfeie at køer oppstår.
Espa stopper jeg eksempelvis aldri på da det er en relativt kjent propp og uansett litt feil plassert ift kjøretid/pausebehov.

Du må gjerne forsøke å jakte på syndebukker og legge all skyld på Leaf, men det stemmer ikke med min erfaring. Køer rapporteres tidvis i mange forskjellige merkegrupper, og det er definitivt ikke slik at Leaf 1. gen jevnt over er synderen. Ei heller i nyhetssakene en kan lese om ladekøer.

Legger den ballen død for min del. Det går greit med ladekøene for entusiaster som meg. Jeg lader ytterst sjeldent på hurtiglader. Men å avfeie dem og lete etter noe/noen å skylde på er tull. Til det er det alt for godt dokumentert gjennom innlegg i diverse grupper, nyhetssaker samt egen erfaring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Foreløpig har jeg ikke sett en eneste bekreftet bestilling hos noen på nett. Kan være noen i utlandet, men virker ikke som noen i Norge har kommet igjennom?

Greit nok at en kunne gå inn i hovedmenyen og inn i kjøpsprosessen straks videoen var i gang, men inntil noen legger ut bekreftelse på reservasjon og betaling med paypal avventer jeg den konklusjonen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HelectriC

ingen reservasjoner har gått igjennom, siden funket ikke! Jeg har fått dette bekreftet fra selger.
ioniq 5

Jalla

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:05
Foreløpig har jeg ikke sett en eneste bekreftet bestilling hos noen på nett. Kan være noen i utlandet, men virker ikke som noen i Norge har kommet igjennom?

Greit nok at en kunne gå inn i hovedmenyen og inn i kjøpsprosessen straks videoen var i gang, men inntil noen legger ut bekreftelse på reservasjon og betaling med paypal avventer jeg den konklusjonen.
Ser ikke ut som de har lagt ut mulighet for reservasjon verken i Sverige eller Tyskland, men i Nederland var det mulig. Men så feiler det på samme måte som her hjemme. Noen svetter nok litt bakover i systemet nå.

biggern

Står "Solcelletak". Er det med Soltak eller ikke ?

Øyvind.h

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:09
ingen reservasjoner har gått igjennom, siden funket ikke! Jeg har fått dette bekreftet fra selger.
Så litt motstridende info på FB der flere hevdet det var mulig å bestille via toppmenyen og at det ble utsolgt på den måten før det åpnet offisielt. Men inntil noen legger ut bilde av gjennomført reservasjon tar jeg det med en klype salt. Til 499 tenker jeg at jeg bestiller en, om jeg får det til da...

Sitat fra: Jalla på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:14
Noen svetter nok litt bakover i systemet nå.
Ja dette var helt katastrofalt dårlig. Selv med routing via konsernside, bruk av Youtube for kapasitet og bruk av Paypal for kapasitet klarte de fortsatt å kløne til hele greia.
Min kontaktperson i Hyundai er like frustrert som kjøperne over hvor dårlig dette opplegget ble i praksis.
Jeg synes bilen er OK og kunne tenkt meg å prøve den en periode, men en mister jo litt lysten når en ikke får noen gevinst av å bruke tid på dette, forberede paypal-kontoen, sitte klar nøyaktig når de sier de skal åpne osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BatteriOgFossil

#396
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:56
Haha limitedheat som er på ferde?  :D Har hengt alt for mye på diskusjon.no de siste månedene for å skaffe meg en ps5  :P

Tja... si at man kan flippe en Ioniq 5 med 50000 kr fortjeneste. Hvis man da vha script der man fremstår med ulike paypal-kontoer, adresser etc. klarer å grafse til seg 5 biler, så er det 250000 kr fortjeneste. Alternativt at man spekulerer i at man kan videreselge reservasjonene med fortjeneste... Jeg vet ikke hvor realistisk det er å få til i praksis, men der det er en teoretisk mulighet for å få tak i lettjente penger, så er det vel som regel noen som prøver seg?

feistydolphin

Sitat fra: biggern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:17
Står "Solcelletak". Er det med Soltak eller ikke ?
Hyundai Sonata hybrid kan fås med et sånt tak, og da er det et "tett" tak med solceller på toppen. Har ikke sett noe som tyder på at det er noe annet her... så det er jo en fordel eller ulempe med Project 45-modellen, alt etter hvem man spør.

batterimannen

Hvis hengerfeste må monteres lokalt, så blir det kanskje ikke automatisk/innfellbart?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

najtrox

Det står at man kan velge mellom 3 typer, der innfellbart vel var et av de. Alle måtte monteres lokalt sto det.
Hva tenker folk om pris da? Er det en fantastisk deal/løp og kjøp, helt OK, eller dyrere enn forventet?

Chimp

Sitat fra: Mii2 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:19
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:56
Haha limitedheat som er på ferde?  :D Har hengt alt for mye på diskusjon.no de siste månedene for å skaffe meg en ps5  :P

Tja... si at man kan flippe en Ioniq 5 med 50000 kr fortjeneste. Hvis man da vha script der man fremstår med ulike paypal-kontoer, adresser etc. klarer å grafse til seg 5 biler, så er det 250000 kr fortjeneste. Alternativt at man spekulerer i at man kan videreselge reservasjonene med fortjeneste... Jeg vet ikke hvor realistisk det er å få til i praksis, men der det er en teoretisk mulighet for å få tak i lettjente penger, så er det vel som regel noen som prøver seg?

Vi er ikke i 2018 lenger. Hvorfor skal noen betale 550 000 for en ioniq når det finnes mange gode alternativer. Situasjonen er en helt annen enn for et par år siden. Ingen kjøper med påslag lenger. Da må i så fall ventetid fra forhandler være sykt lang. Og for ioniq5 sin del sier de at reservasjoner av de vanlige modellene åpner opp etter at disse 3000 er solgt. Er jo en mye bedre deal å droppe det ubrukelige (for Norge sin del) solpaneltaket og heller gå for et panoramatak.

Tror det er veldig lite sannsynlig at noen har prøvd å grafse til seg reservasjoner her. Det er ikke SÅ populært med elbiler utover i Europa enda.

biggern

#401
Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:22
Sitat fra: biggern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:17
Står "Solcelletak". Er det med Soltak eller ikke ?
Hyundai Sonata hybrid kan fås med et sånt tak, og da er det et "tett" tak med solceller på toppen. Har ikke sett noe som tyder på at det er noe annet her... så det er jo en fordel eller ulempe med Project 45-modellen, alt etter hvem man spør.

Huffda...mao ble denne veldig lite aktuell..
Info Sonata = Nearly 2 miles a day powered by the sun.
Det er så mye som 3.2 km på en perfekt dag med bare sol. (avhengig av hastighet).
Ikke noe jeg vil prioritere fremfo glasstak.

biggern

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:26
Hvis hengerfeste må monteres lokalt, så blir det kanskje ikke automatisk/innfellbart?

Eller ikke avtagbart ?

Jalla

FA har en artikkel nå med tittelen - Lanseringen gikk skeis, men prisen er klar.

I den står også følgende - Lanseringsmodellen vil blant annet ha BOSE-lydanlegg, to 12,3 tommers skjermer, fjernstyrt parkering og 44" Augmented Reality Head up-display. Listen med standardutstyr er lang som et godt år og inneholder også ventilerte-skinnseter med innebygget fothviler, forskyvbar midtkonsoll og elektrisk justering av baksetet med 40/60-deling.

220 kW hurtiglading, støtte for 400V- og 800V-multilading, og to års IONITY-abonnement.
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2021/02/23/7631159/lanseringen-av-hyundais-nye-elbil-gikk-skeis-men-prisen-er-klar
Hva skal vises på Head-up display? Høres litt slitsomt ut.

Daniel_0007

Sitat fra: Chimp på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:31
Sitat fra: Mii2 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:19
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:56
Haha limitedheat som er på ferde?  :D Har hengt alt for mye på diskusjon.no de siste månedene for å skaffe meg en ps5  :P

Tja... si at man kan flippe en Ioniq 5 med 50000 kr fortjeneste. Hvis man da vha script der man fremstår med ulike paypal-kontoer, adresser etc. klarer å grafse til seg 5 biler, så er det 250000 kr fortjeneste. Alternativt at man spekulerer i at man kan videreselge reservasjonene med fortjeneste... Jeg vet ikke hvor realistisk det er å få til i praksis, men der det er en teoretisk mulighet for å få tak i lettjente penger, så er det vel som regel noen som prøver seg?

Vi er ikke i 2018 lenger. Hvorfor skal noen betale 550 000 for en ioniq når det finnes mange gode alternativer. Situasjonen er en helt annen enn for et par år siden. Ingen kjøper med påslag lenger. Da må i så fall ventetid fra forhandler være sykt lang. Og for ioniq5 sin del sier de at reservasjoner av de vanlige modellene åpner opp etter at disse 3000 er solgt. Er jo en mye bedre deal å droppe det ubrukelige (for Norge sin del) solpaneltaket og heller gå for et panoramatak.

Tror det er veldig lite sannsynlig at noen har prøvd å grafse til seg reservasjoner her. Det er ikke SÅ populært med elbiler utover i Europa enda.

Vel vi vet ikke hva prisene etter de 3000 blir, se på id4, 1st edition har vist seg å gi mye valuta for pengene, tipper man kan lett få 50k ekstra ved å selge id4 1st rett etter man har tatt den imot
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA