Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

feistydolphin

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. februar 2021, klokken 08:59
Men nå sammenligner du topputstyrt Ioniq 5 med en ikke sammenlignbar TM3.

Foreløpig vet vi ikke laveste pris på Ioniq 5. TM3 LR koster fra 464-572k (uten vinterdekk). Fra-til pris på Ioniq 5 ser ut til å være lavere bastert på prisen på lanseringsmodellen.
Det er sant nok, det blir interessant å se prisspennet på Ioniq 5. Men hva kan egentlig droppes derfra før den slutter å være et godt alternativ til en Model 3/Y? Kanskje billigere seter? 3-sone klima er en fin ting med Ioniq 5. Og dette skal jo være en god introduksjonspris. Det er ikke gitt at en litt dårligere utstyrt 4wd Long Range blir noe særlig billigere.

Sjekket akkurat vår standard ferietur med A Better Route Planner, og for Ioniq 5 ser det ut til at vi trenger 2 ladestopp med rundt 35 minutter totalt mot 1 ladestopp og 17 minutter med en TM3 LR (og da med forbehold om ingen ladekø selvfølgelig). Det er sånt som kan bli irriterende å reflektere over mens man sitter der og venter og ungene lurer på "hvorfor det ikke fins prompelyder på denne bilen"... ;)

elektro

#346
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:04
Sitat fra: Leifen1980 på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:02
Funker her, men dropper nok reservasjonen

Du kommer ikke videre på neste side over til PayPal

Ikke jeg i alle fall. Må dessverre gå og gjøre noe annet straks.. :-1:

Kan prøve fra mobilen, problemet er at jeg ikke får opp lakkfarge valg i Safari på iPhone. Og er litt usikker på om jeg vil ha gullfarget, matt lakk. Er den grønne teal fargen samme som tidligere på Kona mon tro? https://shared.cdn.smp.schibsted.com/v2/images/edf5ab25-4e6b-4507-b5f5-2022890c0d2e?fit=crop&format=webp&h=900&w=1600&s=9b8ba2e48d2cbc314cc6cf5447781509b31469fb
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

feistydolphin

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:04
Ja, men ulempen er at du må ha Tesla da..

Jeg har aldri stått i ladekø med min e-tron siste to år, og jeg kjører mer enn gjennomsnittet og forholder meg til skoleferien i Oslo området. Dvs. reiser på samme dager og klokkeslett som andre. Kjører til de mest populære vintersportsstedene og øvrige fjellområdene, inkludert Dombås, og Sørlandet, Dyreparken osv. om sommeren.

Ladekøene du leser om er folk med første generasjons elbiler med 10-15 mils praktisk rekkevidde. Eller uerfarne folk som planlegger å lade på en dobbel 50 kW lader med e-tron i Østerdalen på en av de mest hektiske tidspunktene gjennom et helt år, i stedet for å toppe opp litt før de kommer så langt.
Fit and finish-noia er reell med Tesla, ingen tvil om det. Og man må jo regne med noen turer til service center for å få ferdigbygd bilen... :/

Enig i at ladeangst ikke er så reellt. Var på sommerferie i fjor med en Ioniq 2020-mod. Det gikk jo fint det, med litt planlegging, og vi opplevde heller ikke noe ladekø da. Men likevel. Det er litt sjelefred å vite at man har flere ladere å ta av. Også mtp bilturer på kontinentet en vakker dag i fremtiden.

daktari

Bilen er 4,63 m lang, angivelig større en Tucson. Men Tucson har allikevel met bagasjeplass.
Det er jo mye kortere enn etron, men etron er trang innvendig jfr den enorme utvendige størrelsen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:06
Sitat fra: Vidar H. på tirsdag 23. februar 2021, klokken 08:53
Sitat fra: Barfot på tirsdag 23. februar 2021, klokken 08:49
Er det overhodet tekniske date på lengde, bredde og fri høyde under noe sted ?

https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/IONIQ+5+Project+45pdf

Utvendig lengde, mm 4635
Utvendig bredde, mm 1890
Utvendig høyde, mm 1605
Akselavstand, mm 3000
Bakkeklaring, mm 160
Bakkeklaring til batteripakke, mm 170
Lasterom, l (VDA 211) 531
Maks lasterom, l (VDA 214) 1591
Bagasjerom foran, frunk, l 24

Bra, men bilen virker veldig smal og har antakelig for lite bagasjerom til å erstatte e-tron for vår del. Litt avhengig av om det blir større om man flytter på setene og om ev. rom under gulvet ol. er medregnet.

E-Tron er vel en større bil, men den suger jo på rekkevidde til sammenligning, med langt større batteri. Og denne lader visstnok endel kjappere på Ionity og lignende stasjoner der den kan utnytte 800V-systemet, enn E-Tron somriktignok har veldig jevn ladekurve over et stort register.

Bagasjerommet er målt i midterste posisjon, men med mulighet for å dytte setene 10 cm frem, så blir det i tilfelle endel mere plass i bagasjerommet. Tipper det er med den innstillingen man får 600+ liter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar H.

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:09
Kan prøve fra mobilen, problemet er at jeg ikke får opp lakkfarge valg i Safari på iPhone. Og er litt usikker på om jeg vil ha gullfarget, matt lakk.

Kan uansett ikke helt forstå at "Gravity Gold (matt)" stemmer overens med bildet som kommer opp. Ser veldig grått ut...

Øyvind.h

 Det går stort sett bra, men problemet med ladekø er definitivt reelt.
Sist jeg trengte lading var det kø på absolutt alle laderne. Og får med meg info om køer i diverse grupper, nyhetene osv. Å avfeie det blir tøvete.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tromsø

Som RJK skriver kan man endre bakseteposisjon men fra elbil24.no: "Volumet i bagasjerommet oppgis til 531 liter, som er med baksetet i midterste posisjon. Derfra kan du enten skli det 10 centimter bakover, eller forover – en total lengdejustering på 20 centimeter der, altså."

Så vi som har bilstoler må ha baksete i bakerste posisjon og da blir bagasjevolumet bra mye mindre enn 500 L => vill ikke kunne erstatte vår etron.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

feistydolphin

Lenken til BilNorge som var delt over har den komplette fargelisten, her er det i alle fall noen jeg ville valgt fremfor Project 45-mulighetene:

Eksteriør: Gravity Gold Matte, Shooting-Star Gray Matte, Digital Teal-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Cyber Gray Metallic, Phantom Black Pearl, Galactic Gray Metallic (not available in NA region), Mystic Olive-Green Pearl (not available in NA region)

Interiør: Obsidian Black and Dark Pebble Gray/Dove Gray, Dark Teal/Dove Gray, and Terra Brown/Mud Gray (only available in Korea)

OleBrummen


Fint det ikke bare var meg som var treg til å bestille. Spørsmålet er; er fargen vi ser på demonstrasjonsbilen den matte "gold" fargen vi kan velge til bilen? Eller er ikke det et fargevalg vi får?

elektro

Sitat fra: tugit på tirsdag 23. februar 2021, klokken 08:18
Reservasjonen åpnet under KJØP i toppmenyen mens videoen startet. Alle er borte.

Er dette svaret? Har jeg kastet bort halvannen time??
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:24
Sitat fra: tugit på tirsdag 23. februar 2021, klokken 08:18
Reservasjonen åpnet under KJØP i toppmenyen mens videoen startet. Alle er borte.

Er dette svaret? Har jeg kastet bort halvannen time??
nei, funker fortsatt ikke. Må nok kaste bort et par timer til før det funker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#358
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. februar 2021, klokken 09:15
Det går stort sett bra, men problemet med ladekø er definitivt reelt.
Sist jeg trengte lading var det kø på absolutt alle laderne. Og får med meg info om køer i diverse grupper, nyhetene osv. Å avfeie det blir tøvete.

Når/hvor var dette da? Hadde du ingen andre alternativer? Dårlig planlegging? At du får med deg klaging i div. grupper er antakelig fordi det er noen 1. Gen Leaf eiere som lager ufattelig mye støy.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

najtrox

Var det ikke også sagt at Galactic Gray Metallic var en av fargene som skulle være på forhåndssalget? Er jo sikkert de 4 fargene der som stemmer, og av de synes jeg Gravity Gold Matte så best ut (hvis fargen stemmer).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA