Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: Lepet65 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:26
Hvor mange 800 Volt ladere er det i Norge!?

Det blir stadig flere. Ionity (og Circle K?). Det Hyundai fremhever i markedsføringen er imidlertid at 800 Volt er valgt for bedre plassutnyttelse og lavere vekt. Det gir vel også marginalt bedre effektivitet. Alle monner drar. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: batterimannen på lørdag 09. januar 2021, klokken 16:48
Bra de får AWD fra start. Litt kjedelig om stemmer at det kun er 58 kwh som kommer først. Regner med at 450 km er for 2WD, så da blir det rett over 400 med AWD?

Ja, dette var strek i regninga. Er det bekreftet?

Er heller ikke imponert over ladehastigheten i den YouTube videoen. Det kan jo være mange grunner til det, men det så jo ikke kjempekaldt ut..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Stikkkontakt

450 km er med 73kwh. 350 km på den med kortest range i følge denne siden.

https://electricvehicleweb.in/hyundais-pony-inspired-45-ev-spotted-charging/

Klart rekkevidden blir lavere enn Kona/Niro på en såpass stor og firkantet bil med 20-tommere og 255 mm brede valser.


andy99

#78
Sitat fra: RJK på onsdag 20. januar 2021, klokken 00:28
Sitat fra: andy99 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:56
Sitat fra: Lepet65 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:26
Hvor mange 800 Volt ladere er det i Norge!?
48 stk

Sikker på at det ikke er flere? Ifølge elbil.no sin artikkel har Ionity 72 ladepunkter i Norge, og mer eller mindre alle er vel 800V. Dessuten så kommer Circle K sine ladere av samme type på toppen av dette igjen. Eller har du en bedre oversikt som er mer presis?

https://elbil.no/her-finner-du-hurtigladestasjonene-i-norge/
Referansen er ladekartet til elbilforeningen. Ladere med 350 kW effekt = 800v = 48 stk

I Norge har Ionity 15 lokasjoner med i alt 72 lynladere
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

elektro

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:39
450 km er med 73kwh. 350 km på den med kortest range i følge denne siden.

https://electricvehicleweb.in/hyundais-pony-inspired-45-ev-spotted-charging/

Klart rekkevidden blir lavere enn Kona/Niro på en såpass stor og firkantet bil med 20-tommere og 255 mm brede valser.

Enig, selv 450 km. er jo steinbra med firehjulstrekk og 313 HK. Jeg synes alt tyder på at First Edition er 73 kWh batteriet. :+1:

Så får vi bare håpe det fungerer i kaldt vær. Skulle tro de har lært litt av Tesla og Porsche hvis de planlegger å lade med noe i nærheten av 200 kW

PS! På screenshot fra Østerrike, hva er greia med Pay Pal? Må man sette inn penger der dor å være klar?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: elektro på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:12
PS! På screenshot fra Østerrike, hva er greia med Pay Pal? Må man sette inn penger der dor å være klar?
Pay Pal kan kobles til alle bank og kredittkort samt bankkonto.

johnsalf

Sitat fra: Lepet65 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:26
Hvor mange 800 Volt ladere er det i Norge!?
Merk at også 400 Volt ladere kan gi mer strøm enn mange biler kan motta, bl.a. har Fortum startet med 175kw, og flere har 150kw ladere.
- Av konkurrentene varierer det hvor mye støm de kan motta, fra 50Kw på minste Enyaq til 150kw på noen av konkurrentene - flere har max 100kw
Dermed vil i5 lade raskere enn andre på langt flere ladere enn de som er omtalt i denne tråden, og stadig flere bygges ut.

elektro

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:22
Sitat fra: elektro på onsdag 20. januar 2021, klokken 11:12
PS! På screenshot fra Østerrike, hva er greia med Pay Pal? Må man sette inn penger der dor å være klar?
Pay Pal kan kobles til alle bank og kredittkort samt bankkonto.

Ok, men man må ikke overføre lenger på forhånd liksom. Og så tar det to døgn?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

#83
Sitat fra: andy99 på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: RJK på onsdag 20. januar 2021, klokken 00:28
Sitat fra: andy99 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:56
Sitat fra: Lepet65 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:26
Hvor mange 800 Volt ladere er det i Norge!?
48 stk

Sikker på at det ikke er flere? Ifølge elbil.no sin artikkel har Ionity 72 ladepunkter i Norge, og mer eller mindre alle er vel 800V. Dessuten så kommer Circle K sine ladere av samme type på toppen av dette igjen. Eller har du en bedre oversikt som er mer presis?

https://elbil.no/her-finner-du-hurtigladestasjonene-i-norge/
Referansen er ladekartet til elbilforeningen. Ladere med 350 kW effekt = 800v = 48 stk

I Norge har Ionity 15 lokasjoner med i alt 72 lynladere

Siden jeg ikke er medlem, har jeg ikke tilgang til app og filtreringsmulighet. Kan du filtrere på Ionity og ladere under 350 kW? Hvor mange ladere får du da?Og får du med Ionityladere både fra HasToBe og Ionity?

Og hvor mange lynladere er det da totalt i Norge?

På forhånd takk for svar.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

z4rd

PayPal blir litt som Vipps - du kobler til bankkonto eller betalingskort. Det var i ordentlig gamledager at man først måtte overføre til PayPal-kontoen - slik har det ikke vært på maange år, men jeg husker det godt :) I dag kan man til og med betale med Bitcoin og et par andre kryptovaluta vha PayPal, foreløpig kun i USA  dog.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

andy99

@RJK
Kan bare filtere på effekt, så svaret er vet ikke.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

elektro

#86
Sitat fra: RJK på torsdag 21. januar 2021, klokken 02:02
Sitat fra: andy99 på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: RJK på onsdag 20. januar 2021, klokken 00:28
Sitat fra: andy99 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:56
Sitat fra: Lepet65 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:26
Hvor mange 800 Volt ladere er det i Norge!?
48 stk

Sikker på at det ikke er flere? Ifølge elbil.no sin artikkel har Ionity 72 ladepunkter i Norge, og mer eller mindre alle er vel 800V. Dessuten så kommer Circle K sine ladere av samme type på toppen av dette igjen. Eller har du en bedre oversikt som er mer presis?

https://elbil.no/her-finner-du-hurtigladestasjonene-i-norge/
Referansen er ladekartet til elbilforeningen. Ladere med 350 kW effekt = 800v = 48 stk

I Norge har Ionity 15 lokasjoner med i alt 72 lynladere

Siden jeg ikke er medlem, har jeg ikke tilgang til app og filtreringsmulighet. Kan du filtrere på Ionity og ladere under 350 kW? Hvor mange ladere får du da?Og får du med Ionityladere både fra HasToBe og Ioitybåde

Og hvor mange lynladere er det da totalt i Norge?

På forhånd takk for svar.

Tror det er flere ladere som kan takler høyere hastigheter enn de er listet med, hvis forholdene ligger til rette. Hos Circle K f.eks. Denne lastebilen lader med 250 kW snitt på Furuset: https://youtu.be/Ovq4Tniknd4

EDIT: Se også video om Porsche Taycan, som har 800V system.. https://youtu.be/LS_O-aT8Cgs?t=363 Det er litt avhengig av hvordan Hyundai har løst det, men det er nok flere enn Ionity som vil gi god ladehastighet. Om man ikke peaker på 200 kW, så er det kanskje ikke så farlig hvis kurven er ganske flat.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#87
Når du Googler «Ioniq 5» står det på Mobile.no:

«Taklast 100 kg Inntil 500 km rekkevidde WLTP Lynlading fra 0-80% på under 18 minutter 800V. Hyundai IONIQ 5 Kommer 2021 To- eller firehjulstrekk Romslig familie SUV. Kampanjetilbud. Ser mer informasjon. Populær modell. Modeller: personbiler, elbiler.»
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK


Sitat fra: andy99 på torsdag 21. januar 2021, klokken 10:59@RJKKan bare filtere på effekt, så svaret er vet ikke.


Takker for svar uansett.

:+1: 

Sitat fra: elektro på torsdag 21. januar 2021, klokken 14:59
Sitat fra: RJK på torsdag 21. januar 2021, klokken 02:02
Sitat fra: andy99 på onsdag 20. januar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: RJK på onsdag 20. januar 2021, klokken 00:28
Sitat fra: andy99 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:56
Sitat fra: Lepet65 på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:26
Hvor mange 800 Volt ladere er det i Norge!?

48 stk


Sikker på at det ikke er flere? Ifølge elbil.no sin artikkel har Ionity 72 ladepunkter i Norge, og mer eller mindre alle er vel 800V. Dessuten så kommer Circle K sine ladere av samme type på toppen av dette igjen. Eller har du en bedre oversikt som er mer presis?

https://elbil.no/her-finner-du-hurtigladestasjonene-i-norge/

Referansen er ladekartet til elbilforeningen. Ladere med 350 kW effekt = 800v = 48 stk

I Norge har Ionity 15 lokasjoner med i alt 72 lynladere


Siden jeg ikke er medlem, har jeg ikke tilgang til app og filtreringsmulighet. Kan du filtrere på Ionity og ladere under 350 kW? Hvor mange ladere får du da?Og får du med Ionityladere både fra HasToBe og Ioitybåde

Og hvor mange lynladere er det da totalt i Norge?

På forhånd takk for svar.


Tror det er flere ladere som kan takler høyere hastigheter enn de er listet med, hvis forholdene ligger til rette. Hos Circle K f.eks. Denne lastebilen lader med 250 kW snitt på Furuset: https://youtu.be/Ovq4Tniknd4

EDIT: Se også video om Porsche Taycan, som har 800V system.. https://youtu.be/LS_O-aT8Cgs?t=363 Det er litt avhengig av hvordan Hyundai har løst det, men det er nok flere enn Ionity som vil gi god ladehastighet. Om man ikke peaker på 200 kW, så er det kanskje ikke så farlig hvis kurven er ganske flat.



Det er nok flere som takler over 150 kW, men spørsmålet er om det er over 800V, som er det Ioniq 5 skal støtte.


Det som egentlig er mest interessant, er ikke peakeffekt, og i hvert fall ikke om det kun varer i 5 minutter +/- om man har varmt nok batteri på lav nok SoC. Det som er virkelig interessant, er hvordan ladekurven virker.


Selv tenkte jeg ikke så veldig mye over at bilen min bruker 54 minutter fra 0-80 % på 100kW+ lading, men fikk jo dessverre litt cooldown når man oppdaget at 78 kW ser ut til å være maks effekt i praksis, og den sliter av og til med å komme i slike hastigheter til vanlig om ikke batteriet er varmt nok, selv på en sommerdag. Dessuten faller den fort ned i knapt over 50 kW, og havner godt under der før den treffer 80 %.


Hadde bilen min faktisk støttet 100 kW, og klart å holde ladefarten oppe over lengre periode, burde jeg fort ha spart 15 minutter eller mer på ladingen. Det teller litt når den er oppe i disse tidene allerede, og ca 40 minutter hadde vært raskt nok til at jeg ikke ville ofret det en tanke.


Før jeg skifter til min neste bil, så er det helt klart at jeg vil bruke mer tid på å finne ut både reell oppnåelig rekkevidde, forbruk og ikke minst ladetid, også om vinteren, som man burde kunne forvente. Noen i utgangspunktet aktuelle kandidater, har jo visst seg å love langt mere enn de klarer å holde.


Selv om jeg alt i alt er veldig fornøyd med bilen, så ligger selvsagt dette som et irritasjonsmoment. Også det med taklast-vekt og kapasitet på tilhengerfeste vil være ting jeg forventer å vite på forhånd neste gang. Tiden er over for å være helt "pioneer" og gå for usett bil med uavklarte spesifikasjoner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Når det gjelder rekkevidden forventer jeg ingen store overraskelser. Den er et produkt av en rekke størrelser/faktorer som blir kjent veldig snart. Viktigst er karosseriform, fysiske mål, dekkbredde, vekt, netto batteri, hjuldrift og om bilen har varmepumpe. Deretter er det jo kjøreforhold, hastighet og topografi som avgjør. Forventer ikke undre. :)

Ladekurve og lading i kaldt vær er imidlertid helt avgjørende. Men når forhandleren Mobile skriver 18 minutter fra 10-80%, er jo det et veldig godt utgangspunkt. Til sammenligning brukte Teslabjørn 26,5 minutter på samme øvelse med sin Model 3 på V3 Supercharger i går. I kaldt vær, men med ganske varmt batteri (31C) og han har kun 69-70 kWh tilgjengelig batteri i sin bil. Det gir snitthastighet på ca. 122 kW inkl. ladetap, som er regnet for å være bra. https://youtu.be/khih5hModVY

Det finnes også en offisiell teaserfilm fra Hyundai som kommuniserer 100 km. på 5 min. Hvis den skal kunne lade med i nærheten av 200 kW, trengs batterivarme. Selv sommerstid. Og hvis 73 kWh er netto kapasitet, vil det si at snitthastighet fra 10-80% er rundt 187 kW. Dvs. en nesten helt flat kurve! Hvis 73 kWh er brutto, er det fremdeles rundt 170 kWh i snitthastighet. :+1:

Det høres nesten for godt ut til å være sant, men.. I så fall er det ikke krise om du ankommer en lynlader med 35% SOC og får bare 70 kW hastighet pga. kaldt batteri. Hastigheten vil antakelig øke hele veien til 80%, til langt over 100 kW. Da vil ikke kulde lenger være et stort problem, selv om det i overskuelig fremtid vil være en faktor med alle elbiler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA