Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

feistydolphin

Sitat fra: biggern på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:07
Sitat fra: feistydolphin på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:02
Ser ut som det er lagt ut en del mer info her, forresten: https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-5/utstyr-spesifikasjoner.html

Litt mer velfylt enn sist jeg så den, iallefall.

Jeg og PayPal-kontoen min er klare!

Med hva da ?
Siden med noe FAQ jeg ikke hadde sett før, PayPal med nykobla kort.. :)

feistydolphin

For min del var en stor fordel med dette mer tid til å gruble på fargevalgene. Hadde tenkt å velge mørkt / hvit lakk, nå blir det lyst / grønn lakk hvis jeg får reservert.

Trond.m

Sitat fra: feistydolphin på onsdag 24. februar 2021, klokken 07:24
For min del var en stor fordel med dette mer tid til å gruble på fargevalgene. Hadde tenkt å velge mørkt / hvit lakk, nå blir det lyst / grønn lakk hvis jeg får reservert.
Finnes det bilder av de ulike fargene. Konfiguratoren er jo et veldig dårlig grunnlag for å vurdere fargene. Synes ikke noen av fargekombinasjonene ser fristende ut. Den lyse med matt lakk virker i utgangspunktet interessant, men matt lakk er jo vanskelig å holde pen. Må vel bruke spesielle rensemidler for å få bort flekker, for polering vil jo ødelegge lakken. Lys grønn er risikosport (Ref. Leaf) Sort bil med lyse grå skjermbuer og andre plast-detaljer høres verken stilig eller praktisk ut. Hvit med sort solcelletak er kanskje den minst stygge ?

telcontar

#513
Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. februar 2021, klokken 08:32
Sitat fra: feistydolphin på onsdag 24. februar 2021, klokken 07:24
For min del var en stor fordel med dette mer tid til å gruble på fargevalgene. Hadde tenkt å velge mørkt / hvit lakk, nå blir det lyst / grønn lakk hvis jeg får reservert.
Finnes det bilder av de ulike fargene. Konfiguratoren er jo et veldig dårlig grunnlag for å vurdere fargene. Synes ikke noen av fargekombinasjonene ser fristende ut. Den lyse med matt lakk virker i utgangspunktet interessant, men matt lakk er jo vanskelig å holde pen. Må vel bruke spesielle rensemidler for å få bort flekker, for polering vil jo ødelegge lakken. Lys grønn er risikosport (Ref. Leaf) Sort bil med lyse grå skjermbuer og andre plast-detaljer høres verken stilig eller praktisk ut. Hvit med sort solcelletak er kanskje den minst stygge ?

Jeg fikk et skjermbilde fra selger sin pc skjerm av fargene utenom de som er på Project 45. Er langt ifra noe å velge farge etter, men gir en viss indikasjon på  hvilken nyanse fargene blir. Vil helst ikke dele selgers skjermbilde, så send meg PM hvis du vil ha det bildet.

batterimannen

Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. februar 2021, klokken 06:51
Sitat fra: elektro på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:29
Bilen koster ca. 100.000 kr. mindre enn tilsvarende ENYAQ, ID.4 og Model Y, og lader dobbelt så fort.
Det var vel litt overdrivelse. Med vinterhjul og hengerfeste kommer du neppe under 535.000. For den summen vil du helt sikkert kunne få en topputstyrt id.4 AWD og kanskje en Q4 e-tron med lite utstyr. Da får du elektrisk hengerfeste, men ikke 220V uttak så du kan steke en kylling i medbragt stekeovn på langtur  ;)  Ionic 5 blir sikkert en bil med lavt forbruk og greie kjøreegenskaper, men neppe helt på Q4 e-tron nivå. Og sammenlikner man ladehastighet over et stort intervall, så er nok ikke forskjellen så stor. Finner man først en lader uten kø, så er de få minuttene man sparer ikke avgjørende for de fleste.
Og nå som de «tekniske» problemene ikke lot seg løse raskt, så kan man faktisk begynne å lure på om det er andre problemer som gjorde at noen satte på nødbremsen ? Kan de ha lovet mer enn de kan holde ?

Min Enyaq ligger rett under 600, så 535 ville jeg spart penger på. Men jeg er litt usikker på festeløsning på tak, sikring av last i bagasjerom og så ville jeg sikkert irritert meg over mangel på skiluke...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

#515
Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. februar 2021, klokken 06:51
Sitat fra: elektro på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:29
Bilen koster ca. 100.000 kr. mindre enn tilsvarende ENYAQ, ID.4 og Model Y, og lader dobbelt så fort.
Det var vel litt overdrivelse. Med vinterhjul og hengerfeste kommer du neppe under 535.000. For den summen vil du helt sikkert kunne få en topputstyrt id.4 AWD og kanskje en Q4 e-tron med lite utstyr. Da får du elektrisk hengerfeste, men ikke 220V uttak så du kan steke en kylling i medbragt stekeovn på langtur  ;)  Ionic 5 blir sikkert en bil med lavt forbruk og greie kjøreegenskaper, men neppe helt på Q4 e-tron nivå. Og sammenlikner man ladehastighet over et stort intervall, så er nok ikke forskjellen så stor. Finner man først en lader uten kø, så er de få minuttene man sparer ikke avgjørende for de fleste.
Og nå som de «tekniske» problemene ikke lot seg løse raskt, så kan man faktisk begynne å lure på om det er andre problemer som gjorde at noen satte på nødbremsen ? Kan de ha lovet mer enn de kan holde ?

Enig i at Q4 antakelig blir en bedre bil, men også mye dyrere, godt utstyrt. Og det er samme elbil-teknologi som ID.4 og ENYAQ.. Den plattformen bruker dobbelt så lang tid på ladingen ut fra det vi vet nå. Så kan man sikkert diskutere hvor mye det har å si i praksis. Og avhengig av hvordan de har løst batterivarme, kan forskjellen bli mindre eller større under norske forhold.

Da jeg spec'et en ENYAQ sist bikket den 600' med alt. Og da kommer jeg ikke på noe utstyr IONIQ 5 ikke har. Untatt type skiluke.. Hva koster da en greit utstyrt Q4? Den må jo nærme seg 700'. Jeg sier ikke at den ikke har en målgruppe, men IONIQ 5 er fantastisk godt priset med elbilteknologi som du pt. kun finner hos Porsche. Samtidig som Hyundai fra før er kjent som det eneste selskapet som matcher Tesla på «effektivitet». Når det ytre også er bra, forstår jeg ikke den som ikke lar seg rive med.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Barfot

#516
Har sjekket opp mot fruens Outlander, så Ioniq 5 er 6 cm kortere, men og 9 cm bredere enn Outlander.

Men rent visuelt, virker den til å være mye mindre i lengde, dvs bagasjeplass.

Ioniq 5 : L : 4,63 m  B : 189 m

I-Pace har målene L : 4,68 m B : 2,01 m

Enyaq har L : 4,65 m og B : 1,88 m

så alle disse er relativt like i størrelse.

daktari

Sitat fra: Barfot på onsdag 24. februar 2021, klokken 11:16
Har sjekket opp mot fruens Outlander, så Ioniq 5 er 6 cm kortere, men og 9 cm bredere enn Outlander.

Men rent visuelt, virker den til å være mye mindre i lengde, dvs bagasjeplass.

Ioniq 5 : L : 4,63 m  B : 189 m

I-Pace har målene L : 4,68 m B : 2,01 m

Enyaq har L : 4,65 m og B : 1,88 m

så alle disse er relativt like i størrelse.
Skulle gjerne sett en Ioniq 5 Wagon som var 20 cm lenger i hekken gitt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

telcontar

Sitat fra: daktari på onsdag 24. februar 2021, klokken 11:45
Sitat fra: Barfot på onsdag 24. februar 2021, klokken 11:16
Har sjekket opp mot fruens Outlander, så Ioniq 5 er 6 cm kortere, men og 9 cm bredere enn Outlander.

Men rent visuelt, virker den til å være mye mindre i lengde, dvs bagasjeplass.

Ioniq 5 : L : 4,63 m  B : 189 m

I-Pace har målene L : 4,68 m B : 2,01 m

Enyaq har L : 4,65 m og B : 1,88 m

så alle disse er relativt like i størrelse.
Skulle gjerne sett en Ioniq 5 Wagon som var 20 cm lenger i hekken gitt.

Kommer jo en Ioniq 7 etterhvert om du vil vente  :P

batterimannen

Sitat fra: telcontar på onsdag 24. februar 2021, klokken 11:47
Sitat fra: daktari på onsdag 24. februar 2021, klokken 11:45
Sitat fra: Barfot på onsdag 24. februar 2021, klokken 11:16
Har sjekket opp mot fruens Outlander, så Ioniq 5 er 6 cm kortere, men og 9 cm bredere enn Outlander.

Men rent visuelt, virker den til å være mye mindre i lengde, dvs bagasjeplass.

Ioniq 5 : L : 4,63 m  B : 189 m

I-Pace har målene L : 4,68 m B : 2,01 m

Enyaq har L : 4,65 m og B : 1,88 m

så alle disse er relativt like i størrelse.
Skulle gjerne sett en Ioniq 5 Wagon som var 20 cm lenger i hekken gitt.

Kommer jo en Ioniq 7 etterhvert om du vil vente  :P

Kan hende Kia CV blir noen cm lenger. Får vente en måned og se. Ioniq 7 blir større, men visstnok SUV, og det er en stund til 2024.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Vaduz

Veldig interessant bil med imponerende specs og kult ytre, men er det bare meg eller ser bilen ut som en plastikkbøtte på innsiden? Kanskje bare et kjipt bilde på hjemmesiden? Får litt e-up vibber i en bil til 500k:p

MooCow

Sitat fra: Vaduz på onsdag 24. februar 2021, klokken 13:35
Veldig interessant bil med imponerende specs og kult ytre, men er det bare meg eller ser bilen ut som en plastikkbøtte på innsiden? Kanskje bare et kjipt bilde på hjemmesiden? Får litt e-up vibber i en bil til 500k:p

Er med på at Dashbordet var ganske kjipt  :-X

turfsurf

Må si meg enig med dashboardet. Fisher-Price preg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Jeg har vel aldri vært spesielt imponert over interiøret i Hyundai. Tror ikke Ioniq 5 vil forandre det inntrykket 😥

Rocklobster

Håper det "lekker" bilder av bagasjeromsløsningen før de åpner for bestilling igjen. Ser litt begrenset ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA