Ioniq 5 nærmer seg

Startet av EspenM3, tirsdag 17. november 2020, klokken 12:43

« forrige - neste »

biggern

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 23. februar 2021, klokken 20:20
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. februar 2021, klokken 19:19
Du ser vel ikke gjennom selve metalltrådene, men hele glasstaket er laget nettopp for å være gjennomsiktig. Tipper dette er mye mindre forstyrrende enn du ser for deg. Men hadde gjerne sett at de klarte å få til dette med fremste del av panoramataket som elektrisk soltak som kan åpnes.

Som tidligere nevnt, jeg finner ikke noe som tyder på at det kommer noe lys gjennom det taket når man har solceller der. På de 360-visningene jeg har sett av interiøret har det ikke vært noe glass i taket...

Så sant som sagt, enten et lukket tak med solcelle eller et normalt panorama tak.

jkirkebo

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:40
Selv kjører jeg ofte til Skjåk, ca. 40 mil fra Oslo og 800 høydemeter. Et triks er å toppe opp batteriet på Dal eller Minnesund. Ev. Olrud. Jeg må ha kaffe. Ungene må ha is. Jeg har også ofte brukt 50 kW laderne på Lygna som rekkeviddeforlenger, på RV4..

For de som kjører Rv4 vil jeg heller anbefale Amfi Raufoss. Der er det 4x150kW fra MER. Bedre og billigere enn de andre alternativene langs Rv4, og det er en haug butikker og restauranter innen kort gangavstand fra laderne. Også Vinmonopol ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Samco

Sikkert skrevet men hyundai sonata hybrid med sol panel får 800miles fra sola på et år.
1300km.

https://www.autoexpress.co.uk/hyundai/107594/hyundai-reveals-solar-roof-charging-system

Trond.m

Sitat fra: Samco på tirsdag 23. februar 2021, klokken 21:58
Sikkert skrevet men hyundai sonata hybrid med sol panel får 800miles fra sola på et år.
1300km.

https://www.autoexpress.co.uk/hyundai/107594/hyundai-reveals-solar-roof-charging-system
Sikkert riktig i California, men det er nok langt unna det i Nordland og Troms, eller hvis bilen står mesteparten av døgnet i garasje.

Samco

Ja men litt er bedre en ingen ting..

feistydolphin

Noen som vet om LED-lyktene er ordentlige LED matrix-lykter, som med IQ Light på ID3, der de slår av deler av fjernlyset ved behov? Eller om bare hele fjernlyset slås av når en bil nærmer seg? I utstyrslista står det:

- Full LED projeksjon nær- og fjernlys
- HBA Smart fjernlysassistent

RJK

Sitat fra: biggern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 20:33
Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 23. februar 2021, klokken 20:20
Sitat fra: RJK på tirsdag 23. februar 2021, klokken 19:19
Du ser vel ikke gjennom selve metalltrådene, men hele glasstaket er laget nettopp for å være gjennomsiktig. Tipper dette er mye mindre forstyrrende enn du ser for deg. Men hadde gjerne sett at de klarte å få til dette med fremste del av panoramataket som elektrisk soltak som kan åpnes.

Som tidligere nevnt, jeg finner ikke noe som tyder på at det kommer noe lys gjennom det taket når man har solceller der. På de 360-visningene jeg har sett av interiøret har det ikke vært noe glass i taket...

Så sant som sagt, enten et lukket tak med solcelle eller et normalt panorama tak.

Ut fra denne artikkelen ( tillegg til å ha lest/hørt det et sted), så utgår jeg fra at den får et 2nd-gen. panorama glasstak som er "translucent", altså gjennomsiktig:

https://news.hyundaimotorgroup.com/Article/What-does-a-solar-roof-do-A-car-roof-that-generates-energy
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

feistydolphin

Sitat fra: RJK på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:18
Ut fra denne artikkelen ( tillegg til å ha lest/hørt det et sted), så utgår jeg fra at den får et 2nd-gen. panorama glasstak som er "translucent", altså gjennomsiktig:

https://news.hyundaimotorgroup.com/Article/What-does-a-solar-roof-do-A-car-roof-that-generates-energy
Det hadde jo vært kult, men har som sagt ikke sett noen bilder av interiøret som tyder på det, og det er jo litt rart at de ikke skryter litt mer av det i så fall. I utstyrslista står det bare "Solcelletak"...

Jalla

Hvis dette stemmer så kommer den også med glasstak, men kanskje senere.

The vision roof of IONIQ 5 provides the interior with a greater sense of openness as IONIQ 5's ceiling consists of one large glass panel without any support materials.
https://www.hyundai.com/worldwide/en/ioniq/ioniq5

feistydolphin

Ser feks på 360 interiør her - https://www.hyundai.com/eu/ioniq5.html - at det ikke er noe tegn til  glasstak - men det kan jo selvfølgelig være at dette er varianten uten både "vision roof" og solceller...

MooCow

Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:08
Noen som vet om LED-lyktene er ordentlige LED matrix-lykter, som med IQ Light på ID3, der de slår av deler av fjernlyset ved behov? Eller om bare hele fjernlyset slås av når en bil nærmer seg? I utstyrslista står det:

Vil tru at det dessverre ikkje er det, i og med at dei ikkje har reklamert for det :(

biggern

Sitat fra: MooCow på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:58
Sitat fra: feistydolphin på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:08

Vil tru at det dessverre ikkje er det, i og med at dei ikkje har reklamert for det :(

Teknisk detaljert info mangler totalt på alt.
Her er det en markedsføring som bare skal lure folk til å forhåndsbestille ASAP.
Elendig ifra Hyundai Norge, som burde kjenne Nordmenns ønsker og behov.

biggern

Sitat fra: Jalla på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:33
Hvis dette stemmer så kommer den også med glasstak, men kanskje senere.

The vision roof of IONIQ 5 provides the interior with a greater sense of openness as IONIQ 5's ceiling consists of one large glass panel without any support materials.
https://www.hyundai.com/worldwide/en/ioniq/ioniq5

Ja, det gjør den.

elektro

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. februar 2021, klokken 21:07
Sitat fra: elektro på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:40
Selv kjører jeg ofte til Skjåk, ca. 40 mil fra Oslo og 800 høydemeter. Et triks er å toppe opp batteriet på Dal eller Minnesund. Ev. Olrud. Jeg må ha kaffe. Ungene må ha is. Jeg har også ofte brukt 50 kW laderne på Lygna som rekkeviddeforlenger, på RV4..

For de som kjører Rv4 vil jeg heller anbefale Amfi Raufoss. Der er det 4x150kW fra MER. Bedre og billigere enn de andre alternativene langs Rv4, og det er en haug butikker og restauranter innen kort gangavstand fra laderne. Også Vinmonopol ;)

Godt innspill! Sikkert et velkomment stopp for hele familien etter nesten to timers kjøring. Ofte blir det for langt når 5-åringen bestiller is OG pølse ved synet av Shell stasjonen på Lygna, men.. :D Fra Raufoss har man et meget godt utgangspunkt for å nå ganske langt oppover i landet med en 460 km. WLTP bil.

Håper IONIQ 5 har en OK ladekurve. Disse 10-80% testene er litt kunstige. Vi lader typisk fra 37-89%. Noen ganger fra 72-95% andre ganger fra 12-42%.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

biggern

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. februar 2021, klokken 20:27
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:07
Mye virker bra, men jeg er skeptisk til at den ikke har skiluke og jeg har ikke sett hvordan løsningen for taklast blir? Har ikke sett rails? Ikke så lett å se hvordan de sikrer last i bagasjerommet. Enyaq har både trekk over bagasjerommet, netting opp til tak, kroker til å henge ting på sidene og fester for stropper. Formen på frunken var også utrolig dårlig. Vanskelig å se at man kan få noe særlig nedi der. Noe jeg ikke klarte å se var hvordan det er med trådsløs lading av telefon.

Enig, litt skeptisk til det praktiske vs. ENYAQ/ID.4 og plassen vs. e-tron. Det som gjør meg interessert er primært ladehastighet 800V system- og prisen, for en særdeles velutstyrt bil. Og så lager koreanerne gode elbiler, det har de allerede bevist. I tillegg synes jeg den ser ganske bra ut.

De lager gode biler.... Konaen er nesten 100% korrekt på forbruk sommer som vinter, imellom 15-19Kwh/mil.
Men å komme med reel info på alt rundt denne har de rett å slett kommet til kort, "merkelig at det lar seg gjøre".
Antar dette er i desperasjon i å sikre kontrakter, uten at bilen er ferdig, imot alle nye konkurenter.
Dette syntes jeg er dumt, når så mye er uavklart/ubesvart av detaljer.
Ønsker en solcelle på taket er denne den korrekte å bestille, som gir max 3 km ekstra på en soldag.
Ønsker en soltak må en vente.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA