Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Vektredusksjon  (Lest 264 ganger)

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2592
    • Vis profil
    • LinkedIn
Vektredusksjon
« på: Tirsdag 17. November 2020, klokken 07:31 »
Passet ikke i noen av de andre topics så ble en egen :P

Det ser ut til at alt på iX er gjort med vektreduksjon i tankene, selvsagt med unntak av det gedigne batteriet. Desverre vet vi ikke vekten enda :-1:

Denne artikkelen nevner at iX plattformen er bygd kun for iX og aldri vil blibrukt på noen annen bil, akkurat som i3. Mye karbon og aluminium og grunnen til at panser ikke kan åpnes er også vektsparing.

https://www.bmwblog.com/2020/11/16/bmw-ix-bespoke-ev-architecture/

- For a size comparison, both the Audi e-tron and Mercedes-Benz EQC (both cars are EVs built on traditional architectures), the BMW iX has a longer wheelbase, more interior volume and less weight. So right from the jump, the iX has an advantage over its main German rivals.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)