Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk forbruk og rekkevidde

Startet av oivindg, mandag 16. november 2020, klokken 20:25

« forrige - neste »

PF

Sikkert sant, men det har blitt et veldig fokus på forbruk på elbiler og det til tross for at 99% av all kjøring er innen for ti mil per tur i dette landet. Antagelig 90% innen for tre mil.

For meg står komfort og kjøreglede mye høyere på listen en at jeg må lade engang eller to på mine sjeldne langturer.

oivindg

Sitat fra: automat på tirsdag 22. desember 2020, klokken 15:26
Jeg vil påstå at Teslabjørns rekkeviddetester er de beste som gjøres, av noen som er uavhengige. Og de er så sammenlignbare som det er mulig å få de, utfra at de er utført under forskjellige vær- og føreforhold. Særlig 90km/t-testen gir et relevant bilde, utfra hva man må kompromisse med i en slik test.
Enig, men de hadde vært enda bedre med en 70km/t-test i tillegg. Jeg tror det er mange som nesten aldri kjører på veier med høyere fartsgrense enn 80km/t. Da ender gjennomsnittsfarta ofte under 70km/t.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

De turene man kan gjøre på noen få prosent av batterikapasiteten, før man igjen er tilbake og kan lade bilen, er jo tilnærmet uvesentlig å rapportere på, om det ikke er kjøreopplevelsen og hvort fort bilen blir varm som er temaet.

Forbruket er jo tilnærmet uinteressant, da man nesten maksimalt betaler 1,- krone kWh. Kanskje mere interessant for oss som betaler så mye som 2,50 per kWh, men da er det mer prising ved hjemmelading som bør være fokus.

Det er jo når man skal såpass langt at man blir usikker på om den rekker frem, som er interessant. Kommer man frem uten å lade når føret og temperatur og stigning er sånn og sånn, og om jeg må/bør/ønsker/kan lade, får jeg den effekten jeg skal?

Burde jeg lade selv om jeg kommer akkurat frem, men skal ut tidlig neste dag, eller rekker jeg å fylle batteriet nok? Om jeg skal kjøre mye nedover, hvor langt bør jeg maks lade for samtidig å ikke kaste bort penger på lading, dersom det gjør at man taper gjenvinning man ellers ville oppnådd.

Og hva koster ladingen, og hvor mye dyrere blir det når man ankommer lader med kaldt batteri? Hvor mye strøm må man bruke til å varme batteriet istedet for å få det inn på batteriet? Når strømmen koster 4-5 kr. kWh, så blir reell kostnad langt viktigere, så hvilke tiltak kan man gjøre for å redusere kostnaden?

Det synes jeg er mest interessant i forhold til forbruksinformasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

hos oss tar de 4kroner per kwh og mer for gjester, etter justering med grunn "strømprisen har gått opp"


RJK

Ouch, det var heftig pris. Da er det jo verdt å heller lade på offentlig plass eller AC-lading hos Mer, om ikke de ligger veldig langt unna.


Du kan til og med vurdere hurtig/lynlading istedet, så lenge du ankommer med relativt grei temperatur på batteriet, så lenge det ikke er Circle K eller Ionity, siden de uansett blir dyrere for oss med bil som ikke gir rabatt hos Ionity.


Ser Volvo har avtale med Plugsurfing, men vet ikke om de klarer å gi rabatt på ladingen, eller om man nesten likegodt kunne skaffet nøkkelen/chip'en uten å gå via Volvo.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Kveldstur +4'c uten regn. Forvarmet. 90 km. 60/40 100- og 60-soner (og lavere). Meget rolig kjøring. Forbruk 28 kWh/100 km. Måler gikk fra 61 til 26%. Ved 26% kom første varsel om lavt batteri.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

_OE_

#66
Jaha er forbruket levelig?  Kjørte i går tur/retur   Sandvika - Vestby... I en ikke sammenlignbar bil i 70/100 km soner... Forbruk gjennomsnittlig ble 142 W/km... Bilen var forvarmet/oppladet v/start.... Men jeg veldig lyst på bilen he he

#FTS#

02jan

9 mil på 35% av batterikapasitet det gir ca 25 mil praktisk rekkevidde det stemmer med målingen bilen går 2.8 pr mil av netto 75 kw batteri.


Litt høyt forbruk når jeg ser wltp/reklamert rekkevidde over 40'mil, og at 5 grader er omtrent middels temp her i landet, mens jeg ser youtoubere raportrer om
Kaldt vær i + 10 grader og snøstorm ved noen små snøfjoner i luften.

Hadde vært interessant å fått tall på re'ell kjøring landevei dvs 70-80 sone, da jeg mener ulempen med høy luftmotstand først skal gi praktisk negativ effekt ved 88 kmt.

* ukjent faktor er temp i kupe, jeg har kun behov for maks 20 grader men andre må ha det vesentlig varmere, da går forbruket opp til oppvarming av frysepinne istede for fremdrift. Annen forutsetting er at man kjører t/r hvis målig skal ha noe verdi.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Dieselgubben

#68
Sitat fra: automat på tirsdag 22. desember 2020, klokken 15:26
Sitat fra: 02jan på tirsdag 22. desember 2020, klokken 14:44

Hadde jeg hatt xc40 og lurte på rekkevidde/forbruk, ville kjørt med klimatisert batteri , 20 grader i kupe, kjørt strekning min 10 mil landevei 70/80 sone, antagelig ende med snittfart 60- 65 kmt. Notert diff % mellom start og rest batteri.
For å få mest mulig nøyaktig måling kjørt samme strekning tilbake , notert diff mellom start rest % batteri + hva bilen selv sier snitt forbruk på begge Strekningene.
Måling på motorvei 100/110 , samme prinsipp, holder sikkert med 5 mil t/r, snittfart rundt 100. Alle hastigheter gps målt.
Det er jo nettopp en slik jobb Teslabjørn gjør for oss, i sine 90 og 120km/t-tester. Og i 90km/t-testen gjør han det "all out" og kjører fra fullt til nesten tomt batteri. Fordelen med at han gjør testene på motorvei er at han blir lite forstyrret av trafikale forhold, som man fort kan bli på vanlig landevei. (Så får helgenen bare grine over at 90km/t er for fort.) Og 90km/t-testen har jo vist seg å ligge ganske nær WLTP-rekkevidde.

Jeg vil påstå at Teslabjørns rekkeviddetester er de beste som gjøres, av noen som er uavhengige. Og de er så sammenlignbare som det er mulig å få de, utfra at de er utført under forskjellige vær- og føreforhold. Særlig 90km/t-testen gir et relevant bilde, utfra hva man må kompromisse med i en slik test.

Har begynt å snike seg inn en følelse av at Teslabjørn ikke er nøytral. Han skryter voldsomt av rekkevidden til 2021 TM3. Den er jo selvsagt en effektiv bil, men det hjelper jo absolutt at han har isolert det store glasstaket. Noe jeg ikke har sett han gjøre på tester av andre merker. Det blir feil når han sammenligner rekkevidder mellom merkene i sitt regneark. Og han er kjøpt og betalt av Xpeng. Den pling plong bonanzaen han opplevde på en nylig test, hadde blitt slaktet dersom det gjaldt et annet merke. Han forsøker å fremstå som objektiv, men det skinner igjennom at han er en ihuga Tesla fan. Er det ting med Tesla som ikke fungerer, har han en tendens til å tone det ned mens han for andre merker ranter. Ferskt eksempel er ladehastigheten på TM3 med nytt batteri - den lader tregt i forhold til 2020 versjonen. TB maner til tålmodighet, anbefaler å vente da dette vil forbedres. Men andre merker nylig kommet på markedet med kort rekkevidde hvor det også må forventes av rekkevidden øker på sikt, slaktes som thirsty uten noe goodwill. Og elåpningen av bakluke på TM3 er jo så fantastisk... åpne opp med app... Hvem gidder det når du kommer med hendene full av poser? Da han testet sensoråpning av bagaselokk på polestar 2, keitet han det til demonstrativt. Så jeg tar hans XC40 test med god klype salt når den kommer. Også når det gjelder rekkevidde.

hemi

conspiracy theories.... han er dårlig til å kjøre bil på glatta, men ganske flink til å teste ting.

min tm3p snitta 220 i snitt og 240-250 over vintern, så alle produsenter juger, den skulle brukt 135-150?

høres jo ut som volvo har forbedringspotensiale, kanskje i software?

Contango

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 25. desember 2020, klokken 08:28Så jeg tar hans XC40 test med god klype salt når den kommer. Også når det gjelder rekkevidde.
Rekkeviddetesten hans gir ca 310 km. Absolutt hvert minutt ligger i live video feeden. Men det er fritt frem å velge det man vil tro på. Planlegg heller for 400 km slik at du blir mer fornøyd.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

automat

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 25. desember 2020, klokken 08:28

Har begynt å snike seg inn en følelse av at Teslabjørn ikke er nøytral. Han skryter voldsomt av rekkevidden til 2021 TM3. Den er jo selvsagt en effektiv bil, men det hjelper jo absolutt at han har isolert det store glasstaket. Noe jeg ikke har sett han gjøre på tester av andre merker. Det blir feil når han sammenligner rekkevidder mellom merkene i sitt regneark. Og han er kjøpt og betalt av Xpeng. Den pling plong bonanzaen han opplevde på en nylig test, hadde blitt slaktet dersom det gjaldt et annet merke. Han forsøker å fremstå som objektiv, men det skinner igjennom at han er en ihuga Tesla fan.

Hallo? Han kaller seg Teslabjørn, og har aldri lagt skjul på at han er Teslafan. Så når han banker i interiøret, og ser på panelgaps, så er det selvsagt begrenset hvor objektivt det blir. Det som derimot er interressant når han tester elbiler, er at han graver i det elbiltekniske. Noe vanlige biljournalister har vist liten interresse for, eller ikke kan nok om. (I hvertfall hittil.)

De testene jeg kommenterte konkret var 90- og 120km/t-testen, som jeg fortsatt mener er de beste som gjennomføres. Og som jeg tror blir for lange og kjedelige til at vanlige biljournalister har lyst til å gjennomføre. Jeg la ikke merke til om han brukte taktrekk på tm3 under rekkeviddetester. I såfall håper jeg det skyldes ubetenksomhet, ikke en bevisst handling. Hva han gjør på road-trip's er irrelvant. Det er underholdning.

Når det gjelder Xpeng, så sier han at han ikke har tatt imot penger for noe av dette, og jeg tror ikke han juger her. Derimot tror jeg han har gått med på å gjøre ting han ikke har skjønt konsekvensen av. Og den ''Fully Charged''-videoen er jo en katastrofe for omdømmet hans.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Taktrekket er bevisst. Han har selv kommentert at han pleier å ha det fast i bilen.
Ellers synes jeg testene hans er bra. Dog blir det ekstremt mye fokus på rekkevidde,ladehastighet osv,og omtrent nada på fit and finish. Finnes nesten ingen der ute som har fokus på kvaliteten ved lakk,panelgaps osv på bilene de tester.. De fleste fokuserer ene og alene på kjøreegenskaper eller design. Bra vi har Bjørn,men savner motstykke på detaljer vedr. Plastkvalitet,lys,lakk,seter,gaps,service,vedlikehold,rust,bremser osv..Alt det "gamlekara" var opptatt av som beskrev god kvalitet som varer...Mange som har brent seg ved å kjøpe Tesla og oppdaget den mørke siden ved merket også...

automat

Sitat fra: hELgenen på fredag 25. desember 2020, klokken 11:01
Taktrekket er bevisst. Han har selv kommentert at han pleier å ha det fast i bilen.
Ellers synes jeg testene hans er bra. Dog blir det ekstremt mye fokus på rekkevidde,ladehastighet osv,og omtrent nada på fit and finish.

Bevisst for å øke komforten i bilen ja. Men bevisst for øke rekkevidden i en test? Og hvor mye vil det egentlig påvirke resultatet i en test?

Du står forøvrig fritt til å lage din egen youtube-kanal, som studerer panel-gaps.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: automat på fredag 25. desember 2020, klokken 11:31
Sitat fra: hELgenen på fredag 25. desember 2020, klokken 11:01
Taktrekket er bevisst. Han har selv kommentert at han pleier å ha det fast i bilen.
Ellers synes jeg testene hans er bra. Dog blir det ekstremt mye fokus på rekkevidde,ladehastighet osv,og omtrent nada på fit and finish.

Bevisst for å øke komforten i bilen ja. Men bevisst for øke rekkevidden i en test? Og hvor mye vil det egentlig påvirke resultatet i en test?



Teslabjørn har nå testet forbruk med og uten taktrekk. Selv når han justerte opp temperaturen for å kompensere for manglende taktrekk, ble forbruket bare noen få wh høyere pr km.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA