Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Styrefølelse på glatta? Erfaring?

Startet av Bmw_Tryne, lørdag 14. november 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

Bmw_Tryne

Hei

Hvordan er E-tron på vinterføre / glatta? Tenkte da på styrefølelse / kjørefølelse og kontakt med underlaget.
Bmw 530i G30

elektro

Tja, det kommer litt an på hva man sammenligner med. Den gjør vel ikke skam på quattro navnet og får generelt veldig gode skussmål på vinter. Fremkommeligheten er førsteklasses. Dempere og understell fint avstemt, og graden av kontroll og kjørefølelsen er god, om enn ikke særlig «organisk». Utfordringen er at du sitter høyt og veier 2,5-3,0 tonn. Hvis du i tillegg har piggfrie dekk, er det situasjoner hvor fysikken bestemmer og du vil føle at du oppdager det litt sent. Da har du kanskje tøyd strikken litt..

På ujevnt underlag og vinterføre generelt går den som et tog. Feltskifte i snø/slaps i høy fart er ikke den minste bekymring. En artig/nyttig ting er at du kan slå antispinn (ESC) halvveis av med et trykk på knappen, noe som tillater litt slipp med rompa og at bilen oppfører seg litt mer naturlig. Jeg har aldri følt meg så god til å kjøre bil før på snødekte veier. :D Det hjelper imidlertid fint lite bratt nedover på holke, eller på underkjølt regn, hvis du kommer for fort inn i en sving.. Man kan kjenne litt på fysikken ved å slå ESC helt av, men jeg anbefaler å finne en veldig stor, åpen plass. Med mindre du virkelig vet hva du gjør.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vidar@elbilforum

Kjenner meg helt igjen i beskrivelsen til elektro  :+1:
Volvo XC90 T8 - 2018
Solgt - 2020 Audi e-tron 50 SUV, Tyfongrå

Bmw_Tryne

Meget bra, har Bmw F11 for tiden. Så planen blir E-tron som neste bil. Klart E-tron er tung, Men Bmw'n er relativt tung også, ca 2tonn (530xd) Dette med styrefølelse på glatta er en "undervurdert" ting som kanskje mange ikke tenker på når de kjøper bil. Men så kommer vinteren og glatta osv...
Bmw 530i G30

Ingeniøren

De fleste av oss, i alle fall sørpå, kjører vel stort sett våt veibane. Skjelden vi får teste sledeføre  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

PF

Jeg har gått fra e90lci (318d) , f11(520d) uten x-drive, x5 (f15 3.0d) til e-tron, og må vel si at styrefølelsen har gått i motsatt rekkefølelse. 3-serien var hel rå å kjøre med, 5ern hakket dårligere, x5 også dårligere og e-tronen heller ikke noe bedre. Grunnen er helt klart vekt. Man kjenner absolutt de ekstra kiloene, er vel over et tonn ekstra på e-tron kontra 3-serien.

Så for kjølefølelse sommer som vinter er ikke den ekstra vekten positiv, men det er bra fremkommelighet med quattro og går fælt rett frem da.

storeulv

Har ikke fått testet Audien på glatta enda, men kom fra en MY09 XC60 som hadde trekk på alle fire hjul. Den var en fryd å kjøre på vinterføre. Den var lett å kontrollere i svinger, man kunne nokså enkelt provosere frem en liten sleng med bakenden i svinger og den hadde god styrefølelse på snø og vanlig is.
Eneste ankepunktet jeg hadde var at den kanskje var litt treg med å sette inn mer kraft på bakhjulene når det var bratt og glatt, f.eks. i dyp snø. Tror den hadde en haldex-greie som vel er et helt annet konsept en Quattro-systemet til Audi.
XC60 er et snaut tonn lettere enn Audien, så jeg tenker nok at man må være hakket mindre offensiv inn i svinger på vinterføre med Audien enn man kunne være med Volvoen, men ut av svingen har jeg vel mer av både kraft og grep med Audien?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Roy

Quattro er bare Audi sitt varemerke for firhjulsdrift, det varierer innad i Audi modellrekken om de har haldex (tverstilt motor) eller torsen (rettstilt motor). Torsen er den utgaven vi tenker på når vi hører Quattro :)

Etron er litt unik, siden det elektronisk styres med en motor foran og en bak, som driver fremaksel og bakaksel. Også er det en kontroller i midten, som vurderer hvilken motor som skal få krefter og hvilket hjul som skal få krefter eller bremses.

Det er vel nærmere haldex enn torsen, da Etron Quattro ikke MÅ være firhjulsdrift hele tida, men for å redusere tiden det tar å aktivere alle hjulene, så har vi ofte 5% drivkraft til bakhjula uansett. Akkurat som haldex har gjort det i senere tid. Men Etron har det motsatt, ikke ulikt hvordan BMW og Mercedes har gjort det lenge. Da får du raskere hjelp rundt svingen med fokus på overstyring, og ikke understyring. Jeg foretrekker helt klart overstyring fremfor understyring :)

Truls Antonsen

Kjører både en 2008 Caddy og etron, og er ganske stor forskjell på disse..
Caddyen føles veldig direkte i en svingkombinasjon jeg kjører ofte, føler god kontroll gjennom svingen, og hva hjulene foretar seg. Denne veier vel det halve av Audien, og har 1/6 av motorkraften.
I de samme svingene med Audien, er jeg mer en passasjer som sier hvor bilen skal kjøre, og det gjør den til gangs.
Har ikke kjørt Audien så mye på marginalt føre enda, og bare med ESP 100% på, så vet ikke hvor mye av mangelen på styrefølelse som kamufleres av esp, og hvor mye som kamufleres av vekten.
Hadde en 2020 A4 TQ som lånebil i sommer, den hadde god følelse, men ikke som Caddyen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ThomasEL

Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 16. november 2020, klokken 19:19
Kjører både en 2008 Caddy og etron, og er ganske stor forskjell på disse..
Caddyen føles veldig direkte i en svingkombinasjon jeg kjører ofte, føler god kontroll gjennom svingen, og hva hjulene foretar seg. Denne veier vel det halve av Audien, og har 1/6 av motorkraften.
I de samme svingene med Audien, er jeg mer en passasjer som sier hvor bilen skal kjøre, og det gjør den til gangs.
Har ikke kjørt Audien så mye på marginalt føre enda, og bare med ESP 100% på, så vet ikke hvor mye av mangelen på styrefølelse som kamufleres av esp, og hvor mye som kamufleres av vekten.
Hadde en 2020 A4 TQ som lånebil i sommer, den hadde god følelse, men ikke som Caddyen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mener du her at e-tronen takler svingen dårlig, og at du er redd den skal seile ut..? Eller mener du at den takler svingen veldig bra, men at du ikke helt har «følelsen» i rattet?

(Sikkert dumt spørsmål, men klarte ikke helt å forstå hva du egentlig mente😂)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

#10
Det er jo også STOR forskjell i kjøre/styrefølelsen avhengig av hvilken modus man bruker. I comfort blir den som en amerikaner men betraktelig mer artig å kjøre på svingete veier i dynamic + sport. Og så kan man jo sette opp en egen individuell setting hvis man vill.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Truls Antonsen

Sitat fra: ThomasEL på mandag 16. november 2020, klokken 20:42
Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 16. november 2020, klokken 19:19
.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mener du her at e-tronen takler svingen dårlig, og at du er redd den skal seile ut..? Eller mener du at den takler svingen veldig bra, men at du ikke helt har «følelsen» i rattet?

(Sikkert dumt spørsmål, men klarte ikke helt å forstå hva du egentlig mente)

Mangler følelsen. Men den går objektivt raskere gjennom svingene, med vel så god opplevd trygghet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på mandag 16. november 2020, klokken 20:51
Det er jo også STOR forskjell i kjøre/styrefølelsen avhengig av hvilken modus man bruker. I comfort blir den som en amerikaner men betraktelig mer artig å kjøre på svingete veier i dynamic + sport. Og så kan man jo sette opp en egen individuell setting hvis man vill.

Interessant at du merker stor forskjell. Jeg har forsøkt å kjøre litt i de ulike modusene, inkludert «individuell» med noen ulike innstillinger. Jeg føler nesten ikke jeg har merket forskjell i det hele tatt... Dvs, merker jo forskjell på om jeg har spaken i «D» eller «S», og ser jo selvsagt også at bilen heves og senkes til ulike høydenivåer.  Men styringen..? Stor forskjell..?? Her har jeg kanskje vært for opptatt med batteri og kalkulator til å merke noe🙈😉😂

Uansett bra å lese at folk oppfatter bilen som trygg på glatt vei. Har fortsatt til gode å få testet på snøføre av betydning..
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

PF

ThomasEl, hvor store hjul har du på bilen? Jeg har 21" året rundt og opplever at jeg merker stor forskjell på comfort og dynamic. Dekkmerke? Er Nokian på vinterhjula på min. Bortsett fra at de støyer en del så er de helt ok, men merker at bilen ikke innbyder veldig til å kjøre på maks i svingene. 

Jeg hadde f.eks. 19" vinterhjul på 3-serien med 235/35/19 profil, og opplevelsen av de kontra originale 17" på run-flatt dekk var kjempe stor.
Samme forskjellen merket jeg veldig med mye vinterdekk kontra litt mer kontinentale dekk. De mye svømmer mye mer i svingene en litt hardere.

Så både størrelse og merke har mye å si for opplevelsen, temperatur har sikkert sitt å si også.


ThomasEL

#14
Jeg har 20 tommers på både sommer og vinter. Viking Conti på vinterdekkene.

Det er sikkert bare jeg som ikke helt legger merke til sånt. Har egentlig aldri helt skjønt hva biltestere legger i «sportslig styreopplevelse» kontra «komfortabel styreopplevelse».

Innrømmer glatt at jeg har betydelig mindre greie på slik ting enn f eks batteri og de elspesifikke sidene med biler, som i større grad er mitt kompetanseområde😂

Men skal teste litt mer, så skal jeg vel klare å merke noe forskjell jeg også🙈😂

Det viktigste i denne tråden er jo uansett egenskaper på glatta. De er interessante, både ut fra et fysikkperspektiv, men ikke minst praktisk ;-)

Og enten man opplever "nærkontakt" med styringen eller ei, så virker det som om de som har delt noe her, har god erfaring med hvordan bilen snor seg gjennom svinger på glatt vei :+1:

Gleder meg til å få testet litt vinterføre jeg også. Foreløpig mildt og vått...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA