Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne (Chevrolet Bolt)

Startet av Amatøren, lørdag 14. november 2020, klokken 08:27

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: VG
KAN SELVANTENNE: Rundt 400 utgaver av elbilen Chevrolet Bolt er solgt i Norge. Importøren gikk konkurs tidlig i 2020. Foto: Hanne Hattrem, VG

Tilbakekaller elbil: Kan selvantenne

Amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter ber eiere av elbilen Chevrolet Bolt unngå garasjen og parkere langt fra husveggen til bilene er reparert. Det har oppstått brann i fem biler.


VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

1000kwh

Dette har jo vært en håpløs modell helt fra starten av.

Trist for de som ble lurt til å kjøpe en..

amps

Fixen til GM er å begrense ladingen til max 90%, så man trenger jo strengt tatt ikke den oppdateringen. Man kan jo begrense dette selv. Det er sålangt ingenting som gjøres med selve batteriet.

Lurer jo på hvordan dette går opp med batterigarantien., og hvordan en slik fiks kan være lovlig slik helt ut av det blå. Bilen vil jo da bare ha rundt 52kwh batteri.

Tellus

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. november 2020, klokken 09:00
Dette har jo vært en håpløs modell helt fra starten av.

Trist for de som ble lurt til å kjøpe en..

Hvis du med dette mener norkssolgte Ampera-e var et dårlig kjøp så synes jeg du er fullstendig på jordet.
Blien var et kupp for 299.000 tilbake i 2017. Bedre kjøp fantes ikke.

Kjipt hvis det er problemer med batteriet, men jeg antar at du ikke visste dette for snart tre og et halvt år siden.


amps

#4
Blir spennende å se om dette omfatter Ampera-e.

Her er en video fra et par uker siden av en Ampera-e som brenner.


https://www.youtube.com/watch?v=2W4NzUQffcE

Det går endel tid fra røyk kommer til bilen tar fyr. Brannvesenet kom jo ikke akkurat på sekundet heller. Tror de fleste kommer seg greit ut av en slik bil før det blir krise.

Men jeg skjønner veldig godt at barnefamilier blir skeptisk til Chevrolet Bolt. De kan jo risikere å ikke få den endelige fiksen fra GM.

Det bør jo bli betydelige rabatter for Chevrolet Bolt i Norge fremover, men tipper de vil være gode alternativer for single som må ha en bil som kjører langt. Med gode rabatter så kan det være en attraktiv bil. Vil tippe Bolt i Norge må ned i 100-150k for å bli attraktive.

Tellus


Electric cars in Norway

#6
amps :+1: takk for lenke :+1: wow.
"Det har oppstått brann i fem biler" står det.

Merkelig. Kan da ikke forstå hvorfor en elbil uansett merke skal brenne. Det er jo bensin/dieselbiler som brenner. Det har vi rapporter på. Trolig en enkel elektrisk feil i dette tilfellet, antar jeg. Har ikke hørt andre Bolt i Norge dette gjelder.

Men når vi snakker om Opel  :D ikke kjøp brukt Opel Zafira diesel fra tidlig 2000 tallet....og hverfall ikke parker på Sola når du skal ut å fly....he he sorry... bare måtte.. 

RJK

It waz za fire'a up in ze garage...


Sorry, kunne ikke dy meg, jeg heller. Navnet inspirerer... LOL
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Arha

Ser ut til at det blir tilbakekallinger på Ampera-e også ifølge Bil-Nytt.

I helgen ble det kjent at Bertel O. Steen skal tilbakekalle Opel Ampera-e på grunn av fare for brann under lading. Et stort antall av søsterbilen Chevrolet Bolt solgt i Norge ser det imidlertid ikke ut til at noen tar ansvar for.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=8560
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Rosstopher

Ja hvem (om noen) er det som har garantiansvar for de ca. 100 Bolt som Bergheim solgte?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

kaiat

Det er vel ingen som har garantiansvar for de Bolt'ene nå lenger. Det som kan skje (og jeg bare spekulerer her), er at GM og PSA inngår en avtale om at Opel-forhandlerene tar seg av disse bilene. Jeg ser riktignok dette som lite trolig altså.

Ford gjorde noe tilsvarende da forrige generasjon Mustang ble tilbakekalt pga. Takata-airbag'ene. Denne Mustang-generasjonen ble aldri solgt offisielt i Europa, men Ford gjorde den vurderingen at det var bruktimportert så mange slike Mustang'er hit at de like godt tok en tilbakekalling på denne sida av dammen også. Det var ingenting som påla Ford å gjøre det, men de valgte likevel å gå denne veien.

amps

Mitt tips er at denne 10% løsningen blir permanent. Tesla gjorde vel noe lignende i sin tid. Tipper det er innenfor det de har lov til i hennhold til batterigarantien.

I Norge er jo denne garantien bedre enn i USA. USA har 60%/8år, mens EU har 70%/8år.

Blir løsningen permanent så er det jo større sjanse for at batterigarantien utløses i EU/Norge, enn USA.

Tellus

Interessant jus her. Ser ikke bort fra at Ampera-e eiere kan kreve erstatning hvis «fiksen» medfører redusert batterikapasitet.

Tellus

Brukte litt tid til å lese meg opp på dette.

Problemet kan være i samtlige biler med batteri produsert i LG sin fabrikk i Sør Korea. Det gjelder samtlige 2017 og 2018 modeller samt noen 2019 modeller. 2020 modellene har batterier produsert ved LG sin fabrikk i USA og skal visstnok ikke være berørt.

Problemet kan oppstå i biler som er fulladet eller nesten fulladet.

En midlertidig løsning er nå tilgjengelig hvor SOC begrenset til 90% av brutto kapasitet. Dvs 95% av netto kapasitet. GM jobber med en permanent løsning som ikke innebærer begrensning i kapasiteten.

I påvente av å få installert ny midlertidig eller permanent fix oppfordres alle berørte eiere som lader innendørs om å begrense ladingen til ca 90%. Det kan gjøres ved å aktivere hill top reserve for eldre biler eller en tilsvarende greie for nye biler.

Info fra amerikanske myndigheter (NHTSA):
https://www.nhtsa.gov/vehicle/2017/CHEVROLET/BOLT/4%252520DR/FWD#recalls

Mye info i denne forumtråden:
https://www.chevybolt.org/threads/gm-is-issuing-a-recall-based-on-the-fires.36672/

Magne St

Kewet i perioden 1998 til 2015 (Ca 180 000 km)
ZOE Q210  (2015 - 2024)
I-Pace         (2022 -          )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA