Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teslaen var på Autopilot da det smalt.

Startet av Motorwatt, fredag 13. november 2020, klokken 16:06

« forrige - neste »

geear

Godt Teslaene våre er trygge å kræsje i, i det minste.  :P

Det neste som skjer nå er at Tesla logger seg på bilen og henter ut data og skylder alt på sjåføren, som vanlig. En av grunnene til at jeg har slått av datadeling. Misliker sterkt måten Tesla håndterer personsensitive data på ifm ulykker. Sjåføren kan selvfølgelig ikke unntas skyld, men Tesla har faktisk også et ansvar både for funksjonalitet, virkemåte og kommunikasjon.

Vaduz

Hvem andre enn sjåføren er det å skylde på? Det her er ikke nivå 5 selvkjøring, det er nivå 2, altså sjåføren skal ha kontroll som ved vanlig kjøring. Andre bilprodusenter følger jo øynene dine og om de ikke er på veien så varsler den, det er en grunn til det. Du kjører beta software og har du bare litt erfaring fra autopiloten så tar du ikke øyne av veien mer enn ved vanlig kjøring, det er jo livsfarlig.

Øyvind.h

Illustrerer den delen av selvkjøring som går på overvåking av sjåfør. Jeg savner ikke det for min del og holder nødvendig overblikk over situasjon foran bilen. Men for å luke ut slike folk. Er vel omtrent ingen biler som har system for det foreløpig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ladov

Nå er vel stasjonære hindringer et svakt punkt hos samtlige førerassistansesystemer?

Jeg stoler mer på at autosteer kan oppdage og bremse for et rådyr som plutselig hopper ut i veien enn at den klarer å stoppe for et stasjonært objekt.

Skal du holde på med noe annet mens autosteer passer butikken *bør* du gløtte opp fra det du holder på med ganske ofte.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Storg

Noen tanker om førerovervåkning

https://youtu.be/-qf1NzI1I7E


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh


Kartelaven

#22
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 14. november 2020, klokken 21:35
Dette er Skôdas løsning:

Du tenker urban evasive steering fungerer i 110 km/t?  :)
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Handyman

Sitat fra: Vaduz på lørdag 14. november 2020, klokken 10:29
Hvem andre enn sjåføren er det å skylde på? Det her er ikke nivå 5 selvkjøring, det er nivå 2, altså sjåføren skal ha kontroll som ved vanlig kjøring. Andre bilprodusenter følger jo øynene dine og om de ikke er på veien så varsler den, det er en grunn til det. Du kjører beta software og har du bare litt erfaring fra autopiloten så tar du ikke øyne av veien mer enn ved vanlig kjøring, det er jo livsfarlig.
Allerede på nivå 3 ("eyes off") skal bilen kjøre selv og krever ikke at sjåføren følger med.
Nivå 3 og oppover er automatisert kjøring, og et langt skritt opp fra nivå 2 som kun er et førerstøttesystem.
Det er nivå 3 som krever det store gjennombruddet. Alt over dette er bare hvor godt bilen takler kompliserte situasjoner (vær og føreforhold, hindringer i veien, trafikkork, kjerreveier ol.), og har lite med sikkerhet å gjøre.
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so. You can think of the automated system as a co-driver that will alert you in an orderly fashion when it is your turn to drive. An example would be a Traffic Jam Chauffeur,[62] another example would be a car satisfying the international Automated Lane Keeping System (ALKS) regulations.[63]
https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Blir fint å få nivå 5 om en måneds tid da. Om så bare "Basic functionality (hva nå enn det er) .... Lager Tesla sine egne definisjoner?

"I'm extremely confident that level 5 [self-driving cars] or essentially complete autonomy will happen, and I think it will happen very quickly," Tesla CEO Elon Musk said in a video message to the World Artificial Intelligence Conference in Shanghai earlier this month. "I remain confident that we will have the basic functionality for level 5 autonomy complete this year."
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søndag 22. november 2020, klokken 16:40
Blir fint å få nivå 5 om en måneds tid da. Om så bare "Basic functionality (hva nå enn det er) .... Lager Tesla sine egne definisjoner?

"I'm extremely confident that level 5 [self-driving cars] or essentially complete autonomy will happen, and I think it will happen very quickly," Tesla CEO Elon Musk said in a video message to the World Artificial Intelligence Conference in Shanghai earlier this month. "I remain confident that we will have the basic functionality for level 5 autonomy complete this year."
Meg bekjent, har Tesla selv aldri markedsført sin selvkjøring iht. SAE. Det er for risikabelt for dem siden dette er så klart definert. Tesla har forklart sin selvkjøring på ulike måter opp gjennom tidene, med varierende reservasjoner.
Når Elon sier basic functionality for level 5 er det jo en henvisning til SAE, men likevel uten å si noe om hva det innebærer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

magnetic

Tesla svikter på førerovervåkning
Biler fra Tesla har vært involvert i en rekke alvorlige ulykker. Amerikanske The Dawn Project har testet selvkjøringsfunksjonen i Tesla og sammenlignet med biler fra Ford og GM. Se med dine egne øyne hvor lettlurt Tesla-systemet er.
https://www.bilnorge.no/artikler-med-video-forbrukertips-ford/tesla-svikter-pa-forerovervakning/4073067

Otkristo

Sitat fra: magnetic på lørdag 25. november 2023, klokken 16:49Tesla svikter på førerovervåkning
Biler fra Tesla har vært involvert i en rekke alvorlige ulykker. Amerikanske The Dawn Project har testet selvkjøringsfunksjonen i Tesla og sammenlignet med biler fra Ford og GM. Se med dine egne øyne hvor lettlurt Tesla-systemet er.
https://www.bilnorge.no/artikler-med-video-forbrukertips-ford/tesla-svikter-pa-forerovervakning/4073067

1. undersøk gjerne litt nærmere hvem som står bak Dawn Project, eller ta en titt på denne videoen:
2. Ford og GM har hands-off løsninger, det har ikke Tesla. Naturlig at de systemene gir raskere beskjed.
3. Tesla sitt førerovervåkningssystem gir varsel på skjerm og lydsignal, og er som sagt ikke et system for hands off som de andre har. Fører har også hånd på rattet og «nagger» for å indikere for bil at han er tilstede. Du kan se på videoen at det er advarsel/melding på skjermen i tillegg. Bevisst så vises ikke råfilm av testene? Merkelig

CorsoDante

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 14. november 2020, klokken 21:35Dette er Skôdas løsning:





Så ut som 110-grense det der ja. ;D AP hadde fint klart å stoppe foran Skoda-hinderet.

Samtidig helt absurd å la AP styre i en 110-grense, i venstrefila, på en strekning med veiarbeid - uten å følge med selv.

At Tesla ser ut til å være overrepresentert i skade-statistikken, noe jeg tipper stemmer, bør være et varsko for alle Tesla-sjåfører som bruker AP i det daglige.

Anbefaler alle å laste ned appen til vegvesenet, den forteller deg om strekninger med aktivt veiarbeid.
TM3P "FSD"

CorsoDante

Sitat fra: Motorwatt på fredag 13. november 2020, klokken 16:06

Med autopiloten på dundret Tesla-sjåføren inn i innsnevringen på grunn av veiarbeid på E18 ved Sem fredag ettermiddag.

(E18/VESTFOLD) – Sjåføren har selv fortalt oss at han hadde på autopiloten i bilen, og skulle gjøre noen justeringer på radioen. Da han så framover på veien igjen, var det for sent, sier operasjonssentralen til Politiet i Sør-Øst til Tønsbergs Blad.

Sjåføren, en mann i 40-årene fra Oslo, fikk førerkortet sitt beslaglagt på stedet og ble anmeldt for forholdet.


Setter en hundrings på at han fiklet på mobilen, ikke radioen. Radioen betjenes best fra rattet...
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA