Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Teslaen var på Autopilot da det smalt.  (Lest 1954 ganger)

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7638
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #15 på: Lørdag 14. November 2020, klokken 08:13 »
Godt Teslaene våre er trygge å kræsje i, i det minste.  :P

Det neste som skjer nå er at Tesla logger seg på bilen og henter ut data og skylder alt på sjåføren, som vanlig. En av grunnene til at jeg har slått av datadeling. Misliker sterkt måten Tesla håndterer personsensitive data på ifm ulykker. Sjåføren kan selvfølgelig ikke unntas skyld, men Tesla har faktisk også et ansvar både for funksjonalitet, virkemåte og kommunikasjon.

Vaduz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 268
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #16 på: Lørdag 14. November 2020, klokken 10:29 »
Hvem andre enn sjåføren er det å skylde på? Det her er ikke nivå 5 selvkjøring, det er nivå 2, altså sjåføren skal ha kontroll som ved vanlig kjøring. Andre bilprodusenter følger jo øynene dine og om de ikke er på veien så varsler den, det er en grunn til det. Du kjører beta software og har du bare litt erfaring fra autopiloten så tar du ikke øyne av veien mer enn ved vanlig kjøring, det er jo livsfarlig.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12617
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #17 på: Lørdag 14. November 2020, klokken 10:40 »
Illustrerer den delen av selvkjøring som går på overvåking av sjåfør. Jeg savner ikke det for min del og holder nødvendig overblikk over situasjon foran bilen. Men for å luke ut slike folk. Er vel omtrent ingen biler som har system for det foreløpig.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ladov

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1313
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #18 på: Lørdag 14. November 2020, klokken 11:27 »
Nå er vel stasjonære hindringer et svakt punkt hos samtlige førerassistansesystemer?

Jeg stoler mer på at autosteer kan oppdage og bremse for et rådyr som plutselig hopper ut i veien enn at den klarer å stoppe for et stasjonært objekt.

Skal du holde på med noe annet mens autosteer passer butikken *bør* du gløtte opp fra det du holder på med ganske ofte.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Storg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #19 på: Lørdag 14. November 2020, klokken 11:56 »
Noen tanker om førerovervåkning

https://youtu.be/-qf1NzI1I7E


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3707
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #20 på: Lørdag 14. November 2020, klokken 21:35 »
Dette er Skôdas løsning:



S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.48.35.5

__________________________________________________________________________________________________

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2323
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #21 på: Lørdag 14. November 2020, klokken 21:45 »
Dette er Skôdas løsning:
VAG og online løsninger, haha :laugh:

Anbefaler å se på veien

Kartelaven

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 141
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #22 på: ſøndag 15. November 2020, klokken 22:50 »
Dette er Skôdas løsning:

Du tenker urban evasive steering fungerer i 110 km/t?  :)
« Siste redigering: ſøndag 15. November 2020, klokken 22:52 av Kartelaven »
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3171
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #23 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 16:21 »
Hvem andre enn sjåføren er det å skylde på? Det her er ikke nivå 5 selvkjøring, det er nivå 2, altså sjåføren skal ha kontroll som ved vanlig kjøring. Andre bilprodusenter følger jo øynene dine og om de ikke er på veien så varsler den, det er en grunn til det. Du kjører beta software og har du bare litt erfaring fra autopiloten så tar du ikke øyne av veien mer enn ved vanlig kjøring, det er jo livsfarlig.
Allerede på nivå 3 ("eyes off") skal bilen kjøre selv og krever ikke at sjåføren følger med.
Nivå 3 og oppover er automatisert kjøring, og et langt skritt opp fra nivå 2 som kun er et førerstøttesystem.
Det er nivå 3 som krever det store gjennombruddet. Alt over dette er bare hvor godt bilen takler kompliserte situasjoner (vær og føreforhold, hindringer i veien, trafikkork, kjerreveier ol.), og har lite med sikkerhet å gjøre.
Level 3 ("eyes off"): The driver can safely turn their attention away from the driving tasks, e.g. the driver can text or watch a movie. The vehicle will handle situations that call for an immediate response, like emergency braking. The driver must still be prepared to intervene within some limited time, specified by the manufacturer, when called upon by the vehicle to do so. You can think of the automated system as a co-driver that will alert you in an orderly fashion when it is your turn to drive. An example would be a Traffic Jam Chauffeur,[62] another example would be a car satisfying the international Automated Lane Keeping System (ALKS) regulations.[63]
https://www.sae.org/news/2019/01/sae-updates-j3016-automated-driving-graphic

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3707
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #24 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 16:40 »
Blir fint å få nivå 5 om en måneds tid da. Om så bare "Basic functionality (hva nå enn det er) .... Lager Tesla sine egne definisjoner?

“I’m extremely confident that level 5 [self-driving cars] or essentially complete autonomy will happen, and I think it will happen very quickly,” Tesla CEO Elon Musk said in a video message to the World Artificial Intelligence Conference in Shanghai earlier this month. “I remain confident that we will have the basic functionality for level 5 autonomy complete this year.”
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - CCS - FSD-computer - Stoff - MCU2 - Firmware: 2020.48.35.5

__________________________________________________________________________________________________

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3171
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: Teslaen var på Autopilot da det smalt.
« Svar #25 på: ſøndag 22. November 2020, klokken 17:42 »
Blir fint å få nivå 5 om en måneds tid da. Om så bare "Basic functionality (hva nå enn det er) .... Lager Tesla sine egne definisjoner?

“I’m extremely confident that level 5 [self-driving cars] or essentially complete autonomy will happen, and I think it will happen very quickly,” Tesla CEO Elon Musk said in a video message to the World Artificial Intelligence Conference in Shanghai earlier this month. “I remain confident that we will have the basic functionality for level 5 autonomy complete this year.”
Meg bekjent, har Tesla selv aldri markedsført sin selvkjøring iht. SAE. Det er for risikabelt for dem siden dette er så klart definert. Tesla har forklart sin selvkjøring på ulike måter opp gjennom tidene, med varierende reservasjoner.
Når Elon sier basic functionality for level 5 er det jo en henvisning til SAE, men likevel uten å si noe om hva det innebærer.