Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Keramisk coating vs folie

Startet av Almis, fredag 13. november 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

Husstein

#15
Hei.
Noen som har erfarnig med coating fra Ditec kalt "Ditec Ceramic Ultra"?
Det er her jeg har funnet det:
https://www.kokstadbilpleie.no/bilpleie/utvendig/#ditec-ceramic-ultra

Om noen har erfaringer med kokstadbilpleie i Bergen, er det også fint.

Ønsker "rimelig" beskyttelse som ikke krever all verdens vedlikehold. Kan godta en/to ganger i året med ekstra vask/polering selv eller av proffer.

jorgenask

Sitat fra: Husstein på mandag 16. november 2020, klokken 15:43
Hei.
Noen som har erfarnig med coating fra Ditec kalt "Ditec Ceramic Ultra"?
Det er her jeg har funnet det:
https://www.kokstadbilpleie.no/bilpleie/utvendig/#ditec-ceramic-ultra

Om noen har erfaringer med kokstadbilpleie i Bergen, er det også fint.

Ønsker "rimelig" beskyttelse som ikke krever all verdens vedlikehold. Kan godta en/to ganger i året med ekstra vask/polering selv eller av proffer.

Har gode erfaringer med Kokstad Bilpleie og Ditec Ceramic ultra  :+1: Flinke folk!
Har hørt rykter om at de kanskje skal begynne med foliering også.

Men denne gangen skal jeg hente ut bilen på østlandet og få den foliert der  :+1:

Facet

Sitat fra: Husstein på mandag 16. november 2020, klokken 15:43
Hei.
Noen som har erfarnig med coating fra Ditec kalt "Ditec Ceramic Ultra"?
Det er her jeg har funnet det:
https://www.kokstadbilpleie.no/bilpleie/utvendig/#ditec-ceramic-ultra

Om noen har erfaringer med kokstadbilpleie i Bergen, er det også fint.

Ønsker "rimelig" beskyttelse som ikke krever all verdens vedlikehold. Kan godta en/to ganger i året med ekstra vask/polering selv eller av proffer.
Jeg har bare gode ting å si om Ditec Ceramic Ultra! Vannet preller av, lett å holde ren, bilen ser trolig bedre ut enn ny  8)
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Wisd0m

Kjører keramisk lakkforsegling + avstand på CC på høyeste nivå. Foreløpig null steinsprut.

Å bruke 20k+ på folie er ikke aktuelt, det tror jeg man må regne som en utgift som man ikke får noe særlig tilbake til på bruktverdien. Fronten er laget av plast, så den tåler å ikke være perfekt. Samme gjelder fanger bak. Skvettlapper er selvfølgelig et must.

Edit: Keramisk lakkforsegling er av gjør det selv typen.

Husstein

Har litt samme tanken, om at 20k+ er litt mye for lakkbeskyttelse alene.

Per nå er tanken å få behandlet bilen med Ditec Ceramic Ultra av verksted, siden de stiller med garanti og tørr ikke gjøre noe dumt. Koster kr 8500 og oppover, men det kan jeg leve med.

Fra en annen tråd ser jeg også at model 3 er utsatt for karosserirust enkelte steder. Vurdere å ta understellsbehandling også, da enkelte stiller med gode garantier (livstid) til rundt kr 7500.

Blir kanskje smør på flesk på en helt ny bil, men jeg tror kanskje det er verdt det på sikt.

nightking

#20
Jeg også vurderer ditec ceramic ultra. Fått pris på 8000kr..
Men hørt flere som ikke er fornøyd også.

Men hva er deres erfaringer? Er det blank og fin første mnd bare? Eller varer det ett helt år til neste vedlikehold? Hvordan holder dere bilen ren? Er det svamp og shampoo som gjelder? Har de dette på lister og glasset også?

jorgenask

Jeg hadde god erfaring med det på min forrige bil, så polert ut etter vask.
Vasket med høyttrykk og for hånd med svamp og shampo ja.

Varte ihvertfall det året jeg hadde den bilen, uten at jeg merket noe reduksjon,

Amex

Har selv bestilt Kamikaze coating. To komponents. Ikke behov for kostbar årlig vedlikehold. Påfører vedlikeholdsspray 2-3 ganger i året selv etter vask.
->Tesla M3 reservert 01.04-16

noocyte

Sitat fra: Husstein på tirsdag 17. november 2020, klokken 15:52
Fra en annen tråd ser jeg også at model 3 er utsatt for karosserirust enkelte steder. Vurdere å ta understellsbehandling også, da enkelte stiller med gode garantier (livstid) til rundt kr 7500.

Står noe i garantibetingelser fra Tesla om at man da mister garantien - har og lest at noen behandlinger får  :+1: fra Tesla, mens andre ikke får... Ville dobbeltsjekket før jeg gikk i gang.
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

Almis

Jeg valgte en kombinasjon av folie (Xpel ultimate plus) og coating (Cquartz Proffessional). Jeg gikk for basic-kittet, som tar kanaler, hjulbuer og speil (Se bilde). Det inkluderer også en 1-stegs polering. Coatingen har 2 års garanti.

De skulle bruke 4-5 dager på jobben og det koster meg 14 500,-.
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Husstein

Sitat fra: noocyte på onsdag 18. november 2020, klokken 08:16
Sitat fra: Husstein på tirsdag 17. november 2020, klokken 15:52
Fra en annen tråd ser jeg også at model 3 er utsatt for karosserirust enkelte steder. Vurdere å ta understellsbehandling også, da enkelte stiller med gode garantier (livstid) til rundt kr 7500.

Står noe i garantibetingelser fra Tesla om at man da mister garantien - har og lest at noen behandlinger får  :+1: fra Tesla, mens andre ikke får... Ville dobbeltsjekket før jeg gikk i gang.

Her er linken fra den andre tråden:
https://www.tocn.no/medlemsfordeler-antirustbehandling/

Synes det er helt håpløst at hvis bilen åpenbart har potensielle rustfeller, at man ikke kan behandle bilen uten at det skal gå på garantien løs.
Men det virker i alle fall i følge hva de skriver, at i realiteten er Tesla positiv til denne behandlingen.
I tesla sin garanti for rustskade i karosseri er det også spesifisert at de dekker skader som kommer innenfra, og ikke utenfra:
"Denne begrensede rustgarantien for Model 3 gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde."

Trur jeg skal ta den behandlingen, selv om det ikke nødvendigvis blir et stort problem.

Teslalita

Synspunktene i tidligere poster trenger ingen videre kommentarer.
MEN de som sverger til foiering sier ingen ting om at disse 30k som du bruker på dette må gjentas om kanskje 2 år. Folie er ikke evigvarende. Lite fokus på det i slike diskusjoner.
Du kan selvsagt ha folie som ser pen ut lenger men det er ingen selvfølge er min erfaring.

Og skal du foliere må du bruke matt. Blank foliering ser aldri så bra ut som lakken din. Min mening :-)

Spinner

Sitat fra: Teslalita på onsdag 18. november 2020, klokken 11:21MEN de som sverger til foiering sier ingen ting om at disse 30k som du bruker på dette må gjentas om kanskje 2 år. Folie er ikke evigvarende. Lite fokus på det i slike diskusjoner.
Bare tull, bruker du et seriøst firma som legger skikkelige produkter får du minst 10 års garanti. Type STEK folie.

jkirkebo

Sitat fra: Spinner på onsdag 18. november 2020, klokken 18:10
Sitat fra: Teslalita på onsdag 18. november 2020, klokken 11:21MEN de som sverger til foiering sier ingen ting om at disse 30k som du bruker på dette må gjentas om kanskje 2 år. Folie er ikke evigvarende. Lite fokus på det i slike diskusjoner.
Bare tull, bruker du et seriøst firma som legger skikkelige produkter får du minst 10 års garanti. Type STEK folie.

På klar folie kanskje, men finnes det også farget folie som holder 10 år? Vi har 3M sin 1080-folie på bilen og fikk beskjed om at forventet levetid var 5-7 år. Jeg kommer nok til å helfoliere alle nye biler fremover, men klar folie er ikke aktuelt for vår del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Spinner

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 18. november 2020, klokken 18:23På klar folie kanskje, men finnes det også farget folie som holder 10 år?
Er vel i hovedsak snakk om potensiell delfoliering her, så da regner jeg med at det er PPF :P
Farget folie gir betraktelig mindre beskyttelse og har kortere levetid ja, men er også en del billigere. Fortsatt er vel som du sier 5-7 år å forvente, holder den bare 2 år har man fått et veldig dårlig produkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA