Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Keramisk coating vs folie

Startet av Almis, fredag 13. november 2020, klokken 12:46

« forrige - neste »

Foremost

Er man i Bergen/området, kan jeg strekt anbefale K2000 på Fjøsangerveien. De kan legge på tysk keramisk coating til en gangske rimelig pris, og kjører kampanjer en gang i blant. Har selv fått Sonax Ceramic Coating Gullpakke til 5.000 før sommerferien, og er kjempefornøyd.

RubberDucky

Er det noen som har brukt Spectra Billakkering.
Jeg vurderer Ditec Ceramic Ultra.

2019 Mobilex Impala rullator

eNORm

#32
Nyttig video for de som ikke kan så mye om dette emnet.  Ser ut som det beste er først foile og så keramisk coating

https://www.youtube.com/watch?v=KY-8KyRrOuE

Husstein

Livner opp tråden med et spørsmål..

Har nå hatt Ditec Ultra i ca 1 år, og det burde gjerne behandles på ny. Etter veldig dårlig erfaring hos de som la coatingen på bilen (skadet/ripet lakken to ganger og nektet for det selv mens eg så på..) tør eg ikke la de røre bilen mer. Eg er veldig fornøyd med coatingen, bilen skinner veldig og vanligvis preller det meste av en god stund etter vask. Merker at effekten avtar, så eg vil behandle på ny. Eg vet at eg går "glipp av" garantibehandlinge ved å ikke gå tilbake for etterbehandling, men eg regner med at de gjør vondt verre.

Det eg lurer på.. er dette noe eg kan gjøre selv? Eller er det eventuelt noen detailer-entusiaster som kan gjøre det privat? Det firma eg gjorde det hos bar virkerlig preg av Tesla-"hat" og kvantitet over kvalitet desverre.

Kim-

Hvor i landet bor du? Du kan vel kanskje få utført etterbehandling et annet sted?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

elviking

Kan jeg bare stille et spørsmål? Hva er virkelig fordelen for en nybil som skal selges etter 4 år med å bruke fra 4 til 10k kroner til keramisk coating? Jeg prøver ikke å si at det er bra eller ikke bra å ha, jeg har bare ikke skjønt grunn til at folk investerer så mye penger til et produkt som kommer ikke til å se dårlig ut og heller ikke ruste når de skal selge den. Hvis jeg hadde kjøpt en 4 års brukt bil... ja da ser jeg poenget med å polere den men hvorfor på en helt ny bil?... er det noe som jeg ser ikke? Salgsverdi øker? Det tror jeg ikke... ingen får noe penger for en bil som var polert 4 år siden. Noe annet? At det holder rent lenger og er mer vanskelig for skitt å sette seg fast på bilen... er det sant? Har dere noe erfaring med dette?

Panda4u

Sitat fra: elviking på mandag 07. mars 2022, klokken 17:17
Kan jeg bare stille et spørsmål? Hva er virkelig fordelen for en nybil som skal selges etter 4 år med å bruke fra 4 til 10k kroner til keramisk coating? Jeg prøver ikke å si at det er bra eller ikke bra å ha, jeg har bare ikke skjønt grunn til at folk investerer så mye penger til et produkt som kommer ikke til å se dårlig ut og heller ikke ruste når de skal selge den. Hvis jeg hadde kjøpt en 4 års brukt bil... ja da ser jeg poenget med å polere den men hvorfor på en helt ny bil?... er det noe som jeg ser ikke? Salgsverdi øker? Det tror jeg ikke... ingen får noe penger for en bil som var polert 4 år siden. Noe annet? At det holder rent lenger og er mer vanskelig for skitt å sette seg fast på bilen... er det sant? Har dere noe erfaring med dette?

Jo dyrere produktet er, jo mer tror de på at lakken holder seg. Slik er det ikke. De fleste som gjør slik har en innbildning at man ikke trenger å vaske bilen like ofte som før. Noe som er tull. Vasken blir vesentlig enklere, det stemmer. Og bilen er blankere lenger. Det stemmer også.

Skal man beskytte bilen for steinsprut, flyverust og annet møkk, så er det pff som gjelder. Det vil ha en innvirkning på salgspris etter x antall år om den er uten steinsprut og andre merker.

Handyman

Sitat fra: elviking på mandag 07. mars 2022, klokken 17:17
Kan jeg bare stille et spørsmål? Hva er virkelig fordelen for en nybil som skal selges etter 4 år med å bruke fra 4 til 10k kroner til keramisk coating? Jeg prøver ikke å si at det er bra eller ikke bra å ha, jeg har bare ikke skjønt grunn til at folk investerer så mye penger til et produkt som kommer ikke til å se dårlig ut og heller ikke ruste når de skal selge den. Hvis jeg hadde kjøpt en 4 års brukt bil... ja da ser jeg poenget med å polere den men hvorfor på en helt ny bil?... er det noe som jeg ser ikke? Salgsverdi øker? Det tror jeg ikke... ingen får noe penger for en bil som var polert 4 år siden. Noe annet? At det holder rent lenger og er mer vanskelig for skitt å sette seg fast på bilen... er det sant? Har dere noe erfaring med dette?
Du kan å se på det som ski og skismøring.
Det er fult mulig å kjøpe deg ski i butikken og ta dem i bruk uten smøring. Men dersom du liker god gli (ren bil) må du gi dem et lag glider. Brukeropplevelsen og turene på ski blir mye bedre. Om du skal selge skiene får du svært lite igjen for å ha glidet skiene. Det er tilstanden (slitasje, skader og skraper) som betyr noe.
Coating beskytter lakken litt, men gjør først og fremst bilen lettere å holde ren. Den blir derfor gjerne vasket noe oftere, og vil i snitt være renere. Det er bra for bilen. Du får neppe i gjen for selve coatingen, men dersom du på grunn av dette tar bedre vare på bilen vil den holde seg bedre og se bedre ut ved salg. Det er tilstanden ved salg som teller.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Husstein

#38
Sitat fra: Kim- på lørdag 05. mars 2022, klokken 10:11
Hvor i landet bor du? Du kan vel kanskje få utført etterbehandling et annet sted?

Bor i Bergensområdet. Det er bare Kokstad bilpleie som gjør det her i området tror eg.
Det er uansett noe eg ønsker å gjøre selv, men vet ikke om det lar seg gjøre...? :)

Sitat fra: elviking på mandag 07. mars 2022, klokken 17:17
Kan jeg bare stille et spørsmål? Hva er virkelig fordelen for en nybil som skal selges etter 4 år med å bruke fra 4 til 10k kroner til keramisk coating?...

Det kommer jo an på hva man ønsker, vil selv holde bilen så pen som mulig lengst mulig inntil den sier takk for seg. Når det komme til smuss, fugleskit og lignende så er en god coating veldig hjelpsomt, det går mye lettere bort og uten å etterlate merker hvis man har vært uheldig og det har tørket litt inn. For gjensalg er det selvsagt viktig hvor godt man tar vare på bilen som gjelder uavhengig coating eller ei.
Som Panda skriver så må man vaske bilen som vanlig egentlig. Men den skinner mye mer etter coating+nyvasket sammenlignet med uten coating. Smak og behag, min personlige mening er at eg ville anbefalt det.

Hallgrim86

Sitat fra: Handyman på mandag 07. mars 2022, klokken 18:41
Sitat fra: elviking på mandag 07. mars 2022, klokken 17:17
Kan jeg bare stille et spørsmål? Hva er virkelig fordelen for en nybil som skal selges etter 4 år med å bruke fra 4 til 10k kroner til keramisk coating? Jeg prøver ikke å si at det er bra eller ikke bra å ha, jeg har bare ikke skjønt grunn til at folk investerer så mye penger til et produkt som kommer ikke til å se dårlig ut og heller ikke ruste når de skal selge den. Hvis jeg hadde kjøpt en 4 års brukt bil... ja da ser jeg poenget med å polere den men hvorfor på en helt ny bil?... er det noe som jeg ser ikke? Salgsverdi øker? Det tror jeg ikke... ingen får noe penger for en bil som var polert 4 år siden. Noe annet? At det holder rent lenger og er mer vanskelig for skitt å sette seg fast på bilen... er det sant? Har dere noe erfaring med dette?
Du kan å se på det som ski og skismøring.
Det er fult mulig å kjøpe deg ski i butikken og ta dem i bruk uten smøring. Men dersom du liker god gli (ren bil) må du gi dem et lag glider. Brukeropplevelsen og turene på ski blir mye bedre. Om du skal selge skiene får du svært lite igjen for å ha glidet skiene. Det er tilstanden (slitasje, skader og skraper) som betyr noe.
Coating beskytter lakken litt, men gjør først og fremst bilen lettere å holde ren. Den blir derfor gjerne vasket noe oftere, og vil i snitt være renere. Det er bra for bilen. Du får neppe i gjen for selve coatingen, men dersom du på grunn av dette tar bedre vare på bilen vil den holde seg bedre og se bedre ut ved salg. Det er tilstanden ved salg som teller.

Man kan gjøre det selv, ved å være forsiktig og nøye klarer man dette. Jeg har både brukt keramisk coat hos proff (ca 9k inkl skinbehandling) og lagt det selv.

Det er ikke verdt investeringen i det hele tatt er min vurdering pr dagens dato. Der har allerede sluppet bak hjulbuene (15k kjørt siden behandling i juni)

Dette har skjedd til tross for jevnlig vask med milde skumtyper (godkjent av coat produsent) og kontaktløst så langt det lar seg gjøre.

Mitt tips er å kjøpe utstyr for 5k og gi deg selv en nyvokset bil (Fusso f.eks) hver vår (+ høst evt). Tar et par timer. Er nok av brukere her inne som har peiling om du er ute etter godt utstyr.

Handyman

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 07. mars 2022, klokken 18:57
Sitat fra: Handyman på mandag 07. mars 2022, klokken 18:41
Sitat fra: elviking på mandag 07. mars 2022, klokken 17:17
Kan jeg bare stille et spørsmål? Hva er virkelig fordelen for en nybil som skal selges etter 4 år med å bruke fra 4 til 10k kroner til keramisk coating? Jeg prøver ikke å si at det er bra eller ikke bra å ha, jeg har bare ikke skjønt grunn til at folk investerer så mye penger til et produkt som kommer ikke til å se dårlig ut og heller ikke ruste når de skal selge den. Hvis jeg hadde kjøpt en 4 års brukt bil... ja da ser jeg poenget med å polere den men hvorfor på en helt ny bil?... er det noe som jeg ser ikke? Salgsverdi øker? Det tror jeg ikke... ingen får noe penger for en bil som var polert 4 år siden. Noe annet? At det holder rent lenger og er mer vanskelig for skitt å sette seg fast på bilen... er det sant? Har dere noe erfaring med dette?
Du kan å se på det som ski og skismøring.
Det er fult mulig å kjøpe deg ski i butikken og ta dem i bruk uten smøring. Men dersom du liker god gli (ren bil) må du gi dem et lag glider. Brukeropplevelsen og turene på ski blir mye bedre. Om du skal selge skiene får du svært lite igjen for å ha glidet skiene. Det er tilstanden (slitasje, skader og skraper) som betyr noe.
Coating beskytter lakken litt, men gjør først og fremst bilen lettere å holde ren. Den blir derfor gjerne vasket noe oftere, og vil i snitt være renere. Det er bra for bilen. Du får neppe i gjen for selve coatingen, men dersom du på grunn av dette tar bedre vare på bilen vil den holde seg bedre og se bedre ut ved salg. Det er tilstanden ved salg som teller.

Man kan gjøre det selv, ved å være forsiktig og nøye klarer man dette. Jeg har både brukt keramisk coat hos proff (ca 9k inkl skinbehandling) og lagt det selv.

Det er ikke verdt investeringen i det hele tatt er min vurdering pr dagens dato. Der har allerede sluppet bak hjulbuene (15k kjørt siden behandling i juni)

Dette har skjedd til tross for jevnlig vask med milde skumtyper (godkjent av coat produsent) og kontaktløst så langt det lar seg gjøre.

Mitt tips er å kjøpe utstyr for 5k og gi deg selv en nyvokset bil (Fusso f.eks) hver vår (+ høst evt). Tar et par timer. Er nok av brukere her inne som har peiling om du er ute etter godt utstyr.
Jeg hadde Dropoff (6000 kr) på min TM3 som ble solgt etter 2,5 år og 46kkm. Den ble ikke vasket i maskin, men for hånd med de sterkeste avfettinger og såper. Fortsatt god effekt og meget lettvasket bil da jeg solgte den. Om det er verdt pengene vil nok vurderes helt forskjellig fra person til person.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hallgrim86

Jeg har også god effekt på hele bilen, men ikke bak hjulbuene og litt ned sidene. Det er lagt NXTzen Pro på min - vet ikke hvor bra eller dårlig dette er ansett å være. 5 år holdbarhet. Kjører mye på motorvei i grus/piggvannet som er der, et mareritt for enhver lakkbehandling.

Jeg tror det er vanskelig å ha en coat som tåler det rett og slett, på de mest utsatte stedene.

Alt dette tatt i betraktning - å hente en ny bil, nypolert  og med coating var kult. Det er rett og slett så fin bilen min kunne bli.

Kniffen

Dette la han på bilpleiekongen på sin egen bil så vurderer gjøre det selv snart.
De har fine videoer av det også


https://youtu.be/HJEAC9gwEmQ

StigTe

Jeg har akkurat hatt min 2022 M3LR inne til behandling. Henter den imorgen!
Bestemte meg etter anbefaling for foliering på begge kanaler + underside av dørene, alle fire hjulbuer og begge frontlyktene. I tillegg 1 stegs polering og full keramisk "Drop off" Coating. Total pris; 14200kr.

Nilsern

#44
Jeg har en ny Tesla model 3 og har tenkt å delfoliere utsatt steder. Jeg ser imidlertid at der allerede er folie på kanalene (lengst nede). Er det noe Tesla nettopp har begynt med eller har TM3 blitt levert slik lenge? Er det da mindre nødvendig med ytterligere "delfoliering" av utsatte steder? Jeg har bestilt delfoliering, men det er litt ventetid. Jeg har videre erfart at det folierte området er mye vanskeligere å få rent enn resten av bilen. Noen som har noen formening om folierte områder generelt er "vanskelig" å rengjøre?
Tenker å forsøke meg på en eller annen Coating selv i løpet av sommeren :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA