Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

XC40, ID.4 eller Model Y ..?

Startet av obay, torsdag 12. november 2020, klokken 19:17

« forrige - neste »

obay

Nå kommer det mange nye 4x4 elbiler neste år og har i den forbindelse "preppa" meg med å selge X'en tidligere i høst. Sitter med en Soul inntil videre :D

Det er kun 4x4 versjon med hengerfeste og mulighet for takstativ som er aktuell. Føler alle disse i utgangspunktet er gode valg så vanskelig å bestemme seg  :-\ Bilen må stå ute og vi bor på en plass hvor det er forholdvis kaldt og mye is. Sånn sett føles det veldig beleilig å gå fra Tesla -> Volvo eksempelvis. Dog så virker nok Volvoen som mest "utdatert" utseendemessig igjen.

Dette skal være hovedbilen (one and only) for de neste 5+ årene.
Skoda Enyaq og Mustang Mach-e kunne nok sikkert ha vært på liste her også men.
Hva sier folket? Hva er verdt investeringen? Hva er verdt å vente/ikke vente på?

Mine synspunkter:

XC40
Pros
- Byggekvalitet
- I produksjon og kan leveres mai/juni må en bestiller nå
- Android Auto
Cons
- Minst rekkevidde
- Lite aerodynamisk
- Pris (ca 600k med full pakke)

Model Y
Pros
- Ladenettverk
- Rekkevide
- God plass
- Pris (ca 530k med full pakke - eksisterende forhåndsbestilling)
Cons
- Tesla kvalitet
- Rammeløse dører
- Usikker når de faktisk kommer - høsten 2021?

ID.4
Pros
- God plass
- Pris (kanskje 550k med noenlunde full pakke?)
Cons
- Usikker når de faktisk kommer - høsten 2021?
- Litt lite premium interiør? (armlene eksempelvis)


Counterpointer

Med tanke på hvordan det går med både Polestar 2 og ID3 i forhold til kvalitet så kan du antagelig føre opp det som «cons» på XC40 og ID4

turfsurf

XC40 er mindre og dyrere. Synes den faller helt igjennom.

Da ville jeg heller sett på MachE. Ett litt dyrere alternativ er og I-Pace EV320.


Men du sier lite om bruksområde. Mange turer nedover kontinentet og mye kjøring på motorvei? Kun Tesla som gjelder.

Skal du kunn,trekke litt på henger? TMY.

Id.4 er nok bedre på lastsikring, man får kule lys, hud med AR m.m.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oivindg

#3
Jeg har bestilt XC40. Synes den er ser bra ut. Liker at den er brukbart kjapp. Regner med at problemene rundt drivverket (på Polestar 2) lar seg løse. Utover drivverket er kvaliteten bra. Kjenner flere med Tesla, og orker ikke de samme problemene som dem med deler som ramler av eller ikke passer og verksteder det er umulig å få respons fra. Synes Enyaq er fin inni, ID.4 fin utenpå. Liker ikke den lille skjermen foran føreren (er vel gammeldags i så måte). Trenger ikke plass eller rekkevidde, så de tingene er ikke viktig for meg. Prisen er ikke så interessant heller, det er uansett veldig dårlig butikk å kjøpe bil i Norge, så jeg handler med hjertet og ikke med lommeboka.

Android Automotive ser spennende ut. Tror det kan utvikle seg til å bli veldig bra når det kommer flere apper. Og så er ladeluke bak på venstre side veldig kjekt siden vi står rygget inn på en trang parkeringsplass der vi bor.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

obay

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. november 2020, klokken 19:55
XC40 er mindre og dyrere. Synes den faller helt igjennom.

Da ville jeg heller sett på MachE. Ett litt dyrere alternativ er og I-Pace EV320.


Men du sier lite om bruksområde. Mange turer nedover kontinentet og mye kjøring på motorvei? Kun Tesla som gjelder.

Skal du kunn,trekke litt på henger? TMY.

Id.4 er nok bedre på lastsikring, man får kule lys, hud med AR m.m.

Takk for tips, skal ta en titt på mach e også.
Det er stort sett kjøring til/fra jobb, barnehage og butikk i hverdagen. Kjøring til/fra hytte i helgene (ca 15mil) med lademulighet på stedet. Bortsett fra dette mønsteret er det ikke mer enn en tur eller to lengre rundt om i landet (sommerferie).

Ophelia

Vi har vurdert nesten de samme bilene, id.4, XC40 og Enyac. Ser ut som vi har ca bruksmønster også.

XC40 var fin, men litt for lite bagasjeplass ifht pris. Interiørkvaliteten ser ut til å være best av alternativene.
id.4 så fin ut på papiret, nok plass og hengerfeste, men etter å ha prøvekjørt id.3 så utgikk den. Interiørmessig opplevdes rett og slett billig ut.
Så da står vi igjen med enyaq, ikke det sprekeste utseende, men langt fra det verste, interiøret ser bedre ut på bildene enn id.4, og den har mer plass enn XC40.

Radial

Å gå fra en X til en av disse må ansees som dramatisk bruksendring? Hva vekter du høyest av egenskaper? 🙂

600-1000kg mindre hengervekt, betydelig mindre plass, mer støy (x er vel ikke ille på støy)?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

obay

Sitat fra: Radial på torsdag 12. november 2020, klokken 22:28
Å gå fra en X til en av disse må ansees som dramatisk bruksendring? Hva vekter du høyest av egenskaper? 🙂

600-1000kg mindre hengervekt, betydelig mindre plass, mer støy (x er vel ikke ille på støy)?

Den støyer mer en nok og nå som vi er ferdig med barnevogn etc så går det helt greit med mindre bil. I snitt 4 turer i året til Tesla og har hatt min del av utfordringer. Utelukker dog ikke Tesla men tror X'en har sett sin era og blir kanibalisert av Model Y. Derfor jeg også har med TMY til vurdering :)

batterimannen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. november 2020, klokken 19:55
XC40 er mindre og dyrere. Synes den faller helt igjennom.

Da ville jeg heller sett på MachE. Ett litt dyrere alternativ er og I-Pace EV320.


Men du sier lite om bruksområde. Mange turer nedover kontinentet og mye kjøring på motorvei? Kun Tesla som gjelder.

Skal du kunn,trekke litt på henger? TMY.

Id.4 er nok bedre på lastsikring, man får kule lys, hud med AR m.m.

Mach e er vel ikke helt innafor på kravet med taklast?

BYD Tang skal vel lansere utgaven med de nye Blade batteriene og med en facelift i desember (utgaven som kommer til Norge)? BYD er i likhet med XC40 bygd i Kina.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

oivindg

Sitat fra: batterimannen på fredag 13. november 2020, klokken 08:24
BYD Tang skal vel lansere utgaven med de nye Blade batteriene og med en facelift i desember (utgaven som kommer til Norge)? BYD er i likhet med XC40 bygd i Kina.
Ikke alle Volvoer som er bygget i Kina. XC40 P8 Recharge bygges i Gent i Belgia.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

ProsjektX

#10
Nå lanseres også Hyundai Ioniq 5 i antatt januar, som skal være en romslig bil med 4wd også. 300cm akselavstand ryktes det og rundt 4.6m. Og ikke minst Kia CV rundt april neste år. https://thekoreancarblog.com/2020/10/27/hyundai-ioniq-5-spied-with-solar-roof/

Ser veldig lite skriverier om disse men har forventninger til at koreanerne vil fortsette å levere bra biler på ny plattform

Typisk er nye koreanske modeller tilgjengelig fra august i lanseringsåret
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA