Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering Autopassbrikke?

Startet av peranders25, torsdag 12. november 2020, klokken 15:42

« forrige - neste »

HelectriC

Sitat fra: oivindg på tirsdag 17. november 2020, klokken 16:37
Sitat fra: mroek på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:38
Dette er jo et godt tips, som jeg nå har etterfulgt. Lakkering med gummilakk/plastidip (jeg brukte Biltema sin) gir en ganske matt og sort overflate, og man kan plukke lakken av igjen om man ønsker det.
Et tips i den sammenhengen er å legge mange nok lag med plastidip. Hvis det legges for tynt er det vanskelig å få av igjen.

Hvorfor skal du ha det av igjen? Bomselskapet vil ikke ha tilbake brikken om du sier opp avtalen. Bare å hive.
ioniq 5

trykkertor

Tipper at faktorer som:
Skitne skilt
Snø på skilt
Dårlig lysforhold
osv.....

kan ha en del å si på hvorfor brikke gir mer korrekte avlesinger.

Hvorfor får jeg førerkort i plastikk, når både politi og alle andre kan søke meg opp, og  jeg har det på en app?
Tenker brikker ikke er helt feil å bruke, selv i 2020.
Så kan man selvsagt velge å være vanskelig, annerledes, eller "det gjelder ikke meg"-holdning.
Men tenker det må da være en grunn til at de sender kunden brikke.

oivindg

Sitat fra: HelectriC på tirsdag 17. november 2020, klokken 18:03
Sitat fra: oivindg på tirsdag 17. november 2020, klokken 16:37
Sitat fra: mroek på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:38
Dette er jo et godt tips, som jeg nå har etterfulgt. Lakkering med gummilakk/plastidip (jeg brukte Biltema sin) gir en ganske matt og sort overflate, og man kan plukke lakken av igjen om man ønsker det.
Et tips i den sammenhengen er å legge mange nok lag med plastidip. Hvis det legges for tynt er det vanskelig å få av igjen.

Hvorfor skal du ha det av igjen? Bomselskapet vil ikke ha tilbake brikken om du sier opp avtalen. Bare å hive.
Var bare mroek som nevnte å ta det av igjen.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mroek

Sitat fra: oivindg på tirsdag 17. november 2020, klokken 19:20
Sitat fra: HelectriC på tirsdag 17. november 2020, klokken 18:03
Sitat fra: oivindg på tirsdag 17. november 2020, klokken 16:37
Sitat fra: mroek på tirsdag 17. november 2020, klokken 13:38
Dette er jo et godt tips, som jeg nå har etterfulgt. Lakkering med gummilakk/plastidip (jeg brukte Biltema sin) gir en ganske matt og sort overflate, og man kan plukke lakken av igjen om man ønsker det.
Et tips i den sammenhengen er å legge mange nok lag med plastidip. Hvis det legges for tynt er det vanskelig å få av igjen.

Hvorfor skal du ha det av igjen? Bomselskapet vil ikke ha tilbake brikken om du sier opp avtalen. Bare å hive.
Var bare mroek som nevnte å ta det av igjen.

Ja, og i praksis skal man jo ikke det, så slik sett er det ikke noe poeng. Men muligheten er der i hvert fall, da.  :P
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

HelectriC

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 17. november 2020, klokken 18:17
Tipper at faktorer som:
Skitne skilt
Snø på skilt
Dårlig lysforhold
osv.....

kan ha en del å si på hvorfor brikke gir mer korrekte avlesinger.

Hvorfor får jeg førerkort i plastikk, når både politi og alle andre kan søke meg opp, og  jeg har det på en app?
Tenker brikker ikke er helt feil å bruke, selv i 2020.
Så kan man selvsagt velge å være vanskelig, annerledes, eller "det gjelder ikke meg"-holdning.
Men tenker det må da være en grunn til at de sender kunden brikke.

Førerkort i plastikk før du fordi elektronisk kun er gyldig i Norge, ikke i utlandet. I tillegg så kanskje ikke alle har mobilen med seg overalt og batteriet kan være tomt.

Skiltgjenkjenning funker i alle andre land, så jeg tviler på at brikke er nødvendig kun i Norge. Sååååå gammel teknologi er det nok ikke her.
ioniq 5

Øyvind.h

Ja med brikken kunne en i hvert fall tidligere suse igjennom på Brobizz på broen Danmark/Sverige, eller ditto abonnement/brikkekøen om en ville ta ferge Helsingborg-Helsingør. Sikkert andre tilfeller også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Fungerer  likt med BroBizz fremdeles. Men da må den sitte slik et en blir lest ordentlig.

Svk

Gammel tråd, vi er nå i 2023 :-) Vil ikke ha mi brikke i frontruta. ligger løst inni bilen. blir lest av innimellom.. har ingen Frunk... leter etter en bedreplass å ha den løs.

hELgenen

Du har jo frunk i Polestar 2.
Bare feste brikken med f.eks borrelås tape. Om den vil virke via frunk har jeg ikke testet,men er jo bare å prøve.

Dessuten skal du få rabatt uavhengig om har brikken i bilen eller ei så fremt du har avtale.


mroek

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. februar 2023, klokken 14:52
Du har jo frunk i Polestar 2.
Bare feste brikken med f.eks borrelås tape. Om den vil virke via frunk har jeg ikke testet,men er jo bare å prøve.

Dessuten skal du få rabatt uavhengig om har brikken i bilen eller ei så fremt du har avtale.

Funker ikke i frunk på biler med panser av metall, som f.eks PS2. Sånn ellers er det litt usympatisk å unnlate å plassere brikken slik at den blir lest, fordi det kan føre til mer manuelt arbeid for bomoperatøren (om automatisk skiltgjenkjenning ikke greier å lese skiltet), og mer manuelt arbeid betyr høyere kostnad. Og vi vet alle hvor den regningen til slutt ender.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Da kan du feste den til dashboard.
Om du ikke vil ha den synlig så vet jeg ikke om noen smarte løsninger.

Jeg har min i frontruten til høyre side av SOS klossen i taket..Da ser ikke sjåføren brikken i det minste

mroek

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:16
Jeg har min i frontruten til høyre side av SOS klossen i taket..Da ser ikke sjåføren brikken i det minste

Jeg også, men jeg har i tillegg lakkert den svart med gummilakk fra Biltema (kan altså pilles av om ønskelig). Da er den minimalt synlig, og det er til å leve med.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Sitat fra: mroek på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:21
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 07. februar 2023, klokken 15:16
Jeg har min i frontruten til høyre side av SOS klossen i taket..Da ser ikke sjåføren brikken i det minste

Jeg også, men jeg har i tillegg lakkert den svart med gummilakk fra Biltema (kan altså pilles av om ønskelig). Da er den minimalt synlig, og det er til å leve med.

Og jeg bruker skyttelpass sin brikke som kanskje er litt mindre enn dette andre tulleselskapet jeg ikke husker navnet på nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA