Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plassering Autopassbrikke?

Startet av peranders25, torsdag 12. november 2020, klokken 15:42

« forrige - neste »

peranders25

Har noen prøvd om det virker å ha brikken inne i frunken?
Eller har dere den i frontruta ?

Barrabas

Jeg har min i det lille nedsøkket i det minste frunk rommet. Funker helt fint.

oivindg

Hva skjer hvis man har brikke, men den ikke blir registrert i bomstasjonen? Blir det noe ekstra gebyrer eller noe sånt, eller tar de bare bilde av skiltet og legger til passeringen på brikkekontoen din?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Bilde av bil og skilt tas automatisk, dette blir så lest av maskinelt, eventuelt kontrollert, og så legges passeringen (forhåpentligvis) på riktig bil...


;)


Flere som har rapportert at de kjører uten brikke på elbilen.


Og juksesituasjonen som er avdekket tilsier at man har hatt brikken i ice/hybridbilen, og får da elbiltakst på begge når de passerer en bom, siden det ikke kontrolleres skiltet når brikke registreres.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

zyrex

Min ligger i hanskerommet, registereres sånn ca. 70% av gangene. Resten går på skiltlesing.

oivindg

Sitat fra: RJK på torsdag 12. november 2020, klokken 20:27
Og juksesituasjonen som er avdekket tilsier at man har hatt brikken i ice/hybridbilen, og får da elbiltakst på begge når de passerer en bom, siden det ikke kontrolleres skiltet når brikke registreres.
Jeg er nok litt naiv, men jeg blir stadig overrasket over hva folk gjør seg til kjeltring for.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)


oivindg

Sitat fra: gekko300 på fredag 13. november 2020, klokken 11:04
Kan være lurt å ha den en plass den er lesbar:
https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/alt-du-ma-vite-om-elbil-og-bom-brikke/
Det står at du må ha brikke for å få rabatt, men er det nok at man har brikkeavtale, eller må bommen faktisk detektere brikken for at du skal få rabatt? Jeg mener å huske at jeg for noen år siden fikk beskjed om at det ikke var noen hast å få ny brikke når den gamle gikk tom for batteri. Det tyder på at jeg får rabatt uavhengig av om brikken blir detektert eller ikke ved passering.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK


Sitat fra: oivindg på fredag 13. november 2020, klokken 09:55
Sitat fra: RJK på torsdag 12. november 2020, klokken 20:27Og juksesituasjonen som er avdekket tilsier at man har hatt brikken i ice/hybridbilen, og får da elbiltakst på begge når de passerer en bom, siden det ikke kontrolleres skiltet når brikke registreres.
Jeg er nok litt naiv, men jeg blir stadig overrasket over hva folk gjør seg til kjeltring for.

Helt enig. Dessuten, har du råd til å ha både elbil og ice-bil, har du råd til bompenger.

Sitat fra: oivindg på fredag 13. november 2020, klokken 12:52
Sitat fra: gekko300 på fredag 13. november 2020, klokken 11:04
Kan være lurt å ha den en plass den er lesbar:
https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/alt-du-ma-vite-om-elbil-og-bom-brikke/

Det står at du må ha brikke for å få rabatt, men er det nok at man har brikkeavtale, eller må bommen faktisk detektere brikken for at du skal få rabatt? Jeg mener å huske at jeg for noen år siden fikk beskjed om at det ikke var noen hast å få ny brikke når den gamle gikk tom for batteri. Det tyder på at jeg får rabatt uavhengig av om brikken blir detektert eller ikke ved passering.

Som jeg skrev over, det holder at du har avtale. Brikken må ikke leses for å få rabatten, men uten avtale får du heller ikke rabatt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Ved bestilling av ny brikke for en ny elbil fikk jeg følgende svar fra Fjellinjen;

Vi har sendt ut brikken din og du vil motta den innen ti dager. Du kan passere bomstasjoner allerede nå, vi leser bilskiltet ditt inntil videre slik at du får rabatt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Har vært diskutert i flere tråder. Bompengeselskapene ønsker helst å benytte brikke. Lesing av brikke gir bedre kvalitet, mindre feil med brikkelesing enn lesing med bilder, det krever en viss grad av manuell kontroll.

Ulempen med brikke har vist seg å være når brikken settes inn i annen bil, dvs. en elbilbrikke i en fosilbil, eller personbil brikke i lastebil. Vist seg at de må kontrollere.

I utgangspunktet burde ikke det være komplisert å sjekke dette, da skilt og brikke leses samtidig, og om programvaren da ikke leser det samme vil det bli sendt til manuell sjekk.

Jeg har kjørt elbil i mange år, og tenkt montering av brikke er helt til å leve med, med tanke på den rabatt en har fått på bompenger. Fremdeles er det helt gratis i mange bomstasjoner, selv om de største byene har startet å ta betalt. Nå har det vært nevnt  Fjellinjen øke prisene neste år, men kommer ikke til å ta bort brikken av den grunn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Tafsern

Hold på hatten, for dette er sjokkerende info: den kan plasseres i øvre del av frontruta eller ved siden av projektoren til Polestarstjerna i panoramataket.

trykkertor

Sitat fra: Tafsern på lørdag 14. november 2020, klokken 10:04
Hold på hatten, for dette er sjokkerende info: den kan plasseres i øvre del av frontruta...
Shit pom-fritt.
Husk at mange av disse sære som ikke vil ha en autopassbrikke, på størrelse med en fyrstikkeske, montert fordi det skjemmer bilen......
Monterer gjerne en likboks på taket i plast, og grisestygg Led-bar som ødelegger front-look.
Men brikken skal helst gjemmes, eller gjerne ligge hjemme.

De vil gjerne signere og inngå en Autopass-AVTALE, men ikke holde den delen av avtalen som sier noe om brikken og plassering i kjøretøyet.

Barrabas

Sitat fra: Tafsern på lørdag 14. november 2020, klokken 10:04
Hold på hatten, for dette er sjokkerende info: den kan plasseres i øvre del av frontruta eller ved siden av projektoren til Polestarstjerna i panoramataket.

Blir litt forundret og lurer på om folk her gidder å lese gjennom innleggene. Jeg gjentar fra mitt innlegg nummer 2, legg brikken i frunken, alle eventuelle problemer løst....

oivindg

Sitat fra: trykkertor på lørdag 14. november 2020, klokken 18:09
Sitat fra: Tafsern på lørdag 14. november 2020, klokken 10:04
Hold på hatten, for dette er sjokkerende info: den kan plasseres i øvre del av frontruta...
De vil gjerne signere og inngå en Autopass-AVTALE, men ikke holde den delen av avtalen som sier noe om brikken og plassering i kjøretøyet.
Tror ikke det står noe i avtalen om hvor brikken skal monteres.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA