Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøreopplæringen i Helse Midt-Norge har bestilt en elektrisk skolebil

Startet av cra, torsdag 12. november 2020, klokken 10:09

« forrige - neste »

cra

Pluss-artikkel
https://www.smp.no/nyheter/2020/11/11/N%C3%A5-rykker-de-ut-i-Tesla-22980993.ece

The gist of it:
SitatBilen som i denne omgang er anskaffet er en Tesla Model X. Det er en opplæringsbil med dobbelt pedalsett, men den kan også og har allerede, rykket ut på reelle hendelser. Personene som får opplæring er stort sett helsepersonell, og bilen har et fullt sett med akuttutstyr.

Sitat– Vi ønsket elbil fordi det er billigere i drift. Med 45.000 kjørte kilometer hvert år, vil sluttregnestykket se helt annerledes ut etter 5 år. Den elektriske skolebilen vil ha en total besparelse på omtrent 200.000 kroner når innkjøp, forbruk og vedlikehold er inkludert. Bare ved drivstoff alene vil en av våre Passat-biler ha et forbruk på over 230.000 kroner etter fem år (0,7 liter pr. mil og 15 kroner pr. liter), mot 27.000 kroner i strømforbruk ved en elektrisk bil ved samme distansen. Da er ikke gratis hurtiglading innkalkulert, sier han.

Det legges til at helseforetaket har et prosjekt gående om å begynne med el-ambulanse med båre i 2025.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

De tar ikke med at elbiler (med børsteløse motorer) kan kjøre inn i områder hvor man mistenker gasslekasje uten fare for antenning. Og dermed kan evakuere og redde liv som ellers kunne gått tapt.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

vartli

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. november 2020, klokken 10:52
De tar ikke med at elbiler (med børsteløse motorer) kan kjøre inn i områder hvor man mistenker gasslekasje uten fare for antenning. Og dermed kan evakuere og redde liv som ellers kunne gått tapt.
Vil tro at det skal en del mer til for å få ATEX-kravene på plass. Det er vel noen releer eller annet som kan antenne gass.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Electrix

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. november 2020, klokken 10:52
De tar ikke med at elbiler (med børsteløse motorer) kan kjøre inn i områder hvor man mistenker gasslekasje uten fare for antenning. Og dermed kan evakuere og redde liv som ellers kunne gått tapt.

Uten fare for antenning av gass blir den nok ikke da det sikkert er mange releer ol som kan skape gnist. Kravene til eksplosjonssikkerhet, som f.eks. ATEX er ganske strenge.

Men en fordel er at den kan kjøre inn i tunneller og lignende og hente skadede uten fare for at bilen stopper opp pga for mye CO2 eller for lite O2 slik ICE biler gjør.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Asbjornel

Det er jo en bra tanke. Og selv uten klassifisering, men med bedre egenskaper en diesel kan de bli foretrukket en del plasser.
Det kjøres jo elektrisk i en del gruver. Feks i Kiruna. Vet ikke om de er Atex støv klassifisering på dette, det er vel hovedsaklig for å slippe CO2/nox/HVAC problematikk rundt arbeidsstokken som er driveren.
Ex/Atex klassifiserte kjøretøy har et bittelite marked som sikkert kan fylles. Tipper det er vanskelig å sertifisere.
Er ikke bare gnist, også temperatur på overflater, lager mm som det skal has kontroll på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA