Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stolar me på hurtigladarane?

Startet av kvignes, mandag 14. mai 2012, klokken 21:37

« forrige - neste »

selveste

Det vi ser nå som et tydelig mønster er at hurtigladerne til Proxll tydeligvis har dårligere kvalitet enn ABB, og at Proxll ikke rykker ut og fikser ting som ikke fungerer. Selskapet er i ferd med å skaffe seg omdømmeskader. Det har også vært problemer med ABB ladere, dvs ødelagte plugger, men disse problemene virker nå å være løst.

Transnova stilte krav i runde to av hurtiglademidler til at laderne skal være online og synlig via NOBIL. Hadde Transnova passet på at regelverket ble fulgt hadde man kunnet sjekke slikt før man dro på langtur. Omdømmeskaden rammer derfor Transnova i tillegg til Proxll og SGTE som har levert laderne til Proxll.

Det er selvsagt mulig å unngå denslags ved å sette opp to ladere på hvert sted, men hvis jeg ikke husker feil fikk et kraftselskap som søkte om dette nei fra Transnova til å etablere doble ladere. Korttenkt er fornavnet. Det er ikke uten grunn at de største elbilentusiastene blandt oss ar den største ladeangsten.mSelv går jeg i terapi for å bearbeide traumer på vegne av landets elbilister. Jeg er flau på våre  vegne!

flux

Så langt positivt overasket over hurtiglader tilgjengelighet.  Jeg har ikke opplevd svikt, og har hittil ladet ved 6 forskjellige, 1 Nissan sak, 1 Proxill som bråket som et uvær og som hadde elendig brukergrensesnitt. Og 4 forskjellige ABB ladere. ABB laderene er helt klart suverene.


jkirkebo

#17
Sitat fra: selveste på mandag 18. juni 2012, klokken 00:32
Det vi ser nå som et tydelig mønster er at hurtigladerne til Proxll tydeligvis har dårligere kvalitet enn ABB, og at Proxll ikke rykker ut og fikser ting som ikke fungerer. Selskapet er i ferd med å skaffe seg omdømmeskader. Det har også vært problemer med ABB ladere, dvs ødelagte plugger, men disse problemene virker nå å være løst.

ABB-laderne bruker jo samme Yazaki-pluggen som SGTE-laderne. Det er riktig at det har vært problemer med disse, flott om den saken nå er løst for godt. Dog finnes det alternative plugger på markedet som bl.a mangler denne hendelen det har vært enkelte problemer med.

SGTE-laderne er derimot følsomme for alt mulig rart, jeg har sett svært mange forskjellige feilmeldinger på displayet på ladere som ikke virker. Ofte skal det bare en reset til, men når denne ikke kan initieres av bruker er det dessverre uinteressant.

En tanke: Kanskje vi burde lagt inn fabrikant på laderne i NOBIL ? Så kan man være litt mer skeptisk til at en SGTE-lader er operativ, fremfor en ABB-lader ? Telefonnummer for feilmelding burde kanskje også stått der da det sjelden står på ladestasjonen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Sitat fra: rundre på søndag 17. juni 2012, klokken 22:45
Nei! Jeg skulle gjennomføre første langtur med bruk av hurtiglader lørdag. Kjøre fra Oslo til Larvik for å sykel Farrisrunden - med hurtiglading på Rygge før fergen Moss-Horten. Ute av drift! Slukøret måtte jeg innse at jeg ikke kom til å rekke frem. Ble en dagstur til Tønsberg i steden. På returen trengte også litt strøm og valgte å kjøre innom BNH Ski for å prøve hurtigladeren der. Den fungerte heller ikke! Inntil infrastrukturen blir bedre, blir det nok fossilbil på langturer fortsatt. Synd. :(

Kondolerer! Tror jeg hadde klikka i vinkel selv hvis et ritt hadde blitt ruinert pga. en defekt lader...

Men som deg, og sikkert de fleste nå, så tør jeg ikke belage meg på at huttigladerne vriker. Det betyr kun langtur dersom tid ikke er viktig, og med nøye planlegging av backup-muligheter... :-(

Synes foreningen sammen med Transnova burde kreve en redgjørelse fra produsent/leverandør av de forskjellige laderne i forhold til problemene brukerne opplever, og med krav om klare planer for utbedring.

Haahov

Er det noen som vet om urtigladeren ved Marce Rygge er oppe og går igjen? Skal til Sverige en tur i morgen og kjører om Svinesund på vei hjem.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

Leaf_køno._8

Ikke mere langtur med Leaf på lenge.  Kom til BNH på Ski til defekt hurtiglader med resultatet ørten timer med "nødladeren"
Det kan gi selv den ivrigste elbil entusiasten en knekk da dette var 3. gang.
Proxll lader hver gang.  Har ikke vi støttet disse laderene over skatteseddelen?
Qasqaien på Harrytur neste gang for meg
Nissan Leaf 
Får bilen før jul

Thomas Parsli

Det triste med disse hurtigladerene er at man ikke kan stole på at de virker -og da forsvinner mye av hensikten.
Jeg baserer meg ikke på en hurtiglader uten å ha en backupløsning, eller å ha ringt på forhånd for å forsikre meg om at den fungerer.

Dette er like dårlig reklame for Proxxl som for Nissan og jeg håper de begge er informert.

BNH Ski virker rett og slett ikke som om de er spesielt glade i elbiler;
Har ladet der to ganger, første gang hadde de fullt opp ladeplassene med sine egne biler (en Leaf og en fossilbil), men jeg klarte akkurat å rekke frem til hurtigladeren. Andre gangen hadde de parkert den samme fossilbilen helt inntil ladeplassen, men jeg klare å klemme inn bilen og fikk ladet.
Enten saboterer de ladeplassen med vilje, eller så har de andre problemer internt som ikke har med elbiler å gjøre.
Jeg vet nå ihvertfall hvor jeg *ikke* vil kjøpe bil.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

el-snorre

Sitat fra: Leaf_køno._8 på mandag 18. juni 2012, klokken 10:20
Ikke mere langtur med Leaf på lenge.  Kom til BNH på Ski til defekt hurtiglader med resultatet ørten timer med "nødladeren"
Det kan gi selv den ivrigste elbil entusiasten en knekk da dette var 3. gang.
Proxll lader hver gang.  Har ikke vi støttet disse laderene over skatteseddelen?
Qasqaien på Harrytur neste gang for meg

Nissan sine ladere er ikke statsfinansiert gjennom Transnova. Det er den enkelte forhandler som har bekostet disse.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

gbzdoc

Bor på Ski og skal innom for firmware og snart service. Skal fortelle de akkurat hva jeg mener om kundetilfredsheten grunnet defekt huriglader...

Var en grunn til at bilen ikke ble kjøpt der, på tross av at jeg bor nærme... Om inntrykket er det samme enda blir det ikke service der heller.

Hans Håvard Kvisle

Jeg sitter i den enden som skal motta sanntidsdata fra hurtigladerne, dvs administrerer NOBIL som er forberedt for dette.

Ser at en som kaller seg "selveste" skyter i ulike retninger for å finne syndebukker i denne historien. Sånn jeg ser det, og etter nå i mange måneder ha kjempa for å få etablert kommunikasjon med hurtigladere/kontrollsystemer (og jeg vil si at vi i NOBIL er svært fleksible for å lage dedikerte mottak ) er det ikke syndebukk(er) vi trenger. Her det åpenbart at det svikter flere steder.

Transnova har stilt riktige og rimelige krav som mottakerne av støtte ennå ikke har oppfylt. Ikke fordi de protesterer, utbyggerne er skjønt enige i at sanntidsdata må på plass for å øke verdien av hurtigladeinfrastrukturen. En idé for Transnova kan da være å vente med å betale ut hele støtten til at alle betingelser er oppfylt, inkl god nok kommunikasjon til NOBIL.

Leverandørene i Norge av hurtigladeteknologien har så langt ikke hatt gode nok kontroll/back-endsystem. Og slett ikke vært forberedt på å dele sanntidsdata med andre (les: elbilistene) gjennom åpne visningslag/tjenester som NOBIL er en database for. Det er skuffende. For dette er ikke så vanskelig å få til. Nå er det masse politikk og businessargumenter som forsinker at konseptet hurtiglading kan gi elbilen et løft.

Det brukes nå for lang tid til å få dette i orden. Inntil dette er på plass, vil enhver langtur hvor d er avhengig av hurtiglader være et stort sjansespill. Sjøl sanntidsdata vil ikke være noen 120% garanti (hva skjer mens du er på vei dit...), men reduserer ihvertfall skuffelsene til et minimum.

Aller, aller viktigst er det at eiere og operatører av hurtigladestasjonene sørger for kontinuerlig oppetid. Eller i det minste utbedrer feil fort. I helga kom det masse klager på disse hurtigladerne i Østfold (til ladestasjoner.no, til NOBIL og til Elbilforeningen). Noe som er trist. For det er ihvertfall en god håndfull elbilister som har fått et skudd for elbilbaugen.

Det som virkelige forundrer meg, er at det heller ikke er hjelp å få hvis du ringer "nødnummeret" som oppgis. Det er hva som er meldt fra elbilister om Marché Rygge (Ishavsveien). Forventes det ikke at hurtiglading skal brukes 24/7?
St.Hanshaugen

Trond Arve

Fikk følgende svar fra BNH Ski:
Sitat fra: Magnus GrosethProxll blir ringt hver eneste dag angående dette ... Jeg beklager så meget. Vi håper den blir oppe ASAP.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

#26
Sitat fra: rundre på søndag 17. juni 2012, klokken 22:45
Nei! Jeg skulle gjennomføre første langtur med bruk av hurtiglader lørdag. Kjøre fra Oslo til Larvik for å sykel Farrisrunden - med hurtiglading på Rygge før fergen Moss-Horten. Ute av drift! Slukøret måtte jeg innse at jeg ikke kom til å rekke frem. Ble en dagstur til Tønsberg i steden. På returen trengte også litt strøm og valgte å kjøre innom BNH Ski for å prøve hurtigladeren der. Den fungerte heller ikke! Inntil infrastrukturen blir bedre, blir det nok fossilbil på langturer fortsatt. Synd. :(

Jeg kan ihvertfall nå bekrefte at laderen i Rygge er i orden igjen. Testet den på vei hjem fra Oslo i dag. Måtte hurtiglade hos ABB før jeg dro hjemover da det dessverre er ekstremt tynt med offentlige ladeplasser i Lillestrøm :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Det er forhåpentligvis bevegelse hos Proxll for tida:

Sitat fra: Rune Langeteig, Direktør Samferdsel ProxllDet er en dialog på dette og etter min kjennskap til saken vil dette bli ordnet med i dag

Videre er vi i samtaler med å få på plass en serviceavtale på disse laderne slik at disse blir ivaretatt på en sikker og hensiktfull måte og man dermed unngår unødig nede tid (faktisk et møte på dette i morgen mellom oss)

Vi har ikke noen problemer med noe generell ustabilitet slik vi ser per dags dato. Det har fra tid til annen vært nede tid på noen ladere, men det har som oftest relatert seg til elektriske utfordringer på stedet (utenfor vår kontroll som for eks jordingsproblemer) eller feil bruk av elbileiere

Håper dette skulle besvare noen spørsmål

Med vennlig hilsen
Rune Langeteig, Direktør Samferdsel
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Aspiranten

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 19. juni 2012, klokken 23:08
Det er forhåpentligvis bevegelse hos Proxll for tida:

Sitat fra: Rune Langeteig, Direktør Samferdsel ProxllDet er en dialog på dette og etter min kjennskap til saken vil dette bli ordnet med i dag


Vi har ikke noen problemer med noe generell ustabilitet slik vi ser per dags dato.
Det har fra tid til annen vært nede tid på noen ladere, men det har som oftest relatert seg til elektriske utfordringer på stedet (utenfor vår kontroll som for eks jordingsproblemer) eller feil bruk av elbileiere

Håper dette skulle besvare noen spørsmål

Med vennlig hilsen
Rune Langeteig, Direktør Samferdsel

Nissan Leaf

koffeld

Hurtigladet på Ski sist torsdag, så noe ble gjort etter 19.juni i alle fall.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA