Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan Leaf rister ved 40-50 km/t

Startet av simonbirk93, søndag 08. november 2020, klokken 18:07

« forrige - neste »

simonbirk93

Hei. Jeg har en Nissan leaf tekna 2016 modell. For ca 2 uker siden byttet jeg til vinterhjul(nye dekk)  og den har nå begynt å riste i hele bilen i ca 40-50 km/t ved akselerasjon, samtidig som det kom en dunkelyd i noen sekunder som da var borte igjen rett etter. Etter jeg har kjørt opp i fart og kjørt ned i 40-50km/t får jeg ikke fremprovosert ristingen, men den kommer med en gang jeg stopper bilen helt og akselererer opp igjen. Veldig rart spør du meg! Noen som har opplevd noe lignende?

Marius Kotsbak

Kanskje hjulene trenger balansering? Hvis ikke så er det vel bare å ta den rett inn på service.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Høres ut som den (du?) som byttet dekkene har slurvet litt, og ikke fått anlagt hjulet skikkelig mot flaten før det ble strammet til, og det "slår" når den faller ut av posisjonen den hviler i.


Om jeg har rett, så kan dette potensielt føre til bolter som knekker av og hjul som tar seg en liten avstikker. Bør sjekkes temmelig kjapt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

leafnor

Bilen er nok i orden. Derfor før jo heller behov å sjekke at hjulene faktisk sitter på som de skal.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Jambo

Kan også være dekk av lav kvalitet med feil i produksjonen, som f.eks. ikke er helt runde. Jeg fikk en lignende risting rundt 50 km/t og oppover da jeg kjøpte noen kinesiske Maxis vinterdekk. Fikk ombalansert alle hjul flere ganger, samt omlagt ett av dekkene, før jeg til slutt fikk lagt om alle til et annet merke dekk. Da forsvant vibreringen. Har vært borti vibrering pga. feil balansering også, men den typen vibrering dukker etter min erfaring ikke opp før man kommer opp i 70-80, eller om det er bare en liten feil i balanseringen kanskje ved 100 eller mer.

simonbirk93

Har selv skiftet de og anleggsflaten var selvfølgelig helt ren før montering. Hjulmutrene er også etterstrammet så det er heller ikke der det ligger. Dekkene er Michelin x-ice snow, veldig rart dette har skjedd lenge etter de ble montert. Har ingen risting i over 70, det er som regel mellom 40-60 når jeg holder farten i noen sekunder at ristingen/vibreringen kommer. Jeg skal forhøre meg hos dekkfirmaet om de har vært bort i lignende.

Thomas Parsli

Det høres ut som om det har falt av en eller flere avbalanseringsvekter.

Jeg ville tatt av forhjulene, sjekket de nøye og så montert de på nytt.
Ev. byttet side, hvis dekkene ikke har rulleretning.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tibber73

Sjekk dekkene. Mine Michelin X-Ice fra 2014 fikk «separasjon» etter 2-3 sesonger.
Alt ble bra med nye dekk.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA