Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på onsdag 06. januar 2021, klokken 07:17
Og, ja, jkirkebo, vi kjørte med navigasjon. Jeg ville være sikker på at vi hadde nok til å komme fram. Vi hadde tilgang til alternativ lading både i Koppang og på Rena. Og på meg virket det som om precoditioning av batteriet reduserte på positivt vis kulda og gjorde mer watt tilgjengelig? I det minste ble den stiplede linjen på topp og bunn redusert da den slo inn og prosent ved destinasjon gikk opp et poeng.

Jeg har også alltid navigasjon på, men velger da ofte en destinasjon ved siden av SuC og jeg ikke vil bruke strøm på batterivarme. F.eks Elgstua på Elverum. Batteriene varmes uansett opp av spillvarme fra motorene, skal jeg kjøre et stykke før lading er det gjerne nok til å få ok ladehastighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Er vel litt mindre spillvarme på ny X?
Men klart - i - 22 kreves det mye varme. Og når det er så kaldt forsvinner mye av poenget med varmepumpe også dessverre, for biler som har det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GeirHM

#92
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. januar 2021, klokken 11:16
Sitat fra: GeirHM på onsdag 06. januar 2021, klokken 07:17
Og, ja, jkirkebo, vi kjørte med navigasjon. Jeg ville være sikker på at vi hadde nok til å komme fram. Vi hadde tilgang til alternativ lading både i Koppang og på Rena. Og på meg virket det som om precoditioning av batteriet reduserte på positivt vis kulda og gjorde mer watt tilgjengelig? I det minste ble den stiplede linjen på topp og bunn redusert da den slo inn og prosent ved destinasjon gikk opp et poeng.

Jeg har også alltid navigasjon på, men velger da ofte en destinasjon ved siden av SuC og jeg ikke vil bruke strøm på batterivarme. F.eks Elgstua på Elverum. Batteriene varmes uansett opp av spillvarme fra motorene, skal jeg kjøre et stykke før lading er det gjerne nok til å få ok ladehastighet.

Det var en smart løsning. Samtidig er det verdt å merke seg at under denne turen i kulde som tiltok (fra 12 til 22 minus) opplevde jeg at batteriet ble kaldere under kjøringen og ikke varmere som jeg ville forvente. Det tror jeg ikke jeg har opplevd tidligere.

Jeg mistet mye energi under de knappe tre døgnene bilen sto stille. Da vi kom fram var det bare noen få kuldegrader men det ble kladere og kaldest var det da vi dro hjem. Energi gikk altså fra 58 til 48 %. Samtidig la jeg merke til at TeslaFi satte 48 i parantes i blått og opplyste om at egentlig SoC var 50. Den timen bilen sto til forvarming gikk så SoC ned til 42. Men driftsplanleggeren anslo at vi ville komme fram til laderen i Elverum med 16 %. Noe sånt hadde jeg også forventet. Men så mens vi trillet ned fjellet helt uten forbruk stupte planleggeren ned til først 9 og senere helt ned 5 %. Den steg noe etter at batteriet ble forvarmet. Men fordi navigasjonen ikke får med seg de nye veiene rundt Elverum endte vi tilslutt med 5 % da vi kom fram. Det var fullt på laderen så jeg måtte lade som nummer to på en av laderne der. Jeg vet derfor ikke hvor varmt batteriet egentlig var ved ankomst. Helt varmt var det likevel ikke, for fra rundt 50 % var vi alene ved pumpa og fikk vi aldri mer enn 80 kW. De første 15 månedene med vår X100  gikk ikke ladingen under 100 kW før vi hadde passert 60 %. Når vi sto alene vel og merke. (Etter 15 måneder og 34 000 km tapte batteriet seg brått og plutselig 5% i følge TeslaFi).

Vi merket også at vi fikk merkbart mindre varme inn i kupeen underveis. Vi har jo ikke range mode i vår nye bil, men dette styrte bilen tydelig selv. Det er også verdt å merke seg at bilen aldri advarte om at vi burde oppsøke alternativ lading underveis. Det skjedde alltid på våre tidligere Teslaer når navigasjonen varslet om at vi ville ankomme destinasjonen med 5 %. Vi fikk heller ingen varsel om å senke farten for å nå fram. Men tro meg, vi var aldri noen trussel mot fartsgrensene på denne turen.

TeslaFi rapporterte at vi hadde 23,5 grader i kupeen. Det var merkelig. For vi hadde satt denne til 20,5 grader.

Edit:

Vedlagt følger bilder av reiseplanleggeren jeg tok rett før vi startet og deretter rett etter at vi er ned av fjellsiden (etter å ha kjørt 27 km).

kodax

Mulig du har skrevet noe om det allerede, men: TeslaFi kan vel tappe batteriet endel hvis ikke sleep settings er tunet godt?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GeirHM

Det stemmer at TeslaFi tapper noe, og jeg har gjort hva jeg kan for å redusere det til et minimum. Og settingene der er identiske til de jeg hadde med vår forrige X.

GeirHM

Jeg har nå gjort en sammenligning i TeslaFi mellom vårt besøk fra 2 til 5 januar i år med tilsvarende besøk vi gjorde fra 10 til 12 januar i fjor.

Når du ser på sammenligningen vedlagt er det viktig å legge merke til at jeg er en lat fyr og at jeg tok ny bil inn i min eksisterende TeslaFi konto og bare forandret Model fra 2018 utgaven til 2021 utgaven. Det betyr dessverre at i alle sammenligninger jeg gjør er nåværende bil referanseramme for alle tall TeslaFi produserer uavhengig om det er ny eller gammel bil jeg ser på. Det betyr nok at det er fornuftig å se bort i fra Rated km og Efficiency når det gjelder resultat for gammel bil.

Ved besøket i fjor var det kaldere i starten av oppholdet og varmest til slutt og omvendt i år. Jeg brukte litt over 8 kWt mindre opp i år enn i fjor men det var varmere og 7 kWt mer enn tilbake men det var mye kaldere. Det er litt variasjon på tilbakelagt avstand, men som det fremkommer av wh/km så finner vi samme variasjon der som når vi ser på totalforbruket for hver tur. Det er altså spørsmål om det er temperaturforskjellene mer enn oppgraderingen fra 2018 utgaven av 100D til Long Range Plus fra 2021 (VIN modell angivelse, bilen ble ferdigprodusert 12 oktober 2020) som er forklaringen på den variasjonen i driftsøkonomien som fremkommer i sammenligningen. Eller i det minste er forbedringen marginal. Eller leser jeg dette feil?

Det som likevel er den viktigste forklaringen på mitt mørke humør ved ankomst med 5 % i Elverum i går  - og den litt mer triumferende tilbøyeligheten  en kunne ane av måten kaffen fra Elgstua ble drukket på i passasjersetet - er likevel noe annet. Og det tror jeg vi kan gjøre noe (mer) med.

For det andre bildet jeg vedlegger, er den eneste rapporteringen TeslaFi laget fra døgnet mellom dagen vi dro opp og dagen vi dro ned igjen på forrige tur (altså i 2020, ikke i år). Som det fremkommer sov bilen hele det døgnet, og det samme gjorde den fra den ble parkert ved ankomst på hytta og hele dagen etter til før vi dro ned. Bilen kom fram med 64 % (vi valgte å mellomlade den gangen på Fortum i Koppang) og da jeg begynte oppvarmingen før vi dro sto den fortsatt på 63 %!!! Bilen hadde altså bare rota bort 1 % de to døgnene den sto parkert. Og forklaringen er at bilen gikk rett i sleep mode og ble der til vi dro igjen. Oppvarmingen den gangen tok også 10-11% slik at vi startet med 53 %. I år tapte vi først ti prosent mens bilen sto parkert og så tapte vi 6-7 % under oppvarmingen. Men selvfølgelig, bilen sto ett døgn lengre. Det viktige her er at TeslaFi som skiller mellom park mode og sleep mode rapporterte mer park mode enn sleep mode under vårt nyeste opphold.

Slik var det også det første året vi hadde vår forrige X, TeslaFi rapporterte knapt sleep mode i det hele tatt. Det forandret seg først etter at Tesla etter flere service besøk til slutt fant at 12 volts batteriet kontinuelig tappet hovedbatteriet for strøm. Det er noe slikt jeg nå må be Tesla om å sjekke nå.

Men driftsøkonomien ser heller ikke ut til å være vesentlig forbedret fra vår gamle til vår nye X. For meg ser det ut til at kuldeforskjellene er viktigere. Så finansministeren hadde  kanskje rett? Vi skulle beholdt vår gamle bil. Det liker hun nok godt. At hun fikk rett mener jeg. Den ekstra kostnaden ved kjøp av nty bil er det nok verre med, ja.

Stig-Arne

En ting er sikkert.
Jeg kommer ikke til å bytte til ny X før de har fått varmepumpe på plass og nye lykter.

Ikke det, en varmepumpe hadde ikke hjulpet GeirHM så mye, da det var svært lave temperaturer

Men for å ta ett eksempel.
Forvarmet bilen på tur hjem fra jobb idag, 5 + grader ute og 20 min forvarming.
I følge Scan My Tesla ( noe jeg anbefaler GeirHM å skaffe), så forbrukte "Thermo Controller" 2,3-3 kW på turen hjem som var på 30 min, det vil si at den svidde av ca 2 % eller 1,5 kWh på kun varme
En varmepumpe hadde vært gull for min del.

I tillegg vet jeg det er mange som skriver at manuell regulering av vifte og varme reduserer fyringskostnadene en del, uten å ha forsøkt det selv, min står alltid i Auto.

np

Blir spennende å se da, hva slags X'er som ruller av rullebåndet når de starter opp igjen 11. januar.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

GeirHM

Nå har jeg latt bilen stå uten tilgang til lading omtrent like lenge som den gjorde på fjellet. Altså tre døgn. Men det er en viktig forskjell. Mens utetemperaturen på fjellet varierte mellom minus 2 og minus 12, står den her i pluss 10 i garasjen.

Resultat av sammenligningen:

Fallet i SoC var omtrent like stort begge steder!! Altså omlag 10 prosent.

Spørsmål til alle X brukere:

Er ikke det for mye?

geear

Det renner utav dritten. 2-300W standbyforbruk eller noe slikt... ganske vilt. Har egentlig bestemt meg for å bare ikke orke bry meg, blir bare irritert av å tenke på det.

Stig-Arne

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 12. januar 2021, klokken 21:14
Nå har jeg latt bilen stå uten tilgang til lading omtrent like lenge som den gjorde på fjellet. Altså tre døgn. Men det er en viktig forskjell. Mens utetemperaturen på fjellet varierte mellom minus 2 og minus 12, står den her i pluss 10 i garasjen.

Resultat av sammenligningen:

Fallet i SoC var omtrent like stort begge steder!! Altså omlag 10 prosent.

Spørsmål til alle X brukere:

Er ikke det for mye?
Min trekker 1 til 2 % i døgnet. Det vil si 6 % mot dine 10 %?Kanskje du burde prøvd å stoppe TeslaFi?

GeirHM

Tre døgn med stoppet teslafi, er neste forsøk.

GeirHM

Da har jeg parkert bilen i garasjen med 10-11 plussgrader. TeslaFi er satt i permanent deep sleep mode. Da skal den ikke polle bilen. Og jeg har bedt Tesla gjøre en fjerndiagnose. Jeg er meget spent på hva de finner.

PS. Som det framkommer av vedlagt bilde har bilen fått navnet "Evighetsmaskinen". Jeg prøvde meg i statsråd med "Evighetsprosjektet". Det navnforsøket ble raskt avslørt som for tett på den sannheten som har eksistert så langt rundt våre Teslakjøp. Jeg har solgt hver av dem inn som noe vi gjør denne ene gangen og for all fremtid. Og så har de jo aldri blitt det. Dette derimot ER evighetsmaskinen. Det har et klart flertall bestemt.

Forøvrig hadde vår forrige navnet "finansministeren". Slik som ting er i dag med ny bil som ikke leverer på mine statsrådsinnlegg om forbedret rekkevidde, blir navnet på den gamle (bilen altså) avfeid som verdiløst smisk. Det blir i det hele tatt åpent stilt spørsmål om hva som egentlig har evighetens perspektiv over seg. Jeg får kanskje gjøre som en annen (også avtroppende) statsleder og gå og finne meg en mur å klage min nød til.

Men jeg drar uansett ikke til den på grensa til Mexico.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GeirHM

Helt sikkert. Men det er nå Teslas bord. Noe de må ta høyde for. Men selvfølgelig kan jeg måtte gjenta det enda en gang seinere uten Teslas overvåking også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA