Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

kodax

Alle sammenligninger som ikke taler til fordel for bytte til nyere modell er ønsket av denne administrasjonen ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GeirHM

Et lite praktisk spørsmål: Har Long Range Plus utgaven bygget om ladeporten slik at den tar ccs lader uten overgang? Eller må jeg beholde overgangen jeg kjøpte til vår 2018 utgave?

@kodax, jeg må nok prioritere egen administrasjon her. Alle tester bør nok bevise at investeringen vi gjør er fornuftig. Sorry...

turfsurf

Sitat fra: GeirHM på mandag 23. november 2020, klokken 20:05
Et lite praktisk spørsmål: Har Long Range Plus utgaven bygget om ladeporten slik at den tar ccs lader uten overgang? Eller må jeg beholde overgangen jeg kjøpte til vår 2018 utgave?

Følger med overgang med alle nye S og X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GeirHM

@urfsurf, tusen takk! Jeg fant i mellomtiden fram til eierhåndboken, den burde jeg selvsagt konsultert først. Overraskende at de ikke har bygget inn denne overgangen egentlig. Men det hadde kanskje ført til designforandringer om de skulle gjøre det? Håper at de har forsterket kabler og slikt slik at bilen kan ta i mot full spenning når v3 etterhvert vil levere 250 kWt. Eller kommer det i konflikt med batteriteknologien brukt i S/X? 

kodax

Sitat fra: GeirHM på mandag 23. november 2020, klokken 20:05
@kodax, jeg må nok prioritere egen administrasjon her. Alle tester bør nok bevise at investeringen vi gjør er fornuftig. Sorry...
Ah, men det er jo perfekt. Så lenge testingen utføres med hensikt om å komme fram til et ønsket resultat, vil den jo med god vitenskapelig metode-samvittighet kunne forkastes av de som ikke ønsker dette resultatet:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GeirHM

#65
Her er to lydtester utført i vår nåværende bil.

Den første foregikk på småveier lokalt hvor vi bor. En tur vi tar ofte på under 10km for å gå på butikken. Det var oppholdsvær og relativt vindstille og ingen trafikk. Bilen kjører med vinterhjul, piggfrie, 20". Jeg kjørte i fartsgrensa. Fartsgrense mellom 40 og 60.

Jeg brukte en app "sound meter" på min android Huawei p30 pro som jeg plasserte i midtkonsollen. Jeg fikk en gjennomsnittlig måling på 59 decibel med minimum på 39 og maksimum på 75.

Den andre testen foregikk fra Sætre sentrum til Ski og inkluderer kjøring på E134 i 80 sone og hele Oslofjordtunnelen pluss et lengre stykke på småveier. Kjørte i fartsgrensa og litt mer trafikk. Gjennomsnitt 61 og maks 75 og min 10. Den delen som foregikk i tunnelen viste nåla i lange perioder rundt 65 til 70 decibel. Det ble bekreftet med en annen app at det var vesentlig mer støy i tunnelen.

Vedlegg viser først den alternative målingen fra tunnellen, deretter den lengste turen fra Sætre til Ski og til slutt turen til butikken. Jeg er vel litt overrasket over støynivået. Men også at forskjellen mellom turene ikkevar større. Dog viser den alternative appen et mye høyere støynivå enn den første. Denne brukte jeg ikke på den første turen.

Edit:

Jeg kjørte to korte turer på lokale veier (begge rundt 10 km) med appen "lydnivå meter" og fikk sjokkerende 72 og 73db som gjennomsnitt.

60 db tilsvarer støyen fra samtale mens 80 db tilsvarer støyen fra høy musikk.

Appen er lastet ned fra Google play og får høy bruker-rating.




np

GeirHM, nå som du har hatt den nye X'en i en periode, hva med en liten oppsummering på forbedringer (er lyd/fjæring merkbart bedre f.eks.)? (Har en 126XXX November´18 modell selv som jeg tenker å bytte før den krysser 100K km. Har ikke begynt forhandlingene med min bedre halvdel, men er optimist, da hun ELSKER bilen! Var innom Model 3 i etterkant, men det var UAKTUELT! :D)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

GeirHM

Hei, det kommer! Planen er å gjøre opp status i romjula. Da er jeg på hytta og har fått gjennomført første langtur. 😄

np

Flott, her gledes! :) Spent på også å høre Finansministerens refleksjoner!  8)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

GeirHM

Ja, jeg gruer meg også til det statsrådsmøtet. 😜

ToWalkOrDrive

Veldig rart med Tesla....som har oppgradert Model X så kraftig med tanke på rekkevidde, men så heter den omtrent det samme. Folk som ikke er så inne på Model X og sjekket ut rekkevidden for 3 år siden på Model X 100D vil nok ofte anta at den er noenlunde den samme med argumenter som "fysikk er fysikk" og "er ikke mulig å gjøre motoren mer effektiv".....men nå er det jo en vanvittig forbedring... Litt rart at de ikke har reklame....bare litt...

Hadde en bare sluppet de tjukke stålbjelkene fra bakdørene i skallen når jeg sitter i førersetet....gi med 7cm takhøyde til, Tesla....bruk karbonstenger eller noe for å få dørstengene tynnere......
Tesla Model Y                         2021-

GeirHM

Bare en liten teaser.

I dag har bilen kjørt nøyaktig 100 km, blandet kjøring i rushet både inn og ut av Oslo fra Båtstø til Majorstua via Kampen og hjem over Oslofjordtunnelen. Totalt forbruk rapportert av bilen 20,6 kWt, altså 206 wh/km. I følge TeslaFi var forbruk på 22,6 kWt. Vi får tro at differansen handler om det bilen bruker på oppvarming og annet ikke rapportert av bilens komputer.

I starten brukte bilen mer enn den gjør nå. To mulige grunner. Jeg nevnte dette i forbindelse med at Tesla Rud hadde bilen inne for litt småplukk. Eller. Jeg har samtidig økt dekktrykket fra 2,9 til 3,1.

Dette er markert mindre forbruk enn det jeg hadde under disse forholdene i min 2018 modell. Der lå nok forbruket på kalde regnvåte veier på 245-250 wh/km.

Men igjen, dette er bypendling. Jeg er spent på forbruket på langtur. Time will tell.

krokhol

Er spent på fortsettelsen i denne artige og informative tråden. Jeg lurer på om -21 mod LR plus har bedre støydemping enn den "gamle" -20 mod LR.  Og om det er andre forbedringer enn kun øket kjørelengde. Man kan kanskje gjøre gode kjøp på på inventory av den utgående "gamle"- 20 modellen, noe jeg vurderer, og undrer om man da går glipp av viktige forbedringer som finnes på -21 LR-plussen? Viktig forbedring kom jo i juli-19 med Raven og den nye dempingen, samt bedre støydemping om jeg ikke husker feil. Men er det ytterligere bedring i støydemping på ny- 21 mod?  Og er det nye dekktrykksensorer i -21 mot gamle i -20? Venter uansett spent på fortsettelsen på din "reise" med LR-pluss!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: krokhol på mandag 04. januar 2021, klokken 17:33
Er spent på fortsettelsen i denne artige og informative tråden. Jeg lurer på om -21 mod LR plus har bedre støydemping enn den "gamle" -20 mod LR.  Og om det er andre forbedringer enn kun øket kjørelengde. Man kan kanskje gjøre gode kjøp på på inventory av den utgående "gamle"- 20 modellen, noe jeg vurderer, og undrer om man da går glipp av viktige forbedringer som finnes på -21 LR-plussen? Viktig forbedring kom jo i juli-19 med Raven og den nye dempingen, samt bedre støydemping om jeg ikke husker feil. Men er det ytterligere bedring i støydemping på ny- 21 mod?  Og er det nye dekktrykksensorer i -21 mot gamle i -20? Venter uansett spent på fortsettelsen på din "reise" med LR-pluss!

Det er ikke sikkert at bilen du får ved bestilling av Model X nå er lik den trådstarteren har mottatt. Svaret på det får vi kanskje ikke før om en uke eller to.
https://www.slashgear.com/refreshed-tesla-model-s-spied-cruising-california-streets-04653311/
Tesla Model Y                         2021-

GeirHM

Det er en lettere anspent stemning i hytta akkurat nå. Jeg kan ikke si annet. Selv kjernevelgerne til finansministeren (altså svigers på 80++) har tatt kontakt og etterspurt nyheter. Hva viser tallene? Tenk det, en generasjon som selv aldri kom ut fossilalderen, er nå spent på å høre nyheter om SoC og wh/km. De ber om tall. Bevis på fremtiden. Og finansministeren har svart dem - ikke helt uten skadefryd. Med meg som tilhører.

Det var på langtur midtvinters i vanskelige kjøreforhold og kulde at vår nye dyrt erhvervede M-utgave (M står for Teslas 2021 utgave i VIN koden) skulle avgjøre diskusjonen jeg fører med finansministeren. Tesla lover altså at bilen kan kjøre over 560 km på en lading. Ja typical km i bilen (som er det du får om du setter batteristand til kilometer i bilens settinger) er faktisk 597 km. Et kvantesprang mer enn de 431 vår forrige X påsto at den skulle klare på smekkfull tank. Ingen av delene prøvde jeg å selge til finansministeren. Jeg var opptatt av Finnøys regneark som viser at M utgaven skal klare 412 km på 90% i "vinterpendling". Vår gamle klarte 315 skriver Finnøy. Og det stemmer bedre med det jeg fikk til med vår forrige. Og ga forhåpninger om hva den nye kunne klare. Det var før denne turen. Så hva viser den?

Turen opp foregår i to omganger. Først fra Hurumhalvøya til laderen i Elverum (183 km) og så videre derfra til fjells (140 km) i Stor-Elvdal hvor vi altså har en hytte i ødemarka uten innlagt strøm. Siste halvdel av turen (323 km) gjenstår. Vi skal hjem i morgen. Og da bruker vi alltid mye mindre energi. Nedoverbakke.

Jeg har tatt bilder av dashbordet. Først i Elverum. Så gjennomført distanse og energiforbruk fra Elverum til fjells og igjen dashbordets status til fjells. Det var sabla kaldt når vi kjørte og tildels svært glatte veier og mye motgående trafikk. Vi lå stort sett på fartsgrensa eller litt under fra Elverum. Til Elverum kjørte vi rundt fartsgrensen eller litt over. Motorvei hele veien fra Asker. Glem sommerdrømmer om 195 wh/km. Vi endte på over 270! Og verre var det opp rv3 med lavere hastighet. Et forbruk på over 260. Ja det var dårlige forhold. Men resultatet er likevel alt alt for kjipt. Skrekkelig dritt elendig. Og for riktig å helle godt med salt i sårene så regner ikke bilens komputer inn forbruk til oppvarming av bilen og slikt. Det kan du se av alle de kilowattene bilen slukte i Elverum. Det var ikke bare vi på Elgstua som spiste for mye flesk og duppe. Over 60 kwt til å dekke forbruket etter 183 km i svært lovlydig fart på motorveien imponerer ingen.

Og hva-var-det-jeg-sa-finansministeren har bedt om oppdateringer av SoC mens bilen har stått i fred og frosset her oppe. Jeg har unnskyldt meg med at bilen ikke måtte forstyrres. Men sannheten er at jeg har smugtittet. Og nå vet hun det og. Og svigers. På to små døgn har bilen sølt bort fem - 5 - kWt, vi er ned fra 58 til 53%. Og ja, alt står avslått inkludert sentry mode. Som mange vet finnes det ingen manuell override av energistyringen på disse bilene. De skal fikse det selv. Tull og tøys.

Så selv ved halvgått løp vet jeg allerede at neste statsråd ikke blir noen fest. Men jeg må ha en samtale med Tesla. Dette er ikke i nærheten av driftsøkonomien jeg ble forespeilet med "plus" tilføyelsen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA