Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hei finansministeren, hva gjør jeg nå??

Startet av GeirHM, lørdag 07. november 2020, klokken 12:26

« forrige - neste »

Counterpointer

Personlige bilskilt er for spesielt interesserte

Det er ingen av naboene dine som husker skiltnummer, med mindre du har Rain man som nabo.

Ignorence is bliss

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på torsdag 19. november 2020, klokken 18:22
Som en liten kuriositet kan jeg nevne hvordan det var å fikle med websiden til Skoda sin nye elektriske SUV. Jeg skriver "fikle" bevisst, fordi siden stadig vekk kræsjet når jeg forsøkte å bruke siden til å bygge meg en fin utgave, slik vi jo er vant til hos Tesla. Og som Lada ... unnskyld ...Skoda la opp til. Og det var mens jeg holdt på med dette jeg la merke til at om jeg valgte firehjulstrekk så ble bilens rekkevidde redusert!! Rart, ikke sant? Jeg mener jeg husker hvor imponert jeg var da jeg kansellerte min 2014 Model S med bakhjulsdrift for en 2015 Model S 85D med firehjulsdrift. Da fikk jeg jo større rekkevidde, ikke mindre! Og det er altså fem år siden. Ingen Tesla sjåfør ofrer vel dette noen tanke i dag? Det er blitt en selvfølge at firehjulsdrift gir oss flere kilometer.

Det stemmer ikke. Model 3 SR+ har lavere forbruk enn LR. Typisk omkring 10Wh/km. Ja, den går kortere, men det er jo fordi LR har har større batteri. Ikke pga. firehjulsdrift. LR RWD har lengre rekkevidde enn LR AWD så vidt jeg vet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 19. november 2020, klokken 19:44
Sitat fra: GeirHM på torsdag 19. november 2020, klokken 18:22
Som en liten kuriositet kan jeg nevne hvordan det var å fikle med websiden til Skoda sin nye elektriske SUV. Jeg skriver "fikle" bevisst, fordi siden stadig vekk kræsjet når jeg forsøkte å bruke siden til å bygge meg en fin utgave, slik vi jo er vant til hos Tesla. Og som Lada ... unnskyld ...Skoda la opp til. Og det var mens jeg holdt på med dette jeg la merke til at om jeg valgte firehjulstrekk så ble bilens rekkevidde redusert!! Rart, ikke sant? Jeg mener jeg husker hvor imponert jeg var da jeg kansellerte min 2014 Model S med bakhjulsdrift for en 2015 Model S 85D med firehjulsdrift. Da fikk jeg jo større rekkevidde, ikke mindre! Og det er altså fem år siden. Ingen Tesla sjåfør ofrer vel dette noen tanke i dag? Det er blitt en selvfølge at firehjulsdrift gir oss flere kilometer.

Det stemmer ikke. Model 3 SR+ har lavere forbruk enn LR. Typisk omkring 10Wh/km. Ja, den går kortere, men det er jo fordi LR har har større batteri. Ikke pga. firehjulsdrift. LR RWD har lengre rekkevidde enn LR AWD så vidt jeg vet.

Det stemmer for Tesla Model S. Eller stemte. De lager jo ikke bakhjulsdrift for disse. Eller for X. Og ingen tyskprodusert elbil i deres vektklasse matcher dem på forbruk. Det gjør heller ikke den nye XC40 fra Volvo. Den har et teoretisk forbruk på 23,8 kWt/100km.

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på torsdag 19. november 2020, klokken 20:15
Det stemmer for Tesla Model S. Eller stemte. De lager jo ikke bakhjulsdrift for disse. Eller for X. Og ingen tyskprodusert elbil i deres vektklasse matcher dem på forbruk. Det gjør heller ikke den nye XC40 fra Volvo. Den har et teoretisk forbruk på 23,8 kWt/100km.

S85D fikk to helt nye, oppdaterte motorer. Så det var andre ting inne i bildet. En S85 med samme bakmotor som S85D men uten frontmotoren ville garantert hatt lengre rekkevidde. Lavere vekt og mindre tap i drivverk blir vanskelig å komme seg rundt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GeirHM

#49
@jkirkebo, du har helt rett. Jeg innser at jeg ikke har fysikken med meg her. Men jeg har forstått det slik at det digitale oppsettet med to motorer gjorde at Tesla kunne optimalisere forbruket på en annen måte enn et oppsett med en motor ville tillate. Og at dette særlig på motorveikjøring og tilsvarende hadde betydning for reduksjon av forbruket? Og dette oppsettet ikke hadde de samme vektutfordringene og friksjon som et tradisjonelt firehjulsdrift i en ICE? Men uansett bør vel også SKODA ha dette i sin nye elektriske SUV? Eller?

Vi har også en Zoe og den er ikke spesielt god i forbruket på landeveien, men helt rå ellers, vi har den helt nede i 135 wh/km. Og jeg leste nettopp på Zoes delforum om sjåfører med den nyeste utgaven (50kWt) som klaget over at det var vanskelig å komme over en rekkevidde på omlag 220 km på firefelts vei.

Det er kanskje ikke et resultat av Teslas firehjulsdrift at det er slik. Men om vi ser bort i fra størrelser på batteripakkene på de forskjellige bilene og heller ser på hvordan forbruket av energi per kilometer foregår på, så skiller Tesla seg markant fra andre produsenter. Porsche Taycan er en versting her. Den har et  oppgitt teoretisk forbruk på rundt 300 wh/km, men alle de andre kommer også mye dårligere ut enn Tesla. E-Tron 55 med det største batteriet har 282 wh/km og Jaguar I-Drive har 286 wh/km. Alt dette er EPA forbruk og finnes i regnearket til Finnøy.

Teoretisk forbruk kan jo være bedre enn det forbruket du får i virkeligheten. Er det slik? Jeg sjekket tallene til Finnøy mot vår egen bil. I regnarket hans står det at vår X100D med 20" fra 2018 skal ha et EPA forbruk på 241 wh/km. Jeg var inne i bilen og leste av det som står på ODO-meteret etter 55 000 km. Der står det at forbruket er 242 wh/km.  (Både sommer og vinterhjul er 20".)

Så kanskje er bakhjulsdrift å foretrekke, men når vi ser på energiforbruk i forhold til distanse så er Tesla en god del bedre enn de andre produsentene. Jeg tror dette kommer først og fremst til uttrykk når du kjører lengre distanser. Eller hva?

Edit:
Det teoretisk oppgitte forbruket til vår ny LR Plus er altså 199 wh/km (EPA, Finnøy). Jeg gleder meg som en unge til å sjekke det ut mot tall fra virkeligheten. Noe av det første vi vil gjøre vil være å ta den ut på tur til hytta i gokk (Unnskyld Stor-Elvdal!).

RJK

Om man skal tro tallene fra en viss "undersøkelse" (tråd om Tibbler og forbruk per elbil"), så kommer vel ikke Tesla, og da spesielt TMX, veldig mye bedre ut totalt sett enn f.eks. E-Tron, dog mest sannsynligvis pga stor andel "vampire  drain".


Om det likevel koster deg nesten det samme i forbruk, så kan man tildels si at de er like gode/ille, alt etter hvordan man vurderer det. Men klart, om du trekker mer på Vampire drain, men likevel står hjemme og kan lade, så betyr nok det mindre, enn å måtte stoppe for å fylle litt tidligere enn man egentlig ønsker.


Er f.eks. kjedelig at man ikke rakk ferga fordi man måtte fylle for å rekke helt frem til ferga, og det står ladestasjon på andre siden av fergeleiet, så lengst rekkevidde per kWh er nok helt klart å foretrekke.


Det er noe med å kunne velge å stoppe litt tidligere enn strengt tatt nødvendig for å lade, enn å måtte stoppe for å lade fordi det er strengt nødvendig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kodax

Volum-messig må nok eTron sammenlignes med TMY, TMX har mye større plass.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GeirHM

Ja, det med vampire-drain er et problem med bilene til Tesla. Det kan det ikke være tvil om. Jeg har egen erfaring med dette. Vi har hatt en S og en X og vi har hele tiden hatt den samme hytta (i gokk) uten strøm. Med begge bilene har jeg fortvilet sett hvordan de mister strøm mens de står der oppe. Selv om det ikke er mer enn 260 km tur retur laderen i Elverum, så har vi vinterstid returnert til laderen med under ti prosent på tanken. Det er ikke stas. Vi har derfor både besøkt laderen i Alvdal (det er en omvei gitt) og vi har studert sjokoladeutvalget i sakte film på bensinstasjonen i Koppang mens vi har ventet på den megatreige laderen til Fortum (om den er i drift, det skjer ikke hver gang). Irriterende konsekvens av at Telsa ikke kan dra igjen buksesmekken mens bilen står ubrukt på hytta.

Men, om vi glemmer vampire drain, så slår Tesla de andre ned i støvlene når det gjelder driftsøkonomi på landeveien. Og her burde jo størrelsen til Model X gjøre at den skulle være lett match for den lettere E-tron (som jo selvsagt er i vektklassen til Model Y). Men Finnøy sitt regneark viser at det slettes ikke stemmer. Både før og etter fergekøen, for å si det slik.

Og her kommer jeg til mitt siste poeng (så langt): I følge youtube-førsteinntrykket til Salt Lake eieren av neste års utgave av Model X så kan noe tyde på at de nye X'ene har gjort noe nytt med vampire-drain problemet. Det skal jeg snart få testet ut.

GeirHM

Jeg fant fram til Tibber undersøkelsen gjengitt på tek.no.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pA6XnX/disse-elbilene-er-billigst-og-dyrest-aa-kjoere

Den undersøkelsen viser helt andre forbruksresultater enn de Finnøy referer til i sitt regneark. Regnearket finnes her:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/pubhtml

Teslas Model X kommer bedre ut enn det jeg har i bilen her. Men altså dårligere enn Porsche Taycan. Og litt bedre enn Audien.

Men hvorfor er forskjellen mellom EPA tallene og Tibbers så stor?



RJK

EPA-tallene er ganske strenge, men der er og diskusjoner rundt hvorfor Tesla sine EPA tall er så gode. Er ihvertfall en video gjort av et som viser hvordan EPA-tallet kan justeres litt etter leverandørens metode og ønske, innenfor reglene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorEl

Jeg vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden..men når Raven kom, så tok man en motor fra TM3(bak) og satte fremme på Raven. Dette gjelder vel både SogX(?). Raven har dermed to forskjellige motorer, som samarbeider perfekt. (En for kraft og en for "sparemodus"). Har også lest om en på forumet at han er skuffet over at rykket fra de gamle Performance er borte. Men alikevel går Raven mye fortere fra 0-100. Jeg forventer derfor at nye SogX, er satt opp for å spare strøm og drivverk. (Arrester meg gjerne)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

Sitat fra: GeirHM på fredag 20. november 2020, klokken 13:32
Ja, det med vampire-drain er et problem med bilene til Tesla. Det kan det ikke være tvil om. Jeg har egen erfaring med dette. Vi har hatt en S og en X og vi har hele tiden hatt den samme hytta (i gokk) uten strøm. Med begge bilene har jeg fortvilet sett hvordan de mister strøm mens de står der oppe. Selv om det ikke er mer enn 260 km tur retur laderen i Elverum, så har vi vinterstid returnert til laderen med under ti prosent på tanken. Det er ikke stas. Vi har derfor både besøkt laderen i Alvdal (det er en omvei gitt) og vi har studert sjokoladeutvalget i sakte film på bensinstasjonen i Koppang mens vi har ventet på den megatreige laderen til Fortum (om den er i drift, det skjer ikke hver gang). Irriterende konsekvens av at Telsa ikke kan dra igjen buksesmekken mens bilen står ubrukt på hytta.

Men, om vi glemmer vampire drain, så slår Tesla de andre ned i støvlene når det gjelder driftsøkonomi på landeveien. Og her burde jo størrelsen til Model X gjøre at den skulle være lett match for den lettere E-tron (som jo selvsagt er i vektklassen til Model Y). Men Finnøy sitt regneark viser at det slettes ikke stemmer. Både før og etter fergekøen, for å si det slik.

Og her kommer jeg til mitt siste poeng (så langt): I følge youtube-førsteinntrykket til Salt Lake eieren av neste års utgave av Model X så kan noe tyde på at de nye X'ene har gjort noe nytt med vampire-drain problemet. Det skal jeg snart få testet ut.


"...og vi har studert sjokoladeutvalget i sakte film på bensinstasjonen i Koppang"

Hahaha!, den rakk jeg ikke bite meg merke til tidligere i dag. For en hærlig fargerik beskrivelse!

Jeg er ikke det minste tvil om hvilken jeg ville valgt om lommeboka ikke stoppet meg, og det er bilen som ikke kan ha last på taket. Jeg er en av de få som synes det er en vakker bil, til SUV/SAV å være.

Og så flott om de løser problemet med Vampire Drain. Det er vel det eneste som egentlig trekker ned en del. Men som nevnt, heller litt VD enn kortere rekkevidde fra full tank. At det blir litt problematisk med hytte uten strøm ved parkeringsplassen, er dog en kjedelig sak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GeirHM

Nei, den kan ikke ha last på taket. Men visste du hvor enkelt det er å ha skiene i bilen, om du bare utviser måtehold og kjøper femseteren? For på den fjerner du bare en demonterbar list bak så kan alle familiens ski og staver få plass under all den andre bagasjen.

Den eneste gangen det er et problem er hver bidige gang du skal på hytta og du må gå de hundre meterne som skiller hytta fra veien på ski. Da må du først tømme bilen for bagasje (husk det er nysne og derfor må du ha ski) før du leter fram skiene. Og du skal ikke tenke på svigers som insisterte på at det ikke skulle bygges vei  helt inn. For da kan du bli sur. Og det bør du ikke. Du har jo ferie.

JorEl

2020 model X youtube-snutt. Mye skryt for kjøreegenskaper. Litt lyd fra frontmotor, men det synes jeg nesten er kult. Dessuten hører gående at du kommer bak dem. Greit i lav fart i tettbebyggelse, syns jeg.


https://youtu.be/tpWjnx48tYU?t=19
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

GeirHM

Takk for tips om video, JorEl. Videoskaper var veldig bombastisk om 2020 modellens fordeler i forhold til tidligere årsmodeller. Og det helt uten å se på driftsøkonomi. Merkelig, egentlig. Når det er sagt er jeg svært interessert i å gjøre sammenligninger. Så tips til hva jeg bør se etter er velkommen. Jeg tar nå noen lydtester av vår 2018 modell jeg tenkte jeg kunne gjenta i den nye når vi får den. Andre forslag til sammenligninger?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA