Bruk av Apple Carplay

Startet av ThomasEL, tor 05. nov 2020, kl. 09:36

« forrige - neste »

ThomasEL

I min forrige bil, en Nissan Leaf, brukte jeg Apple Car play nesten hele tiden.

I min Audi e-tron har jeg, til tross for at jeg til og med har trådløs Carplay, nesten ikke brukt det i det hele tatt... Tror kanskje det er fordi bilens eget kart (satelittkart med SIM-kort) er så utrolig mye bedre enn det var i Leafen...

Har vel også følt at det virker tungvint å ikke kunne bruke "telefonknappen" på rattet, samt at ikke navigering vises i Virtual cockpit hvis jeg navigerer med Google maps / Carplay.

Til dere som bruker Car play til vanlig:

1. Hva bruker dere det til? Hvilke fordeler ser dere?

2. Hvordan fungerer dette når man har to telefoner tilknyttet bilen (min egen og fruens)
   - Bytter det greit av seg selv alt etter hvem som bruker bilen (slik det gjør når vi har systemet i "vanlig telefonmodus")?
  - Hva hvis begge sitter i bilen? Kan man definere en "favorittelefon" som velges når begge er tilgjengelige? (Slik man kan i "telefonmodus")?

3. Kan man fortsatt besvare et telefonanrop med "telefonknappen" på rattet?

4. Kan man fortsatt velge å bruke bilens eget navigasjonssystem med satelittkartet i VC selv om Carplay er aktivert?
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

1. Avspilling fra Spotify og sms/iMessage er de to største fordelene etter min mening. Siri er for så vidt også en slags fordel, men hun er dårlig på å høre skikkelig etter. Blir mye feiltolkning av det jeg ber om, og da særlig når jeg ber om avspilling av engelske artist-/bandnavn. Det kan være fordi jeg har vaøgt å ha Siri på norsk.
2. Må innimellom inn og aktivt velge min egen telefon etter at datter og/eller kone har kjørt bilen. Vet ikke omd et er mulig å velge en favoritt, men det hadde vært gull å ha.
3. Ja, men jeg opplever at VC da skifter til telefonview etter avsluttet samtale. En bug?
4. Ja. Det er kun når man har aktivert navigasjon via en av kartløsningene i CarPlay (Apple Maps, Google Maps, Waze...) at VC ikke viser kart.
Audi e-tron 50AS MY 2020
i bestilling:
- Mini Aceman SE Classic Trim
- Audi Q6 S-Line Pro Black Edition

ThomasEL

Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

iTrygve

#3
1. For meg er Siri noe av det viktigste med CarPlay, og gjør det enkelt å høre SMS, svare på SMS og starte telefon oppringinger uten å ta hendene fra fra rattet eller øynene fra veien. Siri kan aktiveres fra kommandotasten på rattet og jeg opplever at norsk tale oppfatte rimelig bra. Det er også OK å bruke andre apper i Carplay som man da kan styre fra skjerm eller Siri uten å måtte ta telefonen opp fra kassen sin.

4. I den grad man ønsker å bruke 2 navigasjonssystem samtidig, så vil jo Carplay gjøre dette mulig.  Da kan du ha MMI navigasjon i Cockpit og evt. Heads Up display og ha en av navigasjonsløsningene for Carplay/iPhone kjørende på MMI skjerm i CarPlay.

EDIT - Det er ikke mulig å ha 2 aktive ruteføringer samtidig, bare på en av plassene om gangen.
Audi e-tron 55 (2020)
Nissan Leaf Tekna 24kWh (2014)

elektro

Spotify er interessant, men det går ikke an å søke på sanger, gjør det vel?

Har bare det én gang på halvannet år, ellers foretrekker jeg bilens navigasjon, så får jeg nogen lunde korrekt estimert rekkevidde i km. og estimert batteriprosent ved ankomst både på destinasjon og et ubegrenset (?) antall via punkter.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

storeulv

Sitat fra: iTrygve på tor 05. nov 2020, kl. 22:13
4. I den grad man ønsker å bruke 2 navigasjonssystem samtidig, så vil jo Carplay gjøre dette mulig.  Da kan du ha MMI navigasjon i Cockpit og evt. Heads Up display og ha en av navigasjonsløsningene for Carplay/iPhone kjørende på MMI skjerm i CarPlay.

Jeg får kun at "Navigasjon er aktiv på iPhone" på svart skjerm i dashbordet når jeg forsøker å ha Waze aktiv i Carplay og Audi navi aktiv samtidig. Jeg har ikke gjort noen fullverdig test av dette ut over å aktivere først den ene og så den andre, men erfaringen er at det er enten/eller akkurat som på eGolf.

Sitat fra: elektro på tor 05. nov 2020, kl. 23:24
Spotify er interessant, men det går ikke an å søke på sanger, gjør det vel?

"Hei Siri! Spill <sett inn sang/artist her> på Spotify" funker på den måten at Siri fyrer av et eller annet på Spotify, men det er utrolig hva hun klarer å tolke ut fra det jeg ber om. Resultatet er etter min erfaring helt bingo. Jeg har som nevnt en teori om at det KAN ha noe med at jeg har norsk Siri samtidig som jeg i relativt liten grad hører på norsk musikk/norske artister.
Audi e-tron 50AS MY 2020
i bestilling:
- Mini Aceman SE Classic Trim
- Audi Q6 S-Line Pro Black Edition

iTrygve

Sitat fra: storeulv på fre 06. nov 2020, kl. 07:10
iTrygve skrev:
"4. I den grad man ønsker å bruke 2 navigasjonssystem samtidig, så vil jo Carplay gjøre dette mulig.  Da kan du ha MMI navigasjon i Cockpit og evt. Heads Up display og ha en av navigasjonsløsningene for Carplay/iPhone kjørende på MMI skjerm i CarPlay."


Jeg får kun at "Navigasjon er aktiv på iPhone" på svart skjerm i dashbordet når jeg forsøker å ha Waze aktiv i Carplay og Audi navi aktiv samtidig. Jeg har ikke gjort noen fullverdig test av dette ut over å aktivere først den ene og så den andre, men erfaringen er at det er enten/eller akkurat som på eGolf.

Du har rett storeulv! Når man legger til en rute blir navigasjonen gjensidig utelukkende - uansett hvilken side det gjøres på.  Skulle testet bedre før jeg uttalte meg.  :)

Det er mulig å ha 2 kart aktive i MMI, men bare et av dem kan ha en aktiv rute om gangen.  Kjøres det rutenavigasjon i CarPlay, så vil det ikke være mulig å vise noe i Cockpit eller Heads Up display.
Audi e-tron 55 (2020)
Nissan Leaf Tekna 24kWh (2014)

ThomasEL

Noen som vet hvordan man unngår at lydanlegget svitsjer til «iphone musikk» når jeg starter bilen?

Har testet litt med Car play nå, og virker jo egentlig greit. Men vil at radioen skal starte når jeg starter bilen, slik den har gjort mår jeg ikke bruker Car play...

Det som skjer nå, er at radioen starter, men etter ca 10 sekunder (anslagsvis når Car play starter opp), så stopper radioen og lydanlegget går over på iphone musikk..

Forslag?
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Workaround: Avinstallere "Musikk"-app'en på mobilen (dersom du likevel ikke bruker denne til å spille musikk). Andre app'er som Spotify etc tar ikke automatisk over lydanlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

#9
Sitat fra: Orbit på søn 08. nov 2020, kl. 19:16
Workaround: Avinstallere "Musikk"-app'en på mobilen (dersom du likevel ikke bruker denne til å spille musikk). Andre app'er som Spotify etc tar ikke automatisk over lydanlegget.

Aha, takk👍👍
- Bruker den aldri, så kan gjerne avinstallere de appen, ja!

EDIT:
Det fungerte som et skudd👍👍 Nå fikk jeg radio slik det var da jeg stoppet bilen etter forrige tur😊😊😊
Bra tips!!
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kaland

Hadde det ikke vert for at Audi aldri klarer å integre Spotify, så må jeg bruke CarPlay til det, men hadde de gjort det, hadde jeg aldri brukt det.

elektro

#11
Sitat fra: Kaland på ons 11. nov 2020, kl. 00:17
Hadde det ikke vert for at Audi aldri klarer å integre Spotify, så må jeg bruke CarPlay til det, men hadde de gjort det, hadde jeg aldri brukt det.

Audi har jo en slags integrasjon av Napster da.. ::) Trodde den døde for ti år siden, men jeg har til og med gitt den en sjanse med abonnement og greier. Det fungerte enda dårligere enn fryktet, og jeg fant nesten ingen låter.

Å spille Spotify fra mobilen med vanlig BT audio fungerer jo bra da, får albumcover i display osv. Men det blir jo mye fikling med mobilen.

EDIT: Jeg aktiverte trådløs Carplay vha. OBDeleven i dag, det fungerer jo bra. Men uten å kunne søke i Spotify mister man jo mye av poenget. Og når det heller ikke er noen integrasjon med bilens rekkeviddeanslag og ladeplanlegger mister også Google Maps mye av poenget. Så, tja..

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

Mener jeg har lest at TIDAL skal integreres i id.3.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Truls Antonsen

Var Passat... Fant dette på TIDAL.com





Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA