Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nygammel Leaf - katta i sekken? Dårlige rekkevidde

Startet av INLE, onsdag 04. november 2020, klokken 12:57

« forrige - neste »

INLE

Hallo godtfolk
Vi har kjøp en brukt Nissan Leaf 30 kwh 2016 modell som har gått ca 55000. Vi testet den opp mot vår andre bil, en Kia Soul 30 kwh 2018 modell som har gått ca 33000 km.

Ved start hadde begge 100% batteri, leafen viste 157 km og Soulen 161 km.
Etter en testtur på 72 km under like forhold mht temperatur, kjørestil og strekning viste Leafen 49% batteri mens Soulen hadde 62% batteri igjen, altså en forskjell på 13% i Soulens favør.

Jeg vet ikke hvor mange km 13% utgjør men en del er det jo. Så da blir spørsmålene;
Begge bilene har samme batteri og samme oppgitte kjørelengde (250 km). Hvorfor er det såpass stor forskjell på batterikapasitet (Leafen har 12 streker på batteriet). Er dette en grunn til å få omgjort kjøpet/klage? Vi regnet jo med at Leafen hadde like lang rekkevidde som Soulen i og med samme type batteri og at batteriet har 12 streker.

Panduck

179km rekkevidde etter wltp standard, 72km og ca 50% er da ikke så helt ille. NDEC rekkeviddene er bare villedende. LEAF er vel klasseleder i forbruk, og det forklarer vel litt av hvorfor soul går lengre.

TB

Er det brutto, eller netto batteri som blir oppgitt for 30 kWh Leaf?
Kia har oppgitt netto. Noe kan liggge her?

Ellers, rekkevidden kan variere sterkt mellom modeller og merker, ved at forbruket er høyere.
Se heller på prisen - og bruksområdet den er tiltenkt. Om dere har kjøpt en bil som skal gå 250 km, men bare går 140 km så vil det bli litt nedtur.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

amps

Tror det avviket der er helt normalt. Det er jo en 2 år eldre bil, og batteriet blir dårligere med tid og lading. Ulempen med små batterier er jo at de må lades ofte. Tipper den bilen har blitt ladet hver dag eller annen hver dag siden 2016. Så da må man forvente litt svinn på batteriet.

hemi

Det er en grunn til at leaf ligger 70 på motorveien, rekkevidde tallene deres har jo vært sterkt overdrevet alltid.

Nå kommer kulden også, så bedre blir det ikke ;)

Trekkoppbil

Batteriene var vel på 27kwt da de var nye. Har du 12 barer, så bør vel kapasiteten være over ca 85%. Det kan være stor forskjell på biler med 12 barer.
Med appen Leaf Spy Pro, og en odb2-dongle kan du lese av hvor mange kwt du har, når batteriet er fullada.

Jeg trur det er ca 5 år sida 2016 kom på veiene. Kapasitetsgarantien fra fabarikken, gir deg nytt batteri hvis du kommer ned på 8 barer innen 8 år/160 000km, men på dette batteriet får man ofte en softwareoppgradering i stedet, som gjenvinner noen barer og kapasitet, dersom du ikke har softwareoppdateringen allerede.

Ute i verden, var det brukerstatistikk på at disse 30kwt batteriene tapte seg 10%/år den første tida. Etter sw-oppgradering er tapet muligens på nivå med 24kwt, som var på 3%/år iflg samme statistikk.  I Norge kan tapet være mye mindre enn i varmere land, hvis man ikke kjører batteriet varmt. Disse batteriene kan bli svært varme, dersom man behandler dem hensynsløst, siden de ikke har så strikte begrensninger på ladehastighet ved høy soc, som man har på 24kwt.


el-H

Sitat fra: INLE på onsdag 04. november 2020, klokken 12:57
Hallo godtfolk
Vi har kjøp en brukt Nissan Leaf 30 kwh 2016 modell som har gått ca 55000. Vi testet den opp mot vår andre bil, en Kia Soul 30 kwh 2018 modell som har gått ca 33000 km.

Ved start hadde begge 100% batteri, leafen viste 157 km og Soulen 161 km.
Etter en testtur på 72 km under like forhold mht temperatur, kjørestil og strekning viste Leafen 49% batteri mens Soulen hadde 62% batteri igjen, altså en forskjell på 13% i Soulens favør.


Jeg vet ikke hvor mange km 13% utgjør men en del er det jo. Så da blir spørsmålene;
Begge bilene har samme batteri og samme oppgitte kjørelengde (250 km). Hvorfor er det såpass stor forskjell på batterikapasitet (Leafen har 12 streker på batteriet). Er dette en grunn til å få omgjort kjøpet/klage? Vi regnet jo med at Leafen hadde like lang rekkevidde som Soulen i og med samme type batteri og at batteriet har 12 streker.


Dette er vel ganske normalt, Leafen har høyre strømforbruk, Leaf går vel omtrent som tidligere soul med 27 kwh batteriet. Det som står på gjettometeret når du starter er hva bilen tror rekkevidden blir etter tidligere kjøreturer, du hadde sikkert ikke kjørt en samme tur med bilene før du ladet til 100 %, Hadde du klimaanlegg på samme temp..Om du tar en test igjen så se på forbruket, det er nok endel høyere på leaf enn Soul. Fordi om bilene har samme størrelse på batteri og er oppgitt det samme rekkevidde  nedc, kan det være stor forskjell på virkelig rekkevidde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA