Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

turfsurf

Forbruksmessig så lå jo PS2 og Taycan ca likt, og ID.3 klart lavest. iX3 plasserte seg ca imellom disse sammen med eC4. Synes det var veldig bra jeg, spesielt sammenlignet med eC4 so jo er en mindre bil. Eneste som skuffet litt var den lave ladehastigheten de oppnådde, men det kommer vel stort sett av at de aldri hadde varmt batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#301
Med forbehold om at forbruksmålerne er riktige og ikke regner forbruk når bilene står stlle ulikt (ved fotostopp underveis), så viser den at iX3 har et snittforbruk rundt 23 kwh/100 km. Det er da veldig bra for en så stor bil under ekstremt ugunstige forhold. På flere av etappene har Taycan og PS2 forbruk på 27-30 kwh/100 km.
Rekkevidde-tabellen er åpenbart bare et estimat for forventet rekkevidde og ikke helt eksakt beregnet. Men 1 mil mer rekkevidde på en sportsbil til langt over 1 million med langt større batteri synes jeg ikke er mer enn man bør kunne forvente. Ser man på forbruket til PS2 dag 1 og 2 kan jeg ikke forstå annet enn at 30 mil er i overkant optimistisk, men ved høyere fart og mildere vær som dag 4 vil jo karosseriformen til PS2 jevne ut forskjellene. Synes virkelig iX3 leverer bra , og for å sitere en representant fra elbilforeningen uttalte på FB under testen  «iX3 gjør en god figur»

1000kwh

Sitat fra: hemi på søndag 24. januar 2021, klokken 22:43
Sitat fra: anorway på søndag 24. januar 2021, klokken 10:55
Elbilforeningen - Årets vintertest er publisert.

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Tanker?

Kjøring med varmedress i elbil... ja jo nei... nei nei og atter nei, det kan ikke være slik.

Skuffende ladetall i kulde på de fleste, og da også skuffende oppvarming av batteriet under lading.

Ellers også skuffende av ix3, hadde forventet at erfaringen med i3 skulle gjøre at de hang på porschen, ikke gjorde det likt med polestar, som beviselig er tørst og trenger litt mer SW tweaks.  (kan hende ix3 trenger samme)
Står jo at det er fordi de stadig er ute av bilene. Ikke så gøy å stå der i tskjorte mens en annen fotograferer og styrer på ;)

Jalla

Sitat fra: 1000kwh på mandag 25. januar 2021, klokken 08:05
Sitat fra: hemi på søndag 24. januar 2021, klokken 22:43
Sitat fra: anorway på søndag 24. januar 2021, klokken 10:55
Elbilforeningen - Årets vintertest er publisert.

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Tanker?

Kjøring med varmedress i elbil... ja jo nei... nei nei og atter nei, det kan ikke være slik.

Skuffende ladetall i kulde på de fleste, og da også skuffende oppvarming av batteriet under lading.

Ellers også skuffende av ix3, hadde forventet at erfaringen med i3 skulle gjøre at de hang på porschen, ikke gjorde det likt med polestar, som beviselig er tørst og trenger litt mer SW tweaks.  (kan hende ix3 trenger samme)
Står jo at det er fordi de stadig er ute av bilene. Ikke så gøy å stå der i tskjorte mens en annen fotograferer og styrer på ;)
Hvis du kjører bil i Nord-Norge i januar kun iført t-skjorte så har du et problem uansett drivlinje på bilen.  8)

1317142119

Sitat fra: Trond.m på mandag 25. januar 2021, klokken 07:25
Med forbehold om at forbruksmålerne er riktige og ikke regner forbruk når bilene står stlle ulikt (ved fotostopp underveis), så viser den at iX3 har et snittforbruk rundt 23 kwh/100 km. Det er da veldig bra for en så stor bil under ekstremt ugunstige forhold. På flere av etappene har Taycan og PS2 forbruk på 27-30 kwh/100 km.
Rekkevidde-tabellen er åpenbart bare et estimat for forventet rekkevidde og ikke helt eksakt beregnet. Men 1 mil mer rekkevidde på en sportsbil til langt over 1 million med langt større batteri synes jeg ikke er mer enn man bør kunne forvente. Ser man på forbruket til PS2 dag 1 og 2 kan jeg ikke forstå annet enn at 30 mil er i overkant optimistisk, men ved høyere fart og mildere vær som dag 4 vil jo karosseriformen til PS2 jevne ut forskjellene. Synes virkelig iX3 leverer bra , og for å sitere en representant fra elbilforeningen uttalte på FB under testen  «iX3 gjør en god figur»
At det finnes biler som er enda dårligere er vel ikke synonymt med at iX3 "gjorde en god figur" her? Kan jeg få minne om at iX3 hadde et gjennomsnittsforbruk i området 17kWt/100km da Autogefühl testen bilen i opptil bilens topphastighet, akselerasjonstester og blandet kjøring før jul? Elbilforeningen testet den i ganske lave hastigheter, noe som er perfekt for å dra lengst mulig rekkevidde ut av batteriet.

Da utenlandske journalister testet bilen så det ut som at BMW hadde laget en helt ekstremt effektiv drivlinje. Så faller den dessverre helt igjennom og er ikke noe bedre enn en helt middels OK drivlinje noen helt uerfarne kinesere klarer å lage på første forsøk i Polestar.

Man har hatt ganske lave forventninger til iX3 dersom man synes det er bra å være like dårlig som Polestar, gitt de forutsetningene vi fikk av utenlandsk presse før jul.

1317142119

#305
Sitat fra: Jalla på mandag 25. januar 2021, klokken 09:16
Sitat fra: 1000kwh på mandag 25. januar 2021, klokken 08:05
Sitat fra: hemi på søndag 24. januar 2021, klokken 22:43
Sitat fra: anorway på søndag 24. januar 2021, klokken 10:55
Elbilforeningen - Årets vintertest er publisert.

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Tanker?

Kjøring med varmedress i elbil... ja jo nei... nei nei og atter nei, det kan ikke være slik.

Skuffende ladetall i kulde på de fleste, og da også skuffende oppvarming av batteriet under lading.

Ellers også skuffende av ix3, hadde forventet at erfaringen med i3 skulle gjøre at de hang på porschen, ikke gjorde det likt med polestar, som beviselig er tørst og trenger litt mer SW tweaks.  (kan hende ix3 trenger samme)
Står jo at det er fordi de stadig er ute av bilene. Ikke så gøy å stå der i tskjorte mens en annen fotograferer og styrer på ;)
Hvis du kjører bil i Nord-Norge i januar kun iført t-skjorte så har du et problem uansett drivlinje på bilen.  8)
Er ikke veldig uvanlig med mellom 7 og 20 minus her nede i sør heller. Ganske uvanlig å se folk sitte med ekspedisjonsklær inne i bilene til tross for det.

Trond.m

#306
Sitat fra: 1317142119 på mandag 25. januar 2021, klokken 09:23
Man har hatt ganske lave forventninger til iX3 dersom man synes det er bra å være like dårlig som Polestar, gitt de forutsetningene vi fikk av utenlandsk presse før jul.
Vet ikke hvilken bil i samme kategori og størrelse som du mener kan klare bedre resultater enn et snitt på 23.3 kwh/100 på testen under samme forutsetninger med dypfryste batterier og fotostopp underveis. Model 3 er ikke i samme kategori. PS2 har klart høyere forbruk, og den angitte rekkevidden skriver de bare er et «estimat», og med forbruket dag 1 og 2 ville  rekkevidden vært mye dårligere.
BMW sine ingeniører har jeg tillit til, men det er jo noe med fysikk og kjemi som de ikke kan gjøre noe med. Siden de ikke kunne forvarme batteriet før start fordi de manglet destinasjonslader vil naturligvis rekkevidden reduseres vesentlig.

PF

Sitat fra: Trond.m på mandag 25. januar 2021, klokken 09:30
Sitat fra: 1317142119 på mandag 25. januar 2021, klokken 09:23
Man har hatt ganske lave forventninger til iX3 dersom man synes det er bra å være like dårlig som Polestar, gitt de forutsetningene vi fikk av utenlandsk presse før jul.
Vet ikke hvilken bil i samme kategori og størrelse som du mener kan klare bedre resultater enn et snitt på 23.3 kwh/100 på testen under samme forutsetninger med dypfryste batterier og fotostopp underveis. Model 3 er ikke i samme kategori. PS2 har klart høyere forbruk, og den angitte rekkevidden skriver de bare er et «estimat», og med forbruket dag 1 og 2 ville  rekkevidden vært mye dårligere.
BMW sine ingeniører har jeg tillit til, men det er jo noe med fysikk og kjemi som de ikke kan gjøre noe med. Siden de ikke kunne forvarme batteriet før start fordi de manglet destinasjonslader vil naturligvis rekkevidden reduseres vesentlig.

helt enig med deg, så kan man også spørre seg hvor mye forskjell er det i drivverket på en elbil? Elmotorer har vært laget i hundre år, og generelt lite utvikling Det er tross alt bare magneter og strøm som får de til å gå rundt.  Det er kanskje noe å hente på styring av motorene, men i det store og det hele er det andre fysiske egenskaper som påvirker forbruket.
IX3 er en SUV, SUV design gir høyt forbruk.

Det er jo derfor Tesla gjør det så bra, de benytter et design som er effektivt for rekkevidde, mens de fleste andre bruker design for praktiske egenskaper.

hemi

Så det er vanlig å ha varmedress på seg i nordnorge under kjøring? er det likt for bensinbiler også?

Hadde vært intressant med logging av coupetemp også.

Vi har hatt mer enn -20 på fler av turene vi har hatt nå siste tiden her nede i "sør" uten at jeg eller andre jeg har sett har brukt det. Har dog sett masse leaf eiere i lue, hansker og store jakker, kanskje varmedress er tingen for de med leaf?

imho imponerte ingen i denne testen, og ladefarten var virkelig ikke imponerende, men viser jo reelt problem med bilene, de må gjøre det mulig å aktivere batterivarme med knapp før man kommer på hurtiglader, og om man glemmer det bør varme fyres med høy effekt og sirkulere igjennom batteri når man først er på en hurtiglader.

Jalla

Sitat fra: hemi på mandag 25. januar 2021, klokken 10:46
Så det er vanlig å ha varmedress på seg i nordnorge under kjøring? er det likt for bensinbiler også?
Ingen har påstått det, men hvis du ikke har oppdaget det så finnes det mange muligheter mellom t-shirt og varmedress når man sitter i en bil på vinteren.

Det er også forsøkt forklart hvorfor vedkommende var kledd slik tidligere i tråden.

Stikkkontakt

Sitat fra: Jalla på mandag 25. januar 2021, klokken 11:23
Sitat fra: hemi på mandag 25. januar 2021, klokken 10:46
Så det er vanlig å ha varmedress på seg i nordnorge under kjøring? er det likt for bensinbiler også?
Ingen har påstått det, men hvis du ikke har oppdaget det så finnes det mange muligheter mellom t-shirt og varmedress når man sitter i en bil på vinteren.

Det er også forsøkt forklart hvorfor vedkommende var kledd slik tidligere i tråden.

Jeg og resten av familien er alltid godt påkledd når vi drar på hytta. Det er fordi det første som skjer når vi kommer frem er måking og annen rigging utenfor, samt mange vender med varer og bagger fra bilen. Men pleier å ha 20 grader i bilen. Det samme som hjemme i huset.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 25. januar 2021, klokken 11:48
Jeg og resten av familien er alltid godt påkledd når vi drar på hytta. Det er fordi det første som skjer når vi kommer frem er måking og annen rigging utenfor, samt mange vender med varer og bagger fra bilen. Men pleier å ha 20 grader i bilen. Det samme som hjemme i huset.
Skal vi kjøre langt synes jeg det er behagelig å ikke ha så mye klær på seg. Fryser ikke ihjel den tiden det tar å ta på jakke etc uansett.

Liker allikevel å ikke ha så varm kupe, holder seg mere våken da. Skrur gjerne varmen ned på 19 grader, og har heller varme i setet på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: PF på mandag 25. januar 2021, klokken 10:07
helt enig med deg, så kan man også spørre seg hvor mye forskjell er det i drivverket på en elbil? Elmotorer har vært laget i hundre år, og generelt lite utvikling Det er tross alt bare magneter og strøm som får de til å gå rundt.  Det er kanskje noe å hente på styring av motorene, men i det store og det hele er det andre fysiske egenskaper som påvirker forbruket.
Tidligere elmotorer og kraftelektronikk har ikke vært optimalisert for lavt forbruk. Tesla har vel gått fra rundt 90% til 98-99% effektivetet på invertere. På samme vis er det stor forskjell på effektiviteten til forskjellige motortyper, dette kombinert med lavfriksjonslagre og annet. Tesla Model S fra 2012 hadde en mpge på 89, mens LR+ har mpge på 117. Dvs 30% forbedring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Å sitte med tykke vinterklær på langtur er ikke komfortabelt, og det er vel heller ikke ønskelig da bilbeltet skal ligge stramt men komfortabelt.

Tok meg bryet med å lese hele testen nå, og det er i det store og det hele en grei test. Litt lav hastighet, og utetemperaturen var jo stort sett ikke verre enn vi hadde her i Østlandsområdet for en drøy uke siden. De kjørte sikkert litt raskere enn snitthastighet skulle tilsi da pauser trekker ned, men milevis under forbruk og snitt som en får på motorvei her i østlandsområdet.

Testresultatene er vel omtrent som forventet? ix3 gjør det forholdsvis bra, men ikke sjokkerende bra som enkelte tester i varme strøk har indikert. Den legger seg noenlunde likt med PS2, noe som vel må kunne sies å være bra da ix3 er en høy SUV mens PS2 er relativt lav kombikupe.
Med langvarig bruk flere dager på rad og diverse hurtiglading tipper jeg batteritemperaturen holdt seg greit gjennom testen.

Veldig synd Motors test måtte avlyses, for den er bedre for å indikere rekkevidde og forskjeller mellom biler. Rett nok kjøres den også i lav hastighet med de fordeler og ulemper biler får med karosseriform, men de tester i det minste strukturert fra 100% til 0% og oppgir hvor bilene stopper slik at de mest nerdete av oss kan sjekke høydemeter og gjøre egne estimat for forskjellene mellom bilene.

Personlig savner jeg strukturert test på motorvei. Dvs Oslo til de store hyttedestinasjonene langs E6. Det er en test som treffer svært mange mtp hvor mange som bor i Stor-Oslo og hvor store destinasjoner som ligger nord for Oslo (Trysil, Sjusjøen, Hafjell, Kvitfjell, Skeikampen +++++). Rett og slett litt overraskende at ingen kjører strukturerte tester der. Men test på Rv4 slik Motor gjør (og til dels Elbil.no sin test nå) gjør resultatene mer relevante for andre deler av landet som ikke har så mye 100-110 sone.

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. januar 2021, klokken 12:07
Tidligere elmotorer og kraftelektronikk har ikke vært optimalisert for lavt forbruk. Tesla har vel gått fra rundt 90% til 98-99% effektivetet på invertere. På samme vis er det stor forskjell på effektiviteten til forskjellige motortyper, dette kombinert med lavfriksjonslagre og annet. Tesla Model S fra 2012 hadde en mpge på 89, mens LR+ har mpge på 117. Dvs 30% forbedring.
Nå vet jeg ikke om inverterne er del av det væskebaserte varme/kjølesystemet, men det har absolutt fordeler på sommeren. På vinteren derimot har det vist seg at mer effektive motorer ikke gir i nærheten av samme utslag, fordi de mindre effektive motorenes spillvarme allerede ble utnyttet godt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. januar 2021, klokken 11:56
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 25. januar 2021, klokken 11:48
Jeg og resten av familien er alltid godt påkledd når vi drar på hytta. Det er fordi det første som skjer når vi kommer frem er måking og annen rigging utenfor, samt mange vender med varer og bagger fra bilen. Men pleier å ha 20 grader i bilen. Det samme som hjemme i huset.
Skal vi kjøre langt synes jeg det er behagelig å ikke ha så mye klær på seg. Fryser ikke ihjel den tiden det tar å ta på jakke etc uansett.

Liker allikevel å ikke ha så varm kupe, holder seg mere våken da. Skrur gjerne varmen ned på 19 grader, og har heller varme i setet på.

Har selvsagt ikke dunjakke på. Bortsett fra de som bruker den som dyne. Men ull. Det bruker jeg hele vinteren uansett

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA