Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

PionerThink

Sitat fra: hemi på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:00
bmw sier vel at de kommer med elsuv i 2025 ifølge planen som lå ute nå
Er de ikke iX som er nærmest SUV(SAV) og ligger først i løypa?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

JorgenM

Tror ikke 'hemi' er helt edru. Den første setninga var jo enda mer på bærtur  :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

hemi

SUV har  stor plass innvendig, er stor, og kan dra  stor henger, eksempler på SUV fra bmw er  X5/X7, her får du med deg alt og litt til.

BMWsa jo selv de kommer med elsuv 2025, ref pressemeldingen i år og kommentarer rundt ix3 og RWD




Trond.m

Sitat fra: hemi på lørdag 19. desember 2020, klokken 22:00
ix4 er ingen suv, men en litt  i3 med tyngre matrialer
ix4 ?? Jeg kjenner til i4 og iX, men iX4 har jeg ikke lest om.

StormFurby

Korrigert til ix3, men hva likheten mellom i3 og ix3 er, bortsett fra at det er elbiler fra BMW, må noen gjerne oppklare. I motsetning til hva de mener på andre sida av dammen, i Europa er både X3 og X5 ansett som fullverdige SUV. Og som kjent kommer ix allerede neste år og er i samme klasse som dagens X5. Så da slipper vi vente til 2025 🙃

hemi

najs! da kan jeg skifte ut fossilsuv til elsuv fremover!

SUV = plass til folk, bagasje, litt bakkeklaring så man ikke blir stuck med en gang, helst diffsperrer/hev/senk og trekker 3500kg henger.

Om en av de tingene ikke kan hakes av, er det ikke en suv men en crossover eller lignende.

Eksempler på biler som tilfredsstiller de egenskapene er x5, x7, Q7, cayenne, XC90, defender, range rover, GLS, G, GLE, landcruiser, landcruiser v8, pajero  og ca alt av fullsize amcar SUV








bobakka

Sitat fra: hemi på mandag 21. desember 2020, klokken 12:11
SUV = plass til folk, bagasje, litt bakkeklaring så man ikke blir stuck med en gang, helst diffsperrer/hev/senk og trekker 3500kg henger.
Streng definisjon som gjør at min LC-120 ikke klassifiseres som SUV - kun 2800 kg henger :-(
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

hemi

Sitat fra: bobakka på mandag 21. desember 2020, klokken 14:31
Sitat fra: hemi på mandag 21. desember 2020, klokken 12:11
SUV = plass til folk, bagasje, litt bakkeklaring så man ikke blir stuck med en gang, helst diffsperrer/hev/senk og trekker 3500kg henger.
Streng definisjon som gjør at min LC-120 ikke klassifiseres som SUV - kun 2800 kg henger :-(
Jeg har hatt LC120!  solgte den faktisk også p.g.a. hengeregenskapene som igjen diskvalifiserte den fra min SUV liste ;)

Jeg hadde en da mindre båt, så 2800 skulle gå i teorien, men LC120 skuffet virkelig og var "all over the place" med båthengern. Tok noen langturer fra bærum til kragerø TR og til sverige, det var såpass lite gøy med 26 foter bak at jeg  byttet til GL420cdi som tok samme henger lekende lett. Primært var det selve chassis som var problemet, hengern overstyrte bilen, typ der andre biler viste hvem som var sjef om hengern prøvde seg på en sidelengs wobble ble den forsterket i chassis/dempere/fjører på LC120,  ett annet mindre problem, men fortsatt ikke optimalt var at selv med 5 trinns kassa sleit motor med å holde 80 flere steder. Som du sikkert har merket selv skjer det mye på turtellern, lite på speedometeret, selv uten henger ;)

Hadde senere LC150 i arctic truck light form (forsterket, ikke hevet, da den hadde 3500kg), vesentlig bedre chassis/understell/motor, der man fikk death wobble med mindre henger på LC120 var 150en mer solid. Oppgraderte også til større båt og henger mens jeg hadde LC150, merket da den begynte slite mer, men motormessig overaskende bra.

Kjører nå cayenne, og den er rett og slett mye bedre enn LC120/150 selv på tung henger, selv om bilen veier samme/mindre?

Trukket samme henger med X5 med hengerpakke og 3500kg, den imponerte også stort.

Jeg kommer nok til å bytte til første el-SUV med de egenskapene, og minst 600km wltp  (helst mer) .  Er litt spent på hvem som kommer først ut med SUV som tilfredsstiller alle kravene, om det er europeisk, amerikansk, eller kanskje fra østen?


1317142119

Så det du egentlig er ute etter, er en lastebil? Tesla Semi blir vel den første da.

Er det forresten nå jeg skal helle kaldt vann over diskusjonen med følgende påstand: terrengbiler som Land Cruiser tilhører pr. definisjon samme segment som små bybiler av typen Kia Soul. Det heter J-segmentet her i Europa.

hemi

Sitat fra: 1317142119 på mandag 21. desember 2020, klokken 16:19
Så det du egentlig er ute etter, er en lastebil? Tesla Semi blir vel den første da.

Er det forresten nå jeg skal helle kaldt vann over diskusjonen med følgende påstand: terrengbiler som Land Cruiser tilhører pr. definisjon samme segment som små bybiler av typen Kia Soul. Det heter J-segmentet her i Europa.

Tror ikke du leste hele innlegget, verden lider jo av tl;dr

BMW X5 eller Cayenne holder lenge.

StormFurby

Er vel litt over middels risiko for at du ikke kommer til å bli fornøyd med hengervekta på en ix heller, X5 45e har allerede måtte redusere tillatt hengervekt ned til 2700kg, hovedsaklig fordi bilen selv veier såpass mye. Sleng på batterier nok til 600km i en ix, så blir vel ikke den akkurat noe lettere enn 45e. Kommer vel ann på hvordan de fordeler vekta av de batteriene mellom akselene, men har en mistanke om at de som trenger å trekke 3,5tonn på kroken ikke er kundene BMW tenker mest på når de lager elbil, ikke andre produsenter for den saks skyld.

Hva med å slenge en hemi på båthengeren, hacke til styring fra flybridgen, da klarer du deg for uten bil i det hele 🙈

hemi

Kjøper ikke helt vektargumentet ditt, det meste en henger drar opp bilens vekt er 140-175KG siden det er maks godkjent last på koblingen, på BE kan du fint kjøre bil med totalvekt 3500kg, med 3500KG henger, dvs 7000KG vogntogvekt.

De satte ned hengervekten fordi de var usikre på drivlinjen og om den var solid på x5 45e

Cayenne tar 3500kg også på hybrid, med mye tyngre batterier enn det du finner i x5 45e, og har gjort flere generasjoner tilbake.

StormFurby

Vi får se da, når ix endelig lanseres hva den ender opp med. Ville ikke holdt pusten i påvente av elbil som matcher din dyrebare Cayenne på hengervekt, men vi kan jo alltids håpe for din del at jeg spår feil.

hemi

Matcher "alle" nye vanlige fossil SUV'er er vel mer riktig setning, ref remsa over biler som også har det noen linjer opp

Da kommer vi kommer vel tilbake til det med BMW og at de har 2025 for SUV lansering

Sungrazer

Hvor er moderatoren? Lite med tester å finne her, bare utenomsnakk...  :police: ;D
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA