Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

Trond.m

#90
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 10. november 2020, klokken 22:41
Fikk vondt langt inn i sjelen når jeg så den blå. Har aldri sett en utstillingsbil med så ripete og elendig lakk. Ser ut som den har vært i sandstorm og vasket i børstemaskin et døgn etterpå.
Carbonblack mener du ? Uansett er det vel liten grunn til å tro at lakken er dårlig. Men det er åpenbart en farge hvor riper synes godt.

Sungrazer

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 10. november 2020, klokken 14:18
Allikevel synes jeg selv en i3 (uten S) har tilstrekkelig med krefter. Nøkkelordet der er "tilstrekkelig", akkurat som det sto i Rolls Royce-brosjyren før i tiden. For hva skal jeg med en familiebil? Frakte familien komfortabelt fra A til B selvfølgelig. Det er ikke behov for mer krefter for å kjøre komfortabelt forbi en Leaf som ligger 10 under fartsgrensen. Kjører jeg alene og tar en omvei hjem for å kose meg, så er det flyten i en fin svingete vei som er det morsomme. Selv uten at dekkene skriker. Det deilige er å oppleve at man er i ett med bilen og veien man kjører på. Så tar jeg meg heller en tur på lukket bane de gangene jeg trenger å kjøre litt over toleransegrensene til bilen.

Som mangeårig motorsyklist med erfaring fra både bane og vei kan jeg bare si: Amen! Min motorsykkel er nok undermotorisert i forhold til RRRRRR syklene mange kjører på. Allikevel er det tilstrekkelig til å ha det uhyre festlig på bane og finne flyten i svinger på vei. Rett fram kan alle kjøre fort, i svinger skilles klinten fra hveten.

Men nå er jeg veeeeeldig langt utenfor emnet. Det gledes stort til at bilen kommer en gang i mars :D
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Unified86

#92
Sitat fra: ChrisEL på onsdag 11. november 2020, klokken 08:09
Sitat fra: Unified86 på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:38
Bilene skal nå på turne, men kun til journalister og utvalgte først. Så vil tester av bilen bli publisert noenlunde samtidig om ca 2 uker - deretter skal bilene stå hos enkelte forhandlere for visning og prøvekjøring(?). På Bilia Skøyen har de en visningssliste som man kan skrive seg opp på - det er nevnt at det kan bli sent november/tidlig desember.
Jeg var griseheldig og fikk meg en liten prøvekjøring i dag! Skulle bare vaske bilen, men endte opp i en ix3 😇 Selv om jeg ikke kan gjøre noe direkte sammenligninger, da jeg ikke har prøvd konkurrentene, så føltes det som en kraftig, stille og stabil bil! Enpedalskjøringen og adaptive regenerering-mode er veldig lovende og det var fasktisk moro med iconic sounds, da spesielt i sport mode! Vroom


Grattis - en av de første i verden som får prøvekjøre du da :)
Har du kjørt hybridversjonen? Hvordan opplevde du i såfall eventuelle forskjeller?
Ja, tydeligvis :D
Først og fremst merker man det rykket ved gasspådrag i IX3 - kombinasjon bakhjulstrekk og umiddelbart fullt moment. Det er moro, men kanskje litt ubehagelig for medpassasjerer ;D Kan tenkte meg det ville vært bra med 4hjulstrekk til å håndtere de kreftene, som de fleste konkurrentene har og hybriden. Noen er jo skuffet over bare 6,8 sek 0-100, men kanskje likegreit at den har mindre krefter når den bare har bakhjulstrekk - den oppleves uansett veldig kvikk i 0-60km :)
Ellers rakk jeg ikke å få så mye mer inntrykk. Jeg fikk ikke testet særlig funksjonalitet, og interiørmessig er jo alt likt. Bagasjerommet er synlig større enn hybriden!
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

ToWalkOrDrive

#93
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 07. november 2020, klokken 11:06
Sitat fra: Trond.m på lørdag 07. november 2020, klokken 05:52
Ja, men er det noen tester som antyder at iX3 ikke har rask aksellerasjon ? Den skal vel klare 0-100 på 6.8 sekunder i følge offisielle tall fra BMW. Det er bare 0,7 sekunder mer enn 330e som absolutt må regnes som både rask og sportslig. Og 80-120 oppgis til 2.5 sekunder, noe som definitivt holder til forbikjøringer.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en

Ytelser ut over dette er neppe forenlig med drift på bare 2 hjul. Til sammenlikning har VW oppgitt 8.5 sekunder for id.4 1St  fra 0-100.

Det er jeg nesten 100% sikker på er en trykkleif.
0-60 tar 3,7
60-100 tar 3,1
Da er 80-120 på 2,5 usannsynlig. Det er jo i disse hastighetene luftmotstand virkelig begynner å bety noe.

Når jeg ser hvor utrolig kjapt den akselererer fra ca 80 til 120 så virker det som det kan være sant med 2,5. Det kan jo være at de elektronisk har begrenset akselerasjonen på lavere hastigheter for å beskytte drivverk eller andre ting...eller at bilen er "giret" på en litt rar måte, for å kunne tåle motorveihastigheter. For meg virker det veldig tydelig at dette er en bil som kunne gått lett raskere til 100 basert hvor kjapt den øker farten i høy hastighet i videoen vist til tidligere, når den skal inn på motorveien, og kjører forbi traileren:


https://www.youtube.com/watch?v=Uoog9jxaxbg
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Kunne du antydet ca når i videoen denne aksen vises. Dessverre så snakker han så langsomt og omstendelig at jeg rett og slett ikke gidder se nesten 45 minutter, for så å finne det i slutten av videoen.


Men jeg skulle gjerne sett den biten, så setter pris på om jeg får vite til hvilket tidspunkt jeg kan hoppe...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stikkkontakt

Til sammenligning bruker i-pace 2,9-3,0 på samme øvelsen. Jeg nekter å tro at en like tung bil med over 100 hk mindre går mye raskere. TM3 LR AWD med effektøkning bruker 2,5.

ChrisEL

Sitat fra: RJK på onsdag 11. november 2020, klokken 16:08
Kunne du antydet ca når i videoen denne aksen vises. Dessverre så snakker han så langsomt og omstendelig at jeg rett og slett ikke gidder se nesten 45 minutter, for så å finne det i slutten av videoen.


Men jeg skulle gjerne sett den biten, så setter pris på om jeg får vite til hvilket tidspunkt jeg kan hoppe...

Tror han mener ca 22.40. Jeg tipper det ligger rett i overkant av 3 sek på klippet, men uansett raskt og imponerende raskt gitt den litt kjipe 0-100 speccen...

Unified86

#97
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. november 2020, klokken 15:58
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 07. november 2020, klokken 11:06
Sitat fra: Trond.m på lørdag 07. november 2020, klokken 05:52
Ja, men er det noen tester som antyder at iX3 ikke har rask aksellerasjon ? Den skal vel klare 0-100 på 6.8 sekunder i følge offisielle tall fra BMW. Det er bare 0,7 sekunder mer enn 330e som absolutt må regnes som både rask og sportslig. Og 80-120 oppgis til 2.5 sekunder, noe som definitivt holder til forbikjøringer.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en

Ytelser ut over dette er neppe forenlig med drift på bare 2 hjul. Til sammenlikning har VW oppgitt 8.5 sekunder for id.4 1St  fra 0-100.

Det er jeg nesten 100% sikker på er en trykkleif.
0-60 tar 3,7
60-100 tar 3,1
Da er 80-120 på 2,5 usannsynlig. Det er jo i disse hastighetene luftmotstand virkelig begynner å bety noe.

Når jeg ser hvor utrolig kjapt den akselererer fra ca 80 til 120 så virker det som det kan være sant med 2,5. Det kan jo være at de elektronisk har begrenset akselerasjonen på lavere hastigheter for å beskytte drivverk eller andre ting...eller at bilen er "giret" på en litt rar måte, for å kunne tåle motorveihastigheter. For meg virker det veldig tydelig at dette er en bil som kunne gått lett raskere til 100 basert hvor kjapt den øker farten i høy hastighet i videoen vist til tidligere, når den skal inn på motorveien, og kjører forbi traileren:


https://www.youtube.com/watch?v=Uoog9jxaxbg

Ja, det kan være at de har gjort noe med fordeling av moment  for å gi en mer kontrollert akselerasjon. Nå rakk jeg ikke å tenke over det da jeg hadde min lille tur i går, men når jeg tenker tilbake kan jeg innbille meg at det var en slags launch control når jeg trødde til - det var et lite millisekund og hjulene rullet litt før tilsynelatende fullt moment slo inn. Har dog ikke lest noe om launch controll eller tvungen styring av moment noe sted på ix3.
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

ToWalkOrDrive

#98
Sitat fra: ChrisEL på onsdag 11. november 2020, klokken 19:33
Sitat fra: RJK på onsdag 11. november 2020, klokken 16:08
Kunne du antydet ca når i videoen denne aksen vises. Dessverre så snakker han så langsomt og omstendelig at jeg rett og slett ikke gidder se nesten 45 minutter, for så å finne det i slutten av videoen.


Men jeg skulle gjerne sett den biten, så setter pris på om jeg får vite til hvilket tidspunkt jeg kan hoppe...

Tror han mener ca 22.40. Jeg tipper det ligger rett i overkant av 3 sek på klippet, men uansett raskt og imponerende raskt gitt den litt kjipe 0-100 speccen...

Det tidspunktet stemmer, ja. Har ikke prøvd å ta tiden selv.

I tillegg trør han på et par minutter senere opp til 170 kjapt, hvor det ble litt vindstøy, men fortsatt bra på veien.

Har bare sett litt av videoen selv (hoppet litt rundt forbi) men legger merke til hvor begeistret han er, og sier han har lyst å prøve den på bane, og at dette er blant de beste mid-size SUV'er han har kjørt, uavhengig av drivstoff. Han har testet ekstremt mange biler, så det er et godt tegn.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ChrisEL på onsdag 11. november 2020, klokken 19:33
Sitat fra: RJK på onsdag 11. november 2020, klokken 16:08
Kunne du antydet ca når i videoen denne aksen vises. Dessverre så snakker han så langsomt og omstendelig at jeg rett og slett ikke gidder se nesten 45 minutter, for så å finne det i slutten av videoen.


Men jeg skulle gjerne sett den biten, så setter pris på om jeg får vite til hvilket tidspunkt jeg kan hoppe...

Tror han mener ca 22.40. Jeg tipper det ligger rett i overkant av 3 sek på klippet, men uansett raskt og imponerende raskt gitt den litt kjipe 0-100 speccen...


Takker., også til ToWalkOrDrive som fikk meg til å se litt til, for å se om jeg så der han dro på mere.


Ser han bruker 4 sekunder fra ca 63 km/h når han legger seg ut, litt til han når 114 km/h (22:46-22:50) og 119 på ca 22:51, og så må han pause litt og ned til 110 km/h pga trafikk før han legger seg ut i venstre fil og legger seg på på 122 km/h som cruise-speed.

Ved 25:07 legger han seg ut igjen, og drar fra 123 km/h til 163 km/h ved 25:13, altså en økning på 40 km/h på 6 sekunder der, selv om jeg ikke er helt sikker på at han virkelig drar bånn pedal, eller om han er i sportmodus.
Så stoppet jeg å se igjen noen sekunder senere, etter at han kommenterte hvor stille den er ved ca 170 km/h
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Dette lover jo bra. Den viktigste testen med mine øyne får vi vel ikke tatt før til våren. Det er hvordan bilen er å kjøre på slitt asfalt med dype hjulspor. Kombinasjonen med brede, lavprofil runtime dekk kan være utfordrende både i forhold til stabilitet og støy. Vet noen hva slags sommerdekk den leveres med ? Er det runflat dekk ?

StormFurby

#101
edit: den leveres med vanlige sommerdekk, ikke runflat, bekreftet av selger nå nettopp

ChrisEL

Noen som har klart å få levering med helsorte felger i stedet for de som blir markedsført i Norge?

I UK blir bilen markedsført med sorte 20" aero, som jeg synes ser vesentlig bedre ut enn de som markedsføres i norge...

https://www.bmw.co.uk/en/all-models/x-models/iX3/2020/highlights.html

jman76

#103
Ganske imponerende forbruk, BMW har laget en god bil.

StormFurby

https://elbil.no/provekjort-her-er-bmw-ix3-pa-forste-norgesbesok/

bare å finne noe fornuftig å gjøre kommende uka, Å kan vi lese ordentlig tester 20.11

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA