Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tester av iX3 (media)

Startet av JorgenM, onsdag 04. november 2020, klokken 08:41

« forrige - neste »

Ansjosfilet

De av oss som ønsker en sportslig familiebil får vente på i4. Den det er snakk om i denne tråden er mer enn rask nok for sitt bruk.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

oivindg

Kjapp akselerasjon betyr ikke nødvendigvis sportslige kjøreegenskaper. Det er to forskjellige ting. Noen ønsker en komfortabel bil, men som samtidig har rask akselerasjon.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Trond.m

#47
Ja, men er det noen tester som antyder at iX3 ikke har rask aksellerasjon ? Den skal vel klare 0-100 på 6.8 sekunder i følge offisielle tall fra BMW. Det er bare 0,7 sekunder mer enn 330e som absolutt må regnes som både rask og sportslig. Og 80-120 oppgis til 2.5 sekunder, noe som definitivt holder til forbikjøringer.

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en

Ytelser ut over dette er neppe forenlig med drift på bare 2 hjul. Til sammenlikning har VW oppgitt 8.5 sekunder for id.4 1St  fra 0-100.

1317142119

Det er åpenbart noen som synes akselerasjon er det mest spennende. Derfor finnes den amerikanske sporten dragracing.

Men å tro BMW kunder flest kjøper X3 for den "syke" akselerasjonen er å være litt naiv. X3 er BMWs mest populære bil og diesel har (frem til nå) vært det viktigste motorvalget for folk flest i Europa. Jeg tør være ganske sikker på at det er en større andel som kjøper 2-literen enn 3-literen, hvor sistnevnte er såvidt raskere på 0-100 enn iX3.

Dere har fått med dere hvorfor X2 har BMW-logo på C-stolpen? Det er fordi folk flest kjøper BMW pga statusen de mener bilmerket gir og den ekstra logoen synliggjør i enda større grad at de kjører "luksusbil". Det er også grunnen til at BMW har begynt å selge gnagere. BMW er åpen på at folk flest ikke kjøper BMW pga bakhjulstrekk og heller ikke forstår om de kjører FWD eller RWD (som er det _eneste_ riktige hvis man er opptatt av motorsport).

Stikkkontakt

Sitat fra: Trond.m på lørdag 07. november 2020, klokken 05:52
Og 80-120 oppgis til 2.5 sekunder,

Det er jeg nesten 100% sikker på er en trykkleif.
0-60 tar 3,7
60-100 tar 3,1
Da er 80-120 på 2,5 usannsynlig. Det er jo i disse hastighetene luftmotstand virkelig begynner å bety noe.

StormFurby

For min egen del var det flere punkter som gjorde at vi falt ned på ix3. Til slutt var det skepsis til VWs kvalitetskontroll, vår økende misnøye med VAG-importøren og at understellet til id3 (det nærmeste man kommer muligheten til å prøvekjøre enyaq/id4) var en skuffende opplevelse som gjorde at vi falt på ix3. Awd hadde vært kjekt å ha, men ingen must i hverdagen.

Underveis ble TMS og TMX utelukket på grunn av tilgjengelig parkeringsplass, TM3 på grunn av klønete bakluke og TMY fordi den rett og slett kommer for sent. eTron utgikk på grunn av pris sett mot rekkevidde og mach-e på grunn av størrelsen. Til slutt fikk vi også det som etter mitt syn var en veldig bra pris på ix3 så da var det avgjort og bilen kommer til Norge i april. Når vi overtar den kommer litt ann på når vi har svidd av resterende kilometer på eksisterende leasing, og her var også Bavaria meget fleksible, bilen kan stå hos dem til vi trenger den, og de skal ikke ha betalt før vi henter dem uansett om det blir april eller juli.

Mange forhold man må hensynta når man velger bil, og selv om en TM3P
har berusende akselerasjon så er det absolutt ikke noe must i hverdagen, har alltid endt opp med å koble den over i Comfort modus ganske kjapt de gangene jeg har ratta den. og selv med slappe 4.7s fra 80-120 på dagens bil har jeg aldri hatt problemer med forbikjøringer.

JorgenM

En bruker som la ut ladekurven (ionity) til iX3 på FB, men vet ikke hvor han har den fra. Ligger over e-tron fra 0-40% og under e-tron på 40-70% og over e-tron igjen mellom 70-80%.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 06. november 2020, klokken 21:32
Den det er snakk om i denne tråden er mer enn rask nok for sitt bruk.
Nei. Denne typen biler er ypperlige turbiler både til hytta og til Italia, men på autobahn vil jeg ha mye mere ytelse enn det iX3 tilbyr.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på lørdag 07. november 2020, klokken 12:13
Ligger over e-tron fra 0-40% og under e-tron på 40-70% og over e-tron igjen mellom 70-80%.
Hvilken etron?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

RJK: skal være fra denne:

https://youtu.be/gC5WBS-YPLk

turfsurf, aner ikke, jeg trodde det fantes bare en  ???
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Orbit

#56
Her er ladekurven fra den videoen. Tipper sammenligningene er mot

  • Competitor A: e-tron 50
  • Competitor B: i-Pace
  • Competitor C: ?? (Hvem lader med 80-90 kW mellom 0-50% SOC, og er i samme kategori?)
De har ikke tatt med e-tron 55.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: JorgenM på lørdag 07. november 2020, klokken 19:14
RJK: skal være fra denne:

https://youtu.be/gC5WBS-YPLk

turfsurf, aner ikke, jeg trodde det fantes bare en  ???


Takker.

Kan det være at de sammenligner med ID.3 eller ID.4 med 58 kWh batteri?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stikkkontakt

Sitat fra: Orbit på lørdag 07. november 2020, klokken 20:13
Her er ladekurven fra den videoen. Tipper sammenligningene er mot

  • Competitor A: e-tron 50
  • Competitor B: i-Pace
  • Competitor C: ?? (Hvem lader med 80-90 kW mellom 0-50% SOC, og er i samme kategori?)
De har ikke tatt med e-tron 55.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

B er EQC. Ladekurven er godt over 100,noe i-pace aldri har vært.
C er i-pace med typisk lading på 82kw.

Tellus

Dette er nok offisielle ladekurver så B er ikke EQC og C er ikke I-Pace.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA